2018-08-17, 13:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag bygger min bild av utredningen på tidningsartiklarna om fallet, och på inläggen här i tråden från användare som anser sig ha källor med insyn i utredningen. Om det som skrivs här stämmer så finns det inget tvivel om att polis och åklagare mycket ensidigt riktade in sig mot SD redan från början.

Tunnelseende är naturligtvis inget man väljer. Det är något man drabbas av.

Det som framkommit av utredningen till pressen är ju minimalt. Vi har väl inte hört det minsta om vad som utretts?
Och dessutom är det som framkommit i tråden sådant som är obekräftade uppgifter.

Vi har väl inte hört något som helst om vad som utretts? Och det tolkar jag inte som att man bara har utrett SD, utan just det att vi inte har någon riktig info om vad som gjorts/inte gjorts.

Visst kan man bli "drabbad" av tunnelseende som du säger. Särskilt när man har en sådan "obvious" mgm med den klassiska historiken.

Men tror inte på det.

Citera
2018-08-17, 13:48
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Nej, "flyktvägen" är designad för SD. Vem annars skulle springa till just hans hus efter brottet?

Har MV uppgett att flyktvägen tar stopp exakt vid SDs hus?
Citera
2018-08-17, 14:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Har MV uppgett att flyktvägen tar stopp exakt vid SDs hus?
Ja, naturligtvis. Det var ju det som var själva poängen med flyktvägen.
Citera
2018-08-17, 14:31
Medlem
Citat:
`

Det var den sista (?) observationen dvs fyndplatsen där LWs telefon skall ha pingats. Ett fynd tog polisen därifrån dock okänt vad. Platsen ligger ca mitt mellan SDs och UWs hus.
Citera
2018-08-17, 14:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
`

Det var den sista (?) observationen dvs fyndplatsen där LWs telefon skall ha pingats. Ett fynd tog polisen därifrån dock okänt vad. Platsen ligger ca mitt mellan SDs och UWs hus.
Tja, varför inte säga att den hittades i SD:s hus? Då blir ju den här skrönan om SD ännu bättre.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-17 kl. 14:59.
Citera
2018-08-17, 15:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det finns ju "några till" som bor åt samma håll.

Men också skulle en random gm känna starkt obehag, förstå risken med att efter hemska skrik under loppet av flera minuter, av att sedan gå/springa från brottsplatsen rakt genom ett bostadsområde. Stor risk att någon tittar ut genom sitt fönster och få se en person komma just från denna plats precis då.

Eftersom det var mörkt ute och inte så mycket trafik på motorvägen som under dagtid, tänkte gm kanske att det skulle gå att ta sig förbi staketet vid något tillfälle, precis som man kunnat på brottsplatsen. Man måste inte (men förmodligen) vara bekant med området för att lista ut/chansa på det.

I värsta fall får man återvända.

Med din logik blir det ju "tunnelseende" att tänka att man "designar" en flyktväg enbart för att det ska passa en endaste person. Att det är endast därför man tror att flyktvägen var där.

Jag hoppas verkligen att vi får läsa en FUP en dag och få svar på dessa frågor. Och att du får se att du hade fel...
Citera
2018-08-17, 15:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag hoppas verkligen att vi får läsa en FUP en dag och få svar på dessa frågor. Och att du får se att du hade fel...
Som det ser ut nu så kommer du nog aldrig att få läsa någon FUP.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-17 kl. 15:09.
Citera
2018-08-17, 15:05
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Jag ställer mig nog lite frågande till att just den här nyligen framlagda hypotesen om "flyktvägen" verkligen skulle komma från polisen. Har lite svårt att tänka mig att man skulle göra sig sådana krumbukter för att klämma in just SD i händelseförloppet, särskilt som man inte tycks ha kunnat hitta någon koppling alls mellan honom och brottet.

Han skulle inte vara skäligen misstänkt och de inte hade hittat någon koppling
Citera
2018-08-17, 15:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
`

Så UW bor i samma smet? Har han nytt sällskap som bor där också?

Bor MH i samma trakter?

Det är ju upplagt för ett Agatha Christie-scenario får man säga. Och förvisso inte otänkbart att det har föresvävat mördaren att LW väcker lite känslor både här och var. Någon har då ev. förklarat för ngn att LW inte står högt i kurs hos vare sig den ena eller den andra kontrahenten. Men sen ska förövaren hysa tillräckligt agg själv, eller ha rejält kort stubin. Och sen skyddas förövaren ev. av närstående för att man anser att problemet är ur världen och återfallsrisken hos personen ju är begränsad eftersom problemet är ut världen.

Rent sannolikhetsmässigt vad gäller historik, mönster, tillgänglighet, möjlighet och psykologi så är givetvis SD ändå kandidat n uno. Sammanfallet med hans resa och hans prövotid för skilsmässan är liksom för mycket. Men det finns ju då förstås också några till ”närmast sörjande”...
Citera
2018-08-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så UW bor i samma smet? Har han nytt sällskap som bor där också?

Bor MH i samma trakter?

Det är ju upplagt för ett Agatha Christie-scenario får man säga. Och förvisso inte otänkbart att det har föresvävat mördaren att LW väcker lite känslor både här och var. Någon har då ev. förklarat för ngn att LW inte står högt i kurs hos vare sig den ena eller den andra kontrahenten. Men sen ska förövaren hysa tillräckligt agg själv, eller ha rejält kort stubin. Och sen skyddas förövaren ev. av närstående för att man anser att problemet är ur världen och återfallsrisken hos personen ju är begränsad eftersom problemet är ut världen.

Rent sannolikhetsmässigt vad gäller historik, mönster, tillgänglighet, möjlighet och psykologi så är givetvis SD ändå kandidat n uno. Sammanfallet med hans resa och hans prövotid för skilsmässan är liksom för mycket. Men det finns ju då förstås också några till ”närmast sörjande”...

Jodå, samtliga bor relativt tätt i samma ände av bostadsområde, förståeligt då barnen inte behöver byta skola och förenklar delad vårdnad. Kort gångavstånd mellan dom är det också.

Ja, lite Agatha Christy pusseldeckare över det hela.

MH bor dock på annat ställe, vet ej var. UW sägs ha en ny, men jag vet inte hur säkert det är.

Det finns en karta där exakt husens placering syns, tyvärr sitter jag illa till.
Citera
2018-08-17, 15:28
Medlem
Citat:
Tja, varför inte säga att den hittades i SD:s hus? Då blir ju den här skrönan om SD ännu bättre.

Jag säger bara vad jag såg i TV-inslaget från aktuellt tillfälle. (Har letat inslaget utan resultat).
Citera
2018-08-17, 15:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jodå, samtliga bor relativt tätt i samma ände av bostadsområde, förståeligt då barnen inte behöver byta skola och förenklar delad vårdnad. Kort gångavstånd mellan dom är det också.

Ja, lite Agatha Christy pusseldeckare över det hela.

MH bor dock på annat ställe, vet ej var. UW sägs ha en ny, men jag vet inte hur säkert det är.

Det finns en karta där exakt husens placering syns, tyvärr sitter jag illa till.

Tack. Ja, närheten för barnens skull och skolgång är fullt logisk. Samtidigt kan det omvänt närma sig ett tvisteämne och något av ett motiv, om en förälder/partner skulle vilja flytta, och den andre inte kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in