2018-08-16, 04:30
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Och du menar att allt detta är klart?
Källa på det... Allt detta går inte över dagen.
Självklart kan polisen hålla på avspärrningarna av någon teknisk anledning, men jag tror inte det.

Vad är det nu du försöker få bort
uppmärksamheten ifrån?
Citera
2018-08-16, 07:40
Medlem
Honan6s avatar
Vid Valborg hade LW egentligen "barnvecka" och skulle inte kunna följa med BeholderX m fl på geohunting. Plötsligt kunde hon följa med ändå för att barnen skulle vara någon annanstans. Var det barnens egna val eller såg hon till att de skulle någon annanstans? Jag funderar på om hon var så galen i geohuntingen att hon valde letandet före barnen och att det kunde vara en av flera anledningar till att UW var bekymrad - om det nu är han som bloggat om oro, vilket jag är starkt tveksam till.

På den efterföljande barnfria veckan umgicks hon med JH BeholderX i Stockholm under helgen och AL Spe*dl*nk*n under veckan. EGT verkar ha varit övertygad om att JH var hennes senaste intima relation, eller har jag uppfattat fel? Jag har källor som säger att AL hade nära relation med LW.
Hon kan ha haft flera pågående förstås, eller så har människor dragit egna slutsatser. Nåväl, om JH hade haft en närmare relation, så förvånar det mig att han och gänget drog vidare mot Norge istället för att leta efter henne.
Vad fick JH och Co för information egentligen?
Varför så, utifrån sett, synbart "tama" sökinsatser inledningsvis?
Citera
2018-08-16, 08:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Har väntat rätt länge nu på något nytt om detta fall. Men när egon krockade hos polisen och personal fick bytas ut tappade jag lite hopp men tänkte ändå att det kanske går lösa med nya ögon och hoppades in i det sista att förundersökningen skulle spinna loss med ny kraft.

Men jävlar vilken soppa till utredning det verkar vara. Kan inte förstå att polisers och lednings känslor/egon mellan varandra ska leda till att en mördare går fri på gator och torg.

Jävla katastrof alltihopa.

Hmm, som "kriminalnörd" så måste jag hålla med dig, det ser inte ljust ut i det här fallet, utbytet av de som initialt jobbade med fallet var inte bra helt enkelt.

Tre månader har gått och inget verkar ha hänt, fallet står och stampar på samma fläck som det ser ut i dagsläget, "inga kommentarer" är ju standardsvaret från åklagare och utredare, om utredningen går framåt i positiv riktning brukar kommentarerna vara mer utförliga, känns inte direkt bra att läsa "inga kommentarer".

Något radikalt måste inträffa för att bryta dödläget helt enkelt, NFC måste leverera magi för att fallet ska komma vidare nu.
Citera
2018-08-16, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vet inte hur mycket HD kan se till LWs lägenhet i verkligheten, men om man kollar den här kartan från Google Maps (2018) så skulle det kunna vara en del växtlighet som skymmer sikten.

Däremot verkar det ju lätt att ta sig över gården?

https://www.google.com/maps/@59.2891718,15.1846424,80a,35y,338.17h,45.04t/data=!3m1!1e3

https://kartor.eniro.se/?c=59.289312,15.184629&z=17&d={%22m%22:[[59.292156,15.188255,%22ex%20p%C3%A5%20en%20%C3%A5t erv%C3%A4ndsgr%C3%A4nd%22,1],[59.28888,15.186453,%22FP%22,0],[59.289488,15.184575,%22LWs%20bostad%22,0],[59.290217,15.184232,%22HD%22,1],[59.292353,15.181732,%22SD%22,0],[59.293038,15.181442,%22UW%22,0]]}&q=%22f%C3%A4rdesmansgatan%2045%20%C3%B6rebro%22; geo

Nu är jag ju inte så övertygad om att HD har något som helst med mordet att göra alls, trots att hon har motiv till att känna aggression mot LW.

Man kan dock fundera över varför HDs lägenhet inte varit avspärrad (om det stämmer att den varit det). Inte osannolikt att SD har haft nycklar dit, med tanke på gemensam vårdnad. Detta kan ha varit av betydelse om SD vetat om att HD arbetat t ex eftersom han har haft hand om barnen. Barnen har visserligen säkert sovit denna tidpunkt på dygnet eftersom det var vardag med skoldag följande dag, men han kanske inte ville hem och"stöka" runt med risk att väcka dom. Känns ändå långsökt (och riskabelt) att han skulle ta sig dit.

Nu verkar dock flyktvägen enligt MV vara åt annat håll. Kanske har hund kunnat följa spåren åt det hållet?

Lite rörigt inlägg från mig ser jag, tankarna for iväg...
(min fetning)
Just det. Bra och viktigt att du påpekar att uppgiften om flyktvägen, den hypotetiska, planterades här i tråden av MV.
Tänk om h*n kunde komma åter i tråden och förklara för oss varför?

Sen det där med Polis-Fido. Ingen dålig jycke i så fall, en som efter 5 dygn spårar en [ev] flyktväg. Synd att inte Fido gick all-in, in i rätt byggnad och kom ut hållandes rätt gärningsperson mellan sina käkar..
Citera
2018-08-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Sen det där med Polis-Fido. Ingen dålig jycke i så fall, en som efter 5 dygn spårar en [ev] flyktväg. Synd att inte Fido gick all-in, in i rätt byggnad och kom ut hållandes rätt gärningsperson mellan sina käkar..

Alltid lika svårt att veta vad hundar går på och det finns tusentals självutnämnda världsmästare inom området.

Rent generellt är det inte enbart människodoft som spåras utan en blandning av det som uppstår i ett spår där något passerat. En människa lämnar i den sortens terräng (utöver sina egna doftspår) oftast även andra doftspår i form av söndertrampad växtlighet/uppkommen växtsaft, upprivet humuslager, fibrer från kläder och en massa liknande delar som gör att hunden får ett spår att gå i.

Ett spår efter en människas gång i gräs syns dessutom ofta visuellt efter relativt lång tid men det beror ju såklart på väder, vind, annan aktivitet i området etc.

Summa summarum: man kan med hund efter 5 dagar åtminstone få kraftig misstanke om att något människoliknande rört sig i ett terrängavsnitt mostvarande det vi talar om.

Har dock ingen aning om vad som konstaterats och gjorts i det här fallet.
Citera
2018-08-16, 11:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, som "kriminalnörd" så måste jag hålla med dig, det ser inte ljust ut i det här fallet, utbytet av de som initialt jobbade med fallet var inte bra helt enkelt.

Tre månader har gått och inget verkar ha hänt, fallet står och stampar på samma fläck som det ser ut i dagsläget, "inga kommentarer" är ju standardsvaret från åklagare och utredare, om utredningen går framåt i positiv riktning brukar kommentarerna vara mer utförliga, känns inte direkt bra att läsa "inga kommentarer".

Något radikalt måste inträffa för att bryta dödläget helt enkelt, NFC måste leverera magi för att fallet ska komma vidare nu.

Det kanske de gör. Vore ju omvänt mirakulöst om GM inte lämnat några spår efter mord synbarligen med bara händerna. Haken är måhända om det kan anses bindande i domstol. Jag tror de fixar det.

Det var nått mord för några år sen med en nån asiatisk kille som högg ihjäl en vanlig svensk (havande, osynligt) kvinna på en gångstig, som jag ofrivilligt associerar till. Men killen (som bodde i samma område) var ung, hade utomjordiska hjärnspöken och civila problem, det var dagsljus och student-/hyreshusområde norröver. Asiaten ville av allt att döma bli inlåst, kunde kanske, med sina trauman, inte hantera friheten, om man så vill. Jag minns inte nu om han angav sig själv eller någon distriktssköterska larmade eller hur det nu var. Eller om de topsade i husen.

Det är svårt att se ngt slumpmord checka in här i fallet LW. Skulle vara någon skinnskalle som brukar vara ute och cykla och kolliderat med henne på promenad. Eller ngn annan frigående samhällsfara med ”ensidig” tidningskonsumtion.
Citera
2018-08-16, 12:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
(min fetning)
Just det. Bra och viktigt att du påpekar att uppgiften om flyktvägen, den hypotetiska, planterades här i tråden av MV.

Säg inte det. En ID-hund spårade upp min katt efter 5 dygn (exakt). Då hade det regnat ett dygn också. Sökdagen blåste det ganska mycket.

Därför ser jag det inte alls omöjligt att en hund kunnat följa ett spår på detta sätt.
Däremot blir jag fundersam varför det inte varit polisens hundar som hittat det omtalade föremålet i skogen.

Kanske kastade gm föremålet så långt som det gick i panik, efter att ha torkat av det?
Jag återkommer i mina tankar om att gm måste ha haft en avsikt med att ta mobilen.
Det kan ju vara så enkelt att han tagit på den och därefter känt att han måste torka av fingeravtryck. Det känns ganska avancerat (men inte omöjligt) att avsikten varit att vilseleda polisen. Men samtidigt känns det underligt om gm tänker så "kallt" att han då inte gör sig av med mobilen helt och hållet.

Kanske hade han barnen sovandes hemma och hade bråttom hem, för att de inte skulle vakna och märka att han inte var hemma?

Eller grävde/gömde han faktiskt det som hastigast, men det var blodigt eller på annat sätt intressant för en passerande hund som "grävde" upp det? Vet vi ens om "den" var intakt (om det var mobilen?)? Eller var det mordvapnet, t ex en sten eller annat tillhygge/redskap?

Citera
2018-08-16, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Alltid lika svårt att veta vad hundar går på och det finns tusentals självutnämnda världsmästare inom området.

Rent generellt är det inte enbart människodoft som spåras utan en blandning av det som uppstår i ett spår där något passerat. En människa lämnar i den sortens terräng (utöver sina egna doftspår) oftast även andra doftspår i form av söndertrampad växtlighet/uppkommen växtsaft, upprivet humuslager, fibrer från kläder och en massa liknande delar som gör att hunden får ett spår att gå i.

Ett spår efter en människas gång i gräs syns dessutom ofta visuellt efter relativt lång tid men det beror ju såklart på väder, vind, annan aktivitet i området etc.

Summa summarum: man kan med hund efter 5 dagar åtminstone få kraftig misstanke om att något människoliknande rört sig i ett terrängavsnitt mostvarande det vi talar om.

Har dock ingen aning om vad som konstaterats och gjorts i det här fallet.
Tack för trevlig info om våra bästa vänner!

Betvivlar inte Fidos kapacitet (om den nu öht hade varit i bruk i sökningen), men ställer mig tveksam till om jycken hade kunnat vara framgångsrik just i detta spårsökjobb.

Den hypotetiska flyktväg som sign MV droppade i tråden, utgjordes väl till stor del av en gång-/cykelbana? En sträcka där hundratals människor och många voffsingar rört sig fram och tillbaka under de fem dygn det tog innan en privatperson med hund fann LE:s kropp vid motorvägsplanket.
Det blir OffT att försöka reda ut sannolikheten för en hypotetisk hunds förmåga att söka spår efter en ännu mer hypotetisk flyktväg.
Men att många i tråden springer i en viss postares ledband, det märks. För att konstatera det krävs inget väderkorn, det är okulärt observerbart.
Citera
2018-08-16, 12:17
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
(min fetning)

Av vilken anledning tror du att MV planterar info här i tråden? Tror du inte det stämmer det hen skriver?
Citera
2018-08-16, 12:30
Medlem
Citat:
Säg inte det. En ID-hund spårade upp min katt efter 5 dygn (exakt). Då hade det regnat ett dygn också. Sökdagen blåste det ganska mycket.

Därför ser jag det inte alls omöjligt att en hund kunnat följa ett spår på detta sätt.
Däremot blir jag fundersam varför det inte varit polisens hundar som hittat det omtalade föremålet i skogen.

Kanske kastade gm föremålet så långt som det gick i panik, efter att ha torkat av det?
Jag återkommer i mina tankar om att gm måste ha haft en avsikt med att ta mobilen.
Det kan ju vara så enkelt att han tagit på den och därefter känt att han måste torka av fingeravtryck. Det känns ganska avancerat (men inte omöjligt) att avsikten varit att vilseleda polisen. Men samtidigt känns det underligt om gm tänker så "kallt" att han då inte gör sig av med mobilen helt och hållet.

Kanske hade han barnen sovandes hemma och hade bråttom hem, för att de inte skulle vakna och märka att han inte var hemma?

Eller grävde/gömde han faktiskt det som hastigast, men det var blodigt eller på annat sätt intressant för en passerande hund som "grävde" upp det? Vet vi ens om "den" var intakt (om det var mobilen?)? Eller var det mordvapnet, t ex en sten eller annat tillhygge/redskap?

Tack för replik och för din trevliga berättelse om en hunds kapacitet! Skoj att katten kom tillrätta!
Jag vill inte ifrågasätta en spårhunds förmåga, men som jag skrev ovan till 'KingKong90', så tänker jag att massa människotrafik borde kunna verka störande för hundens sökjobb.

När det gäller [den ev] mobilen som [ev] hittats, så är det väl fortfarande oklart om den i så fall skulle ha varit LW:s?
En normalslug person, på hemväg efter ett mord, kastar inte ifrån sig brottsoffrets mobil i sin närhet. Den normalsluge/-a väljer att släppa ned mobilen i en gatubrunn, en sån där för dagvatten med öppningar.
De personer i LW:s närhet och som diskuterats i tråden, är nog tillräckligt normalbegåvade.
Citera
2018-08-16, 12:32
Medlem
Citat:
Tack för trevlig info om våra bästa vänner!

Betvivlar inte Fidos kapacitet (om den nu öht hade varit i bruk i sökningen), men ställer mig tveksam till om jycken hade kunnat vara framgångsrik just i detta spårsökjobb.

Den hypotetiska flyktväg som sign MV droppade i tråden, utgjordes väl till stor del av en gång-/cykelbana? En sträcka där hundratals människor och många voffsingar rört sig fram och tillbaka under de fem dygn det tog innan en privatperson med hund fann LE:s kropp vid motorvägsplanket.
Det blir OffT att försöka reda ut sannolikheten för en hypotetisk hunds förmåga att söka spår efter en ännu mer hypotetisk flyktväg.
Men att många i tråden springer i en viss postares ledband, det märks. För att konstatera det krävs inget väderkorn, det är okulärt observerbart.

Nej precis. Det är alltid svårt att kunna härleda spår.

I det här fallet borde man efter 5 dagar - om GM tagit grässlänten längs motorvägen - vid gynnsamna förutsättningar åtminstone kunna säga att en misstänkt GM vid tiden sannolikt rört sig genom aktuell grästerräng.

Vill vara tydlig med att jag inte är insatt i hur man jobbat här och vad man hittat/inte hittat/borde hittat/inte borde hittat. Pratar i generella termer kring vad som borde vara möjligt och inte.
Citera
2018-08-16, 12:34
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
En tanke jag hade för länge sedan i tråden, men tappade någonstans på vägen, var om LW hade touch-id på sin mobil. Vet inte om Samsung (var det Samsung hon hade??) har touch-id?
Hemsk tanke skulle då vara att mördaren visste det...och raderade först viktig info innan han gjorde sig av med den.
Det är visserligen märkligt att gm kastat mobilen i skogen "nära" brottsplatsen och inte förstört/gömt den bättre, men det kan ha varit väldigt stressigt för personen om mordet inte var planerat. Hem vill man inte ta den iaf.

Samsung har touch-id, ögonigenkänning, mönsterlås och kodlås. De två senare kan en närstående person möjligtvis känna till och då själv öppna telefonen. De två första alternativen innebär, som du säger, ett väldigt obehagligt scenario.
LW hade Samsung, och låsfrågan har varit uppe tidigare men tror inte det var någon som visste vilken typ hon använde.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-16 kl. 12:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in