2018-08-20, 08:56
Medlem
flashbacktrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
AB/Inizio 10-16 aug:

Resultatet från undersökning:

Vänsterpartiet: 8,7 procent (oförändrat)

Socialdemokraterna: 24,6 procent (– 0,3)

Miljöpartiet: 5,3 procent (+ 0,5)

Kristdemokraterna: 5,2 procent (+ 0,4)

Centern: 8,5 procent (– 1,0)

Liberalerna: 4,7 procent (+ 0,3)

Moderaterna: 20,9 procent (+ 0,5)

Sverigedemokraterna: 18,8 procent (– 0,2)

Övriga: 3,4 procent (oförändrat)

Alliansen: 39,3 procent (+ 0,2)

De rödgröna: 38,6 procent (+ 0,2)

Blockskillnad: 0,7 procent (oförändrat)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/G1AmrB/fyra-vinnare-och-fyra-forlorare-i-valet-om-20-dagar

Bilbränderna var väl den 14:de aug?

Känns trögt att inte SD vill lyfta, men också en lättnad att sossarna lite heller växer. Med 3 veckor kvar finns fortfarande chansen att sossarna tappar ännu mer och går mot ett rekorddåligt val. Önskar bara verkligen att SD kunde knipa 1-platsen.
2018-08-20, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Men tänk om de inte mäter bättre?

Tänk dig att som OI vilja göra sitt absolut bästa (säger inte att just detta OI vill det), men att du inte lyckas eftersom det är så stort bortfall och dessutom ljuger de du ringer av rädsla, eller så får du bara tag på hardcore-aktivister.

Inizio har en artikel om så kallade felmarginaler. De förklarar inte så mycket annat att det den är 2,5 % på ett urval om 1000 personer. Om bortfallet är 50 % så kan den statistiska felmarginalen vara ännu högre. Det är kanske därför som SD bara får runt 19 % i deras mätningar.

Om felmarginaler och osäkerhet i undersökningar
2018-08-20, 09:20
Medlem
Citat:
Jag tror vi tar lite ur Expressens artikel om flykten från S även i denna tråd trots att den inte direkt handlar om SD. Artikeln beskriver det stora tappet man ser hos S och man har brutit ner det på olika grupper och jämfört med 2013 när Löfven tillträdde. Speciellt anmärkningsvärt är tappet i Norrland (-16,5%) och bland låginkomsttagare (-13,1%) samt de med grundskola (-15,3%) m.fl. grupper som man skulle kunna beskriva som traditionella S-väljare. Frågan man kan ställa sig var de har tagit vägen. Visst, en del kanske har gått till V men jag skulle tro att en hel del har hamnat hos SD och där kommer de att stanna.

Vad säger Powergirl om detta?

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/flykten-s-mest-trogna-valjare-lamnar-lofven/
Antal nya väljare som har tillkommit under perioden 2014 - 2017
42 918+48 249+60 343+68 898 = 220 408
80% av dem som fått svenskt medborgarskap röstar S och 70% valdeltagande i den gruppen?
220 408 x 0,8 x 0,7 = 123 428 nya S röster motsvarar ca 2 pe röster.
2018-08-20, 09:24
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
2015 var alla eniga om att öppna gränser för asylsökande, "EU-migranter", arbetskraftsinvandrare, klimatflyktingar, ekonomiska migranter etc. var bra. SD måste ha is i magen och se långsiktigt, när vi börjar importera tysk kolkraft inser alla att SD hade rätt i detta också och de ökar i opinionen, kanske först 2020 men att vika ned sig och acceptera den vänsterliberala agendan är fel.

Jag håller fullständigt med att SD är långsiktiga, visar ledarskap, vågar tänka själv och går emot strömmen med alla döda fiskar.

Masspsykos och flockbeteende verkar vara religionen för den svenska eliten nuförtiden. MSM är prästerna. SVT och SR är vatikanen. 7K är trossamfunden.

Klimathysterin har nu nått samma höga energinivå som flyktinghysterin hade 2015 och den lär inte klinga av förränn efter valet. My best guess är att den kommer att sluta ganska abrupt när det visar sig att väljarna inte alls röstat enligt dekreten och profetiorna utan prioriterat helt andra saker.

SD’s tapp i OU tror jag helt och hållet förklaras av tillfällgt ökad Bradleyeffekt till följd av medias masspsykos. SD sitter bergsäkert på tronen som den stora vinnaren! Det är bara att hålla ut till den 9/9.

PS När jag skriver detta spelar P2 ledmotivet till filmen Koyaanisqatsi. Kan masshysterin bli tydligare?
Senast redigerad av FruLibertas 2018-08-20 kl. 09:35.
2018-08-20, 10:00
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Inizio har en artikel om så kallade felmarginaler.
Om felmarginaler och osäkerhet i undersökningar

Som sagt, de (OI generellt) verkar egentligen inte ha en aning även om de är duktiga på att förklara varför deras egna metoder är bäst.

Tänk er en aktivist som svarar fler än en gång, hur det slår när man bara får tag på kanske 25 av 100 personer.

Ur texten i länken:

"Vi arbetar dessutom med att identifiera mätfelsmönster som inte verkar vara seriösa och personer som försöker svara flera gånger på samma undersökning.

Undersökningslandskapet håller på att förändras. Traditionella metoder baserade på sannolikhetsurval håller på att ersättas eller kompletteras av andra baserade på icke-sannolikhetsurval eller kombinationer av dessa. Dessutom har nya datakällor tillkommit, t.ex. data från sociala media och Big data.

Vi ser redan undersökningar som utnyttjar skannerdata, sensordata, Twitter och Facebook, de båda första till och med i officiell statistik. Denna utveckling är en följd av svårigheterna att genomföra sannolikhetsurval. Bortfallet ökar dramatiskt i många undersökningar och ett av de grundläggande kraven på sannolikhetsurval, nämligen att varje enhet i populationen ska ha en känd sannolikhet större än noll att komma med i urvalet, är sällan uppfyllt på ett tillfredsställande sätt.
"
2018-08-20, 10:11
Medlem
Så här i valtider så verkar det som att Jimmie Åkesson är den politiker som är mest googlad av invånarna. Isabella Lövins popularitet gick hand i hand med skogsbränderna, sedan svalnade intresset till samma nivå som de andra småpartiernas ledare.

https://trends.google.com/trends/explore?geo=SE&q=Ulf%20Kristersson,Stefan%20L%C3%B 6fven,Jimmie%20%C3%85kesson,Isabella%20L%C3%B6vin

Här är en annan Google trends, fast sökningar på respektive partier. Den ger en något annorlunda bild, men SD har varit mest intressant sedan maj 2018. Sökningar på Moderaterna passerade Sverigedemokraterna runt den 11:e augusti.

https://trends.google.com/trends/explore?geo=SE&q=Moderaterna,Socialdemokraterna,Sv erigedemokraterna,Milj%C3%B6partiet
2018-08-20, 10:14
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Jag tror vi tar lite ur Expressens artikel om flykten från S även i denna tråd trots att den inte direkt handlar om SD. Artikeln beskriver det stora tappet man ser hos S och man har brutit ner det på olika grupper och jämfört med 2013 när Löfven tillträdde. Speciellt anmärkningsvärt är tappet i Norrland (-16,5%) och bland låginkomsttagare (-13,1%) samt de med grundskola (-15,3%) m.fl. grupper som man skulle kunna beskriva som traditionella S-väljare. Frågan man kan ställa sig var de har tagit vägen. Visst, en del kanske har gått till V men jag skulle tro att en hel del har hamnat hos SD och där kommer de att stanna.

Vad säger Powergirl om detta?

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/flykten-s-mest-trogna-valjare-lamnar-lofven/

Jag skulle säga att det viktigaste i artikeln var informationen att S tappat mer bland kvinnor än bland män. Om nu SD har haft svårt att locka kvinnor är det intressant att analysera om dessa kvinnor lämnat S för att få hårdare tag i SD eller mer flum hos C. Jag misstänker att kvinnorna nu insett det som norrlänningarna börjat inse: flyktingkaoset drabbar även dem och sosseriet är medskyldiga till situationen.
2018-08-20, 10:44
Medlem
Inizio är inte bra på att mäta SD. Jag ser inte att SD backar utan det är stabilt och nu börjar det riktiga valarbetet ge effekter. Det kommer att fortsätta trots skolstart. I uppsala 100 bilar skadade i garage och i samma stad en 17-åring knivdödad på symbolisk plats....skola.

Hur går det med Sverigebilden? Vilket land i världen är värst på bilbränder nu?

Jag tror att valarbetet snart sätter sig och påverkar SD:s siffror uppåt och Sossarna förlorar fler själar än vad dom vinner. Pensionärerna DÖ r och dom nytillkomna är inte villiga att rösta och dom har mer än ett parti att välja bland.

KD har fått några från SD och fler går inte den vägen. Frågan är vad dom som balanserar mellan M och SD väljer för valsedel. Jag ligger fortfarande på 22,5% på SD och jag hoppas på riktig katastrof för S.
2018-08-20, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Frågan är vad Expressen har för säkerhet på sådant här, kan det vara någon som "hackat" och auto-röstar. Det kommer ju av och till avslöjande om hur illa även stora kända it-företag hanterar användar-id och lösenord.

Underligt i så fall att det bara skulle gynna SD, som ju inte har de största resurserna. Hackerskolan tillhör S.
2018-08-20, 10:49
Medlem
Sockerhalss avatar
Jag är optimistisk angående SD:s siffror. 25-30% tror jag de ligger på redan idag. Många pensionärer har vaknat upp. Gamla gråsossar som ska rösta på Jimmie. Bara det att de skulle aldrig erkänna det vid någon undersökning. Jag tror detta är ett stort bortfall av röster på SD. De är så rädda att bli kallade rasister och litar INTE på att de inte blir "listade" om de svarar SD. Min gamla mamma och många andra säger ingenting. Hon tror att hon blir registrerad via internet. Förr sa man aldrig vad man röstade på.
Mina ungdomar säger att ALLA deras vänner ska rösta SD. Jag vet även många, när man tittar på facebook som har varit notoriskt röda, numer stödjer SD. Så jaa, jag ser fram emot valkvällen.
2018-08-20, 11:08
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
AB/Inizio 10-16 aug:

Resultatet från undersökning:

Vänsterpartiet: 8,7 procent (oförändrat)

Socialdemokraterna: 24,6 procent (– 0,3)

Miljöpartiet: 5,3 procent (+ 0,5)

Kristdemokraterna: 5,2 procent (+ 0,4)

Centern: 8,5 procent (– 1,0)

Liberalerna: 4,7 procent (+ 0,3)

Moderaterna: 20,9 procent (+ 0,5)

Sverigedemokraterna: 18,8 procent (– 0,2)

Övriga: 3,4 procent (oförändrat)

Alliansen: 39,3 procent (+ 0,2)

De rödgröna: 38,6 procent (+ 0,2)

Blockskillnad: 0,7 procent (oförändrat)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/G1AmrB/fyra-vinnare-och-fyra-forlorare-i-valet-om-20-dagar

Bilbränderna var väl den 14:de aug?

Den 13.
Så 3 av 7 dagar är med (14-16). Man behöver dock fler mätningar för att avgöra om det var en bilbränder-effekten eller inte. Eller kanske klimat-effekten är starkare än bilbränder-effekten
2018-08-20, 11:11
Medlem
Så här säger Ulf Christersson till Financial Times reporter Richard Milne:
"När väljarna är missnöjda, skyll inte på dem. Vi har en skyldighet att visa att staten kan göra saker som de vill att vi ska göra. Just nu bevisar vi snarare att politiken inte kan göra vad den ska göra, avslutar Ulf Kristersson."

Det intressanta är inte i första hand att Christersson säger något som alla vet, utan han trots allt måste vända sig till en utländsk reporter för att sanningen ska kunna sägas.

Uppseendeväckande är även att detta sägs FÖRE valet, man får en känsla av att det kan ha att göra med en förestående slakt av PK-ismens hegemoni.
Hur som helst blir det nog dag för dag allt svårare att ignorera Åkesson i den kommande regeringen.
Tror personligen på att det blir Stefan som kommer först och friar till Åkesson.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in