2018-08-16, 15:28
Medlem
gloriouslifes avatar
Från JGs geocachkonto:

Cirkelsegment
A cache by GeoTourSwe/spjo
16 May 18
Visited and logged – with no more writing space at all – together with kljk. Felt so good to finally have this cache in my greedy hands. A typical Spjo hide!
Cache ya later,
YankeeDude

Förväntan
16 May 18
Visited with kljk and logged myself.
Cache ya later,
YankeeDude

Han valde alltså att geocacha den 16 maj
medan LW var försvunnen.

Varför var inte han och Missing people
ute och letade efter henne?
Citera
2018-08-16, 15:32
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Från JGs geocachkonto:

Cirkelsegment
16 May 18
Visited and logged – with no more writing space at all – together with kljk. Felt so good to finally have this cache in my greedy hands. A typical Spjo hide!
Cache ya later,
YankeeDude

Förväntan
16 May 18
Cache ya later,
YankeeDude

medan LW var försvunnen.

JG kanske redan visste var hon var. 😳
Citera
2018-08-16, 15:35
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst kanske NFC levererar något magiskt som verkligen för fallet framåt men i nuläget har jag svårt att se vad det nu skulle kunna vara, allt det uppenbara som förväntas kunna besvaras från NFC är redan besvarat med ett för utredningen magert resultat, om det hade funnits något som bundit MGM till brottet så hade han suttit på "sannolika skäl" nu.

Det är inte så förbannat svårt för en åklagare att få någon häktad i Sverige, de långa utredningstiderna tyder på det, lätt att få någon att sitta men mycket svårare att få till ett hållbart åtal.

Det fetade: Vilka svar från NFC är det du tänker på som har besvarats?
Citera
2018-08-16, 15:41
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Intressant förutom att SD mycket väl kan ha varit hemma om mobilen pingades på torsdag kväll.

Någon i tråden har kollat efter att jag frågade om det var möjligt att hinna hem med flyg och det var det. Finns nämligen ingen fakta som säger när SD kom hem men möjligheten att han var hemma när mobilen pingades finns.

Edit: Här är inlägget.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Ah, bra påpekan. Men man antar att polisen då har mycket exakta uppgifter på när hans plan landade då så de har koll på detta. Men bra att veta här!
Citera
2018-08-16, 15:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ni får ursäkta om jag är paranoid nu men jag har tänkt att fyndet nära både SDs hem och UWs hem är lite för bra. Likaså har jag reflekterat över pingandet av mobilen så passande när SD var i USA.

Angående det första så tänker jag som dig Carina78 här. En normalslug person på hemväg efter mord kastar inte mobilen/fyndet/det som inte får hittas på hen, intill där hen själv bor. Vad man nu än hittat så har man hittat det nära SDs hus och UWs hus och ingen av dessa herrar förefaller efterblivna och trögtänkta utan med huvudet på skaft. Framförallt så tänker jag att en geocachare som gillar klurigheter och hitta gömda saker långt ut i skogen bör ha både uppslag och kännedom om svårtillgängliga skogsområden, grottor och surhål i markerna som varit mer effektiva ifall han velat gömma bevisning och köpa sig tid eller rentav bli av med ett föremål för gott. En vanlig person kanske inte vetat av något bra ställe på hemväg efter mord men jag skulle gissa att SD har bra pejl på skogsdungar och stenpartier längre in i något skogsområde än vad flertalet pga den hobby han så passionerat utöver dagligdags. Så varför skulle han droppa en ev telefon med bevisning mot sig intill sitt eget hus? Jag får det inte att bli det mest logiska. Jag har varit öppen för att en tredje part, till synes utanför det direkta synfältet, skulle ha haft kännedom om strulet kring LW med SD och därmed ha lätt kunnat skapa en lämplig syndabock efter att ha själv tagit livet av LW. Hen kunde då ha funnit det passande att droppa bevis där eftersom att det både pekade på SD och UW, hursomhelst inte på hen som inte ens bor i närheten.

Och angående pingandet. Nu är jag väl ännu mer paranoid men är inte det ett lite för utmärkt alibi? Typ: "Okej ni tror att jag är GM men jag var i USA då LWs mobil pingades så sorry där föll allt för hade jag varit GM hade det varit jag som haft mobilen." Om SD är GM och mobilen ändå startades då han var i USA så tyder det väl på att han hade en kompis som startade den och lät den dö bara för att just skapa ett intryck av att SD inte kunde ha något med saken att göra. Här tänker jag på JG. Men bara spekulation. Annars skulle väl pinget tyda på att SD de facto inte har med saken att göra? Nu kan jag då inget om teknik.

Det slog mig nyss, apropå det, att samtliga geocachande här, vid ett förplanerat mord, teoretiskt borde ställts inför frestelsen att gömma även kroppen med hjälp av sina geocachkunskaper. Så blev ju inte fallet. Dock kanske en geocachare vid andra funderingen även skulle inse att det naturligen rör sig och kommer att röra sig en del folk i de områden som är bekanta? Därefter kommer kanske andra insikter och begränsningar rörande riskerna att färdas med en kropp och vara borta en längre tidsrymd.

Samtidigt reflekterar detta väl tillbaka ändå något på en sannolik GM: det är någon som inte haft tid på sig och som inte drömt sig iväg rörande vad som är praktiskt möjligt. Det pekar (villkorat) mot någon som är bunden av familj, barn, digitala spår och tidsbrist, och spatial närhet.

Lägger man därtill möjligheten att det är ett resultat av stundens hetta (efter långvarig grämelse?) så pekar det ju förstås på en person som är tillräckligt invecklad med LW för att känna behov av att ha ihjäl henne. Det behovet torde normalt ta lite tid att arbeta upp, och positionen från vilken man kan arbeta upp sånt har nog varit ockuperad av ett litet antal redan kända personer. Möjligen om någon någon närstående sett som sin uppgift att ta saken i egna händer.

Kanske en meningslös reflektion...

Från det ena till det andra: är det någon som vet om det kunde vara något som LW kunde gjort (eller inte gjort) för att förhindra eller möjliggöra SD/HD:s USA-resa? Kan hennes anmälan om misshandel tidigare ha behövts tas tillbaka? Något intyg fyllas i? Kan det vara det som GM ville lösa praktisk på kvällen innan? Men fick nekande svar? Sas det inte i ngt skede att SD/HD fyllde i sina Statements för inresan på vägen till Arlanda? Som att de inte trodde förrän då att de skulle kunna komma iväg? Lite brutalt, men ändå...
Citera
2018-08-16, 15:43
Bannlyst
Någon har tidigare undrat om JG hade barn.
Han har två vuxna barn.

En son född 92
En dotter född 90
Senast redigerad av Banannn 2018-08-16 kl. 16:21.
Citera
2018-08-16, 15:43
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Från JGs geocachkonto:

Cirkelsegment
16 May 18
Cache ya later,
YankeeDude

Förväntan
16 May 18
Cache ya later,
YankeeDude

medan LW var försvunnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
JG kanske redan visste var hon var. 😳

När är det han går ut på sin fb och beklagar sorgen? Visst var det väldigt tidigt, då hon fortfarande var klassad som bara försvunnen? Där sörjer han alltså så mycket att han går ut innan det ens är offentligt, sedan cachar han på som vanligt. Ingen vet väl hur andra beter sig vid sorg men lite märkligt är det. De var ju en gång vänner har det verkat som.
Citera
2018-08-16, 15:47
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det slog mig nyss, apropå det, att samtliga geocachande här, vid ett förplanerat mord, teoretiskt borde ställts inför frestelsen att gömma även kroppen med hjälp av sina geocachkunskaper. Så blev ju inte fallet. Dock kanske en geocachare vid andra funderingen även skulle inse att det naturligen rör sig och kommer att röra sig en del folk i de områden som är bekanta? Därefter kommer kanske andra insikter och begränsningar rörande riskerna att färdas med en kropp och vara borta en längre tidsrymd.

Samtidigt reflekterar detta väl tillbaka ändå något på en sannolik GM: det är någon som inte haft tid på sig och som inte drömt sig iväg rörande vad som är praktiskt möjligt. Det pekar (villkorat) mot någon som är bunden av familj, barn, digitala spår och tidsbrist, och spatial närhet.

Lägger man därtill möjligheten att det är ett resultat av stundens hetta (efter långvarig grämelse?) så pekar det ju förstås på en person som är tillräckligt invecklad med LW för att känna behov av att ha ihjäl henne. Det behovet torde normalt ta lite tid att arbeta upp, och positionen från vilken man kan arbeta upp sånt har nog varit ockuperad av ett litet antal redan kända personer. Möjligen om någon någon närstående sett som sin uppgift att ta saken i egna händer.

Kanske en meningslös reflektion...

Från det ena till det andra: är det någon som vet om det kunde vara något som LW kunde gjort (eller inte gjort) för att förhindra eller möjliggöra SD/HD:s USA-resa? Kan hennes anmälan om misshandel tidigare ha behövts tas tillbaka? Något intyg fyllas i? Kan det vara det som GM ville lösa praktisk på kvällen innan? Men fick nekande svar? Sas det inte i ngt skede att SD/HD fyllde i sina Statements för inresan på vägen till Arlanda? Som att de inte trodde förrän då att de skulle kunna komma iväg? Lite brutalt, men ändå...

Tack för mycket kloka funderingar och intressant perspektiv på USA-resan och vad som kan ha triggat mordet just då. Tål att funderas vidare på och undersöka för de som har den möjligheten.
Citera
2018-08-16, 15:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tack för mycket kloka funderingar och intressant perspektiv på USA-resan och vad som kan ha triggat mordet just då. Tål att funderas vidare på och undersöka för de som har den möjligheten.

Tack. Syftet var inte att tillbakavisa din tankegång att en närboende geocachare borde dumpat mobil o.a. saker längre bort, i och för sig. Men det går kanske i vart annat — jag tänker på tidsbristen och svårigheten att lämna området utan upptäckt. En person som inte hör hemma i området skulle dock gladare lämna sakerna där förstås.
Citera
2018-08-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ja, vi sitter ju här med bara fåtalet fragment av det som är belagt så jag tror att oavsett om vi tror på SD som rätt GM eller på annan MGM så kan ett granskande av personer runt SD ge mycket för att vi ska få bättre grepp om helheten i brist på kalla fakta som ger oss denna bild. Jag håller det ju inte för otroligt att GM kan ha haft någon form av stöd eller hjälp åtminstone i efterhand och HDs uppträdande och övertygelse om SDs oskuld har ju väckt tankar kring vad hon kan tänkas veta och inte veta.

Tack för information om din källa och läget där. Förstår att det kan förändras av olika orsaker under utredningens gång.

På tal om MH så har jag har kikat lite mer på MH och försökt lägga pusslet kring hennes förhållande till UW och senare skilsmässa men ser inte mer än att detta verkar gå i linje med det som framträder i bloggen. Nu minns jag inte bloggen exakt men jag reflekterar över att MH talar om ett stort svek som UW ska ha begått mot henne i juli men noterar att skilsmässan ansöks om först några månader senare. Nu kanske det inte har någon relevans alls för mordet på LW men i ljuset av bloggen i övrigt så undrar jag om UWs påstådda agerande mot MH överlappar något annat som sker i juli 2016 kring LW t ex? Kanske någon annan här i tråden som vet om det sker något annat av intresse denna tidsperiod?

Läser med stort intresse dina och andras teorier/tankar/funderingar i tråden!
När det gäller MH och hennes blogg, du undrar över ett stort svek i juli
och om något ev kan ha skett i juli kring LW. Kvällen när bloggen lades
ut, tog jag skärmdumpar på några olika inlägg som jag senare läste, hann
aldrig läsa något i bloggen innan den stängdes/lösenordsskyddades.

M skriver "U mailade mig en tidig morgon i juli" och "U svek så svårt
den dagen i juli" - att han ville avsluta deras äktenskap. Så jag har tagit
för givet att det var det stora sveket från U mot M, men kanske jag har fel.

I ett inlägg står det: "Jag vill att allmänheten ska få veta hur förljugen U
är och var." Av det jag läst så får jag den uppfattningen att M på alla sätt
och vis vill smutskasta och tala illa om U (och LW). Eftersom jag inte läst
hela bloggen har jag svårt att bilda mig en uppfattning, någon har skrivit
i tråden att MH är en "dramaqueen".

Men känslan jag får är att hon själv vill framstå som den genomgoda
frun och extramamman, om hur hon var den som lyssnade, peppade och
stöttade barnen Wesström. Medan UW och LW "hade ett skevt föräldraskap
och en dysfunktionell gemenskap." Att det var viktigt utåt att upprätthålla
en fin fasad mot bekantskapskretsen, släkten och församlingen medan det
i verkligheten var "en förljugen låtsasvärld", enligt MH. Att hon lämnar ut
de tre barnen i fam Wesström är helt förkastligt och ett stort svek mot de.

Tror nog att det är Ma*lla*n själv som haft ett finger med i att bloggen
lades ut i tråden. Hon skriver att hon har en vän som läser i något
"undergroundforum" och rapporterar till henne vad som skrivs, men
det är mycket möjligt att hon själv läser och följer tråden.
Citera
2018-08-16, 16:06
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Spot on på sista stycket. Tror dock inte hon förväntade de reaktioner som kom.
Jag misstänker att hon inte ser sin del av verkligheten. Sen tror jag absolut att diskussionen om skilsmässa varit på tapeten ett antal gånger innan UW mailade sitt "definitiva beslut".
Citera
2018-08-16, 16:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Så MH var gift / sambo med UW efter att LW o UW var gifta då?

Låter ju onekligen som ett motiv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in