2018-08-19, 19:54
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin
Alltså, man blir så förvånad över resultatet.
Här brottas SD med 20% lite här och där, men när det gäller snabba undersökningar i dagstidningar så regerar de.
Man gläds givetvis, men varför är inte resultatet likadant när det gäller "vanliga" undersökningar?
Jag tror att det generella missnöjet är enormt och detta är tecknet som visar att många, många egentligen vill rösta på SD men de har inte tippat över för partibyte än.
Men det kanske kommer.

Den aktuella undersökningen i Expressen handlar inte om paritillhörighet eller hur man tänker rösta utan vem man vill se delta i statsministerdebatten. Det säger inget om huruvida man tänker rösta SD. Självklart vill folket låta Åkesson debattera.
Senast redigerad av Studsboll 2018-08-19 kl. 20:08.
2018-08-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Den aktuella undersökningen i Expressen handlar inte om paritillhörigjet eller hur man tänker rösta utan vem man vill se delta i starsministerdebatten. Det säger inget om huruvida man tänker rösta SD. Självklart vill folket låta Åkesson debattera.

Men sd brukar alltid va störst i alla mätningar på webben även då man ska rösta på parti man ska rösta på. Men va jag vet har dom aldrig lyckats bevisa att sd skulle manipulera mätningarna men sd:are är mest aktiva på nätet.
2018-08-19, 20:16
Avstängd
Kom igen! Resten av partierna är bara där för att SD ska se bättre ut just nu.

SD verkar vara det enda partiet med en vettig utförlig politik som kommer gå frammåt när det gäller de mest relevanta problemen i samhället just nu.. Rätta mig om jag har fel!!

Vad är det med alla dessa skitdebatter på tv?? Hoppas folk verkligen tänker till.
Senast redigerad av Siktarn 2018-08-19 kl. 20:19.
2018-08-19, 20:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte följt tråden det senaste men kollade på expressen.se. Detta bör tas på allvar!! Vi är uppe i 18000 röstande och ställningen är:

Jimmie 76%
Lurige UK 8%
Löfvet 6%
Röd-Annie 3%

Väldigt svaga siffror för Löfvet, han stödjer dock Svenska traditioner som att gå till korvkiosken....

Jag har aldrig hört att SD har trollarmé typ "Jag är här". Hur vågar Expressen visa sådana siffror? Någon som festat för mycket? Hur är detta möjligt?
Vilka är dessa 18000 röstande? Genom nätröstning eller?

Vänta bara tills folk röstar som inte är särskilt ivriga på det...

Nått jävla parti utav de ledande förutom SD kommer komma med en stor HÄSTSKITBOMB till förslag av förändring som kommer få hur många som helst att rösta det kan jag slå vad om. Detta händer nog precis efter den 22a augusti
Senast redigerad av Siktarn 2018-08-19 kl. 20:26.
2018-08-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Vilka är dessa 18000 röstande? Genom nätröstning eller?

Vänta bara tills folk röstar som inte är särskilt ivriga på det...

Nått jävla parti utav de ledande förutom SD kommer komma med en stor HÄSTSKITBOMB till förslag av förändring som kommer få hur många som helst att rösta det kan jag slå vad om. Detta händer nog precis efter den 22a augusti

Ja det är folk på nätet som röstar. Nu är det 20354 som deltagit, det stiger hela tiden och siffrorna är oförändrade. Mystiskt och mytiskt.
Vi skall kanske inte grubbla för mycket över det här.
2018-08-19, 20:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det är folk på nätet som röstar. Nu är det 20354 som deltagit, det stiger hela tiden och siffrorna är oförändrade. Mystiskt och mytiskt.
Vi skall kanske inte grubbla för mycket över det här.

Men nätet är väl mindre anonymt? Risker??? Finns det inge så gör jag nog det samma, var?

Är detta teströster eller räknas de i valet?
2018-08-19, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Men nätet är väl mindre anonymt? Risker??? Finns det inge så gör jag nog det samma, var?

Är detta teströster eller räknas de i valet?

Va pratar du om det handlar vem folk vill se i en debatt tror du själv röster på expressen räknas i ett val?
2018-08-19, 20:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Va pratar du om det handlar vem folk vill se i en debatt tror du själv röster på expressen räknas i ett val?
Hade faktiskt ingen aning om att det handlade om expressen.
2018-08-19, 20:57
Medlem
Hogdals avatar
Att SD alltid överpresterar i dylika undersökningar kan också vara en inlaga emot självrekryterade opinionspaneler.
2018-08-19, 21:02
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Att SD alltid överpresterar i dylika undersökningar kan också vara en inlaga emot självrekryterade opinionspaneler.

Vad dillar du om. Självrekryterat är alltid bäst och de har absolut inte haft för höga siffror på SD under mandatperioden.
2018-08-19, 21:40
Medlem
FlashyBears avatar
https://www.dn.se/nyheter/politik/klimat-lika-viktigt-som-invandring-for-valjarna/
https://www.dn.se/nyheter/politik/klimat-lika-viktigt-som-invandring-for-valjarna/
Citat:
I DN/Ipsos mätning, som slutfördes den 16 augusti, pekar 23 procent ut miljön som ett av de tre viktigaste samhällsproblemen. Det ska jämföras med 15 procent i juni. Därmed är frågan uppe på samma nivå som skolan (26), invandring (25) och brottslighet (24). Det innebär också att miljö har passerat integration på väljarnas lista.

"De tre viktigaste samhällsproblemen":
44% Sjukvården. Av de tycker 15% att SD är bäst.
26% Skolan. SD - 4%
25% Invandring. SD - 76%
24% Brottslighet. SD - 38%
23% Miljö. SD - 0%
15% Integrationen. SD - 24%

Genomsnitt: (44%*15 + 26%*4 + 25%*76 + 24%*38 +23%*0 +15%*24) /(44+26+26+24+23+15) = 25%

Shit, det magiska 25% dyker igen upp
2018-08-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal

Ja, det är ju vad man borde ta för givet. Men verkligheten, dvs vad valresultat visar i förhållande till dessa undersökningar, visar att detta intuitiva antagande inte stämmer och då får man böja sig för det. Statsvetenskapliga institutionen i Göteborg håller ju dessutom webundersökningar som seriösa.

Kvällspressens klickundersökningar är ju något helt annat. De är inga professionella undersökare och därför blir resultaten rejält missvisande. OU har metoder för att förhindra aktivister att kapa en undersökning. Det gäller inte bara politik. Om de frågar vilken tandkräm som är bäst (förekommer som fråga) måste de kunna gardera sig mot att Sensodynanställda en masse deltar i undersökningen.

Jag brukar knappt notera och minns knappt vad expressenundersökningar visar. Men häromveckan var det väl någon undersökning om hur man skulle rösta? Fick SD 60%, har för mig det. Utan att ta detta på allvar undrar jag ändå om det finns någon liknande ”undersökning” i kvällspressen för fyra år sen? Vad visade den i så fall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in