2018-08-17, 14:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Varför finns det inga statyer eller större minnesmärken av Palme i Sverige?
Är det verkligen familjen som ska bestämma sånt här?
Tänker mer Palme som en landsfader.
Kanske ändras det efter att lösningen officiellt presenteras, nationellt och internationellt.

Om Palme vore min far, skulle jag nog säga ja till en staty, efter allt som hänt.
Citera
2018-08-17, 15:01
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458

Att GM spelade åskadare och förföljare på mordplatsen, är också ett faktum, Sumer

Vittnet Jan Nilsson: "jag får den uppfattningen att han försöker följa efter någon eller någonting"

Vittnet Hans Johansson: "det såg ut som att han hade någonting framför sig"

Vittnet Inge Mårelius "Lugnt och stilla går han, tar han ett steg eller två bakåt och sakta går runt och iakttar, han bara smälter bort och, i den vevan så, min tanke var att försök följa annars tappar jag bort honom. För det var så fruktansvärt, i och med att han hade stoppat handen i fickan så skulle han lika gärna ha kunnat varit en åskadare"

Vittnet Lisbet Palme: "För mig var det inte klart att den personen som stod tett inntil mig måste vara gärningsmannen"
Jag förstår inte hur man ska kunna bevisa vem gm är utifrån detta , men kontakta gärna PU, det är ju dem ska ha koll på saker och ting.
Jag tycker dessa fakta från mordplatsen är hyperintressanta. Jag känner att jag nästan kan ta på GM och säga, vänta lite, not so fast

Förhörsanteckning med Lisbet den 25 augusti 1986 "Gärningsmannen vänder sig om en bit in i gränden. Han uppträder som om han trodde att han inte syntes"
Citera
2018-08-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det stämmer att dessa två ställen låg mycket nära varandet, uppskattningsvis 25 m.

VG ankom sitt ställe kl 18 och lämnade strax efter kl 23. Nästan exakt som ovannämnda sällskap alltså.
Finns många slumpmässiga sammanträffanden, och detta kanske är ännu ett?

Apropå VG:s görningar och förflyttningar så kom jag tänka på fotona av hans look-alike på första parkett på brottsplatsen. Gammal skåpmat kan man anta, men det vore intressant att få veta nåt om det för jag har sökt utan resultat. Var det överhuvudtaget nån diskussion eller blev mannen identifierad? Eller är det uppenbart att det inte kan vara VG baserat på något med hans utseende? (är medveten om den ev. avrakade mustaschen)

https://imgur.com/1PojipR

https://imgur.com/woAwLzW
Senast redigerad av cherryfive 2018-08-17 kl. 16:12.
Citera
2018-08-17, 18:20
Medlem
299792458s avatar
56:28 Veckans brott 2011 LGWP tror GM är vid liv och tittar på Veckans brott. LGWP tror inte GM har dåligt samvete ?

Jag tror GM i dag förstår att det han gjorde var fel och en överreaktion, vad nu än det var han reagerade på (resan till Moskva eller resan till Jämtland)

Tittar han på Flashback ?
Senast redigerad av 299792458 2018-08-17 kl. 18:33.
Citera
2018-08-17, 18:32
Medlem
Gothuss avatar
"Det är många som går fria idag som inte borde göra det"

Lev Morozov
Citera
2018-08-17, 18:52
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Aha, du sitter i S:t Petersburg...

NF skulle vara en favorit-gm, hypotetiskt, med sina italienska kontakter i den CIA- och IB-anstrukna krogvärlden. En pusselbit av stort värde. Men han är ett typiskt vittne som fått sitt vittnesmål saboterat.
Tror han jobbar för ett annat "bolag", som tillhör ett annat "system".
NF är italienare och jobbar på en italiensk restaurang. Flera restauranger nämns i utredningen. Var restaurangen Borsalino i ABF-huset italiensk ? var restaurangen Bohemia på Tunnelgatan italiensk ?
Senast redigerad av 299792458 2018-08-17 kl. 19:23.
Citera
2018-08-17, 20:15
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Aha, du sitter i S:t Petersburg...

NF skulle vara en favorit-gm, hypotetiskt, med sina italienska kontakter i den CIA- och IB-anstrukna krogvärlden. En pusselbit av stort värde. Men han är ett typiskt vittne som fått sitt vittnesmål saboterat.
Det är märkligt att du inte har märkt det tidigare ? Du har ju varit intresserad i olika italienare, Gladio och sånt där. För mig har det varit en "no go zone", men det är fullt möjligt att hitta italienska ubåtar, italiensk radiokommunikation och italienska vapen i de många uppgifterna.

Men eftersom det bara slutar i kaos, är jag enig med KP. Endast fakta från mordplatsen, inga motiv och teorier, dom är det mer än nog av på nätet.

Med andra ord: Åter till brottsplasen ! vad hände på brottsplasen ? Rekonstruktion in i minsta detalj, då något är fel med den officiella bilden.
Senast redigerad av 299792458 2018-08-17 kl. 20:24.
Citera
2018-08-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Med andra ord: Åter till brottsplasen ! vad hände på brottsplasen ?
Bara för att man utgår från brottsplatsen måste inte GM vara någon som man vet var på brottsplatsen. Det kan vara någon helt okänd som kom, gick fram till Palme, sköt och sedan försvann.
Citera
2018-08-17, 20:43
Medlem
Ingen stor sak men ändå intressant att makarna Palme varit på Grand 2 gånger till vintern 85-86,
plus att de hade varit på restaurang samma vecka som mordet utan livvaktsskydd.
Någon/några kan ha märkt detta.

"28 feb 2016 20:17
Lisbeth Palme beskriver makarnas biovanor som ”ett par gånger per år”, och ”vissa år inget biobesök”. Vintern 1985-1986 hade de dock sett Amadeus två gånger, den gick på Grand så de bör ha besökt Grand vid två tillfällen relativt nära i tiden om vi räknar från den 28 februari 1986. Om veckan när det hände berättar hon att de varit på kinarestaurangen Yasmine på onsdagskvällen och båda två hade varit hemma på torsdagskvällen. De hade inget livvaktsskydd på Yasmine.

Mats Hayen"

https://www.svd.se/2000-mordkvallen-minut-for-minut
Citera
2018-08-17, 21:02
Medlem
En sammanfattning om Ebbe Carlsson affären, tyvärr lite dåligt ljud.

Man får se bilder på de saker Ebbe och hans livvakt hade tänkt smuggla in ,
Jag funderar på varför Tomas Fischer hjälpte Ebbe C med att bekosta en 10 rummare på Södermalm
Ebbe C anklagade SÄPO för att ha skyddat OP för dåligt.
Bilder från KU.
Citat Ebbe C " jag är inte i ångerbranschen"

Varför skulle Hjälmroth berätta för Ebbe C om kurder i telefon, är det inte tjänstefel att berätta det för en privatperson eller var Ebbe C inte vem som helst?
Hade Ebbe C någon hemlig befattning/status

https://www.youtube.com/watch?v=q06Aq9DXvjM

Ebbe Carlsson-affären - sammanfattning -89
Citera
2018-08-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
Mordutredningen har fått direktiv uppifrån att sanningen inte får komma fram det förklarar utredarnas betende för så djävla dumma är inte polisen att dom kan tro att crister p skulle vara mördaren

Det är en combo av dumhet eller låt oss kalla det enögdhet och ledning/likriktning. Inom PU gjordes stora utrensningar över tid. Bland annat placerades falsk information ut bland utredarna för att identifiera läckor och flytta bort dem samtidigt som man jobbade i symbios med t ex DF och läckte till pressen saker som rörde CP. Vi vet att det fanns sådana inom PU som ville följa annat än CP (t ex WT spår) men som "röstades ner. Åklagaren och chefen för PU under många år höll nere allt annat än CP. När det visade sig att PU inte hade gjort några åtgärder kring de sk polisspåren hände inte heller något utan man bara avfärdade det.

I klartext alltså gick det till som följer. De som var frustrerade över utredningens enögdhet efter Holmer rensades ut. Kvar blev en minoritet sådana (på slutet väl bara en enda) som hölls på mattan men utan tvivel var ledningen dvs tidigare Åklagaren/förundersökningsledaren och tidigare chef för PU helt låsta vid CP spåret som nu till och med visar sig innehålla rena falsarier i grunden. Att folk på den nivån är så oproffsiga och korkade kan man nog utesluta. Någon slags mandat hade de att göra så för trots många önskemål om omtag så hölls de om ryggen. Till slut blev det dock ohållbart dess bättre. En av orsakerna till detta kan vara att beskyddarna av ickeutredandet kan ha hamnat utan inflytande eller rent av kan ha dött. Dessutom har ju några av oss kampanjat för ett korrekt och allsidig utredning. När väl det skedde så föll nig bitarna på plats rätt snabbt.

Redan för många år sedan förstod jag t ex viak kontakter med Säpo att det hos Säpo fanns informationer som gav näring i vissa spår som inte de hade lov att jobba med. Spår som kanske till och med leder in mot personer som i något skede själva varit delaktiga i utredningen.

Att det långt senare visar sig att folk inom knarkspan inom utredningens ram fabricerat indicier mot CP försvagar inte direkt det intrycket.
Citera
2018-08-17, 21:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En sammanfattning om Ebbe Carlsson affären, tyvärr lite dåligt ljud.

Man får se bilder på de saker Ebbe och hans livvakt hade tänkt smuggla in ,
Jag funderar på varför Tomas Fischer hjälpte Ebbe C med att bekosta en 10 rummare på Södermalm
Ebbe C anklagade SÄPO för att ha skyddat OP för dåligt.
Bilder från KU.
Citat Ebbe C " jag är inte i ångerbranschen"

Varför skulle Hjälmroth berätta för Ebbe C om kurder i telefon, är det inte tjänstefel att berätta det för en privatperson eller var Ebbe C inte vem som helst?
Hade Ebbe C någon hemlig befattning/status

https://www.youtube.com/watch?v=q06Aq9DXvjM

Ebbe Carlsson-affären - sammanfattning -89
Fischer har ett tydligt intresse av att lägga skulden på andra.
Bertil Whinberg och Ove Fredriksson mördades då de besökte Tallin i januari 1991 på fackliga uppdrag.
Var det en olycka eller hämnd?
Senast redigerad av Gothus 2018-08-17 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in