• 1
  • 2
2018-08-19, 19:37
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Tjena, längesen jag skrev i denna forumsdel!

Är 25 år, kille, har alltid varit deprimerad och haft social ångest. De senaste fyra åren har jag varit "fast" på ett jobb jag inte gillar. Har bytt arbetsuppgifter då och då men jag vantrivs fortfarande och vill därifrån.

Problemet är att jag inte vet alls vad jag vill jobba med eller göra med livet. Har inga större intressen och inga utbildningar jag kan utgå ifrån. Känner mig helt vilsen samtidigt som jag bara vill ifrån mitt nuvarande jobb.

Har läst hur mycket som helst om liknande situationer på internet men det slutar alltid med samma råd: Säg upp dig och börja fokusera på det du tycker om. Där är problemet för mig, finns inget jag känner att jag vill göra, bara att pengarna måste in.

Enda jag kan utgå ifrån är att jag hatar att passa tider, alltså verkligen HATAR. Har varit så hela livet. Då kom folk med tipset om att starta eget, att kunna sitta hemma eller utomlands och sköta jobbet via dator men jag har noll erfarenheter och vet inte ens vart jag skulle börja någonstans.

Största intresset jag har är väl fiske men det verkar vara dåligt med jobb i den branschen.

Så jag vet inte riktigt. Känns som att jag bara står och trampar men vill inte utsätta mig själv för ännu ett år av ångest, stress och oro på mitt nuvarande jobb. Har dock ingen aning om vilket steg jag ska ta först. Då har jag ändå haft dessa tankar konstant i ett par år nu utan framgång.

Tips? Någon som varit fast på ett skitjobb man vantrivs med och lyckats tagit sig ur den situationen? Hur i så fall?
Citera
2018-08-19, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnkeborgBombare
Tips? Någon som varit fast på ett skitjobb man vantrivs med och lyckats tagit sig ur den situationen? Hur i så fall?
Hade ett riktigt skitjobb i flera år, blev till slut utbränd och varit deprimerad sedan dess, det var 10 år sedan.....
Citera
2018-08-19, 19:43
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
Hade ett riktigt skitjobb i flera år, blev till slut utbränd och varit deprimerad sedan dess, det var 10 år sedan.....

Var också sjukskriven ett tag för något år sedan, fick låna pengar av familjen varje månad då jag knappt hade råd att betala mina räkningar. Så nu känns det ännu värre, att man inte ens har råd att vara sjukskriven.
Citera
2018-08-19, 19:47
Medlem
SYSTEMexes avatar
När du var i åldern 8-13, vad gillade du att göra då?

Mycket av det man gillade när man var liten gillar man även som gammal. Ofta sitter intresset kvar bara att man glömt bort det
Citera
2018-08-19, 19:49
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
När du var i åldern 8-13, vad gillade du att göra då?

Mycket av det man gillade när man var liten gillar man även som gammal. Ofta sitter intresset kvar bara att man glömt bort det

Gjorde inte jättemycket faktiskt. Umgicks med kompisar och hade aldrig något riktigt intresse Det blev väl en del fiske då också.
Citera
2018-08-19, 19:50
Medlem
A-kassa?
Citera
2018-08-19, 19:52
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Gjorde inte jättemycket faktiskt. Umgicks med kompisar och hade aldrig något riktigt intresse Det blev väl en del fiske då också.

Tänk lite på det, det kommer med tiden. Kan vara svårt att komma på något på rak arm. Ett tips är att gå ned i tid till säg 70% pch spendera mer tid till fiske.

Kanske du borde börja träna, det är jättebra för välmåendet
Citera
2018-08-19, 20:14
Medlem
MrLevaLivets avatar
Kanske du ska börja plugga?
Sätta upp ett mål att köra denna utb kanske?

https://www.yhguiden.se/utbildning/f...-och-jaktguide

Edit: kolla företagen du arbetar med under Lia (Lärande i arbete), Normark, Fiskejournalen, Sportfiskarna etc...det är ju som gjort för dig. Fatta vilket nätverkande. Utbildningen går under CSN.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2018-08-19 kl. 20:20.
Citera
2018-08-19, 21:21
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Kanske du ska börja plugga?
Sätta upp ett mål att köra denna utb kanske?

https://www.yhguiden.se/utbildning/f...-och-jaktguide

Edit: kolla företagen du arbetar med under Lia (Lärande i arbete), Normark, Fiskejournalen, Sportfiskarna etc...det är ju som gjort för dig. Fatta vilket nätverkande. Utbildningen går under CSN.

Såg intressant ut, tack!

Men jag har lite panik, vill bort från jobbet så fort som möjligt men vill inte säga upp mig utan någon annan inkomst.

Bara att söka som en galning och hoppas på det bästa?
Citera
2018-08-19, 21:35
Bannlyst
Citat:
Såg intressant ut, tack!

Men jag har lite panik, vill bort från jobbet så fort som möjligt men vill inte säga upp mig utan någon annan inkomst.

Ta dig därifrån så fort som fan möjligt! Jag är likadan som dig, hatar tider, har för närvarande inga hobbys eller intressen!
Citera
2018-08-19, 21:58
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
Ta dig därifrån så fort som fan möjligt! Jag är likadan som dig, hatar tider, har för närvarande inga hobbys eller intressen!

Vet inte vad jag vill göra i stället, det är därför jag tvingat mig själv till jobbet varje dag i ett par år nu. Har ingen aning om vad jag ska göra annars
Citera
2018-08-19, 22:19
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Såg intressant ut, tack!

Alltså pratar vi panikattacker och ångest, sömnlöshet, hjärtklappningar, nära utbrändhet så måste du acceptera det och kontakta läkare NU och antagligen bli sjukskriven. Lägg fram precis som det är för anhöriga, kan du hyra ut lägenheten och landa hemma hos föräldrar, eller något syskon? Bara svälja stoltheten och be om hjälp om det är riktigt illa. Vila och samla dig och ta det sedan vidare med att du säger upp dig och söker nya jobb.

Annars blir det ju som du säger, toksök andra jobb, top prio! Och du, det är OK att må skit ett tag, men man kan behöva hjälp. Har varit i ett mörkt hål själv.

Edit: Sedan i framtiden = spara pengar. Jag har 1 årslön sparat nu (jag är mycket äldre än dig så hunnit spara) , så jag skulle klara mig på A-kassa om det skiter sig ordentligt igen. Så kan du försöka motivera dig ett tag, spara pengar för att kunna sluta och köra A-kassa ett tag (om hälsan tillåter såklart)
Senast redigerad av MrLevaLivet 2018-08-19 kl. 22:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in