2018-08-17, 18:09
Medlem
Vad menas egentligen med detta,det gäller alltså att få från kronofogden inte betala in.

Vad händer om man kryssar i att man vill återkalla målet från vidare utmätning?

En ny avgift tas ut om man inte återkallar.

Men jag förstår inte fullt ut vad som menas,denna diffusa myndighetssvenska.
Citera
2018-08-17, 18:14
Medlem
Du betalar. Direkt. Skickar kvitto. Då återkallar du.
Citera
2018-08-17, 18:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metamorphos
Vad menas egentligen med detta,det gäller alltså att få från kronofogden inte betala in.

Vad händer om man kryssar i att man vill återkalla målet från vidare utmätning?

En ny avgift tas ut om man inte återkallar.

Men jag förstår inte fullt ut vad som menas,denna diffusa myndighetssvenska.

Återkallar du målet så betyder det att du inte längre vill driva ärendet, och att KFM inte längre skall försöka driva in skulden från personen.

Kort sagt; du skiter i skulden.

Vill du att KFM skall försöka i ett år till så får du betala 600kr för det. Dessa pengar läggs på skulden så om de nån gång lyckas utmäta pengar så tas det därifrån, men under tiden får du ”ligga ute” med 600kr/år. (Gäller ej skadestånd om jag minns rätt)
Citera
2018-08-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Återkallar du målet så betyder det att du inte längre vill driva ärendet, och att KFM inte längre skall försöka driva in skulden från personen.

Kort sagt; du skiter i skulden.

Vill du att KFM skall försöka i ett år till så får du betala 600kr för det. Dessa pengar läggs på skulden så om de nån gång lyckas utmäta pengar så tas det därifrån, men under tiden får du ”ligga ute” med 600kr/år. (Gäller ej skadestånd om jag minns rätt)

Då ska man strunta i att kryssa och skicka in blanketten?jag tänker vilken idiot vill inte ha sin skuld återbetald?

En utmätning för nytt avgiftsår för skadestånd börjar snart och jag är som sökande befriad att betala grundavgift men en avgift för vidare utmätning lär dras bort,det har du rätt i men det står inte tydligt bara att man slipper grundavgift.

Först trodde jag att man är tvungen att skicka in denna blankett för att få fortsatt utbetalning nu vet jag bättre.
Citera
2018-08-18, 15:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metamorphos
Då ska man strunta i att kryssa och skicka in blanketten?jag tänker vilken idiot vill inte ha sin skuld återbetald?

En utmätning för nytt avgiftsår för skadestånd börjar snart och jag är som sökande befriad att betala grundavgift men en avgift för vidare utmätning lär dras bort,det har du rätt i men det står inte tydligt bara att man slipper grundavgift.

Först trodde jag att man är tvungen att skicka in denna blankett för att få fortsatt utbetalning nu vet jag bättre.

Ja, din beskrivning av avgifterna är nog mer korrekt.

Men du har helt rätt, vill du fortfarande ha betalt så behöver du INTE göra något med blanketten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in