2018-08-15, 01:10
Avslutad
I dokumentären om upploppen 2013 (Uppdrag granskning) bekräftar man för övrigt att det då kom en ny ”strategi” att inte ingripa vid vissa liknande pågående brott. Och att invånarna i dessa förorter i princip är ”utelämnade till de kriminella”.

Apropå att man inte grep folk direkt i Gbg nu. Efter cirka 48 minuter: https://youtu.be/PrYGqXANSeE

Man menar väl på att det då förvärrade upploppen, men det KAN ju även delvis bero på att man både var underbemannade och gjorde andra misstag.

Som när man påstås ha skickat hundar på allt och alla och tog till övervåld. Jag tror även det sista kan stämma i några fall, men jag tror det också kan bero på att man är för underbemannad för att klara av att hantera dessa situationer på ett bra sätt.

Nu verkar man ha gått lite till andra ”ytterligheten” där man inte gör något alls och bara kör på dialog-vägen i bästa fall, istället för att satsa mer på BÅDE dialog och vettiga polisiära insatser (och fler poliser, även om alla politiker har lovat det nu. En dag. Kanske).

Man bekräftar även innan det hur poliserna i yttre tjänst i förorter som Husby blev färre mellan 2010-2013. Istället dyker de i bästa fall upp långt efter brotten begås. Och jag har även tänkt på detta där jag bor, såg många fler poliser i allmänhet för 5-10 år sedan. Kanske inte så underligt att det blir som det blir då...

För övrigt hade i princip alla addidas-kläder vid dessa bilbränder och upplopp, och man maskerade sig på liknande sätt som nu. Appropå att vissa yrar om att ingen skulle tända eld på bilar i sina ”vanliga” addidas-kläder...
Senast redigerad av sjelvefan 2018-08-15 kl. 01:27.
Citera
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Man hör också mannen i lägenheten säga, "jag hade ta'tt bilen och kört över de jävlarna asså". Ungefär samma jargong som i alla forum på nätet, med den skillnaden att han är där, typ 30 meter ifrån, och faktiskt skulle kunnat agera.

Massor av folk som tittar ut genom fönstren, vissa som ropar, andra joggar snällt ner till parkeringen bara för att flytta sin egen bil. Men inte en enda person går till motattack. Kunde inte nån ha kastat en sten, eller nåt, åtminstone? Om de nu inte vågar gå fram personligen, menar jag...

Jävla fegisar.

Jag tror det hela kändes väldigt surrealistiskt. Lätt att fräcka sig efteråt. Just då hade man nog varit chockad. Men visst varje gång jag ser ena videon så önskar man att man va där och kunde plockat killen som va lite efter de andra. . Ett par klena somalieben hade varit en enkel match att knäcka. Men jag tror ändå somaliepacket kommer åka på en helvetes massa stryk inom den närmsta veckan. Ingen verkar gilla dem. .
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Man hör också mannen i lägenheten säga, "jag hade ta'tt bilen och kört över de jävlarna asså". Ungefär samma jargong som i alla forum på nätet, med den skillnaden att han är där, typ 30 meter ifrån, och faktiskt skulle kunnat agera.

Massor av folk som tittar ut genom fönstren, vissa som ropar, andra joggar snällt ner till parkeringen bara för att flytta sin egen bil. Men inte en enda person går till motattack. Kunde inte nån ha kastat en sten, eller nåt, åtminstone? Om de nu inte vågar gå fram personligen, menar jag...

Jävla fegisar.

Skulle du kört över dem och riskerat fängelse för en bil?

Fegisar? Hur vet de att dessa "ungdomar" inte är beväpnade? Ser inte vad det är för fegt med det. Detta är våldsamma ungdomar i en stad där en massa våldsbrott och mord sker. Tycker det är skamligt att du relativiserar detta.
Citera
2018-08-15, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Detta är liksom inte första gången alternativhögern försöker sig på false flag... Helt sjuka grejer som rista in hakkors på sig själva och bränna upp sina egna valstugor

Fyfan... Synd för dom att dom är så jävla korkade att det alltid blir avslöjat, jag gissar att det blir fallet även här...

Troligen några sd/ högersympatisörer som ligger bakom, frågan är o det avslöjas före eller efter valet
Citera
2018-08-15, 01:16
Medlem
Finns det några namn på odjuren som är anhållna?

förutom muhammedmuhammed wasabiwaha som alla heter
Citera
2018-08-15, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Troligen några sd/ högersympatisörer som ligger bakom, frågan är o det avslöjas före eller efter valet

Höger som i konservativa? Ja, då har du förmodligen helt rätt, muslimer är väldigt konservativa.
Citera
Medlem
Det intressanta är vad motivet kan vara. Känns spontant som ett rop på hjälp. Där man vill ha uppmärksamhet för att visa att samhället har vänt dem ryggen. Att vissa unga som inte växer upp med silversked i munnen och inte får en hjälpande hand tillslut agerar likt detta är inte förvånande. Det är som att man jagar in en råtta i ett hörn och sedan provocerar den. Tillslut går den till anfall. Värt att notera att man bara eldar upp bilar och inte direkt skadar andra människor. Antagligen rör det helt vanliga ungdomar som är så ledsna på samhället och den dagliga rasismen att man tillslut agerar likt råttan. Att man inte skadar människor tyder på att det är goda människor i grunden. Men visst är det dumt att man förstör för andra. Men det är inte deras fel utan staten och kapitalet
Citera
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Finns det några namn på odjuren som är anhållna?

förutom muhammedmuhammed wasabiwaha som alla heter

Alla somalier verkar ju heta Abdi. Antingen i förnamn eller i efternamn.
Citera
2018-08-15, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Nja ingen plan - Då finns det många exempel på utförda brott begåtts av snorvalpar som inte har någon plan framåt.
Men här såg man tydligt att en person på Frölunda torg dirigerade övriga och det krävs en viss
planering för att nå målet.
I lagstiftningen ses också brott som är planerade som grova och har en helt annan straffsats
om man bara så det blir dom där efter.
Sedan tror jag inte att polisen exakt vet vem som ligger bakom detta.
Svartklädda personer har tidigare varit ett kännetecken för grupperingar som AFA.
Polisen har ju gripit två stycken och det kan mycket väl ge viktiga pusselbitar som gör
att de här ligisterna får själva känna att det bränner under fötterna.

Polisen har talat med flera av förövarnas föräldrar och indirekt bekräftat att de vet vilka de handlar om, dvs utöver de två gossar de redan anhållit. De har även gått ut med att motivet varit att skapa djävulskap.

Inget har hittills framkommit som på något vis ger stöd för att detta var organiserat av AFA, SD, NMR eller Kreml.

Menar du att polisen döljer något, eller kan vi fortfarande lita på vad de säger, och att de mycket riktigt känner till förövarna och nu håller på att samla in dem?

Svarta kläder är ett kännemärke för alla typer av ligister oavsett sida. Det faktum att man bar svarta kläder är väl det som minst bidrar till att man kan dra några slutsatser? En märklig punkt att utgå från.
Senast redigerad av Eventor 2018-08-15 kl. 01:31.
Citera
2018-08-15, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor

Det som sticker ut i denna soppa är inte att 80+ bilar brinner på en dag, utan att Flashback för första gången får konkurrens från etablerade politiker om att presentera vilda konspirationsteorier.

Kommer Flashback inom en snar framtid att bli redundant? Räcker det att kika på vad våra folkvalda skriver på Twitter för att få den dagliga FB-dosen av galenskaperna?

Nej, vem behöver Flashback när politikerna så gärna sprider konspirationsteorier själva? Och ni som har tröttnat på att invandrare får skulden för allt dåligt som händer i Sverige, ni kan snart snaska ner er i konspirationen att allt gatuvåld och gängvåld som sker i våra förorter i själva verket begås av wallraffande Sverigedemokrater.
Citera
2018-08-15, 01:34
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Det intressanta är vad motivet kan vara. Känns spontant som ett rop på hjälp. Där man vill ha uppmärksamhet för att visa att samhället har vänt dem ryggen. Att vissa unga som inte växer upp med silversked i munnen och inte får en hjälpande hand tillslut agerar likt detta är inte förvånande. Det är som att man jagar in en råtta i ett hörn och sedan provocerar den. Tillslut går den till anfall. Värt att notera att man bara eldar upp bilar och inte direkt skadar andra människor. Antagligen rör det helt vanliga ungdomar som är så ledsna på samhället och den dagliga rasismen att man tillslut agerar likt råttan. Att man inte skadar människor tyder på att det är goda människor i grunden. Men visst är det dumt att man förstör för andra. Men det är inte deras fel utan staten och kapitalet

Frågan är väl om de som styr gjort detta med flit (det som du beskriver ovan m.m.) för att kunna införa de övervakningssamhälle som många varnar om.

För alla med aktiverad hjärna kunde lista ut att det skulle bli såhär. Och värre kommer det bli tills alla gått med på deras övervakningssamhälle.

Skrämmande om inte folk vaknar upp och förstår vad de som styr håller på att göra mot oss.
Citera
2018-08-15, 01:38
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polisen-uppmanar-vuxna-att-ga-ut-i-kvall

”Det florerar teorier i sociala medier om att bränderna skulle vara organiserade av utomstående personer, med politiska motiv. Det avfärdas av Ulla Brehm.

– Det finns inget som tyder på det. De personer vi har sett i anslutning till bränderna är lokala ungdomar som är kända för oss sedan tidigare och vi tror inte att någon annan har styrt dem.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in