2018-08-16, 12:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för trevlig info om våra bästa vänner!

Betvivlar inte Fidos kapacitet (om den nu öht hade varit i bruk i sökningen), men ställer mig tveksam till om jycken hade kunnat vara framgångsrik just i detta spårsökjobb.

Den hypotetiska flyktväg som sign MV droppade i tråden, utgjordes väl till stor del av en gång-/cykelbana? En sträcka där hundratals människor och många voffsingar rört sig fram och tillbaka under de fem dygn det tog innan en privatperson med hund fann LE:s kropp vid motorvägsplanket.
Det blir OffT att försöka reda ut sannolikheten för en hypotetisk hunds förmåga att söka spår efter en ännu mer hypotetisk flyktväg.
Men att många i tråden springer i en viss postares ledband, det märks. För att konstatera det krävs inget väderkorn, det är okulärt observerbart.

Jag springer inte i någons "ledband".
Vi har alla ett val att göra hur vi ställer oss till olika postares uppgifter i tråden.

Tydligt märks det hur de som har bekanta på ena eller andra sidan av brottet ställer sig på respektives sida i tron på SDs vara eller icke vara.
Några känner fler inblandade och deras agenda går oftast att "förstå".

Med Moralensväktare blir det lite annorlunda.
Det är inte lika tydligt vad personens agenda är. Man får gissa. Och man får välja vad man tror.
Som det är i nuläget väljer jag att tro på personens uppgifter. Det är i ingens ledband jag följer.

Det är väl absolut inte OT att värdera om ett inlägg om den flyktväg en mördare tagit kan vara relevant eller inte.

Hur värderar man trovärdigheten i detta fall?
- Hur är det möjligt att veta flyktvägen? Är det möjligt?
- Hur kan användaren besitta information?
- Hur trovärdig verkar användaren iö vara?

Om man tittar på kartan är flyktvägen troligen smart. Min tanke är att SD förmodligen är en relativt organiserad person och har kapacitet att tänka relativt konstruktivt.

Kan tänka mig att mordet inte var särskilt planerat, utan mer impulsstyrt. Även en mer "kallhamrad" person kan säkert bli stressad av att plötsligt ha en död kropp, kanske viktiga bevis att göra sig av med och att kanske behöva vara hemma inom en viss tid utan att visa sig i området (möjligen tilltufsad) efter hemska skrik under en längre period.

Flyktvägen blir då logisk längs vägremsan upp mot gångbron.

[...]
"Utan att gå in på avgörande detaljer så jobbar nu polisen på att GM rört sig från brottsplatsen ner mot motorvägen för att ta sig öster ut och avika upp i slänten bakom gång och cykelbron sen vidare in i det vi kallar för vivalla skogen."[...]

https://www.flashback.org/sp64903715
https://www.google.com/maps/@59.2895284,15.187145,160m/data=!3m1!1e3
https://www.google.com/maps/@59.2906417,15.1873329,439m/data=!3m1!1e3

Återigen tänker jag liksom väldigt tidigt i tråden, att gm måste känns till området väl. Ingen människa som inte varit i området mycket kan tänka ut med lätthet att det finns ett avslut på staketet som utgör en perfekt gömplats.

Om sedan gm verkligen har flytt längs vägen upp i skogen är det ytterligare en stark indikation på en person som vet att det går att ta sig ut den vägen. Men också att den personen inte vill bli igenkänd/sedd. Bor i området. Att släppa ett fynd i skogen talar om att personen förmodligen inte har en bil med sig. Och också kanske att den personen har bråttom hem?

Därför tror jag inte på gm som inte bor i området.
Citera
2018-08-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Av vilken anledning tror du att MV planterar info här i tråden? Tror du inte det stämmer det hen skriver?
Jag har ingen som helst insyn i utredningen och kan därför inte uttala mig om det som MV skriver stämmer med verkligheten.
Men kan vi vara överens om att storyn om [den hypotetiska] flyktvägen planterades här av just MV?
Varför tror DU att h*n gjorde det?
Citera
2018-08-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi har alla ett val att göra hur vi ställer oss till olika postares uppgifter i tråden.

Tydligt märks det hur de som har bekanta på ena eller andra sidan av brottet ställer sig på respektives sida i tron på SDs vara eller icke vara.

Det är inte lika tydligt vad personens agenda är. Man får gissa. Och man får välja vad man tror.
Som det är i nuläget väljer jag att tro på personens uppgifter. Det är i ingens ledband jag följer.

Det är väl absolut inte OT att värdera om ett inlägg om den flyktväg en mördare tagit kan vara relevant eller inte.

Om man tittar på kartan är flyktvägen troligen smart. Min tanke är att SD förmodligen är en relativt organiserad person och har kapacitet att tänka relativt konstruktivt.

Kan tänka mig att mordet inte var särskilt planerat, utan mer impulsstyrt. Även en mer "kallhamrad" person kan säkert bli stressad av att plötsligt ha en död kropp, kanske viktiga bevis att göra sig av med och att kanske behöva vara hemma inom en viss tid utan att visa sig i området (möjligen tilltufsad) efter hemska skrik under en längre period.

[...]
"Utan att gå in på avgörande detaljer så jobbar nu polisen på att GM rört sig från brottsplatsen ner mot motorvägen för att ta sig öster ut och avika upp i slänten bakom gång och cykelbron sen vidare in i det vi kallar för vivalla skogen."[...]

Återigen tänker jag liksom väldigt tidigt i tråden, att gm måste känns till området väl. Ingen människa som inte varit i området mycket kan tänka ut med lätthet att det finns ett avslut på staketet som utgör en perfekt gömplats.

Om sedan gm verkligen har flytt längs vägen upp i skogen är det ytterligare en stark indikation på en person som vet att det går att ta sig ut den vägen. Men också att den personen inte vill bli igenkänd/sedd. Bor i området. Att släppa ett fynd i skogen talar om att personen förmodligen inte har en bil med sig. Och också kanske att den personen har bråttom hem?

Tack för intressant resonemang!

En sak: När jag tänkte på folk i ledband, så var du absolut inte en av dem! Beklagar om det missuppfattades.
Citera
2018-08-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

[...]

Bra skrivet! Håller med Dig...
Funderar på vad MV skrivit som tyder på att hen har insyn i utredningen. Ev flyktväg kan alla spekulera i om man har kartan framför sig. Att det är någon som känner igen området tror jag också på... det finns ju många som gör det.
Jag kan inte hitta något specifikt som gör att jag helt tror på MV "teorier". Dessutom verkar hen så säker på vem som är GM.
Citera
2018-08-16, 13:47
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Appropå ett scenario med Mystery Murder så snubblade jag faktiskt över en mord-cache i Örebro igår (alltså snubblade på hemsidan, inte irl). Ligger strax norr om Vivalla, och Lena har varit där och - efter viss möda - löst mordet och fått mördaren till domstolen. Obs att cachen är gömd för 3 år sen, men så här med facit i hand känns ju alltihop lite creepy. Säkert även för de som löser cachen nu, efter LW:s död. Påminner för övrigt en del om vad vi gör här i tråden.

https://www.geocaching.com/geocache/GC5MMC0_mordgatan?guid=79ec0a2e-ee26-4677-b0ee-84f078b2b4e0https://www.geocaching.com/geocache/GC5MMC0_mordgatan?guid=79ec0a2e-ee26-4677-b0ee-84f078b2b4e0

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Oj, ett nytt namn att undersöka? Han verkar ha långa pauser mellan loggningar. Den 13/5 var han vid "Softis" cache Kindla Klosstjärn N 59° 44.801 E 014° 54.106

Citat:
Cacheägaren till Mordgåtan, d v s M*GB*K (A, O) - vem är det? Gilgrissom82 kanske har koll på det?

Jag tror (!) det verkar vara:

Citera
2018-08-16, 14:17
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Vid Valborg hade LW egentligen "barnvecka" och skulle inte kunna följa med BeholderX m fl på geohunting. Plötsligt kunde hon följa med ändå för att barnen skulle vara någon annanstans. Var det barnens egna val eller såg hon till att de skulle någon annanstans? Jag funderar på om hon var så galen i geohuntingen att hon valde letandet före barnen och att det kunde vara en av flera anledningar till att UW var bekymrad - om det nu är han som bloggat om oro, vilket jag är starkt tveksam till.

På den efterföljande barnfria veckan umgicks hon med JH BeholderX i Stockholm under helgen och AL Spe*dl*nk*n under veckan. EGT verkar ha varit övertygad om att JH var hennes senaste intima relation, eller har jag uppfattat fel? Jag har källor som säger att AL hade nära relation med LW.
Hon kan ha haft flera pågående förstås, eller så har människor dragit egna slutsatser. Nåväl, om JH hade haft en närmare relation, så förvånar det mig att han och gänget drog vidare mot Norge istället för att leta efter henne.
Vad fick JH och Co för information egentligen?
Varför så, utifrån sett, synbart "tama" sökinsatser inledningsvis?

Min spekulation av att bara ha läst bloggarna som postats är att MH stod bakom båda och någon gång i slutet av äktenskapet med UW tog sig rätten att "tolka" det hon ansåg vara UWs känslor kring LW som förälder för omvärlden via en blogg postad i hans namn. Något som kanske eskalerade i att det blev sista droppen för UW som pga detta som utlösande faktor begärde skilsmässa? Jag har inga som helst bevis för detta men tänker att språkbruket i båda bloggar, tonen och användandet av latin (vivereiam för "UW"s blogg och rogation för MHs blogg) kan indikera på samma användare bakom båda. Oavsett hur besviken eller inte UW varit på LW som förälder under och efter sin skilsmässa från henne kan han ju ha haft invändningar mot att MH postat med hans röst bakom hans rygg och hängt ut barnens påstådda situation vilket lett till att han velat skiljas från MH. Därav så drar jag inte några större slutsatser av UWs påstådda blogg som vittnesmål om LW utan tänker att det mest får stå för MH även om skilsmässor aldrig är snygga och UW mycket väl kan ha haft kritik, liten som stor mot LW. Barn i den åldern har därtill en enastående förmåga att vända föräldrar mot varandra (menar nu inte att det är något onormalt eller utmärkande just för barnen W utan mer vad tonåringar kan göra för att få sin vilja genom) för att få genom vad de vill och det blir mer laddat och svårare att hantera om man inte bor tillsammans och den andra förälderns liv och leverne redan kan vara lite känsligt.

Att barnen skulle ha varit någon annanstans kan ju "bara" vara att sonen bestämde sig för att vara hos flickvännen och dottern och den yngste sonen också fick sova över-planer hos kompisar eller i samband med någon idrott i sista stund bestämde sig för att haka på ett läger eller en cup någonstans.

Jag har spekulerat en del kring uppgifterna som EGT gärna postat om Beholder X som trolig ny pojkvän eller iaf nära LW och därmed i behov av granskning av oss här. Utan att ha några som helst belägg så undrar jag, är han verkligen LWs stil? AL är ju kallad här "den snygge" i tråden och inte för att vara vidskeplig men nog har han och LW mer äktenskapstycke? Jag menar de verkar mer av samma skrot och korn, typ livsstil och ålder. Bara rent fördomsfullt utifrån hur LW ser ut och den stil hon har så känns det ju mer rimligt att hon ska falla för någon som AL än BeholderX som ser ut att "leva lite yngre" (om man tittar på bilder som fanns tidigt i tråden på någon slags lägenhetsfest med yngre folk) och har en helt annan framtoning än andra män hon umgåtts med. Ibland känns det som om att folk är beredda (menar inte dig Honan6!) att slänga fram alla möjliga män i geocachingsammanhang (utom JG då) som förslag på nya sängkamrater för LW men flera av dem tycker jag bara av utseendet ser mindre troliga ut. LW såg själv mycket bra ut och borde kunnat vara något kräsen över åren. Jag skulle tippa att de flesta män vi ser bilder av bara varit goda vänner och inget mer. Och att JH drar vidare till Norge direkt tyder ju iaf på att de inte hade en enormt nära relation så att han var sönderbruten av sorg och oro. Sedan kan man ju iofs tycka att flera geocachare var väl oberörda men vet inte vad det säger.
Citera
2018-08-16, 14:20
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Mag*bok vid LWs cach 13 May 18.

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/a076c35e-2baa-4670-8d03-282960109981_l.jpg

Kindla: Klosstjärn
A cache by GeoTourSwe/Softpocahontas

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag tror (!) det verkar vara:

Tack för utmärkt gräv Gloriouslife och GilGrissom82! Är värt att följa upp även om det kanske bara är en mycket makaber slump.
Citera
2018-08-16, 14:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kanske de gör. Vore ju omvänt mirakulöst om GM inte lämnat några spår efter mord synbarligen med bara händerna. Haken är måhända om det kan anses bindande i domstol. Jag tror de fixar det.

Det var nått mord för några år sen med en nån asiatisk kille som högg ihjäl en vanlig svensk (havande, osynligt) kvinna på en gångstig, som jag ofrivilligt associerar till. Men killen (som bodde i samma område) var ung, hade utomjordiska hjärnspöken och civila problem, det var dagsljus och student-/hyreshusområde norröver. Asiaten ville av allt att döma bli inlåst, kunde kanske, med sina trauman, inte hantera friheten, om man så vill. Jag minns inte nu om han angav sig själv eller någon distriktssköterska larmade eller hur det nu var. Eller om de topsade i husen.

Det är svårt att se ngt slumpmord checka in här i fallet LW. Skulle vara någon skinnskalle som brukar vara ute och cykla och kolliderat med henne på promenad. Eller ngn annan frigående samhällsfara med ”ensidig” tidningskonsumtion.

Visst kanske NFC levererar något magiskt som verkligen för fallet framåt men i nuläget har jag svårt att se vad det nu skulle kunna vara, allt det uppenbara som förväntas kunna besvaras från NFC är redan besvarat med ett för utredningen magert resultat, om det hade funnits något som bundit MGM till brottet så hade han suttit på "sannolika skäl" nu.

Det är inte så förbannat svårt för en åklagare att få någon häktad i Sverige, de långa utredningstiderna tyder på det, lätt att få någon att sitta men mycket svårare att få till ett hållbart åtal.
Citera
2018-08-16, 14:48
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för replik och för din trevliga berättelse om en hunds kapacitet! Skoj att katten kom tillrätta!
Jag vill inte ifrågasätta en spårhunds förmåga, men som jag skrev ovan till 'KingKong90', så tänker jag att massa människotrafik borde kunna verka störande för hundens sökjobb.

När det gäller [den ev] mobilen som [ev] hittats, så är det väl fortfarande oklart om den i så fall skulle ha varit LW:s?
En normalslug person, på hemväg efter ett mord, kastar inte ifrån sig brottsoffrets mobil i sin närhet. Den normalsluge/-a väljer att släppa ned mobilen i en gatubrunn, en sån där för dagvatten med öppningar.
De personer i LW:s närhet och som diskuterats i tråden, är nog tillräckligt normalbegåvade.

Ni får ursäkta om jag är paranoid nu men jag har tänkt att fyndet nära både SDs hem och UWs hem är lite för bra. Likaså har jag reflekterat över pingandet av mobilen så passande när SD var i USA.

Angående det första så tänker jag som dig Carina78 här. En normalslug person på hemväg efter mord kastar inte mobilen/fyndet/det som inte får hittas på hen, intill där hen själv bor. Vad man nu än hittat så har man hittat det nära SDs hus och UWs hus och ingen av dessa herrar förefaller efterblivna och trögtänkta utan med huvudet på skaft. Framförallt så tänker jag att en geocachare som gillar klurigheter och hitta gömda saker långt ut i skogen bör ha både uppslag och kännedom om svårtillgängliga skogsområden, grottor och surhål i markerna som varit mer effektiva ifall han velat gömma bevisning och köpa sig tid eller rentav bli av med ett föremål för gott. En vanlig person kanske inte vetat av något bra ställe på hemväg efter mord men jag skulle gissa att SD har bra pejl på skogsdungar och stenpartier längre in i något skogsområde än vad flertalet pga den hobby han så passionerat utöver dagligdags. Så varför skulle han droppa en ev telefon med bevisning mot sig intill sitt eget hus? Jag får det inte att bli det mest logiska. Jag har varit öppen för att en tredje part, till synes utanför det direkta synfältet, skulle ha haft kännedom om strulet kring LW med SD och därmed ha lätt kunnat skapa en lämplig syndabock efter att ha själv tagit livet av LW. Hen kunde då ha funnit det passande att droppa bevis där eftersom att det både pekade på SD och UW, hursomhelst inte på hen som inte ens bor i närheten.

Och angående pingandet. Nu är jag väl ännu mer paranoid men är inte det ett lite för utmärkt alibi? Typ: "Okej ni tror att jag är GM men jag var i USA då LWs mobil pingades så sorry där föll allt för hade jag varit GM hade det varit jag som haft mobilen." Om SD är GM och mobilen ändå startades då han var i USA så tyder det väl på att han hade en kompis som startade den och lät den dö bara för att just skapa ett intryck av att SD inte kunde ha något med saken att göra. Här tänker jag på JG. Men bara spekulation. Annars skulle väl pinget tyda på att SD de facto inte har med saken att göra? Nu kan jag då inget om teknik.
Citera
2018-08-16, 15:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst kanske NFC levererar något magiskt som verkligen för fallet framåt men i nuläget har jag svårt att se vad det nu skulle kunna vara, allt det uppenbara som förväntas kunna besvaras från NFC är redan besvarat med ett för utredningen magert resultat, om det hade funnits något som bundit MGM till brottet så hade han suttit på "sannolika skäl" nu.

Det är inte så förbannat svårt för en åklagare att få någon häktad i Sverige, de långa utredningstiderna tyder på det, lätt att få någon att sitta men mycket svårare att få till ett hållbart åtal.

Dubbelt olyckligt, för att inte säga katastrofalt, att inte hitta kroppen genast.

Sen att SD är gjuten som GM om det aldrig går till domstol är inte idealiskt heller. Är han skyldig så må han ha det, men ändå.
Citera
2018-08-16, 15:00
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ni får ursäkta om jag är paranoid nu men jag har tänkt att fyndet nära både SDs hem och UWs hem är lite för bra. Likaså har jag reflekterat över pingandet av mobilen så passande när SD var i USA.

Angående det första så tänker jag som dig Carina78 här. En normalslug person på hemväg efter mord kastar inte mobilen/fyndet/det som inte får hittas på hen, intill där hen själv bor. Vad man nu än hittat så har man hittat det nära SDs hus och UWs hus och ingen av dessa herrar förefaller efterblivna och trögtänkta utan med huvudet på skaft. Framförallt så tänker jag att en geocachare som gillar klurigheter och hitta gömda saker långt ut i skogen bör ha både uppslag och kännedom om svårtillgängliga skogsområden, grottor och surhål i markerna som varit mer effektiva ifall han velat gömma bevisning och köpa sig tid eller rentav bli av med ett föremål för gott. En vanlig person kanske inte vetat av något bra ställe på hemväg efter mord men jag skulle gissa att SD har bra pejl på skogsdungar och stenpartier längre in i något skogsområde än vad flertalet pga den hobby han så passionerat utöver dagligdags. Så varför skulle han droppa en ev telefon med bevisning mot sig intill sitt eget hus? Jag får det inte att bli det mest logiska. Jag har varit öppen för att en tredje part, till synes utanför det direkta synfältet, skulle ha haft kännedom om strulet kring LW med SD och därmed ha lätt kunnat skapa en lämplig syndabock efter att ha själv tagit livet av LW. Hen kunde då ha funnit det passande att droppa bevis där eftersom att det både pekade på SD och UW, hursomhelst inte på hen som inte ens bor i närheten.

Och angående pingandet. Nu är jag väl ännu mer paranoid men är inte det ett lite för utmärkt alibi? Typ: "Okej ni tror att jag är GM men jag var i USA då LWs mobil pingades så sorry där föll allt för hade jag varit GM hade det varit jag som haft mobilen." Om SD är GM och mobilen ändå startades då han var i USA så tyder det väl på att han hade en kompis som startade den och lät den dö bara för att just skapa ett intryck av att SD inte kunde ha något med saken att göra. Här tänker jag på JG. Men bara spekulation. Annars skulle väl pinget tyda på att SD de facto inte har med saken att göra? Nu kan jag då inget om teknik.

Intressant förutom att SD mycket väl kan ha varit hemma om mobilen pingades på torsdag kväll.

Någon i tråden har kollat efter att jag frågade om det var möjligt att hinna hem med flyg och det var det. Finns nämligen ingen fakta som säger när SD kom hem men möjligheten att han var hemma när mobilen pingades finns.

Edit: Här är inlägget.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Cocinella 2018-08-16 kl. 15:04.
Citera
2018-08-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Källa på att dom fått analysresultat från NFC?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in