2018-08-20, 02:19
Medlem
AlbusPercivals avatar
Hej,

Om jag lyckas ta ett lån utomlands och sedan flyttar tillbaka till Sverige och skiter i att betala tillbaka finns det något som kan hända? Tänker mig att deras myndigheter kan inte göra något och jag kan inte beröras på grund av ett lån i ett annat land om jag bor i Sverige?
Citera
2018-08-20, 02:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Hej,

Om jag lyckas ta ett lån utomlands och sedan flyttar tillbaka till Sverige och skiter i att betala tillbaka finns det något som kan hända? Tänker mig att deras myndigheter kan inte göra något och jag kan inte beröras på grund av ett lån i ett annat land om jag bor i Sverige?

Fel. Länder idag samarbetar.
Fast om det handlar om Papua Nya Guinea och sådana länder, kan det nog gå.
Citera
2018-08-20, 04:22
Medlem
Diablo1118s avatar
Nationalekonomi --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2018-08-20, 06:17
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hej,

Inget hindrar att de säljer skulden til ett svenskt inkassobolag.
Citera
2018-08-20, 13:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej,

KFM kan förstås hantera även utländska skulder. Hur besvärligt det är beror på vilket land lånet uppstått i.

Rör det sig om en tusenlapp lånad i Elfenbenskusten orkar borgenären antagligen inte göra sig besväret, rör det sig om miljonbelopp utlånade i Finland knackar fogden snart på dörren.
Citera
2018-08-20, 13:41
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
KFM kan förstås hantera även utländska skulder. Hur besvärligt det är beror på vilket land lånet uppstått i.

Rör det sig om en tusenlapp lånad i Elfenbenskusten orkar borgenären antagligen inte göra sig besväret, rör det sig om miljonbelopp utlånade i Finland knackar fogden snart på dörren.

Hur är det om det handlar om 50-100k?

Det handlar om ett EU land
Citera
2018-08-20, 14:58
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Då har jag svårt att se att borgenären skulle avskriva fordran.
Citera
2018-08-20, 15:01
Medlem
Luxuss avatar
Det är ju bland annat därför banker vill ha en säkerhet...
Ett öån utan sökerhet kan du såklart ta på de summor du nömner, men du är ju inte den flrsta som kommit på den briljanta iden att försöka strunta i att betala tillbaka...
Citera
2018-09-09, 16:29
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det är ju bland annat därför banker vill ha en säkerhet...
Ett öån utan sökerhet kan du såklart ta på de summor du nömner, men du är ju inte den flrsta som kommit på den briljanta iden att försöka strunta i att betala tillbaka...

Så ett land som låt oss säga Malta ta ett lån där på 50k du tror att skulden medföljer till Sverige?
Citera
2018-09-09, 17:10
Medlem
Citat:
Så ett land som låt oss säga Malta ta ett lån där på 50k du tror att skulden medföljer till Sverige?

Inom EU är det i princip hur lätt som helst, bortsett från Danmark.

Så du kan glömma ha skulder inom EU.
Citera
2018-09-11, 05:27
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Undrar hur det går för snubbarna idag som for över till Finland ett tag och tog banklån där på flera hundra tusen. Var poppis ett tag. Skulderna kommer man nog inte ifrån i Sverige.
Citera
2018-09-11, 08:19
Medlem
Sandtags avatar
Citat:

Dem summorna inom EU så är du nog körd tyvärr. Jag kan tänka mig att uppemot 10k ish kan du komma undan med även inom EU.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in