2018-08-17, 21:38
Medlem
Pressbyragubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressbyragubben
Vad menar du är skillnaden mellan att fuska med rösträkningen och att fuska med röstsedlarna?

Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Jag tror inte att man fuskar i räknandet av inlämnade röster, men jag vet att SD-valsedlar inte finns överallt. De göms eller plockas bort. Och de flesta SD-väljare kommer inte att klaga, så de förlorar flera procent på detta.
Aha, jag avsåg inlämnade röstsedlar, inte röstsedlar i allmänhet. Ursäkta otydligheten.
2018-08-17, 21:42
Medlem
Sueidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Fast med majoritet natinalistiska partier representerade så ändras EU till att skydda nationalstaterna.. det är det fina med det, ta bort vänsterdominansen så drar det inrätt riktning.

Detta. Nu börjar ju till och med Tyskland att svänga kraftigt mot det invandringskritiska hållet. Italien är vunnet. Macron må tala om tolerans och öppenhet men i praktiken har han inte lyft ett finger för att hjälpa några migranter.

Under senaste toppmötet hette det ju att sverige som invandringsförespråkare var "Isolerade".
Senast redigerad av Sueidi 2018-08-17 kl. 21:44.
2018-08-17, 21:46
Medlem
Citat:
Tror du att även nästa spelare får samma odds på Chelsea? Kanske på 100000, men om tio spelare i rad satsar likadant,tror du att oddset bibehålls?

Det är inga problem. Går alltid stödköpa hos Betfair eller i Asien för spelbolagen. Men 1 mille är inga problem att riska när man vet att man säljer till underodds.
2018-08-17, 21:47
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
SD fortfarande över 50% chans bli största parti. Spelmarknaden totalt pissar i Sentio-mätningen eftersom den troligen till stora delar handlar om brus.

Hur många gånger ska det behöva upprepas i tråden. Sentio svajar mkt mer än övriga OI's p.g.a. mindre användning av glidande medelvärde+mindre antal respondenter.

I Sifo ökar man stort så trenden måste vara positiv....eller hur....

Exakt.
Sentio svajar mer än Magdalena en sen kväll på Harpsund. Mig veterligen använder de ej glidande medelvärde alls.
Detta ihop med "endast" 7xx respondenter gör att det ser ut som det gör.
Positivt är vi snabbt ser trender. Negativt, att det fladdrar som det gör.
Oddsen för att Sentio prickar riktigt nära i siffror i sista mätningen igen vid valet är inte stora alls.
Men Sentio eller Yougov kommer hamna närmast.
2018-08-17, 21:54
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Nej, han var ärlig och svarade rätt. Men åsikten är sådan att större delen av alla nya väljare inte håller med. Dessa kommer nu inte att gå med. Jag vill själv vara med i EU, men tycker att invandringshysterin är alldeles överväldigande. Men det förstår inte alla. Hade SD inte haft den åsikten, hade man nått 30%.
Nej.
Hade man lyckats få väljarna att förstå att medlemskapet i EU är högst besvärande i den stora ödesfrågan som allt hänger på, invandringen. Så hade man haft 30% som i en liten ask.
2018-08-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nej.
Hade man lyckats få väljarna att förstå att medlemskapet i EU är högst besvärande i den stora ödesfrågan som allt hänger på, invandringen. Så hade man haft 30% som i en liten ask.
Möjligen, men inte månaden före vårt lands viktigaste val. Jag förstår det inte.
2018-08-17, 22:03
Medlem
8711s avatar
Om Yougovs och Skops mätperioder ligger sent kanske dom slipper hoppet ner och upp som flera andra institut fått göra.

Egentligen är det bara Ipsos, Sentio, Demoskop och Inizio hittills som kommer behöva korrigera sina mätningar uppåt igen. Då Novus lät bli och Sifo redan ökat Sverigedemokraternas siffror kraftigt igen idag.
2018-08-17, 22:07
Medlem
Ärade debattörer, ta det lugnt, låt inte mätningarna förstöra nattsömnen. Se och begrunda: Just nu är mitt favoritinstitut SVT/Novus, det fick genomslag och nådde ut till folket: Så här såg det ut.

Sossar 24,3%
SD 21,6%
Mods 18,1%

Detta är närmast sanningen, men bilbränderna är inte med under perioden.

Inget OI är bra men se trenderna på yougov maj---juli:

Sossar 23,0%---22,0%---21,2%
SD 23,0%---28,5%---25,7%
Mods 18,3%---17,3%---15,9%

Jag tror alla fattar att yougov ligger alldeles för lågt på Sossar, 21,2% är inte trovärdigt och absolut inte 15,9% på Mods, det är ju orimligt.

Ni får inte gripas av förtvivlan om Yougov sänker SD till 24,0% för man måste ju justera lite uppåt för Sossar och Mods. Jag tippar att man lägger SD på 24,5% för jag känner att SD går bra just nu. Jag tror inte alls på ett tapp, det fanns en svacka 15 juni---31 juli och kanske några dagar in i augusti men det går åt rätt håll nu.
Busch nummer 3 snor 1 ynka procent från SD men samtidigt tar SD minst en procent från S och den 1,5% som gått till AfS är redan förlorad och där går inte fler över till detta val.

Sifos kraftiga ökning från låg nivå bör stärka moralen och visst var det bra att SD nu har nya personer på integration och jämställdhet, ännu en Ebba, ser bra ut.
SD skall inte vika ned sig, bara förklara sin politik på vissa punkter och trycka på 9000 Afghaner samt ytterligare 300.000 prognosen för invandringen.
2018-08-17, 22:09
Medlem
OkyDokys avatar
Satt och roade mig lite här på fredagskvällen med en fin Wiskey.
kollade runt lite på några parties Facebook sidor och hur många som gillade dessa sidor..

SD 207 tn
M 102 tn
S 162 tn
KD 21 tn

Detta tycker jag borde betyda något. Eller kan man fuska till sig likes?
2018-08-17, 22:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Möjligen, men inte månaden före vårt lands viktigaste val. Jag förstår det inte.

Återigen, detta handlar om att locka s-väljare i Norrland. Där är jag övertygad om att det kan vara det som väger över i vågskålen för sd. EU-motståndet lever i Norrland.
2018-08-17, 22:16
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Men det SD gemensamt har proklamerat är väl att de vill ha en folkomröstning.
Jag ser inte problemet med det. Det är väl demokrati om något.
Det är trots allt 25 hela år sedan vi lurades in i skiten. Och utvecklingen har ju knappast varit mot det positiva.
Tycker helt klart att svenska folket ska få ta ställning igen om de vill ha Sverige som nation kvar eller att vi som L vill att nationen skall upphöra och att vi ska bli en delstat i europeiska federationen.
2018-08-17, 22:17
Medlem
Powergirls avatar
Det är rätt intressant att läsa tråden. De flesta här har ju omhuldat Sentio och kallat alla andra opinionsinstitut förutom YouGov för skojarinstitut. Nu sjönk SD med nästan 4 procent då försvann en del från tråden och andra börjar svamla om annat. 8711 är ett praktexempel på detta. Plötsligt så duger Sifos siffror dvs det institut han har klankat ned på tidigare.Så det kan bli.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in