Citat:
Ursprungligen postat av
beardbraid
Om vi nu skall filosofera och spekulera lite:
De här orossamtalen, hur går de till?
Om det är den åtgärd som klanen "hyfsat skötsamma medborgare" skall nöja sig med och känna att hedern är upprättad? Straff har lite den emotionella funktionen av att ordningen är återställd, även om man inte lever i en klan- eller hederskultur.
Jag skulle vilja ha dem transkriberade som offentlig handling som humorläsning. Stel stämning.
Innefattade orossamtalen även nån slags monetära anspråk? Om inte annat så kan väl kanske vederbörandes klan hosta upp stålar till försäkringsbolagen? Nån släkting kanske har lite svarta pengar? Så ungarna får lite konsekvenser av släkten för att ha betett sig idiotiskt.
När man själv var ung idiot vad gäller moral, konsekvenstänk och empati så var det väl mest rädslan för att bli skuldsatt som skrämde.
Minns att jag kastade sönder en fönsterruta med en snöboll under högstadiet. Fick sitta med rektorn och farsan och fick en rejäl predikan om vilken vandal jag varit. Pynta för rutan fick jag också såklart.
Jag antar att dessa orossamtal gick till väga på samma sätt. En rejäl tillsägning och så lova att du aldrig gör så där igen.