2018-08-14, 17:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Är du helt dum i huvudet? 100 tkr? Varför då?!?
Och det ska komma från en fjant som du det är kostnaden som lades fram när inblandade partner tittade på saken.
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-08-14 kl. 17:48.
Citera
2018-08-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Och det ska komma från en fjant som du det är kostnaden som lades fram när inblandade partner tittade på saken.

Min laddbox här utanför kostade drygt 5 tkr och installationen kostade drygt 3 tkr. Fattar inte varför jag skulle ha en snabbladdare för 100 tkr...

Jag vet oändligt mycket mer om detta än vad du gör. Har inte tankat egen bil på över ett år. Två bilsemestrar med Tesla har jag gjort dessutom.
Citera
2018-08-14, 18:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Min laddbox här utanför kostade drygt 5 tkr och installationen kostade drygt 3 tkr. Fattar inte varför jag skulle ha en snabbladdare för 100 tkr...
Saknar relevans

Citat:
Jag vet oändligt mycket mer om detta än vad du gör.
Att du skulle veta mer än jag om vilka behov, krav och förutsättningar som finns för att ordna en laddplats på mitt arbete är löjeväckande...
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-08-14 kl. 18:32.
Citera
2018-08-14, 18:37
Medlem
Citat:
Saknar relevans

Att du skulle veta mer än jag om vilka behov, krav och förutsättningar som finns för att ordna en laddplats på mitt arbete är löjeväckande...

Varför ska ni ha en snabbladdare för 100 tkr på ert arbete? Är ni dumma i huvudet?
Citera
2018-08-14, 18:41
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Det är inga problem på en motorvärmarstolpe. Är ju hyfsat hög effekt på motorvärmare och kupévärmare också.

Motorvärmaren går i 30-60 minuter. Laddaren kanske 8 timmar. Detta leder ofelbart till långsam uppvärmning och möjlig brand. Det har brunnit ganska många vanliga uttag när folk laddat sina bilar.
Citera
2018-08-14, 18:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Varför ska ni ha en snabbladdare för 100 tkr på ert arbete? Är ni dumma i huvudet?
Snarare så att du är ett korkat hjon som vägrar inse att det kan bli dyrt även med en vanlig laddare...8000kr räcker inte till etableringskostnaden, det räcker inte till återställning av asfalt, det räcker inte till maskinhyra etcetera etcetera
Citera
2018-08-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Motorvärmaren går i 30-60 minuter. Laddaren kanske 8 timmar. Detta leder ofelbart till långsam uppvärmning och möjlig brand. Det har brunnit ganska många vanliga uttag när folk laddat sina bilar.

Det där får du nog ge en källa till, att det brunnit många uttag vid just laddning. Tror jag inte ett ögonblick på. Det som möjligen kan vara ett problem är antalet in och urkopplingar som göra, men effekten vid vanlig 10A uttag kan knappast vara källan till bränder, då ett vanligt element tar samma effekt.
Citera
2018-08-14, 20:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Det där får du nog ge en källa till, att det brunnit många uttag vid just laddning. Tror jag inte ett ögonblick på. Det som möjligen kan vara ett problem är antalet in och urkopplingar som göra, men effekten vid vanlig 10A uttag kan knappast vara källan till bränder, då ett vanligt element tar samma effekt.
Vill bestämt minnas att jag länkat till information om detta så kolla bakåt i tråden, du kan även söka dig till grupper på facebook som är dedikerade till elfel, för bara en vecka sen såg jag ett nytaget fotografi på svartbränd fast förlagd kabel, rena turen att det inte började brinna och det är långt ifrån enda fotografiet jag sett.

Redigerat:
Även försäkringsbolag har tagit upp brandrisken med vanliga uttag och finns tidningsartiklar om det du kan hitta via google.
Citera
2018-08-14, 20:31
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Ett betongelement? Nej, en elradiator går inte på full effekt i 8 timmar. Den bryter vid uppnådd temp och vilar ett tag och under den tiden kyls uttaget av nog för att klara en ny runda.

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/extremhettan-okar-risken-for-brand-vid-elbilsladdning/
https://www.nyteknik.se/fordon/nya-krav-ska-stoppa-brandfarlig-laddning-6894861
https://www.motormagasinet.se/article/view/585766/elbilsladdning_hemma_i_vanligt_eluttag_ar_en_forsa kringsfalla

Du kan alltså inte med säkerhet få ut något på försäkringen om du laddar elbilen hemma i ett vanligt uttag. Om Elsäkerhetsverket dessutom ändrar i föreskrifterna och skriver ett klargörande att elbilsladdning är ändrad användning och du inte bygger om anläggningen enligt föreskrifterna som gäller nu kommer troligen alla försäkringsbolag neka ersättning.

Jag kan dra fram en egen grupp, sätta jordfelsbrytare och välja ett uttag som tål belastningen men 99 % har inte det så utan man använder ett befintligt uttag i eller på garaget som har en massa dosor på vägen och kanske ett sketet uttag från Jula.

Har du erfarenhet från elarbeten? Hur många ampere har du jobbat med? Jag jobbar regelbundet med anläggningar som ligger på 125 A.
Citera
2018-08-15, 08:20
Medlem
Citat:
Vill bestämt minnas att jag länkat till information om detta så kolla bakåt i tråden, du kan även söka dig till grupper på facebook som är dedikerade till elfel, för bara en vecka sen såg jag ett nytaget fotografi på svartbränd fast förlagd kabel, rena turen att det inte började brinna och det är långt ifrån enda fotografiet jag sett.

Redigerat:
Även försäkringsbolag har tagit upp brandrisken med vanliga uttag och finns tidningsartiklar om det du kan hitta via google.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ett betongelement? Nej, en elradiator går inte på full effekt i 8 timmar. Den bryter vid uppnådd temp och vilar ett tag och under den tiden kyls uttaget av nog för att klara en ny runda.

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/extremhettan-okar-risken-for-brand-vid-elbilsladdning/
https://www.nyteknik.se/fordon/nya-krav-ska-stoppa-brandfarlig-laddning-6894861
https://www.motormagasinet.se/article/view/585766/elbilsladdning_hemma_i_vanligt_eluttag_ar_en_forsa kringsfalla

Du kan alltså inte med säkerhet få ut något på försäkringen om du laddar elbilen hemma i ett vanligt uttag. Om Elsäkerhetsverket dessutom ändrar i föreskrifterna och skriver ett klargörande att elbilsladdning är ändrad användning och du inte bygger om anläggningen enligt föreskrifterna som gäller nu kommer troligen alla försäkringsbolag neka ersättning.

Jag kan dra fram en egen grupp, sätta jordfelsbrytare och välja ett uttag som tål belastningen men 99 % har inte det så utan man använder ett befintligt uttag i eller på garaget som har en massa dosor på vägen och kanske ett sketet uttag från Jula.

Har du erfarenhet från elarbeten? Hur många ampere har du jobbat med? Jag jobbar regelbundet med anläggningar som ligger på 125 A.

Finns inga länkar i tråden som tar upp konstaterade bränder p.g.a. laddning av elbil. Alltså kan ingen av er belägga påståndet att många uttag brunnit p.g.a. laddning av elbil.

Självklart ska en anläggning vara i bra skick och ha setts över av behörig elektriker, men det gäller för all användning av anläggningen.
Citera
2018-08-15, 11:20
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Finns inga länkar i tråden som tar upp konstaterade bränder p.g.a. laddning av elbil. Alltså kan ingen av er belägga påståndet att många uttag brunnit p.g.a. laddning av elbil.

Självklart ska en anläggning vara i bra skick och ha setts över av behörig elektriker, men det gäller för all användning av anläggningen.
Vad menar du att denna elektriker skulle se över?

Enligt gällande föreskrifter får inte vanliga uttag användas till nattladdning av elbilar utan ska bytas till ett ladduttag.

Vidare ska elbilen vara skyddad av en likspännings jordfelsbrytare när den är inkopplad, dessa är förnärvarande billigare att köpa inkluderade i laddboxen än löst.
Citera
2018-08-15, 14:33
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Ja, en vanlig jordad stickkontakt ska räcka för att dra hem åtminstone 24 kWh på 12 h laddning. Om ledningarna är fräscha och kontakten installerad efter gamla testamentets tid.

Vilket bör räcka för en normal bilpendling till jobbet på ett par tre enstaka mil. Som de flesta har. Är det längre sträckor bör man ha åtminstone 400 volt 16 A trefas röd kontakt och fräscha grejor. Helst en styrd laddningsbox som kan prata med leverantören och ta ner energin när den är som billigast.

Sensmoral: Ta ut en elektriker och samråd innan ni skaffar ett batteriåk. Men det är inte brådis. Det finns ingen lönsamhet för gemene man i elbilar än på kanske tio år.
Nackdelen med trefas uttagen är att de inte är barnsäkra och då inte applicerbara i alla situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in