2018-08-18, 09:39
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Tack för att du letade och fann. Det var nog inlägget från Cloudedcrystalbeam jag mindes. Jag hade tolkat det efter eget huvud vilket kan bli fel i slutänden. Inte alls säkert alltså att polisen ansökt om anstånd. Kan lika väl vara familjen alltså. Men om det är polisen så undrar jag om anhöriga kan motsätta sig det, likväl som anhöriga till SD motsatte sig och ville ha tillbaka en dator.

Nu har jag försökt reda ut lite mer om varför begravning och gravsättning dröjer. Jag har denna gång talat med Fonus. Tidigare har jag även talat med Skatteverket.

LW blev funnen mördad. Då polisen förstod att begravning inom en månad inte var möjlig har den som är beställare av begravningen (oftast en anhörig) på uppmaning av polisen begärt anstånd hos Skatteverket. Det anståndet/uppskovet verkar kunna sträcka sig över obegränsad tid om det från polisen anses nödvändigt.

Som jag förstod det måste även en tydlig dödsfallsorsak från Rättsmedicin ha inkommit till Skatteverket innan begravning är genomförbar. Jag fick då jag var i kontakt med Skatteverket veta att Rättsmedicin i Linköping hade skickat ett dödsfallsintyg till dem om att LW avled 2018-05-14. Personen från rättsmedicin (som skickade intyget) heter Ale*andra Lazar*vic. Jag blev själv idag osäker på om Rättsmedicin hittills endast uppgett att LW avlidit och när men inte hur hon togs av daga.

I vissa fall kan (enligt Fonus) begravningsbeställaren, oftast anhörig, få lov att ”låna” kroppen av Rättsmedicin under en begravningsceremoni men därefter ska den i så fall direkt återföras, enligt Fonus. Vid mordfall skulle det enligt Fonus förmodligen inte tillåtas.

Längre än så här kommer jag inte idag. Hoppas informationen kan vara till någon form av lindring i frustrationen kring varför LW fortfarande inte begravts. Polisen råder över om och när så kan ske, vad jag förstått.
Citera
2018-08-18, 10:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Nu har jag försökt reda ut lite mer om varför begravning och gravsättning dröjer. Jag har denna gång talat med Fonus. Tidigare har jag även talat med Skatteverket.

LW blev funnen mördad. Då polisen förstod att begravning inom en månad inte var möjlig har den som är beställare av begravningen (oftast en anhörig) på uppmaning av polisen begärt anstånd hos Skatteverket. Det anståndet/uppskovet verkar kunna sträcka sig över obegränsad tid om det från polisen anses nödvändigt.

Som jag förstod det måste även en tydlig dödsfallsorsak från Rättsmedicin ha inkommit till Skatteverket innan begravning är genomförbar. Jag fick då jag var i kontakt med Skatteverket veta att Rättsmedicin i Linköping hade skickat ett dödsfallsintyg till dem om att LW avled 2018-05-14. Personen från rättsmedicin (som skickade intyget) heter Ale*andra Lazar*vic. Jag blev själv idag osäker på om Rättsmedicin hittills endast uppgett att LW avlidit och när men inte hur hon togs av daga.

I vissa fall kan (enligt Fonus) begravningsbeställaren, oftast anhörig, få lov att ”låna” kroppen av Rättsmedicin under en begravningsceremoni men därefter ska den i så fall direkt återföras, enligt Fonus. Vid mordfall skulle det enligt Fonus förmodligen inte tillåtas.

Längre än så här kommer jag inte idag. Hoppas informationen kan vara till någon form av lindring i frustrationen kring varför LW fortfarande inte begravts. Polisen råder över om och när så kan ske, vad jag förstått.

Tack för bra informationsuppdatering!

Som en jämförelse, vid dubbelmordet i Mantorp förra sommaren, tog det mindre än 1,5 månad från tidpunkten för morden tills det att dödsannonsen publicerades (se t.ex (FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12 ).

Frågan är om den långa handläggningstiden i LW-fallet enbart beror på NFC's påstådda långa väntetider, eller om det finns andra orsaker.
Citera
2018-08-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tack för bra informationsuppdatering!

Som en jämförelse, vid dubbelmordet i Mantorp förra sommaren, tog det mindre än 1,5 månad från tidpunkten för morden tills det att dödsannonsen publicerades (se t.ex (FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12 ).

Frågan är om den långa handläggningstiden i LW-fallet enbart beror på NFC's påstådda långa väntetider, eller om det finns andra orsaker.

Tack

Min fetning: Ja, återigen är frågan ”varför dröjer det?” högaktuell i denna mordutredning!
Citera
2018-08-18, 10:32
Medlem
Citat:
Tack

Min fetning: Ja, återigen är frågan ”varför dröjer det?” högaktuell i denna mordutredning!
Kanske så enkelt att polisen lärt sig något efter fallet i Arboga där dom fick gräva upp ett lik?
Bättre att förekomma än förekommas...?
Ursäkta svaret så inlägget inte var till mig!
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-08-18 kl. 10:35.
Citera
2018-08-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kanske så enkelt att polisen lärt sig något efter fallet i Arboga där dom fick gräva upp ett lik?
Bättre att förekomma än förekommas...?
Ursäkta svaret så inlägget inte var till mig!

Mitt fetade: Det har du alldeles rätt i En upprepning av ”Arboga-varianten” vill nog ingen veta av om det går att undvika!
Citera
2018-08-18, 10:50
Medlem
Citat:
Mitt fetade: Det har du alldeles rätt i En upprepning av ”Arboga-varianten” vill nog ingen veta av om det går att undvika!
En avslutning för de närmaste kan man önska men även om det blir en begravning så är det inte avslutat förrän dom får reda på vad som hänt (vem som är GM)!
Citera
2018-08-18, 10:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
MH, exfrun till UW, är en besatt Ingress-spelare, har nämnts här, och som pastor religiös. Hennes blogg heter Rutsblogg.

Allt från tråden. Själv vet jag inget.

Besatt i alla händelser. Tack. Typiskt en figur som inte har tid att dividera om haltande finansiering eller blåbärsmuffins som står i ugnen. Och som slår på de allra största pukorna för att slippa ta in något som hotar egot — i bästa fall... Hur hon hade tid att ägna någon kvalitativ tanke åt UW:s barn kan man ju stilla undra.
Citera
2018-08-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Efter det här inlägget va han borta ett tag men återkom senare.

Jag litar på skrikvittnet.
Jag skrev det här till han, sedan har han inte synts till.
Jag tyckte det va humant å nämna det.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Jag vet inte om du har tänkt på att du sannolikt blir offentlig person om
det här fallet går till åtal, troligtvis så hamnar du i FUP.
Tack för dina repliker!

Inte heller jag misstror skrikvittnet. Fast jag blir förstås väldigt nyfiken på vad det var som raderades. Räckte det alltså med att du så där lugnt och neutralt påpekade att vederbörande, "skrikvittnet", skulle kunna komma att bli offentlig i en ev kommannde FUP, för att h*n bad admin om radering?

Men "skrikvittnet" drar sig inte för att senare i tråden berätta för hela Flashback att h*n tror att SD är en mördare. Så hade jag aldrig vågat göra. Ponera att nån annan än SD åtalas för mordet på LW. Då kommer skrikvittnets identitet att avslöjas. Skulle jag i det läget varit SD, så hade jag nog varit minst sagt gräsligt arg på skrikvittnet.

SD har i tråden utmålats som våldsam och oberäknelig. Det tror jag inte att han är, men hade jag varit skrikvittnet, hade jag ändå låst min dörr. Från utsidan.
Och flyttat..
Citera
2018-08-18, 11:17
Medlem
Citat:
Jag läste Dalaans inlägg direkt när det kom upp i tråden, som jag upplevde det var det inget att tvivla på. Tror inte att skriken hördes vid själva samtalet utan det var något mottagaren av samtalet skrev ner att inringaren berättade (eftersom Dalaan skrev att dom åkte ut i bilen och då ringde 112).
Dalaans uttalande nu om SD som ev GM kanske kommer efter en massa samtal med folk som känner någon som känner någon... Örebro är inte så stort. Om Dalaan ska vittna så vet jag inte om förtroendet sjunker... har ju inte sagt sig sett GM... kan väl mest hjälpa till med tidpunkt och det finns inspelat.
Yppandeförbud... är det troligt, polisen har gått ut med tidpunkt (vad jag kommer ihåg) när samtalet kom in.
Tack för replik!
Minns du vad det var som raderades?
Citera
2018-08-18, 11:29
Medlem
Citat:
En avslutning för de närmaste kan man önska men även om det blir en begravning så är det inte avslutat förrän dom får reda på vad som hänt (vem som är GM)!

Instämmer helt och fullt!
Citera
2018-08-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för replik!
Minns du vad det var som raderades?
Jag har inte letat tillbaka i tråden så har igen aning vad som raderats. Det enda jag vet är att jag trodde/tror att Dalaans inlägg i tråden var sanna. Kommer också ihåg att det var någon (som skrev det i tråden nyss) som sa att det kan komma ut vem som skrev (vid en FUB... heter det så?) och kanske blev inlägg borttagna då...
Vad som förvånade mig var Dalaans senare inlägg om att MGM är SD, trodde inte en sådan kommentar skulle komma från hen...
Citera
2018-08-18, 11:35
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för dina repliker!

Inte heller jag misstror skrikvittnet. Fast jag blir förstås väldigt nyfiken på vad det var som raderades. Räckte det alltså med att du så där lugnt och neutralt påpekade att vederbörande, "skrikvittnet", skulle kunna komma att bli offentlig i en ev kommannde FUP, för att h*n bad admin om radering?

Men "skrikvittnet" drar sig inte för att senare i tråden berätta för hela Flashback att h*n tror att SD är en mördare. Så hade jag aldrig vågat göra. Ponera att nån annan än SD åtalas för mordet på LW. Då kommer skrikvittnets identitet att avslöjas. Skulle jag i det läget varit SD, så hade jag nog varit minst sagt gräsligt arg på skrikvittnet.

SD har i tråden utmålats som våldsam och oberäknelig. Det tror jag inte att han är, men hade jag varit skrikvittnet, hade jag ändå låst min dörr. Från utsidan.
Och flyttat..

Skrikvittnet uttalar sig om att hen tror att det är SD som är GM och det kan jag med tycka är märkligt att hen uttalar i tråden. Hen avslöjade nästan sin adress i tråden (kanske ett av de borttagna inläggen) och hur ska GM kunna vara säker på att hen inte blivit sedd om Skrikvittnet varit ute och letat - även om hen nu inte säger sig ha sett något?

Nåväl, blir det FUP och åtal så blir vittnet offentligt som Luxors och kanske flera påpekade till dalaan. Något vågat då att säga att hen tror SD är mördaren.
Även om mördaren inte är en vanemördare, så går en mördare lös. DET är högst obehagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in