Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 16:23
  #22117
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Syftet var inte att tillbakavisa din tankegång att en närboende geocachare borde dumpat mobil o.a. saker längre bort, i och för sig. Men det går kanske i vart annat — jag tänker på tidsbristen och svårigheten att lämna området utan upptäckt. En person som inte hör hemma i området skulle dock gladare lämna sakerna där förstås.

Uppfattade det inte alls som att du tillbakavisade min tankegång (vilket inte det heller vore fel) utan att du nyanserade och reflekterade vidare längre än vad jag själv kommit vilket jag uppskattade! Ja, lite mina tankar var ju att person som inte bor där nog inte har problem med att dumpa saker just där, men det kan vara för konspiratoriskt tänkt från min sida och jag är böjd åt att instämma med dina tankar kring att saker som tid, barn, familj osv kan ha begränsat även en klurig geocachare från att nyttja de förmågorna, och givet att vi inte har att göra med en yrkeskriminell så lär han ju varit rätt skakad ändå får man väl tro.
Citera
2018-08-16, 16:26
  #22118
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så MH var gift / sambo med UW efter att LW o UW var gifta då?

Låter ju onekligen som ett motiv...

Vad jag har förstått så var de gifta
men aldrig samboende pga att de tyckte att
det var den bästa lösningen för deras barn.
Citera
2018-08-16, 16:29
  #22119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så MH var gift / sambo med UW efter att LW o UW var gifta då?

Låter ju onekligen som ett motiv...

Ja, de var gifta 2014.12.29 - 2016.12.21. Men vad jag
förstår så var de ej sammanboende, men enligt bloggen
var det aktuellt att MH skulle flytta till U, men istället
kom mailet från U med önskan om skilsmässa.
Citera
2018-08-16, 16:31
  #22120
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vad jag har förstått så var de gifta
men aldrig samboende pga att de tyckte att
det var den bästa lösningen för deras barn.

MH hade "rättat" till så mycket i UW:s hem som var en katastrof efter LW... MH upplevs inte som en fin själ när man läser hennes blogg.
Citera
2018-08-16, 16:33
  #22121
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vad jag har förstått så var de gifta
men aldrig samboende pga att de tyckte att
det var den bästa lösningen för deras barn.

Okej tack. Ett ämne öppet för lite löje, men ibland kan även det uppenbart felaktiga vara det uppenbart rätta...
Citera
2018-08-16, 16:37
  #22122
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ja, de var gifta 2014.12.29 - 2016.12.21. Men vad jag
förstår så var de ej sammanboende, men enligt bloggen
var det aktuellt att MH skulle flytta till U, men istället
kom mailet från U med önskan om skilsmässa.

Ja, juletider kan ställa till det...
Tack.

Har ni visiterat den här Mal*an? Hon verkar livsfarlig i min (psalm-)bok.

Är hon stor och stark, händelsevis?
Citera
2018-08-16, 16:46
  #22123
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Läser med stort intresse dina och andras teorier/tankar/funderingar i tråden!
När det gäller MH och hennes blogg, du undrar över ett stort svek i juli
och om något ev kan ha skett i juli kring LW. Kvällen när bloggen lades
ut, tog jag skärmdumpar på några olika inlägg som jag senare läste, hann
aldrig läsa något i bloggen innan den stängdes/lösenordsskyddades.

M skriver "U mailade mig en tidig morgon i juli" och "U svek så svårt
den dagen i juli"
- att han ville avsluta deras äktenskap. Så jag har tagit
för givet att det var det stora sveket från U mot M, men kanske jag har fel.

I ett inlägg står det: "Jag vill att allmänheten ska få veta hur förljugen U
är och var." Av det jag läst så får jag den uppfattningen att M på alla sätt
och vis vill smutskasta och tala illa om U (och LW). Eftersom jag inte läst
hela bloggen har jag svårt att bilda mig en uppfattning, någon har skrivit
i tråden att MH är en "dramaqueen".

Men känslan jag får är att hon själv vill framstå som den genomgoda
frun och extramamman, om hur hon var den som lyssnade, peppade och
stöttade barnen Wesström. Medan UW och LW "hade ett skevt föräldraskap
och en dysfunktionell gemenskap." Att det var viktigt utåt att upprätthålla
en fin fasad mot bekantskapskretsen, släkten och församlingen medan det
i verkligheten var "en förljugen låtsasvärld", enligt MH. Att hon lämnar ut
de tre barnen i fam Wesström är helt förkastligt och ett stort svek mot de.

Tror nog att det är Ma*lla*n själv som haft ett finger med i att bloggen
lades ut i tråden. Hon skriver att hon har en vän som läser i något
"undergroundforum" och rapporterar till henne vad som skrivs, men
det är mycket möjligt att hon själv läser och följer tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Spot on på sista stycket. Tror dock inte hon förväntade de reaktioner som kom.
Jag misstänker att hon inte ser sin del av verkligheten. Sen tror jag absolut att diskussionen om skilsmässa varit på tapeten ett antal gånger innan UW mailade sitt "definitiva beslut".

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så MH var gift / sambo med UW efter att LW o UW var gifta då?

Låter ju onekligen som ett motiv...


OzzietheOwl: Exakt så uppfattar jag det också angående MHs syfte med bloggen och det var ungefär samma (här fetade) ord som fick mig att reagera ihop med att skilsmässa ändå inte begärdes förrän någon månad senare och då utan betänketid från UWs vilja. Jag undrar vad det var som blev så drastiskt i juli och undrade då om det skulle kunnat ha varit att han kommit på att hon hade skapat en blogg i hans namn där hon beskrev och hängde ut LW som förälder men därigenom även honom och barnen? Vivereiam-bloggen är ju daterad till 2013 och 2015 men vi har ju varit flera som upplevt den fejk och bakdaterad och om så är fallet så kan den ju ha skapats först i juli 2016 eller att UW fått kännedom om den först då och reagerat. Obs vild spekulation byggd på annan spekulation att bloggen är falsk och MHs.

Det verkar ju som att UW kommunicerar skilsmässan i juli som du Ozzy säger, dvs 1,5 år bara efter att de ingått äktenskap. Det är ganska snabbt och de kan ju inte ha nött så mycket på varandra som särbos. Därav undrar man ju om något särskilt föregick detta beslut som hade med UWs familj/LW att göra? Jag tror också liksom du Honan6, att U kan ha försökt säga det ett antal gånger innan han ger upp och mailar det. Hon verkar ha varit svårmottaglig mot tankar utanför de ältande cirklar hon själv stängt in sig inom.

Om jag minns det rätt har MH ju låtit genomskina att UW kunnat visa våldstendenser (bloggat om drömmar där han jagar henne) och har ju målat barnens vardag som hemsk och dysfunktionell, hon tjatar om att UW är förljugen och hon talar om svek mot henne och svek av föräldrar mot barnen. Svek och lögner är återkommande teman och då hon verkar närmast manisk så är det svårt att tro att det hon säger är hela bilden men man undrar varifrån det kommer det hon säger. Vad är det som hon uppfattar som svek och lögn? Hon verkar ju blanda samman vad UW gör mot henne med vad föräldrarna W påstås göra mot barnen till en enda soppa. Ska man tolka det som att det hela bottnar i trauman hon fått i tiden som sektmedlem, att hon blivit cynisk när hon föreläst om manipulering efter tiden som sektmedlem eller att hon faktiskt upplevt sådana tendenser av våld med U? Någon som har insikt i deras relation? Antar att det kan vara få som har då de var särbos och bara gifta i 1,5 år men de kanske kände varandra och umgicks länge innan äktenskapet?

Ja, jag får också känslan av att hon vill framstå som den goda i dramat. Och som Smultr0n och jag varit inne på tack vare den förstnämndas smarthet så finns ju här bibliska kopplingar. MH är frikyrkopastor och bloggen heter Rutsbok men kan även nås på annat url med namnet "rogatio". Rut är en stark kvinna i bibeln som står upp för familjen då den drabbas av svår olycka och motgångar och den som visar moral och ryggrad vilket därmed räddar familjen från att gå under. Inte helt olikt den bild man ska få av MH själv när hon beskriver sin roll i den av henne utmålade dysfunktionella familjen W. Rogatio är vidare på latin ett retoriskt grepp att ställa en fråga som man sedan besvarar direkt själv vilket är passande på en blogg där ältande om Us svek går i cirklar.

Lonnrot: Ja, motiv har hon ju verkligen ifall hon inte kunnat släppa taget om UW och fått för sig att han var på tillbakaväg till LW. En tankegång jag haft är ju att hon sett sig själv som bibelns Rut som hade Gud i ryggen att ordna upp det för familjen W genom att ta livet av LW, "rädda" barnen " från sin mor, "rädda" den påstått svage U från sig själv och LW samt även på ett hörn på köpet straffa syndaren SD som strulat på med LW och därmed orsakat lidande för barnen W. Bara spekulationer utifrån bloggens karaktär och mina egna fördomar om att leva för distanslöst nära bibeln och se sig själv som en av dess hjältar.
Citera
2018-08-16, 16:59
  #22124
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, juletider kan ställa till det...
Tack.

Har ni visiterat den här Mal*an? Hon verkar livsfarlig i min (psalm-)bok.

Är hon stor och stark, händelsevis?

LimeTime har svarat mig att hen vet att polisen har kännedom om bloggen iaf. Detta har jag även fått höra från andra håll. Om polisen valt att göra något mer av detta har jag ingen aning. Då huvudspåret ännu verkar vara SD som GM så kanske inte MH trots blogg blir så intressant att följa upp skulle jag tänka. Men det slog mig igår att utifrån bloggens karaktär, är det för orimligt att tänka att MH skulle kunnat ha haft svårt att släppa UW även utanför det digitala? Dvs, kan man tänka sig att hon kan ha varit lite väl kontaktsökande under och efter skilsmässan varav han beslutar sig för att inte vilja ha betänketid som annars är föreskrivet och om man går steget längre i tankarna att den kamera som varit uppe i tråden tidigt är ditsatt för att han vill ha koll på om MH kommer hem till honom? Nu kanske detta är att dra det lite långt men hon verkar ju nästan besatt av hans svek och samtidigt ha svårt att släppa honom så kan UW ha känt sig hotad och satt upp en kamera pga det tidigare? Dock, osäker om kameran blev bekräftad eller bara var trådsanning. Någon annan kanske vet?
Citera
2018-08-16, 17:01
  #22125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Har väntat rätt länge nu på något nytt om detta fall. Men när egon krockade hos polisen och personal fick bytas ut tappade jag lite hopp men tänkte ändå att det kanske går lösa med nya ögon och hoppades in i det sista att förundersökningen skulle spinna loss med ny kraft.

Men jävlar vilken soppa till utredning det verkar vara. Kan inte förstå att polisers och lednings känslor/egon mellan varandra ska leda till att en mördare går fri på gator och torg.

Jävla katastrof alltihopa.

Det tror jag inte alls på utredningen lägger bit för bit i sitt pussel, lugnt och metodiskt mot det gemensamma målet att få fast LWs mördare. Lyckas man få händelseförlopp och prel flyktväg bekräftad har man kommit en bra bit på väg.

Vi har få fragmenta stycken av "verkligheten" men massor av spekulationer åt olika håll vilket gör att det blir rörigt/soppigt. I tråden!
__________________
Senast redigerad av Remark 2018-08-16 kl. 17:04.
Citera
2018-08-16, 17:18
  #22126
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror jag inte alls på utredningen lägger bit för bit i sitt pussel, lugnt och metodiskt mot det gemensamma målet att få fast LWs mördare. Lyckas man få händelseförlopp och prel flyktväg bekräftad har man kommit en bra bit på väg.

Vi har få fragmenta stycken av "verkligheten" men massor av spekulationer åt olika håll vilket gör att det blir rörigt/soppigt. I tråden!

Deras "lugna och metodiska" pusslande verkar inte gå så bra. Du som verkar ha insyn i deras sätt att arbeta kan väl då meddela att dom borde byta arbetssätt. Ingen frihetsberövad för ett mord som skedde 3 månader sedan. Kanske dags att testa något annat då än "lugnt och metodiskt".

Sannolikheten att få fast mördaren blir inte direkt större med tiden som går, utan raka motsatsen till det.
Citera
2018-08-16, 17:21
  #22127
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
När är det han går ut på sin fb och beklagar sorgen? Visst var det väldigt tidigt, då hon fortfarande var klassad som bara försvunnen? Där sörjer han alltså så mycket att han går ut innan det ens är offentligt, sedan cachar han på som vanligt. Ingen vet väl hur andra beter sig vid sorg men lite märkligt är det. De var ju en gång vänner har det verkat som.

Han la ut inlägget på Facebook på lördagen, samma dag som hon hittades. Det var ett rätt mastigt inlägg har jag för mig med bild? Kommer ihåg att det var många av hans vänner som beklagade sorgen till honom.

Jag tyckte det var olustigt med ett så starkt inlägg med tanke på att han så lättvindigt tog bort henne som vän.

Såg inga liknande inlägg hos hennes andra vänner men kollade självklart inte alla utan bara en bråkdel.

Edit: Han verkade starkt berörd i alla fall. Dåligt samvete? Förälskad? Annat?
Citera
2018-08-16, 17:28
  #22128
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Läser med stort intresse dina och andras teorier/tankar/funderingar i tråden!
När det gäller MH och hennes blogg, du undrar över ett stort svek i juli
och om något ev kan ha skett i juli kring LW. Kvällen när bloggen lades
ut, tog jag skärmdumpar på några olika inlägg som jag senare läste, hann
aldrig läsa något i bloggen innan den stängdes/lösenordsskyddades.

M skriver "U mailade mig en tidig morgon i juli" och "U svek så svårt
den dagen i juli" - att han ville avsluta deras äktenskap. Så jag har tagit
för givet att det var det stora sveket från U mot M, men kanske jag har fel.

I ett inlägg står det: "Jag vill att allmänheten ska få veta hur förljugen U
är och var." Av det jag läst så får jag den uppfattningen att M på alla sätt
och vis vill smutskasta och tala illa om U (och LW). Eftersom jag inte läst
hela bloggen har jag svårt att bilda mig en uppfattning, någon har skrivit
i tråden att MH är en "dramaqueen".

Men känslan jag får är att hon själv vill framstå som den genomgoda
frun och extramamman, om hur hon var den som lyssnade, peppade och
stöttade barnen Wesström. Medan UW och LW "hade ett skevt föräldraskap
och en dysfunktionell gemenskap." Att det var viktigt utåt att upprätthålla
en fin fasad mot bekantskapskretsen, släkten och församlingen medan det
i verkligheten var "en förljugen låtsasvärld", enligt MH. Att hon lämnar ut
de tre barnen i fam Wesström är helt förkastligt och ett stort svek mot de.

Tror nog att det är Ma*lla*n själv som haft ett finger med i att bloggen
lades ut i tråden. Hon skriver att hon har en vän som läser i något
"undergroundforum" och rapporterar till henne vad som skrivs, men
det är mycket möjligt att hon själv läser och följer tråden.

Intressant att läsa dina tankar och funderingar kring bloggen! Jag hann läsa nästan hela och jag delar din uppfattning om både blogg och MH. Jag tror som du att MH på något sätt varit delaktig i att den delades i tråden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback