2018-08-16, 11:32
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback

Vi måste våga diskutera kulturen inom polisen. De håller varandra om ryggen och jag tror många röstar SD.

Apropå rösta blir det intressant hur valdeltagandet och röstetalet på sd utvecklas runt Frölunda torg. 63% valdeltagande och knappt 10% på sd 2014 lär bli annorlunda i år.

https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/14/80/5172/index.html
Citera
2018-08-16, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Vakna upp! Vem är journalisten som är med i intervjun? JAN HELIN
Dokumentären är gjord för att den handlar om vita gängkriminella som likt invandrarungdommar uppträder som en familj. Broshur du vet....

Jan Helin har noga valt just detta gäng för att bevisa att svenska vits unga män också är Gängkriminella.

Det man borde fokusera på istället för att sprida dimridåer är invandrarnas överrepresentation inom viss brottslighet och de ökade våldet och alltmer livsfarliga våldet i invandrartäta områden.
Ok men det beror ju kanske på att han skrev mycket om dom på den tiden, och det fanns inget gäng jag såg fler löpsedlar om så det blir rätt naturligt att välja just dom då (syftar nog dock delvis på lokala löpsedlar då). Men vi säger att det var syftet då, men för mig gör det ingen som helst skillnad hur jag ser på saker ändå. Osvsett vad nu dom har för syfte.

Så lättstyrd är jag inte att jag plötsligt börjar se kriminella invandrare som änglar pga att Familjen härjade... För mig är det obegripligt om nu någon blir påverkad på det sättet av att lyssna på detta, men vi säger väl så då.

Jag tycker isåfall snarare att den historian ska användas just för att fråga sig varför man gör skillnad och är ”snällare” mot dagens kriminella... Varför man inte precis som då satsar mer på att bura in dårarna och att bara få stop på skiten.

Familjen härjade som mest mellan 1994-1997, sedan burade man in många och det blev en gigantisk skillnad om man jämför med 5 år senare. Jag tycker därför att det finns bra lärdomar av hur man bekämpade våld då jämfört med idag, och precis som du gör så undrar jag om man hade en tuffare inställning mot dom just pga av att det INTE handlade om ett invandrargäng...

Det är väl i slutändan upp till lyssnaren att tolka, och jag väljer att tolka det så. Sedan får ju du tolka som du gör.

Jag köper däremot inte att de ”bara” vara pundare som nästan var ”ofarliga”. Om 15-åriga pundarinvandrare gör samma sak hade du garanterat sett dom som livsfarliga (med rätta).

Jag hade då sett ett motsvarande invandrargäng idag som en stor samhällsfara. De slog ned folk med basebollträn och bröt sig in i militärens vapenförråd, där man lastade en hel bil med K-pistar och miltärvapen. Det skjöts och det misshandlads folk och de sysslade med narkotikahandel. Jag blev själv misshandlad av ett av gängen och det var verkligen helt galet under 3-4 år, i princip alla kände någon som blev utsatt av dom 2-3 gäng som härjade.

Det är inget jag säger för att försköna dagens problem, jag säger det snarare tvärtom just för att man både då som nu istället ska behandla gängen som dom kriminella dårar de faktiskt är! Även om de är 17-åriga kriminella invandrare!

Men det gör man inte, och DET är vad historian om Familjen har lärt mig. Det framkommer ju även hur media på den tiden framställde dom som yrkeskriminella galningar redan när de var tonåringar, sedan tycker dock polisen att dåtidens löpsedlar var något överdrivna. Men det bekräftar ju också hur annorlunda inställningen är mot idag, där man kommer med ursäkter om deras ålder. Och man sket på den tiden fullständigt i deras ”tuffa” barndom och bakgrund, eller att några i princip föddes i fängelset. Osv.

Oavsett vad Jan nu har för syfte så måste man inte tolka det så, ingen talar om för någon hur det ska tolkas, de berättar bara en historia som i mina ögon snarare bekräftar hur annorlunda media rapporterar idag. Och hur annorlunda samhället ser på det, med en mycket mer ursäktande attityd.

Det är kanske dock lättare för mig att tolka det så, som både blev utsatt och minns hur löpsedlarna såg ut på den tiden, och som minns hur både skolor och polis satte ned foten och försökte mer att få stopp på skiten på den tiden. Där utsatta som mig själv upplevde ett bättre stöd från samhället. Osv.

Jag kanske tolkar syftet fel, men det får mig likväl inte att se på dagens kriminella annorlunda. Jag vill bara se att dagens invandrargäng ska behandlas som dom kriminella de är, precis som man gjorde med detta vita ”pundargäng” med K-pistar.
Senast redigerad av sjelvefan 2018-08-16 kl. 11:56.
Citera
2018-08-16, 11:37
Medlem
Stigmata01s avatar
Expressen hade fått en video från en av bilbrännarna en timme före dådet. Varför lät de konspirationsterorierna om Sd, Ryssar, Nmr och andra politiska motiv florera i flera dagar, när de uppenbarligen satt på sanningen?

https://www.expressen.se/gt/qs/maskerade-mannen-i-video-till-expressen-hamnd-mot-polisen/
Citera
2018-08-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Expressen hade fått en video från en av bilbrännarna en timme före dådet. Varför lät de konspirationsterorierna om Sd, Ryssar, Nmr och andra politiska motiv florera i flera dagar, när de uppenbarligen satt på sanningen?

https://www.expressen.se/gt/qs/maskerade-mannen-i-video-till-expressen-hamnd-mot-polisen/

Ja, en oerhörd tröghet där, väldigt konstigt... men jag antar att det delades med polis men inte med allmänheten.
Citera
2018-08-16, 11:42
Medlem
Citat:

Ja det är en bra fråga. Expressen kunde ha släppt detta tidigare, men kanske har de först låtit polisen titta på det och låtit dem avgöra ifall materialet skulle släppas till allmänheten.

Man kan också tänka sig att det har varit en hel del interna diskussioner på Expressen, men att de ärliga som ville att sanningen skulle fram till sist vann.
Citera
2018-08-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är en bra fråga. Expressen kunde ha släppt detta tidigare, men kanske har de först låtit polisen titta på det och låtit dem avgöra ifall materialet skulle släppas till allmänheten.

Man kan också tänka sig att det har varit en hel del interna diskussioner på Expressen, men att de ärliga som ville att sanningen skulle fram till sist vann.

Kan dock vara en läxa både för press och polis att de måste ta den typen av hot på högsta allvar, agera blixtsnabbt.
Citera
2018-08-16, 11:47
Medlem
Vad i helvete! Expressen visste om vilka som var ansvariga för bilbränder en timme i förväg!!!!

Och sedan har de försökt och försöker fortfarande utså tvivel om vilka som är de skyldiga!!!! Det kan ju vara försäkringsbedrägeri, socialt utsatta områden, högerextremister och annat jada jada.

Hade de gått ut med nyheten direkt hade de kanske kunnat hjälpa polisen. Istället väntar dom med att släppa nyheten i flera dagar!

http://www.expressen.se/gt/qs/maskerade-mannen-i-video-till-expressen-hamnd-mot-polisen/
Citera
2018-08-16, 11:48
Medlem
Citat:

Att du hittar ärliga personer på Expressen är som leta vatten i Sahara. Glöm inte att Expressen hetsade mot vanliga svenskar i samarbete med kriminella Researchgruppen och förstörda mångas liv. Expressen skall aldrig förlåtas.
Citera
2018-08-16, 11:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

De visste väl inte ifall det var sanningen, även om det var en timme innan. De skrev ju att de måste undersöka trovärdigheten, det finns ju gott om mytomaner som påstår både det ena och det andra.

Men tydligen var trovärdigheten tillräckligt hög och och därmed verkar det hela handla om att polisen har gripit några skummisar och då hämnas kompisarna.
Citera
2018-08-16, 11:51
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:

Samtidigt så postar tidningar i USA en gemensam artikel om hur Trump kallar media för det ena och andra. Här är det svart på vitt att media visste om vilka det var men spelade dumma tills det inte går att gömma längre, eller sälja klicks... det är väl klart att media undanhåller sanningen.
Citera
2018-08-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Vad i helvete! Expressen visste om vilka som var ansvariga för bilbränder en timme i förväg!!!!

Och sedan har de försökt och försöker fortfarande utså tvivel om vilka som är de skyldiga!!!! Det kan ju vara försäkringsbedrägeri, socialt utsatta områden, högerextremister och annat jada jada.

Hade de gått ut med nyheten direkt hade de kanske kunnat hjälpa polisen. Istället väntar dom med att släppa nyheten i flera dagar!

http://www.expressen.se/gt/qs/maskerade-mannen-i-video-till-expressen-hamnd-mot-polisen/
agendajournalistik, right in your face.

Men det är lite överdrivet att kalla ett hämnddåd för politiskt. För dem är polisen bara ett annat gäng som inte skall sticka upp.
Deras beteende och intellektuella kapacitet gör att de befinner sig exakt på den darwinistiska skalan där de skall vara. Man kan inte lura naturen.

Fast det är klart, de ställer ju till en del.
Citera
2018-08-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Att du hittar ärliga personer på Expressen är som leta vatten i Sahara. Glöm inte att Expressen hetsade mot vanliga svenskar i samarbete med kriminella Researchgruppen och förstörda mångas liv. Expressen skall aldrig förlåtas.

Jo det finns säkert en och annan. De som ville kasta videon i papperskorgen skulle ta en stor risk om de inte lyssnade på de som ville släppa sanningen. Hade det kommit fram att Expressen medvetet hade mörklagt sanningen så hade det kunnat komma fram senare, eftersom den som skickade videon hade kunnat bevisa det. Alltså var de mer eller mindre tvingade att göra det. Men att det tog så lång tid visar ändå att det fanns ett motstånd mot publicering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in