I dokumentären om upploppen 2013 (Uppdrag granskning) bekräftar man för övrigt att det då kom en ny ”strategi” att inte ingripa vid vissa liknande pågående brott. Och att invånarna i dessa förorter i princip är ”utelämnade till de kriminella”.
Apropå att man inte grep folk direkt i Gbg nu. Efter cirka 48 minuter:
https://youtu.be/PrYGqXANSeE
Man menar väl på att det då förvärrade upploppen, men det KAN ju även delvis bero på att man både var underbemannade och gjorde andra misstag.
Som när man påstås ha skickat hundar på allt och alla och tog till övervåld. Jag tror även det sista kan stämma i några fall, men jag tror det också kan bero på att man är för underbemannad för att klara av att hantera dessa situationer på ett bra sätt.
Nu verkar man ha gått lite till andra ”ytterligheten” där man inte gör något alls och bara kör på dialog-vägen i bästa fall, istället för att satsa mer på BÅDE dialog och vettiga polisiära insatser (och fler poliser, även om alla politiker har lovat det nu. En dag. Kanske).
Man bekräftar även innan det hur poliserna i yttre tjänst i förorter som Husby blev färre mellan 2010-2013. Istället dyker de i bästa fall upp långt efter brotten begås. Och jag har även tänkt på detta där jag bor, såg många fler poliser i allmänhet för 5-10 år sedan. Kanske inte så underligt att det blir som det blir då...
För övrigt hade i princip alla addidas-kläder vid dessa bilbränder och upplopp, och man maskerade sig på liknande sätt som nu. Appropå att vissa yrar om att ingen skulle tända eld på bilar i sina ”vanliga” addidas-kläder...