2018-08-17, 15:29
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det har inte slagit dig att det är den så kallade politiken SD för fram som är problemet inte väljarna som tycks ha fattat att missnöjes partier aldrig blir mogna för att ta ansvar.
Har du ätit din hatt än? Kan du inte betta att äta två hattar om SD får över 25%? Så kan du äta båda på en gång eftersom du inte åt den första. Det är SD:s politik som folk röstar på. Vem röstar egentligen på stenkastning och brännande av bilar? Är sjukt.
2018-08-17, 15:31
Medlem
Om Sentios senast ligger i linje med komade valresultat skulle det mycket väl vara så att MED och AfS är de som norpar SD från att bli större än S.
2018-08-17, 15:37
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Har du ätit din hatt än? Kan du inte betta att äta två hattar om SD får över 25%? Så kan du äta båda på en gång eftersom du inte åt den första. Det är SD:s politik som folk röstar på. Vem röstar egentligen på stenkastning och brännande av bilar? Är sjukt.
SD är ju egentligen ett sosseparti. Så av den anledningen kommer jag förmodligen rösta på AfS i valet.

Så jo, det är politiken det är fel på. Jag har länge känt en liten bitter eftersmak av SD. Just sossegrejen är anledningen att jag inte röstadr på dem 2010. Röstade på dem 2014 i brist på alternativ. När de sedan kastade ut SDU på grund av att de var för "moderata" i sin politik så blev jag lite tveksam.

Nu när AfS ställer upp och står närmre mig politiskt än vad SD gör, så varför inte rösta AfS?

Så jo, det är politiken det är fel på. Mellanmjölk är vad det blivit av SD.
2018-08-17, 15:41
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Folk är riktiga pappskallar. Svänger till att rösta MP för att det brinner i skogen? Som om MP kommer lösa jordens klimat? Vad har ens MP med klimatet och miljön att göra längre? Vilken tur att många som röstar har minne i några veckor bara och säkert går tillbaka till sina gamla partier och till den normala balansen snart igen. SD verkar ha tagit sig en törn men är hyfsat säker på att de landar över 25% ändå givet den långa trenden. Under 25 är dåligt enligt mig och över är bra.
He he..vi får se hur det blir med deras siffror i valet? Idag skriver MP att svenskarna ska använda lådcykel då dom storhandlar på t,ex ICA Maxi. Hoppas dom fortsätter att kräva detta av dumpelle så får SD och M ytterligare några nya väljare.
2018-08-17, 15:44
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det har inte slagit dig att det är den så kallade politiken SD för fram som är problemet inte väljarna som tycks ha fattat att missnöjes partier aldrig blir mogna för att ta ansvar.

Om det skulle varit politiken det är fel på, då hade väljarna flytt från SD redan när de hade fem eller tio procent. I själva verket hade SD då aldrig attraherat väljare i någon större utsträckning överhuvudtaget. Det är just politiken som är partiets styrka. Nej, din teori på denna punkt håller inte. Dessa upp- och nedgångar på kort sikt i opinionen har andra förklaringar. SD har trots allt från 2002 till 2014 gått från 1,44% -> 2,93% -> 5,70% -> 12,86% -> ?.

Sverigedemokraterna kommer att göra ett mycket bra valresultat 2018, frågan är bara hur bra. Några 30% lär det inte bli, men +25% kan partiet mycket väl hamna på. Om 23 dagar vet vi.
2018-08-17, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
He he..vi får se hur det blir med deras siffror i valet? Idag skriver MP att svenskarna ska använda lådcykel då dom storhandlar på t,ex ICA Maxi. Hoppas dom fortsätter att kräva detta av dumpelle så får SD och M ytterligare några nya väljare.

Det är lite detta med raljerandet över miljöfrågor som får mig att tveka över SD även om jag är medlem. Ser man till den politiken är ju NMR mycket bättre som har en snarlik syn på naturen och människan som MP.

Vad är det för fel med lådcyklar om man har nära till där man storhandlar? Vinst för miljön, vinst för din kropp, vinst för vården och statskassan om man håller sig i form.
2018-08-17, 15:46
Medlem
jackflashs avatar
Någon som har siffrorna från senaste Sentio/Nyheter Idag som släpptes idag?
2018-08-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
I den utsträckningen? Flera procentenheter i vissa fall? Tja...vi lever i snabba, märkliga och mycket polariserade tider, så vem vet?

En sak jag däremot varit övertygad om länge, och dessutom skrivit om i inlägg redan tidigt i våras, är att jag tror att såväl Sentio som Yougov kan komma att underskatta SD bra mycket mer i årets val än tidigare eftersom SD vuxit sig så pass stora nu att de befinner sig inne i helt nya väljargrupper där mörkertalet är större än i tidigare redan erövrade grupper.

Det skulle inte förvåna mig om såväl Sentio som Yougov underskattar SD med 2-3 PE i valet. Precis som flera av bakelitinstituten gjorde i valet 2014. Sverigedemokraterna borde bli en allt större fasa och mardröm att mäta ju större de blir eftersom mörkertalet också ökar i högre utsträckning och "flyttar på sig" till grupper som aldrig skulle ta i ett opinionsinstitut med tång - varken telefon eller webb. Även om vi ser en dipp på SD just nu, är jag övertygad om att SD kommer att få +25% i valet. Underskattningen p g a mörkertalet blir helt avgörande. Likaså är S överskattade i flera mätningar.

Det finns ingen historisk faktamässig grund för att misstro Sentios SD mätningar.
Man får sålunda i utgångsläget utgå ifrån att SD har tappat opinion gällande mätperioden.
Att det går väljare från SD till AfS är oomtvistat.Frågan är inte om utan endast i vilken utsträckning detta sker.

Eftersom Sentio är dåliga på att mäta övrig politisk opinion så sluter jag mig till att SD troligen tappat ett par procent till AfS.Jag finner det osannolikt att många hoppar mellan sjuklöver och SD inom korta tidsperioder och jag finner till exempel Piratpartiet som gravt överskattat med 1,0 procent av rösterna.

Det är helt enkelt mest logiskt att anta att AfS har tagit en stor del av de väljare som försvunnit från SD under denna specifika mätperiod.
2018-08-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Jag tycker att Lövins stenhuggande make ska använda lådcykel när han levererar sina stenar. Men inte kan vi kräva detta av MP:eliten? de behöver ju sina stadsjeepar och monstertruckar för bla. att köra sten, i motsats till oss andra som bara åker omkring i motorfordon för nöjes skull.
Det är inte minst Mp som sett till att det ska läggas förbannad pittoresk och "naturlig" kinesisk gatsten överallt, ofta lär den vara tillverkad av barnarbetare.
Senast redigerad av nbsp 2018-08-17 kl. 15:57.
2018-08-17, 15:55
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
SD är ju egentligen ett sosseparti. Så av den anledningen kommer jag förmodligen rösta på AfS i valet.

Så jo, det är politiken det är fel på. Jag har länge känt en liten bitter eftersmak av SD. Just sossegrejen är anledningen att jag inte röstadr på dem 2010. Röstade på dem 2014 i brist på alternativ. När de sedan kastade ut SDU på grund av att de var för "moderata" i sin politik så blev jag lite tveksam.

Nu när AfS ställer upp och står närmre mig politiskt än vad SD gör, så varför inte rösta AfS?

Så jo, det är politiken det är fel på. Mellanmjölk är vad det blivit av SD.

Vänta du bara.. SÅ fort AFS kommer in i riksdagen så kommer du se att dom också börjar svänga och bli mer o mer PK vänligt och en kopia av SD. Ända dom vill är att sitta i riksdagen och få ut riksdagslöner.. SD är nöjda med var de hamlat idag.. De kämpar inte för att få igenom sin politik som de gjorde förr... Inte på samma sätt åtminstone.
2018-08-17, 15:55
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Om Sentios senast ligger i linje med komade valresultat skulle det mycket väl vara så att MED och AfS är de som norpar SD från att bli större än S.

Fel.

AfS har haft samma väljare sedan dom bildades. SvP/NMR/ND folk.

Folk förstår inte att det är KD väljare som gör så att SD åker upp och ner hela tiden. KD väljare samt MED.

KDare och MEDare kan inte bestämma sig och just därför så ligger SD ständigt mellan 20-25%.
2018-08-17, 15:56
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Någon som har siffrorna från senaste Sentio/Nyheter Idag som släpptes idag?

Ipsos från igår, inte den du menar?

V 9,5 (+0,0)
MP 6,1 (+1,9)
S 24,9 (+0,8)

C 10,1 (+0,0)
L 5,9 (-0,3)
M 17,7 (-1,4)
KD 4,0 (+1,3)

SD 19,0 (-1,5)
Fi 1,0 (-1,1)

Rödgröna: 40,4 avrundat (+2,7)
Alliansen: 37,7 (-0,4)