2018-08-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varningsskott ska väl inte träffa någonting. Jag trodde att man skjöt varningsskott upp i luften.

Precis, ett varningsskott borde träffa t.ex. en gräsmatta så att det minimerar eventuella rikoschetter. Skottet i cykeln kanske rent av handlar om att skytten bommade måltavlan. Då kan det stämma vad Leif G.W. Persson yttrade sig om skjutningen. Han påstod att Eric träffades av tre skott, vilket förklarar samtliga skott.

1. Varningsskott i marken.

2. Sju skott verkanseld från staketet vid parkeringen, varav tre stycken träffar Eric.

3. Nionde skottet kommer från en person som står 20-25 meter till höger om mopeden.

Citat:
Kanske var de fortfarande jätterädda och trodde att Eric skulle vakna upp och börja skjuta med sitt plastvapen.

Poliserna fick väl panik när de insåg misstaget.
Citera
2018-08-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
What goes up, must come down.

Istället för en random träff på en helt okänd plats så väljer man nog hellre att sätta varningskulan i en vägg eller liknande så att man vet att den stannar där.

Jaha, att idioterna sköt igenom en glasruta med fara för andras liv var egentligen bara för att de trodde kulan skulle stanna där, jisses.
Citera
2018-08-15, 22:28
Bannlyst
Citat:
Varningsskott ska väl inte träffa någonting. Jag trodde att man skjöt varningsskott upp i luften.

Skottet som träffade cykeln var troligtvis inte varningsskottet. Kulor kan ha hamnat där dom inte skall pga rikoschett också, den risken ska iofs var mindre med hålspets, dock har det hänt tidigare.
Citera
2018-08-15, 22:28
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltanfez
Jaha, att idioterna sköt igenom en glasruta med fara för andras liv var egentligen bara för att de trodde kulan skulle stanna där, jisses.

Fast nu pratade vi om första varningsskottet, inte de skott som var ämnade som verksanseld men som missade eftersom poliserna som sköt inte var tränade nog.

'hoppsann' undrade varför det inte sköts i luften, och jag svarade på det.
Senast redigerad av Trolltestet 2018-08-15 kl. 22:30.
Citera
2018-08-15, 22:42
Medlem
Citat:
Fast nu pratade vi om första varningsskottet, inte de skott som var ämnade som verksanseld men som missade eftersom poliserna som sköt inte var tränade nog.

Ok, sorry.
Citera
2018-08-15, 23:15
Medlem
Lonnrots avatar
Metro publicerade visst en vittnesuppgift idag. Läste i pappersversion. Lite annan syn på tider o.a.
Digital version här: https://www.metro.se/artikel/nytt-vittne-träder-fram-så-dog-eric-torell

För vad det är värt.
Citera
2018-08-16, 00:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Att skjuta varningsskott i luften på en innergård kan ju möta särskilda problem. He he. Man tvingas nog även där anpassa sig efter läget, och inte förlita sig på ”fundamenta”. I marken (jord då helst) framför personen låge väl nära till hands, eller tydligt åt sidan. Men det beror väl också på avstånd till person o annat. Man får ju inte döda eller skada ngn med det skottet, eller sikta så nära att det inte framstår som ett varningsskott.

Sett till träffbilden i övrigt kan säkert någon tänka tanken att det måste ha varit det skottet som var dödande, men det vore nog lite elakt. Mycket kan spela in i hur man skjuter, ssk om man inte vill träffa det ena och det andra bakom. Eller kanske direkt dödande på Eric.
Citera
2018-08-16, 00:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Metro publicerade visst en vittnesuppgift idag. Läste i pappersversion. Lite annan syn på tider o.a.
Digital version här: https://www.metro.se/artikel/nytt-vittne-träder-fram-så-dog-eric-torell

För vad det är värt.

Citat:
Har du blivit kontaktad av polisen efter händelsen?

– Nej, men polisen har lämnat lappar i brevlådorna där det står att de vill att man hör av sig, vilket jag kommer göra.

Hon valde dock att sälja sin story till media först, långt långt efter det att polisen bett om att få hennes historia.

Bra där

I smell 'Attention Whore'.
Senast redigerad av Trolltestet 2018-08-16 kl. 00:40.
Citera
2018-08-16, 00:37
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Att skjuta varningsskott i luften på en innergård kan ju möta särskilda problem.

Att skjuta skott i luften kan möta särskilda problem, period.

Exvis: Skottet landar i en barnvagn, och även om nedslagskraften är relativt liten, så tar ungen i vagnen kulan i munnen direkt efteråt och kvävs av den, och.. well.. Sen är mediedrevet igång... "Aftonbladet: Förlupen Poliskula Dödade Mitt Spädbarn!!!"-artiklar i veckor framöver, och.. Trådens ingrodda polishatare hade fått ännu mer att gnälla över.

Citat:
Sett till träffbilden i övrigt kan säkert någon tänka tanken att det måste ha varit det skottet som var dödande, men det vore nog lite elakt. Mycket kan spela in i hur man skjuter, ssk om man inte vill träffa det ena och det andra bakom. Eller kanske direkt dödande på Eric.

Iom att polisen förväntade sig att möta en beväpnad man på väg för att döda sin flickvän och som förmodligen var ute efter en SBC efteråt, så kan man nog förvänta sig att samtliga poliser sköt för att fälla.
Citera
2018-08-16, 00:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hon valde dock att sälja sin story till media först långt långt efter det att polisen bett att få hennes historia.

Bra där

Sånt som händer i dessa tider. Man får ta hennes som alla vittnesuppgifter med lite skepsis rörande abstrakta ting, men det är kanske intressant att hon beskriver det som att det vimlade av poliser där, men att NI dröjde kanske 10-15 min efter skotten och ambulansen ytterligare 10-15. Ingen ska ens ha gått fram till Eric innan ambulansfolket. Det är lite starkt om det stämmer.
Citera
2018-08-16, 00:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Att skjuta skott i luften kan möta särskilda problem, period.

Exvis: Skottet landar i en barnvagn, och även om nedslagskraften är relativt liten, så tar ungen i vagnen kulan i munnen direkt efteråt och kvävs av den, och.. well.. Sen är mediedrevet igång... "Aftonbladet: Förlupen Poliskula Dödade Mitt Spädbarn!!!"-artiklar i veckor framöver, och.. Trådens ingrodda polishatare hade fått ännu mer att gnälla över.

Iom att polisen förväntade sig att möta en beväpnad man på väg för att döda sin flickvän och som förmodligen var ute efter en SBC efteråt, så kan man nog förvänta sig att samtliga poliser sköt för att fälla.

Man skjuter inte i luften om man kan undvika det, nej. Men ett pistolskott i finnskogarna må vara hänt. Alternativen kan teoretiskt vara sämre.

Jag är inte så säker på att man trodde sig ha att göra med Charles Mansons brorsa, men vill inte föregripa utredningen på den punkten.
Citera
2018-08-16, 08:31
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Man skjuter inte i luften om man kan undvika det, nej. Men ett pistolskott i finnskogarna må vara hänt. Alternativen kan teoretiskt vara sämre.

Jag är inte så säker på att man trodde sig ha att göra med Charles Mansons brorsa, men vill inte föregripa utredningen på den punkten.
Man skjuter inte varningsskott alls i luften, utan i marken.
Ni har sett lite för mycket Hollywoodfilmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in