Citat:
Ursprungligen postat av
SherrodBrown
Har propagerat för SD i snart 20 år. Nu ska jag slå slag o saken. 2022 kommer jag rösta på AFS. Jag kommer att ångra mig i takt med att Sd blir mer mainstream. Därför ska jag göra det rätta. Ändra mig precis innan valdagen och rösta AFS redan i år.
Välkommen till den ljusa sidan.
Det är typiskt att det är de "sanna" SD-väljarna som idag är AfS-väljare. Jag exempelvis stöttade dem före det att de blev ett riksdagsparti, men därefter har man mest blivit besviken. Jag ångrar dock inte att jag röstade på SD 2010, då invandringskritiken har blivit mer normaliserad, och tack vare SDs stora stöd idag på närmare 25 procent, så har det blivit mycket lättare för AfS att attrahera väljare. Vi kommer knappast behöva vänta i 20 år på att AfS kommer in i riksdagen. Har vi riktigt tur behöver vi inte ens vänta ett år (från lanseringen). I annat fall kommer de definitivt in 2022. Och vem vet, det kanske även blir ett omval strax efter riksdagsvalet. Sedan skulle ett "stort" AfS utanför riksdagen även ge effekt på SD, då SD fattar att om de inte skärper sig så kommer folk rösta in AfS till riksdagen.
När AfS närmar sig 4 procent i opinionsundersökningar, så kommer vi med mycket stor sannolikhet att få se en ketchupeffekt där de kommer att explodera i stöd. Enligt en tidigare Sentio-undersökning så kan runt 13 procent tänka sig att rösta på AfS, och med tanke på hur mycket SD kommer att svika efter valet i september så kommer väl AfS' potential att se ännu ljusare ut.
Tyvärr, men jag har verkligen gett upp allt hopp om SD. Enda gången jag kan se att de gör "som jag vill", är om AfS hotar deras position som ensamt invandringskritiskt parti. Och med tanke på att AfS är den enda trovärdiga samarbetspartnern i dagsläget för SD om SD vill sitta i regeringsställning i framtiden, måste de ge ett rejält köttben åt AfS.