2018-08-18, 17:09
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Du har säkert för vana att ljuga eller överdriva när du argumenterar, och tror därför detsamma om andra. Jag håller mig till fakta i debatten. Det blir bäst så. Läs och gråt, Unibets odds 13/8: 5,01 på att C blir största parti i riksdagsvalet 2018.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/spelbolagens-sd-kan-bli-storsta-parti/

Det stämmer inte. Oddset är 501,00 gånger pengarna. Gå in på Unibet och kolla själv så ser du. Du ser det även på att M:s odds är 9,00 gånger pengarna. Det är kul att du tror uppenbara felskrivningar är äkta information.

Hur som helst. Sverigedemokraterna är solklara favoriter att bli största parti just nu, hos i princip alla spelbolag. 1,65 på Sverigedemokraterna mot 2,10 för sossarna. I månadssnittet så har SD den senast fulla månaden 22,0% vilket också är en klar underskattning enligt alla dom senaste valen.

Allt tyder nu på betydande ökningar i alla mätningar som införde en mindre dipp för SD i sin senaste mätning, som Sifo redan gjort och fört tillbaka det man tog bort och mer därtill från 18,5% ---> 16,8% --> 18,7%. Novus har hållit en rak linje hela vägen istället vilket är det bästa.

Övriga institut kommer höja SD igen kraftigt nu fram mot valet, efter den lilla dipp man införde som var tillfällig om den ens har funnits. Därefter har SD och Jimmie Åkesson synts enormt mycket i media, haft stora möten, omtalade torgmöten, gjort bra ifrån sig i debatter och vi har dessutom haft bilbränder, stenkastning, upplopp och dessutom flera skjutningar och våldtäkter därtill.
2018-08-18, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Mätföretagen skriver normalt ut vilka variabler de viktar på, ja. De skriver också när undersökningen gjordes och hur många som deltagit. Visst finns det saker med undersökningarna som inte beskrivs, men om det vore så att ett glidande medelvärde över olika undersökningar användes skulle den information som faktiskt skrivs ut inte stämma, dvs företagen skulle medvetet ljuga. Den enda gång jag kan minnas att något mätföretag använde sig av glidande medelvärden över olika mätningar var United Minds inför valet 2010. Detta skrevs klart och tydligt ut.

Du inser förresten kanske inte vad den mest sannolika 3-månadersmätserien skulle vara om den verkliga opinionen vore oförändrad under perioden va?
Ja de anger att det är viktat efter ålder, bostadsort mm men inte hur bara att.

Förstår du då att det krävs nästan exakt samma antal röster ur ett slumpmässigt urval alternativt att viktningen stämmer in på decimalen. Även i helt stillestånd i opinionen bör rösterna vara något olika, därav finns termerna statistikt säkerställd (förändring) och konfidensintervall.

Sen klart slumpen kan göra att 10 mätningar i rad visar samma siffra men det är osannolikt.

Vad tror du den mest sannolika serien skulle vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Problemet med dessa profetior om tak hit och dit är att de baseras på absolut ingenting. Om det är något vi vet så är det att väljare reagerar på problem som de ser i sin omgivning.

...
Nja vissa OU frågar ju frågor i stil med vilket är det andra/tredje bästa partiet och räknar man då samman vilka 1:a, 2:a och 3:e valt kan man säga att man har ett ”tak” det var detta SIFO (tror jag) gjorde när de sa att ”taket” var 8% 2014

Det andra är bara hittepå som du säger, ser ju nästan dagligen artiklar där de förfasas eller beklagar att SD kommer bli stora, enda vi och de inte vet är hur stora.

Men med säkerhet bör man kunna avfärda allt under 20% snacket ute bland folket är för förargat för det.

Spännande tider!
Senast redigerad av Logoped 2018-08-18 kl. 17:17.
2018-08-18, 17:11
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekistan
Problemet med dessa profetior om tak hit och dit är att de baseras på absolut ingenting. Om det är något vi vet så är det att väljare reagerar på problem som de ser i sin omgivning.

Takteorin bygger på å sin sida på någon slags idealistisk idé om att det finns goda poltiskt korrekta människor och onda rasistiska människor. Misstänkt likt det som vänsterblivna personer brukar anklaga SD för att tro genom att citera den passus i partiprogrammet som talar om en medfödd essens.

Ja det är nog faktiskt en form av identitetspolitik; vissa sociala, etniska, religiösa, grupper etc. tycker på ett visst vis baserat på sin grupptillhörighet. Så man tror sig kunna sätta tak baserat på att vissa grupper "borde" rösta på ett visst vis.
2018-08-18, 17:12
Medlem
Sentio gav SD 13,5 i sin Julimätning för att ge dem 11,8 i sin augustimätning för att sedan ge dem 12,7 procent i sin septembermätning. Sverigedemokraterna får ett par dåliga resultat i ett par mätningar och trådens sverigedemokrater skriker som om jorden har gått under. Sannolikheten att SD skall falla i intervallet 20-25 procent är säkerligen nära 100 procent och sedan är det nog 50-50 om SD faller i intervallet 25-30 procent. Det spelar som sagt mindre roll om SD får 24 procent eller 27 procent annat än för de närmast sörjande. Effekterna på politiken blir den samma. Jag tror inte ett dugg på att Kd har tagit sig över spärren. Visst, de överlevde magiskt EU-valet 2014 men det var från massiva stödröster från Moderaterna. Vem vet, kanske har Ebba Busch Thor slutligen lyckats bryta en negativ trend som sträcker sig från valet 1998? På valnatten kommer ändå alla SD:are stå och gapa ”Jimmie Åkesson, tjalala…” för det är ett sådant resultat som SD kommer att få oavsett om det är 22 procent eller 28 procent.
2018-08-18, 17:17
Medlem
NorthernAngels avatar
Har någon prenumeration på SvD och kan referera lita vad de skriver om SD och valet? Det verkar handla om opinionsundersökningarnas problem att mäta SD.

https://www.svd.se/sd-gapet-ar-dubbelt-sa-stort-som-2014/om/sverige
2018-08-18, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Detta har jag aldrig, aldrig sett! Vill du vara vänlig och peka på trovärdig källa.

Novus skriver såhär: "Resultatet är efterstratifierat på kön, ålder, region och valt parti i riksdagsvalet 2014."

https://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/

SCB säger såhär om sin partisympatiundersökning: "Resultaten viktas efter region, kön, ålder, utbildningsnivå och inrikes/utrikes född."

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-psu-i-maj-2018---parti--eu--och-eurosympatier/

YouGov såhär (eftersom de har en panel kan de göra åtminstone del av viktningen "i förväg" genom att styra urvalet ur panelen): "Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder, region och röstfördelning vid riksdagsvalet i september 2014."

https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen

Resten av företagen går säkert hitta de med om du söker, och det är säkert liknande variabler.
2018-08-18, 17:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Har du någon källa på det? Vore roligt att läsa Sifos radioinslag 2014 med ett tak på 8 % är ju stor humor.
Jag tror det var Dogdylan som, för länge sedan, skrev om att Stieg Larsson fick läggas in akut när inte SD hade totalkollapsat som han hade förutspått, någon gång på 90-talet. Stieg fick totalt psykbryt när SD började växa.

Kanske någon med bättre minne hittar en gammal länk om detta. Kan ha varit någon annan än Dogdylan också. Minnet sviker lite. Jag tror det var i föregående version av den här tråden.

På senare år har vi haft den största svenska humoristen Arnstad som har placerat "taket" på diverse olika nivåer.
2018-08-18, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Ja de anger att det är viktat efter ålder, bostadsort mm men inte hur bara att.

Förstår du då att det krävs nästan exakt samma antal röster ur ett slumpmässigt urval alternativt att viktningen stämmer in på decimalen. Även i helt stillestånd i opinionen bör rösterna vara något olika, därav finns termerna statistikt säkerställd (förändring) och konfidensintervall.

Sen klart slumpen kan göra att 10 mätningar i rad visar samma siffra men det är osannolikt.

Vad tror du den mest sannolika serien skulle vara?

Mätföretagen har tillgång till register över saker som ålder, bostadsort osv, och viktningen görs precis så att den upphäver de skillnader som finns i undersökningens rådata jämfört med "facit". Inget konstigt.

Den mest sannolika serien för 10 mätningar i rad, baserade på slumpmässigt urval och givet opinionsstillestånd, är att mäta samma sak (väntevärdet) 10 gånger. Vilken annan serie skulle vara mer sannolik?
2018-08-18, 17:31
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Novus skriver såhär: "Resultatet är efterstratifierat på kön, ålder, region och valt parti i riksdagsvalet 2014."

https://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/

SCB säger såhär om sin partisympatiundersökning: "Resultaten viktas efter region, kön, ålder, utbildningsnivå och inrikes/utrikes född."

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-psu-i-maj-2018---parti--eu--och-eurosympatier/

YouGov såhär (eftersom de har en panel kan de göra åtminstone del av viktningen "i förväg" genom att styra urvalet ur panelen): "Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder, region och röstfördelning vid riksdagsvalet i september 2014."

https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen

Resten av företagen går säkert hitta de med om du söker, och det är säkert liknande variabler.
Mätföretagen skriver normalt ut vilka variabler de viktar på, ja.
--------------------------------------------------------
Jag står korrekterad!
Du har rätt, jag har fel.
Mätföretagen redovisar vad de viktar på...

Men en viktig sak kvarstår. Mätföretagen redovisar inte hur de viktar variablerna de viktar på.
Jag misstolkade ditt inlägg och gick i fällan...
2018-08-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Mätföretagen skriver normalt ut vilka variabler de viktar på, ja.
--------------------------------------------------------
Jag står korrekterad!
Du har rätt, jag har fel.
Mätföretagen redovisar vad de viktar på...

Men en viktig sak kvarstår. Mätföretagen redovisar inte hur de viktar variablerna de viktar på.
Jag misstolkade ditt inlägg och gick i fällan...

När man väl vet vilka variabler det är så är det oftast ganska självklart hur viktningen går till. Läs mitt andra inlägg precis nyss.
2018-08-18, 17:39
Medlem
Göran Greider för något år sedan; "SD hamnar runt 10% i valet 2018"
2018-08-18, 17:43
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:

När man väl vet vilka variabler det är så är det oftast ganska självklart hur viktningen går till. Läs mitt andra inlägg precis nyss.
Nepp. Viktning är svårare än så.

"1000 ringda fasta telefoner. 500 svarade. 100 gillade Svetsarn. 150 tyckte att svenska skattepengar skulle gå till svenskar. 17 gillade ballett och ha 95% inkomstskatt för att finansiera detta. 66 ville avskaffa vargjakten och löntagarfonderna, EU undantaget. 77 ville jaga varg men reformera löntagarfonderna, och stanna kvar i EU.
Jaha? Viktning this, viktning that."
Självklart för dig, men inte självklart för mig.

Och för att parafrasera Einstein, om du inte enkelt kan förklara detta för mig, så förstår du inte själv ämnet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in