2018-08-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Ganska saklig artikel i Aftonhoran om SD i Norrland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1Abj6/sverigedemokraterna-tar-roster-i-norrland-aldrig-tillbaka-till-s/promo

Nu har den hamnat bakom betalvägg av någon anledning men den redogjorde hur gamla sossar har tröttnat och börjat se sig om efter alternativ.
Det var ett långt reportage på P1 idag om detsamma. Sen fick nån sosse förnumstigt uttala sig och hävdade att norrlänningarna var lågutbildade och alienerade, precis som Trumps väljare, och att det var det, mer än sossarnas politik som låg bakom väljarflykten till SD. Undrar vad både norrländska sossar och SDare anser om den beskrivningen.
2018-08-17, 19:27
Medlem
8711s avatar
SD i mätningarna som kommit en gång efter dippen eller inte haft någon dipp.

Novus 21,6% (+/-0)
Sifo 18,7% (+0,2)

Vi får se om det fortsätter så med alla mätningar att dom efter dippen får korrigera upp SD lika mycket igen. Jag tror det.
2018-08-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Varför sitter ni här inne för?

Jag trodde alla var överens om att det inte går att ta opinionsundersökningar seriöst efter Brexit och Trump.

För det går ju ärligt talat inte. Det kan bli precis hur som helst.
Jo precis, och med en evighet (tre veckor) kvar till valet. Men trender trodde man sig kunna skönja tidigare idag, och tom mäster Krispan valde att uttala sig, men så kom Sifo, och nu vet man varken ut eller in. Precis som det ska vara i valtider?
2018-08-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det som oroar mig lite angående Sentios mätning är att man inte bara kan avskriva det som brus vilket ofta är fallet med dom. Folk skriver att dom har gått från 25,5% ned till 21,8%, så stora förändringar har oftast korrigerats i nästkommande mätning. Men alla verkar glömma att detta var Sentios andra mätning i augusti, i den första fick SD 23,7%. Oroväckande.
Men SD har sjunkit dramatiskt tidigare i Sentio också, för att stiga i nästa mätning. Så som fenomen inget nytt. Men självklart fortfarande inget kul.
2018-08-17, 19:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Men SD har sjunkit dramatiskt tidigare i Sentio också, för att stiga i nästa mätning. Så som fenomen inget nytt. Men självklart fortfarande inget kul.

Min poäng var att jag hellre hade sett ett stort tapp från 25,5% ned till 21,8% i en enda mätning. Jag gillar inte att det var ytterligare en avsats på 23,7% mittemellan. Hellre ett enda rejält tapp än två mindre tapp på raken.
2018-08-17, 19:36
Medlem
8711s avatar
Sifo, nummer 2, augusti:

S: 25,2% (-0,6)
V: 9,3% (+0,1)
Mp: 6,5% (+0,9)

SD: 18,7% (+1,9) Sverigedemokraterna ökar klart mest av alla partier till och med över siffran i juli.

M: 19,4% (-0,9)
C: 9,5% (-0,8)
L: 5,1% (-0,9)
Kd: 4,2% (+0,9)
2018-08-17, 19:39
Medlem
8711s avatar
En ny verklig trend är att M:s väljare nu flyr igen i än högre fart till SD.

M 17,7% i Ipsos som alltid gett M bra siffror och gynnat borgerliga.
2018-08-17, 19:39
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Enligt en mätning en vecka efter att AfS bildades så fick dom 1,4-1,5% eller nåt. Tror det var Sentio som gjorde mätningen också.

Samtidigt så låg SD på 25-26% enligt Sentio vid denna tidpunkt. Det är alltså inte så troligt att det är AfS som tar väljare från SD i nuläget.

Det är betydligt troligare att det är KD och SD som slåss om ca 2-2,3% väljare samt MED på ca 1% väljare.
Nja, inget opinionsinstitut har vad jag vet utfört en undersökning där AfS står som ett separat alternativ, vilket påverkar utfallet väldigt mycket.
Om mitt antagande ovan håller, skulle jag gissa att golvet på Sentio för AfS just nu ligger runt 1,7% (gruppen icke-särredovisade). Det faktiska stödet borde vara högre. Hur mycket högre, kan man endast spekulera kring.
2018-08-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Min poäng var att jag hellre hade sett ett stort tapp från 25,5% ned till 21,8% i en enda mätning. Jag gillar inte att det var ytterligare en avsats på 23,7% mittemellan. Hellre ett enda rejält tapp än två mindre tapp på raken.
Så sant. Men tappet denna gång var väl värst? Jag hoppas på statistiskt brus.
2018-08-17, 19:41
Medlem
8711s avatar
Då vet vi för övrigt att Sifo kommer släppa en mätning varje fredag fram till valet.

17/8
24/8
31/8
7/9
2018-08-17, 19:45
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Fel. Det var YouGov och de sade att AfS fick "nästan 2 procent".
Frågan är dock hur denna undersökning gjordes.
Fanns AfS redovisade som ett separat svarsalternativ eller utgjorde dessa "nästan 2 procent" av en specificering av svarsalternativet 'Annat'?

Jag har deltagit i ett antal OU. Ingen av dessa (YouGov & Medborgarpanelen) har haft AfS som ett separat svarsalternativ.
2018-08-17, 19:45
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Sd har nog backat lite men det är svårt att vara helt säker dom låg stilla i novus och ökar i sifo men backar i tre andra institut. Totalt en dålig vecka men det är inget ras utan bara liten minskning.

Tycker mest att mätningarna känns lite spretiga just nu. Tillbakagång hos tre institut, stiltje hos Novus, nästan två PE upp i dagens Sifo (vad det nu kan vara värt?) Och vad händer om Yougov ligger kvar kring 25,7% eller t o m ökar något i sin kommande mätning av SD? Då får man börja leta efter en röd tråd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in