Resultat: Hur många % får AFS i valet 2018?
Under 1%
30,53%
87 röster
1.0% till 1.9%
22,81%
65 röster
2.0% till 2.9%
11,58%
33 röster
3.0% till 3.9%
4,56%
13 röster
Över 4% välkommen till riksdagen
30,53%
87 röster
2018-08-18, 22:12
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
SD är socialliberaler och AfS är nationalister. De har inte samma väljarbas direkt, även om de överlappar något.

Vad menar du att AFS har för väljarbas om det inte är SD-väljare?
Citera
2018-08-18, 22:30
Medlem
Har också noterat denna enorma övertro på AfS när man läser på flashback. Det är inte nödvändigtvis så att jag tycker illa om det partiet, men att tro att de får mer än 1-2% är fruktansvärt världsfrånvänt. Jag tror personligen på ungefär 1%.

Anledningen är väldigt enkel, och det är att gemena man knappt vet om att de existerar. Och när det väl hörs något om dem är det inte i positiva ordalag. Om du lyssnar på folk idag, hur många vågar i ärlighetens namn högt deklarera att de röstar på Sverigedemokraterna? Och då är det ändå 1/4 personer som kommer göra det i höst, just därför att de fått se konsekvenserna av Sveriges invandringspolitik. En stor anledning att folk gör detta är för att SD håller rent kring sitt eget hus och har gjort en del anpassningar. Utan dessa anpassningar och flexibilitet hade man aldrig nått dessa 25% eller mer man får i september, det hade varit fullkomligt omöjligt inom den här tidsramen.

Folk har helt enkelt ribban för vad de kan tänka sig vid SD just nu, och när AfS då och då antyder att judar är skyldiga till diverse saker kommer du aldrig attrahera någon som inte tidigare hade röstat på de renodlade nazistpartierna. Jag säger inte att detta inte kommer funka om ett decennium när välfärden börjar kollapsa på allvar, men för stunden tror jag att de gravt har missuppfattat vad som krävs för att få valboskapen över på sin sida.
Citera
2018-08-18, 22:31
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Är man på Flashback får man intrycket att AFS redan ligger på 4-5% medan merparten av röstboskapen aldrig har hört talas om dem.

Jag tror att de politiskt intresserade på Flasback tenderar att gå i samma fälla som miljöpartisterna gjorde 2014; de umgås, både online och offline, bara med likasinnade och får därmed en skev bild över partiets storlek. Är det månne AFS-sympatierna som man ser gråtande 2018 likt de berömda bilderna från valvakorna 2010/2014?

Afs skulle, i Flashbackarnas ögon vara lika stora som KD och MP idag. Handen på hjärtat, talas det om AFS på era arbetsplatser? I kön på ICA? På farmor Agdas 80-årsdag?

För att få 4% behöver AFS få ca 250.000 röster. Det är mer än Uppsala och Västerås tillsammans. Tycker ni initierade inte själva att det låter en smula orimligt? Om AFS ens får hälften har de gjort ett kanonval men att ens tro man når riksdagen så kort inpå ett val utan stt synas? Skillnaden mellan en annan raket - ny demokrati - var att de syntes överallt hela tiden. De gjorde intrvjuer i både tidningar och tv, under en tid där folk såg linje-tv och läste papperstidningar. Hur ska någon som inte har Facebook eller läser Flashback få upp ögonen för detta parti? Jag som ändå hänger här och följer politiken har endast sett dem ”externt” vid ett enda tillfälle och det var när de protesterade mot moskeen i Växjö, annars är de ju osynliga.

Så, varför tror ni att er farmor ska rösta in AFS till riksdagen? Hennes röst kommer nämligen att krävas.

Det e väll troll konton som gör reklam för skiten
Aldrig hört om dem utanför Fb
Citera
2018-08-18, 22:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Det e väll troll konton som gör reklam för skiten
Aldrig hört om dem utanför Fb

Grejen är ju den att det inte krävs att "ens farmor" måste rösta på dem för att de ska komma in i riksdagen. SD har idag uppskattningsvis ett stöd av 25-30% av hela väljarkåren (de blir systematiskt underskattade i opinionsundersökningarna, det vet vi av erfarenhet). Nästan alla SD-väljare som läser alternativmedia känner till AFS. Det räcker om var femte eller var sjätte SD-väljare istället går över till att rösta på AFS så kommer de in i riksdagen. Konstigare saker än så har hänt.
Citera
2018-08-18, 22:44
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Grejen är ju den att det inte krävs att "ens farmor" måste rösta på dem för att de ska komma in i riksdagen. SD har idag uppskattningsvis ett stöd av 25-30% av hela väljarkåren (de blir systematiskt underskattade i opinionsundersökningarna, det vet vi av erfarenhet). Nästan alla SD-väljare som läser alternativmedia känner till AFS. Det räcker om var femte eller var sjätte SD-väljare istället går över till att rösta på AFS så kommer de in i riksdagen. Konstigare saker än så har hänt.

Ok aldrig hört ! Då har jag ändå läst en hel del å sett
Men måste väl va nytt parti i år eller ? Å varför ska folk rösta på dem ?
Citera
2018-08-18, 22:44
Medlem
Hade mycket gärna sett afs komma in i riksdagen. Men troe det inte kommer gå, e rädd att de bara tar röster från sd.
Citera
2018-08-18, 22:51
Medlem
MightyMaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badabastu2018
Tycker också det är lite märkligt

AfS är lite mobbat i min mening. En grupp losers som säger "jag ska starta mitt eget parti faktiskt!"

Lite som en trotsig tonåring.
Ja, AFS är som en en trotsig tonåring, men Jimmie Åkesson är som en orkelös gammal gubbe.
Citera
2018-08-18, 22:55
Medlem
Lydans avatar
Att det dyker upp en tråd om dagen från folk som är rädda att AfS kommer in och försöker inbilla folk att de är okända är bevis nog för mig. När man ser att motståndarna är så rädda, då vet man att det finns slagkraft.

Det kan bli ett gränsfall, lite svårt att sia om det med tanke på målgruppen och med tanke på att media faktiskt har lyckats, för en gångs skull, att inte skjuta sig i foten och bara helt tigit ner AfS.

Problemet är egentligen inte om de kommer in eller inte. Problemet är att det inte finns någon annan verklighet än den där de kommer in. en halv miljon migranter till under nästa 4 år, nu när kommunerna inte längre får statsbidrag och ska ta sina egna kostnader. Det kommer inte att fungera. Om det fungerar är något riktigt, riktigt, märkligt på gång.
Citera
2018-08-18, 23:02
Medlem
”AfS tar röster från SD”
”Då får vi en vinröd regering i 4 år till”

Jaha, och? Även om SD får 30% eller mer är jag övertygad om att de inte kommer rädda landet.

Litar inte på SD, tycker de har vikt sig för den stora massan.

Och angående AfS optimism:
Ja, vad ska de annars säga?

Låter det bra att säga på sina torgmöten ”vi kommer aldrig komma in i riksdagen, men rösta på oss ändå så vi får 1%”?

Självklart måste partierna låta optimistiska och drivna för att locka röster.
Citera
2018-08-18, 23:02
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
AFS kommer liksom inte komma in i riksdagen punkt jävla slut. Om de får 3% kommer det vara 3% bortkastade röster som är för massinvandring fyra år till.

Problemet är att de 3% är lika bortkastade röster som är för massinvandring var dom än läggs, så vad har man att förlora?
Citera
2018-08-18, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
enligt min uppfattning.
Och enligt min uppfattning så är vitkål väldigt gott.

Förstår du?

Antaganden byggda på anekdoter är sällan intressanta.
Citera
2018-08-18, 23:18
Medlem
Fashwaves avatar
Varför var Clinton överskattad?

Varför var Leave i Brexitvalet underskattade?

AfSare vill tro på att de kommer över 4%.

Möjligheten finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in