2018-08-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nu är det dags att höja tonläget mot folkhemmets rasism och FYRDUBBLA kvotflyktingmottagningen, minst!

Men seriöst - detta bör väl vara en utliggare. Om nu vanligtvis stollige Regulus inte har rätt i tesen att presumtiva AfS-väljare migrerar till "osäkra".

Jag är faktiskt lite inne på hans linje också, att det är AfS som påverkar SDs siffror men att vi ännu inte ser det i Övriga. Inte så här mycket kanske, en del är nog brus och en del är AfS.

Men hur som helst så har jag svårt att tänka mig att SDare skulle gå till 7klövern.
2018-08-17, 13:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad 785 personer har kryssat på webben kan man inte ta för seriöst.

Jag vet inte om du skojar med oss här, men Sentio brukar ju vara det opinionsinstitut som är närmast verkligheten, så deras siffror ska man alltid ta på ett stort allvar.

Helt klart är i alla fall att SD har tappat på senare tid. Sentio är det fjärde opinionsinstitutet som visar att SD tappat markant, så man får utgå ifrån att det stämmer. SD tappar.

Man kan spekulera i vad det beror på. Men den heta sommaren i kombination med SD:s klimatskepticism lär vara en stor faktor. SD:s åsikt i abortfrågan kan också ha inverkat. Det skapade en upprörd debatt som nog inte gynnade SD.

Sedan har vi detta med AfS. En del har gått över till AfS, men frågan är hur många? Tittar man på Övriga så är det inte så många där (1,7%) men visar denna siffra verkligheten? Det är frågan.
2018-08-17, 13:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Men hur som helst så har jag svårt att tänka mig att SDare skulle gå till 7klövern.

Det är inte alls så svårt att tänka sig att en del nyblivna SD:are återgått till sjuklövern. Då framförallt pga:

- Den extrema sommaren i kombination med SD:s klimatskepticism.
- SD:s åsikt i abortfrågan.

Att man sympatiserar med SD beror ju främst på SD:s syn på invandring och kriminalitet. Men det innebär ju inte att man delar SD:s syn i klimatfrågan och abortfrågan. Här kan det skära sig rejält. Speciellt bland kvinnor.
Senast redigerad av -Info- 2018-08-17 kl. 13:25.
2018-08-17, 13:07
Medlem
OkyDokys avatar
SD har alltså tappat 3,7% . Förstå inte vart dessa procent tagit vägen?
2018-08-17, 13:10
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Jag är faktiskt lite inne på hans linje också, att det är AfS som påverkar SDs siffror men att vi ännu inte ser det i Övriga. Inte så här mycket kanske, en del är nog brus och en del är AfS.
Trollkonst
Citat:
Hallå! SD fick senast 13%. Nu ligger de på 20-25. Det är alltså 7-10% som röstade på Fredrik och Stefan för bara 4 år sedan. Och för 8 år sedan röstade 3 fjärdedelar av SD:are på Mona och Fredrik.
2018-08-17, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ser nu att några i tråden försöker "vifta bort" eller "bortförklara" Sentios senaste mätning. Men om man har Sentio och Yougov som något slags rättesnöre, då borde man också kunna erkänna att det onekligen ser ut som en trend nu - SD backar. Inget att hymla om.

Om vi litar på Sentio när de ger SD höga siffror, då måste vi väl kunna lita på dem när de sänker också? Det är ju dessutom inte det första institutet som visar på nedgång för SD just nu. Bara hos Novus låg SD stilla. Något händer.

Om Yougov också visar på nedgång för SD, då har SD helt klart tappat momentum och de andra knappar in, vilket betyder att folk inte fullt ut verkar inse vartåt Sverige är på väg med ytterligare 300 000 asyl- och anhöriginvandrare till 2021.

Vill dock gärna vänta in Yougov innan jag drar en definitiv slutsats om SD just nu.
En trend - en mätning? En mätning är ett enstaka värde, ingen trend.

Det här stärker bara min tilltro till Sentios mätmetod, för det känns som att mp haft medvind pga värmen och att SD tappat pga mindre fokus på invandring. Dock tror jag inte att mätningen hann fånga bilbrandspåverkan, vilket gör att SD lika gärna kan vara 4PE upp igen och MP utanför riksdan...

Det är så pass många osäkra väljare detta val att olika händelser fram till valdagen kommer få stor påverkan.
2018-08-17, 13:11
Medlem
Mellbergans avatar
Tillhör faktiskt vanligheterna att Sentio svänger något oerhört upp och ner. Jag skulle vilja invänta fler mätningar som bekräftar denna trenden för att vara mer säker på att ett SD-ras är den verkliga verkligheten.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-08-17 kl. 13:17.
2018-08-17, 13:14
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky

Ser ut att vara KD och AfS.

"Övriga" är utan tvekan AfS.
2018-08-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Visserligen sjunker SD, men värst av allt Mupparna stiger

Det enda som kan rädda SD +25 % är nog något spektakulärt brott eller terrordåd?
Undrar om bilbränderna i Göteborg räcker?
2018-08-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ser nu att några i tråden försöker "vifta bort" eller "bortförklara" Sentios senaste mätning. Men om man har Sentio och Yougov som något slags rättesnöre, då borde man också kunna erkänna att det onekligen ser ut som en trend nu - SD backar. Inget att hymla om.

Om vi litar på Sentio när de ger SD höga siffror, då måste vi väl kunna lita på dem när de sänker också? Det är ju dessutom inte det första institutet som visar på nedgång för SD just nu. Bara hos Novus låg SD stilla. Något händer.

Om Yougov också visar på nedgång för SD, då har SD helt klart tappat momentum och de andra knappar in, vilket betyder att folk inte fullt ut verkar inse vartåt Sverige är på väg med ytterligare 300 000 asyl- och anhöriginvandrare till 2021.

Vill dock gärna vänta in Yougov innan jag drar en definitiv slutsats om SD just nu.

Sannolikt backar ju SD, förstås. Troligen RASAR man inte, men läcker åt olika håll.

Att AfS åtminstone påverkar på marginalen, bör väl de flesta hålla med om.

Att sosse-filmen inte var en opinionsmässig framgång är väl också säkert. Det verkar ju inte ha gynnat S, men en viss känsla av förlorat moraliskt kapital som tidigare mobboffer kanske gör partiet lite mer utsuddat och trösklarna lägre.

Det är ju grejen jag tjatat om i alla år: Sänkta trösklar är sänkta i båda riktningarna.

SD har tydligt signalerat att Sverige ska vara ett fortsatt invandrarland - vilket ju rimligen betyder att Sverige fortfarande tål invandring. Om samhällskollapsen stått för dörren hade väl inge vettig människa dubblat kvotflyktingmottagningen?

Och eftersom historisk antisemitism från sossarna är ett ämne man har tid och resurser att ägna sig åt - så är väl situationen för Staffanstorps-mammorna inte SÅ alarmerande att lokala M-politiker inte kan ta hand om problemen?

SD förmedlar framgångsrikt att man är ett helt vanligt parti och att Sveriges problem går att lösa med justeringar och kompromisser. Väljarna tror dem.
2018-08-17, 13:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky

De flesta av de andra partierna har ju ökat, så jag antar att många har återgått till sjuklövern. MED + Övriga (dvs inkl. AfS) har ju också ökat. Så en del har nog hoppat dit.

Moderaterna 19,6 (19,1)
Centerpartiet 7,6 (6,9)
Kristdemokraterna 3,8 (2,4)
Socialdemokraterna 22,5 (21,1)
Miljöpartiet 4,7 (3,9)
Medborgerlig samling 0,7 (0,1)
Övriga (inkl. AfS) 1,7 (1,5)
2018-08-17, 13:16
Medlem
Citat:

Visst. Frågan är bara vad. Möjligtvis är det lätt att proteströsta i en opinionsmätning på grund av att man är missnöjd med ett annat parti utan egentligen titta efter vad (SD) står för. Nu när det närmar sig skarpt läge, och folk börjar informera sig, inser man plötsligt att man inte håller med dem om viktiga saker?

Vi får snart facit i vilket fall

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in