2018-08-19, 16:41
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Du hör väl själv hur dumt det låter?
Ska man använda en över 30 år gammal bil som bruksbil och inte har råd att lämna in den, är det ett måste att kunna meka själv, så är det bara.
Ja, men man vart lite lokad när ma bara fick den, men det är just mek aspekten.
Citera
2018-08-19, 16:47
Medlem
godboys avatar
Alltså, som sagts, är bilen i skick i övrigt, så visst, då KAN det vara en bra idé. Har den dock varit avställd en längre tid och är obesiktigad så lär den ha betydligt mer bekymmer än bara kopplingen. Du kommer med all sannolikhet att få massa nedslag på besiktningen, typ avgasvärden, bromsar mm.
Citera
2018-08-19, 17:11
Medlem
MosterAugustas avatar
Det är inte direkt svårt med rätt verktyg och helst ett garage. Hur det typiskt kan gå till visas i denna video. Ganska många moment och med tanke på bilens ålder kommer det säkert vara några saker som krånglar på vägen:

https://youtu.be/wEpoe1UCB_U

Skulle du ge dig på detta brukar det vara bra att ha en handbok t.ex. Haynes för den aktuella modellen. Delar handlar du bäst i tyskland via nätet. En kopplingssats kostar cirka 50€.
Senast redigerad av MosterAugusta 2018-08-19 kl. 17:38.
Citera
2018-08-19, 18:08
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multimedia-XL
Jag har blivit erbjuden en VW Jetta -85 som har gått 18k mil om jag kan fixa kopplingen på den.

Bra ide att ta den.

Obsevera att jag inte är mekkunnig och på en tajt budget.
VET du vad som är fel på kopplingen?
Är lamellerna slut,Wirén av,ellr är urtrampningslagret paj?
Citera
2018-08-19, 18:16
Medlem
Onanikrems avatar
Skulle tro det kostar mer än det smakar, eftersom du frågar här så har du inte en aning om hur du gör det själv och antagligen ingen aning om vad annat som behöver göras åt bilen för att få den genom besiktining.
Bilen är skattefri och där spar man in en eller ett par tusingar, men räkna med att laga den för minst det dubbla och kanske tredubbla.

Bättre att köpa en skattad skitbil och köra den tills den rasar om du inte har en aning om något med bilar men vill åka billigt.
Citera
2018-08-19, 18:23
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
VET du vad som är fel på kopplingen?
Är lamellerna slut,Wirén av,ellr är urtrampningslagret paj?

Jo, det är ju detta man ska börja med. Tog för givet att lamellerna var slut.

Slipper man ta ner växellådan blir ju allt mycket enklare.
Citera
2018-08-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Det är inte direkt svårt med rätt verktyg och helst ett garage. Hur det typiskt kan gå till visas i denna video. Ganska många moment och med tanke på bilens ålder kommer det säkert vara några saker som krånglar på vägen:

https://youtu.be/wEpoe1UCB_U

Skulle du ge dig på detta brukar det vara bra att ha en handbok t.ex. Haynes för den aktuella modellen. Delar handlar du bäst i tyskland via nätet. En kopplingssats kostar cirka 50€.

Beställer alla delar till min merca från tyskland, betalar 30% av vad det kostar i sverige att köpa. Behöver någon tips om någon sida så pm:a bara..

Men gamla bilar speciellt VW och mercedes låter sej ganska enkelt repareras faktiskt. Ja byte massa delar i min utan någon direkt kunskap i mekanik och det gick bra..

Annars är det bara att prova och du lär dej massa nya saker på samma gång.
Citera
2018-08-19, 19:02
Medlem
Om det inte har varit uppe tycker jag du ts även ska tänka på att Jettorna börjat få lite kultstatus och blivit mer eftertraktade än många andra bilar i samma generation.

Citat:
Ursprungligen postat av outerik
Varför måste du fixa den först innan du får den? Känns som du kommer bli blåst.

Haha dagens 20 åringar fostrade av nyliberaler utgår alltid från att allt är blås
Citera
2018-08-19, 20:01
Medlem
Bilens skick i övrigt, hur är det?
Om den ser bra ut så se till att få några kostnadsförslag från några pålitliga verkstäder om du inte kan meka själv.
Om bilen verkar rutten så är det nog bäst att lägga ner projektet. Vi pratar ju om en mycket gammal bil för att ha som bruksbil i alla fall.
Citera
2018-08-19, 20:57
Medlem
Fuzzs avatar
Nu har jag bara ögnat igenom tråden men. Bra bil att börja lära sig på om bilen är i "bra skick" i övrigt.
Koppling köper du från tyskland. Urtrampningslager behövs inte då det är inbyggt i lådan.
Ganska lätta att byta koppling på även på pallbockar. Tiden är väl satt till runt 3 timmar.(för van)

Skaffa rephandbok.
Citera
2018-08-19, 21:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mja, byta koppling är väl inget som man bör ge sig på som novis.
Som du märker dyker det upp flera kostnader, handbok, verktyg, och mer lär det bli.
Citera
2018-08-19, 21:50
Medlem
Jacobssteges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Grattis, eller vad vill du att vi ska säga?
Hur man fixar kopplingen hajjaru väl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in