2018-08-19, 18:48
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
@flixa81: frågan är om MV verkligen skrev "stämt träff", eller om det är du själv som gjort den tolkningen.

För egen del har jag inte uppfattat, utifrån MV's uppgifter, att det är verifierat att LW och SD bokstavligt talat "stämt träff". Men bekräfta gärna med källa om du har uppgift om annorledes.

Tror det är detta inlägg som syftas
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-08-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser

Precis. Hade nästan glömt bort. Tack för påminnelsen!
Citera
2018-08-19, 19:25
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Gärningsmannen hade påkallat LW uppmärksamhet om att träffas och kom till platsen utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Gemensamt gick dom sedan nerför gatan till bullerplanket. Där finns det vittnesuppgifter om att man samtalade och på andra sidan planket tog GM LW av daga. Det bekräftas tidsmässigt med skrikvittnena på andra sidan motorvägen. Sen gör sig GM nerför grässlänten i riktning öster ut mot gång och cykelbron.

Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser

Plus det tidigare.
Citera
2018-08-19, 19:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du har väl enligt egen uppgift deltagit i ca, 30 st rättegångar? Det syns mig orimligt eftersom du inte vet hur det går till eftersom det säger är väldigt allvarligt tjänstefel pågår systematiskt och upprepat.

Det går inte utgå från ett par kopierade rader och tro man förstår hur det går till i en rättegångssal . Det leder som i ditt fall fel eftersom många av intentionerna inte på något sätt stämmer med verkligheten eller följs.

Om du hade insikt i sakens beskaffenhet skulle du veta att åklagare systematiskt och regelbundet negligerar intentioner
om opartiskhet vilka stipuleras i rättegångsbalken i sin iver att få gärningsmän lagförda.
Ändamålet helgar medlen, inte vackert men så ser det ut.

Den åklagare är inte född som genom att plädera för grova brottslingar, dom vet är skyldiga och därmed hjälps undgå straffpåföljd.
Tilläggas kan att den objektivitet som är lagfäst i 23 kap. 4 § rättegångsbalken gäller under förundersökningen, men i övrigt finns inget objektivitetskrav uttryckligen reglerat.

För att om möjligt exemplifiera hur det går till i verkligheten versus lagrum & paragrafer har FN:s tortyrkommitté de senaste månaderna granskat hur Sverige lever upp till FN:s tortyrkonvention. Se länk.
Gäller systematiskt användande häktningstider och restriktioner för att psykiskt bryta ner misstänka gärningsmän. Tortyr är som vi väl alla vet olagligt i Sverige men inte i verkligheten.

http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/fn-kritik-mot-langa-haktningstider-och-omfattande-restriktioner_H210172

Jaha? Och detta långa inlägg från dig motsade det jag skrev? Faktum kvarstår; en åklagare får så klart ej ljuga, och åklagaren ska vara objektiv. Men eftersom detta är OT, kan vi lämna diskussionen.
Citera
2018-08-19, 19:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Näppeligen trodde Kwasten på det han själv kokade ihop, men eftersom han ansåg SB/TQ vara 'a disposable creature', så var det inte så noga för Kwasten det där med objektivitet och rättssäkerhet. Karriären var för honom viktigare än åklageriets och domstolarnas anseende. Nu vet alla det.

OnT: Så hur skall vi i ljuset av "karriärism" bedöma åkl Hidings hittillsvarande insatser? Att 2 ggr i samma mål felbedömt tyngden i sina begäran om häktning, det har vi redan tröskat i tråden, men vad säger det om hennes kunskap/omdöme/tillförlitlighet etc faktorer?

Än en gång: LW:s mördare rör sig efter mer än tre månader fritt, oavsett om det är en eller flera mördare vi har att göra med. Inte bra.

Åklagarmyndigheten på orten lär väl vara de första att oroa sig över saken. De sköter säkert sitt. Därtill får man väl från allmänhetens sida ge dem lite svängrum med att landa på fötterna. Jag kan inte se några skäl att tro att ambitionerna — att finna mördaren — skulle skilja sig åt mellan åklagare och allmänhet. Åklagaren är väl allmänheten, f.ö. Och vill man pröva lämpligheten får man väl gå lämpliga vägar och ge sig till tåls lite. Kollegiet och högre instanser brukar väl kunna värdera kompetens över tid. Det har ju inte hunnit bli nå dacosta-mål av detta än.

Ibland beror det inte på åklagaren att en person inte kan ställas inför rätta. Det bara är så. Här har vi ju inte heller rikigt öppet mål, tydligen, som i många andra fall, där GM är för ung för att förstå hur han själv eller världen omkring honom fungerar. Eller har handlat i affekt och är starkt knuten till BO eller har setts av kamera/vittnen etc.

Det brukar nog kunna krävas en del smartness, livserfarenhet och bonntur och kyla för att kunna hoppas ha marginalerna och tiden och maskhållande m.m. på sin sida. De flesta trampar i klaveret pronto, eller hinns upp av ödet. Men några har lite omständigheter på sin sida, och detta är väl ett sådant fall.

GM har kanske räknat med faktumet att hans dna kan finnas på BO av rimliga skäl. Och mastas i samma område. Så sett så har han suttit på kammarn och funderat ut det här.

Ödet lär i alla händelser hinna upp även den här killen, det är jag ganska säker på.
Citera
2018-08-19, 20:27
Medlem
Jag kom att tänka på ett par inlägg EGT gjorde nån vecka in i juli, tror jag det var. Då skrev hen nåt om att SD?/GM kunde varit inne hos LW. Hen skrev oxå nåt om flyktväg som påminner om MV:s info.

Förut har jag nog haft mest misstankar åt UW, barnen och MH (hinhålekvinnan), ett tag var jag inne på HD, men EGT sa väl att hon jobbade och hen vet detaljer om Davidssons som verkar stämma.

SD är inte avskriven och de borde väl han blivit om utredningen funnit fakta som talar för annan GM?
Citera
2018-08-19, 21:30
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Plus det tidigare.

Här Draifos har du svar på don fråga tidigare.
Stämt träff fick jag från inlägget ovan.
Citera
2018-08-19, 22:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jaha? Och detta långa inlägg från dig motsade det jag skrev? Faktum kvarstår; en åklagare får så klart ej ljuga, och åklagaren ska vara objektiv. Men eftersom detta är OT, kan vi lämna diskussionen.

Bortsett från vad du läst i rättegångsbalken 23 kap. 4 § rättegångsbalken "får" inte och "ska"inte så är ljuga är ett
synnerligen tänjbart begrepp och Åk är med stor svårighet objektiva.
Det jag reagerat på är din naivitet om tillämpningarna vilka i högsta grad är aktuella i fallet Wesström. Lämnar därmed diskussionen.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-08-19 kl. 22:34.
Citera
2018-08-19, 23:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Här Draifos har du svar på don fråga tidigare.
Stämt träff fick jag från inlägget ovan.
För min egen del uppfattar jag MV:s inlägg som att polisen (utifrån sin sammantagna bild av händelseförloppet) hade gjort ett antagande om att SD och LW stämde träff, men jag blir inte klok på hur du själv resonerar.

Har du uppfattat det som att polisen har kunnat konstatera att SD och LW stämde träff?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-19 kl. 23:26.
Citera
2018-08-20, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Åklagarmyndigheten på orten lär väl vara de första att oroa sig över saken. De sköter säkert sitt. Därtill får man väl från allmänhetens sida ge dem lite svängrum med att landa på fötterna. Jag kan inte se några skäl att tro att ambitionerna — att finna mördaren — skulle skilja sig åt mellan åklagare och allmänhet. Åklagaren är väl allmänheten, f.ö. Och vill man pröva lämpligheten får man väl gå lämpliga vägar och ge sig till tåls lite. Kollegiet och högre instanser brukar väl kunna värdera kompetens över tid. Det har ju inte hunnit bli nå dacosta-mål av detta än.

Ibland beror det inte på åklagaren att en person inte kan ställas inför rätta. Det bara är så. Här har vi ju inte heller rikigt öppet mål, tydligen, som i många andra fall, där GM är för ung för att förstå hur han själv eller världen omkring honom fungerar. Eller har handlat i affekt och är starkt knuten till BO eller har setts av kamera/vittnen etc.

Det brukar nog kunna krävas en del smartness, livserfarenhet och bonntur och kyla för att kunna hoppas ha marginalerna och tiden och maskhållande m.m. på sin sida. De flesta trampar i klaveret pronto, eller hinns upp av ödet. Men några har lite omständigheter på sin sida, och detta är väl ett sådant fall.

GM har kanske räknat med faktumet att hans dna kan finnas på BO av rimliga skäl. Och mastas i samma område. Så sett så har han suttit på kammarn och funderat ut det här.

Ödet lär i alla händelser hinna upp även den här killen, det är jag ganska säker på.
.."den här killen.."
Utan att förfalla till impertinens, vill jag ändå ställa dig frågan om du helt har uteslutit möjligheten att det i det här fallet skulle kunna röra sig om en kvinnlig gärningsperson? Eller för den delen: två kvinnor som i samförstånd dödar en tredje, LW?
Varför "killen"? Har du bestämt dig för en man som baneman?
Citera
2018-08-20, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Trådmedlemmen ”OzzieTheOwl’ hittade ett inlägg som hen postade tidigare idag.
Väldigt intressant inlägg, kan det vara de inlägget du också syftar på?

Hittade några till, sen är det upp till var och en att tro vad den vill. Men väldigt rörigt kan jag tycka.
Att det du uppfattar det rörigt är för du blandar och ger mellan olika sakfrågor, med lite egna tolkningar och kryddat med rena lögner.
Jag har dragit ned byxorna på dig förut, och tänker att du någon gång ska ge dig...

Detta är ju nästan parodi du sysslar med nu. Nådde du upp i maxgränsen på antal citat du fick med?
Citera
2018-08-20, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag kom att tänka på ett par inlägg EGT gjorde nån vecka in i juli, tror jag det var. Då skrev hen nåt om att SD?/GM kunde varit inne hos LW. Hen skrev oxå nåt om flyktväg som påminner om MV:s info.

Förut har jag nog haft mest misstankar åt UW, barnen och MH (hinhålekvinnan), ett tag var jag inne på HD, men EGT sa väl att hon jobbade och hen vet detaljer om Davidssons som verkar stämma.

SD är inte avskriven och de borde väl han blivit om utredningen funnit fakta som talar för annan GM?
Jag har aldrig sakt att hon jobbade!
Har heller inte uttalat någon om flyktväg i denna bemärkelse, högst spekulativt vad gäller random och till viss del JH i ett händelseförlopp.

Jag hävdar med en dåres envishet att SD inte avskrivs som skäligen förrän dom har en annan dom vill häkta. Så han kvarstår tillsvidare dom skäligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in