2018-08-17, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det där är BS. Vore det sant så skulle det dessutom inte spela någon roll om föräldrarna var vakna och såg honom traska iväg. De hade i så fall inte haft rätten att hindra honom.

Du får självklart både låsa din dörr och larma ditt hus. Däremot får du inte gå hemifrån och lämna någon inlåst utan möjlighet att ta sig ut.

Vad jag kan utläsa av föräldrabalken så kan man inte via förvaltarskap( den största inskränkaderätten i en människas självbestämmanderätt) begränsa någons rörelsefrihet om vederbörande är myndig. Har dock inte så bra koll på hur denna lag tolkas/tillämpas så jag kan ha fel såklart.

Men även om tekniska lösningar kan hjälpa så ger dom ju iaf inte den ständiga tillsyn som här verkat behövts.

Man måste inse att en del människor inte mår bra, och inte bör för sitt eget och andras bästa, vistas ute i det fria.

Mina 5 cent
Citera
2018-08-17, 11:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Vad jag kan utläsa av föräldrabalken så kan man inte via förvaltarskap( den största inskränkaderätten i en människas självbestämmanderätt) begränsa någons rörelsefrihet om vederbörande är myndig. Har dock inte så bra koll på hur denna lag tolkas/tillämpas så jag kan ha fel såklart.

Men även om tekniska lösningar kan hjälpa så ger dom ju iaf inte den ständiga tillsyn som här verkat behövts.

Man måste inse att en del människor inte mår bra, och inte bör för sitt eget och andras bästa, vistas ute i det fria.

Mina 5 cent
Dina rätt inskränkta och oinsatta teorier om en Downies behov har jag valt att inte kommentera - just p g a du uppenbarligen är helt oinsatt både gällande funktionsnedsättningen och vad det innebär att bo på institution.

Och jo, beroende på formen av förvaltarskap så kan man begränsa också en på pappret myndig person på olika sätt. Det är det förvaltarskapet innebär.

Edit:
Du får gärna visa belägg för att Erik INTE mådde bra --- för såvitt jag sett så finns inget som tyder på att han skulle farit illa av att vara i hemmet hos sina föräldrar.
Citera
2018-08-17, 12:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Fast det tycker inte jag.

Inte heller gäller detta när vi skyddar våra spädbarn, ser efter våra småbarn och gamla och vårdar våra vackra blommor som vi tar in under vintern.

Vissa saker och individer är helt enkelt mer fragila än andra. Det är mänskligt beteende att skydda och vårda svagare individer - det som gör oss humana och skiljer oss från djurvärlden där enormt hård tillvaro tvingar fram survival of the fittest. Med stort lidande för de svaga, men även för de starka, som följd.

Alla människor har ett värde oavsett hur sjuka eller handikappade de är. Vi kan inte mäta detta värde ekonomiskt, det är inte rimligt - då skulle vi ha ättestupet i drift. Vi mäter inte detta värde överhuvudtaget - utan alla människor har ett värde. Kollektivt skyddar och vårdar vi alla som är en del av vårt samhälle.

Det är för att vi alla ska kunna känna trygghet när vi är friska själva - vi blir omhändertagna även om vi behöver hjälp eller råkar illa ut. Precis som amerikanska soldater i krig aldrig lämnas kvar - USA tar alltid hem sina soldater, annars skulle stridsmoralen sjunka. Så även moralen i ett samhälle där vi gör oss av med eller låter de svaga och sjuka råka illa ut.

Ja, mänsklighetens ansträngningar att som kollektiv lämna blåbärsriset bakom sig kan ju kännas förfelade på dagar man tvingas läsa läsa vad Tyckkokaren skriver. Är det nån som är ”utvecklings-störd” (evolutions-anomali) så är det kanske han. Det är bakåtsträvande det. Och eremitiskt.

Jag kollade med nenetserna om de behövde en snubbe till, men de tackade vänligt men bestämt nej. Dock skulle det gå bra att få sköta säsongskiosken på Novaja Zemljas norra udde när de är där i faggorna på säljakt på vintern. De brukar ta med sig en lite lustig kille på jakten som alltid brukar vilja hänga i kiosken. Det är på heltid. Lön enligt avtal.

Mänskolivet är helgat vare sig vad en eller annan av oss tycker vid ett eller annat tillfälle. Det är vår ”natur”, eller släktets sätt att bearbeta livets olika krav och yttringar. Jurister borde veta allt om det där. Vi strävar som regel efter ’bara ännu ett gemensamt ögonblick’, inte ett mindre — den skalan blir snabbt och lätt okontrollerbar, har det visat sig. Och har visat att var och en av oss i allmänhet tänker med arslet när tillvaron står på spel. Och så skapar den vidunder på sikt.

Men det skadar förstås inte om man är väl sedd.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-08-17 kl. 12:23.
Citera
2018-08-17, 12:17
Medlem
Citat:
Edit:
Du får gärna visa belägg för att Erik INTE mådde bra --- för såvitt jag sett så finns inget som tyder på att han skulle farit illa av att vara i hemmet hos sina föräldrar.

Nu var väl problemet att han inte VAR med föräldrarna eller annan skötare, inte att han skulle farit illa hemma?
Citera
2018-08-17, 12:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Nu var väl problemet att han inte VAR med föräldrarna eller annan skötare, inte att han skulle farit illa hemma?
Du måste vara bra naiv om du tror att institutionsvård innebär att personen står under personlig övervakning 24/7.

Dessutom föreslår jag att du läser hela resonemanget innan du kommenterar.
Citera
2018-08-17, 13:11
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Dina rätt inskränkta och oinsatta teorier om en Downies behov har jag valt att inte kommentera - just p g a du uppenbarligen är helt oinsatt både gällande funktionsnedsättningen och vad det innebär att bo på institution.

Och jo, beroende på formen av förvaltarskap så kan man begränsa också en på pappret myndig person på olika sätt. Det är det förvaltarskapet innebär.

Edit:

Förutom att han dog menar du?
Citera
2018-08-17, 13:16
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Fast det tycker inte jag.

Inte heller gäller detta när vi skyddar våra spädbarn, ser efter våra småbarn och gamla och vårdar våra vackra blommor som vi tar in under vintern.

Vissa saker och individer är helt enkelt mer fragila än andra. Det är mänskligt beteende att skydda och vårda svagare individer - det som gör oss humana och skiljer oss från djurvärlden där enormt hård tillvaro tvingar fram survival of the fittest. Med stort lidande för de svaga, men även för de starka, som följd.

Alla människor har ett värde oavsett hur sjuka eller handikappade de är. Vi kan inte mäta detta värde ekonomiskt, det är inte rimligt - då skulle vi ha ättestupet i drift. Vi mäter inte detta värde överhuvudtaget - utan alla människor har ett värde. Kollektivt skyddar och vårdar vi alla som är en del av vårt samhälle.

Det är för att vi alla ska kunna känna trygghet när vi är friska själva - vi blir omhändertagna även om vi behöver hjälp eller råkar illa ut. Precis som amerikanska soldater i krig aldrig lämnas kvar - USA tar alltid hem sina soldater, annars skulle stridsmoralen sjunka. Så även moralen i ett samhälle där vi gör oss av med eller låter de svaga och sjuka råka illa ut.
Vilket nonsens. Vårda vackra blommor?
Ta dina vänsterideér och stoppa upp dem någonstans.

Naturligtvis ska sjuka och gamla skyddas, men det måste finnas någon gräns.
Citera
2018-08-17, 13:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Förutom att han dog menar du?
Med det resonemanget så i princip varenda människa sitta inlåst under övervakning -- det dör ju liksom folk i olyckshändelser i alla åldersgrupper.
Citera
2018-08-17, 13:28
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Med det resonemanget så i princip varenda människa sitta inlåst under övervakning -- det dör ju liksom folk i olyckshändelser i alla åldersgrupper.
Men inte vuxna utvecklingsstörda, som är på en treårings nivå mentalt.
Citera
2018-08-17, 13:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men inte vuxna utvecklingsstörda, som är på en treårings nivå mentalt.
Jodå, det förekommer att människor som fyller kriterierna för det dör olyckor också.

Du har ju ett exempel i trådstarten.
Citera
2018-08-17, 13:43
Bannlyst
Citat:

Edit:

Nej det är inte inskränkt utan ganska så vedertaget att Eric absolut inte skulle vistas ute själv, samt att sådana här händelser ökat lavinartat sen psykvård reformen. Då hölls psykiskt eftersatta under tillsyn, själva poängen med instutionerna.

Ja förvaltarskapets syfte är att begränsa en annars myndig persons bestämmanderätt, dock är det ju främst sörja för vederbörandes rätt som nämns i lagen, därav min undran. Annars är det ju bara via dvs vård lagstiftningar som LVM och LPT som är applicerbara i inlåsningssyfte

Eric mår inte alls just nu, det är hela problemet. Hade han varit under tillsyn så hade han levt, ganska enkelt.
Citera
2018-08-17, 13:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vilket nonsens. Vårda vackra blommor?
Ta dina vänsterideér och stoppa upp dem någonstans.

Naturligtvis ska sjuka och gamla skyddas, men det måste finnas någon gräns.

Politiska höger eller vänsteråsikter har nog rätt lite att göra med om man anser att det är naturens urvalsprocess om handikappade råkar ut för olyckor....
Det säger nog mer om den allmänna livsåskådningen.

Vi ska nog vara rätt tacksamma att brillianta vetenskapsmän som Steven Hawkins inte rullades ner för ättestupet. Eller Franklin D Roosevelt i rullstolen, skönsjungande blinde Andra Bocelli eller andra vars förmåga är nedsatt i något avseende - men kanske utmärkt i andra avseenden.
Att kunna sprida glädje, som Eric, är också en speciell förmåga som kommer andra till godo.
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-17 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in