Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jag har börjat fundera på om somligas försäkringar här inne om att ET sköts för att han i halvskumt ljus hade vapen i hand och inte släppte det betyder att även en åtta- tio- tolv- fjortonåring skulle ha riskerat samma öde. Lämnad på gården en stund medan mamma packar ihop det sista inför resan till Arlanda och morgonflighten till Khao Lak. Lurar i öronen, mammas solhatt på huvudet och lite yrvaken. Har käkat lite för mycket pannkakor i sin dag, och är lite förvuxen. Går och låtsasskjuter flugor med ngn leksak eller ngt som låg slängt på gården. Lite grinig för han vill inte åka.
Jag förmodar det kan hänga på hur länge han siktar på polisen eller håller i vapnet eller rör sig mot någon av dem. Och exakt vad poliserna i ET:s fall väntade på innan de tryckte av. Och vad de hann uppfatta som bestående hotfullt. Och hur många sekunder som gick.
Det har talats mycket om undantagsfall och olycksfall i arbetet. Men det beror ju på vad poliserna ansåg sig skjuta på. Och varför.
Om ett riktigt vapen är farligt i händerna på en kille med downs så är det ju rimligen farligt i händerna även på unge, som är otydligt 14-19 sådär. Och inte verkar passa in.
Nå, vi får väl se.
Jo, som du säger barn med vapen kan vara livsfarligt.
Finns många fall i USA där barn avfyrat laddade vapen och dödat eller skadeskjutit någon. Ibland lite större barn som tolvåringar och ibland till och med småbarn som råkat avfyra. Vapen och barn eller mentalt handikappade personer är helt enkelt inte en bra kombo.
Uppenbarligen med tanke på vad som hände Eric och Erik gäller det även leksaksvapen med vapenliknade utseende och färg.
Barn har mycket fantasi, de kan bygga rymdfarkoster av flyttkartonger. Det finns ingen anledning att ha leksaker som på något sätt är förväxlingsbara med livsfarliga föremål.
Färgglada vattenpistoler och Emil i Lönnebergas trä-färgade bysse fungerat alldeles utmärkt.
Vi skulle antagligen inte låta våra barn klä ut sig till Nazister eller IS-soldater som bär på avhuggna plasthuvuden, eftersom så många antagligen skulle bli illa berörda av detta. Detsamma borde gälla för
verklighetstrogna leksaksvapen som borde bojkottas.
När jag växte upp var det leksaksvapenförbud eftersom de vuxna hade upplevt krig, de kunde inte tänka sig att ge oss barn leksaksvapen. Detsamma gjorde jag med mina barn - inga vapen, men jag tillät gladfärgade vattenpistoler, vilket jag inte ens själv hade haft lov till som barn.
Det håller på bli folk av mina ungar också, om än avväpnade.