2018-08-14, 22:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Men samtidigt, OM MMPG tagit H av daga, skulle han då ha hunnit döda/fört bort henne, ställt tillbaka en lånad (?) bil samt ses gående (?) i centrala M-stad på drygt en timme? I så fall kan han inte ha hunnit föra henne långt bort. Eller lämnade han henne tillfälligt någonstans i närheten av platsen för överfallet, för att senare återkomma för att föra bort kroppen?

Och var det MMPG som sågs på bron med H och sedan sågs ensam i centrum drygt en timme senare, tyder inte ett sådant scenario på att han varit ensam? Men var kommer då den nödvändiga bilen in i bilen?

Se där ja, nu har Prinzezzan sett till att ekorrhjulet har börjat snurra igen, och så är vi åter tillbaka på ruta 1.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-14 kl. 22:19.
Citera
2018-08-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ja, det som är märkligt här, är att MMPG har väldigt bra minne av vad han gjorde fram till Stadts stängning (på trappan med H) och fr o m att han ringer sin sambo ca 1,5 halv timme senare. OM han varit så dyngrak att han har haft en minneslucka precis under den kritiska perioden, hur blev han så pass nykter att han helt plötsligt var så klar att han mindes sambons telefonnummer till hennes arbete?

Men samtidigt, OM MMPG tagit H av daga, skulle han då ha hunnit döda/fört bort henne, ställt tillbaka en lånad (?) bil samt ses gående (?) i centrala M-stad på drygt en timme? I så fall kan han inte ha hunnit föra henne långt bort. Eller lämnade han henne tillfälligt någonstans i närheten av platsen för överfallet, för att senare återkomma för att föra bort kroppen?

Och var det MMPG som sågs på bron med H och sedan sågs ensam i centrum drygt en timme senare, tyder inte ett sådant scenario på att han varit ensam? Men var kommer då den nödvändiga bilen in i bilen?
Man kan vara full och ha minnesluckor men det betyder inte att man inte klarar av att både hitta hem och komma ihåg telefonnummer o dylikt på fyllan. Det betyder inte att du sen när du nyktrat till kommer ihåg att du gick hem. Har ni aldrig varit unga och druckit för mycket för på kort tid?
Citera
2018-08-14, 22:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Man kan vara full och ha minnesluckor men det betyder inte att man inte klarar av att både hitta hem och komma ihåg telefonnummer o dylikt på fyllan. Det betyder inte att du sen när du nyktrat till kommer ihåg att du gick hem. Har ni aldrig varit unga och druckit för mycket för på kort tid?

Helt rätt, det är precis det här jag menar, äntligen en vettig människa som vet hur det ligger till med den här saken - tack!
Citera
2018-08-14, 22:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Problemet (?) här, är ju att det verkar ha funkat som en lampa som tänds och släcks, d v s att medvetandegraden slår om från en minut till en annan. Allt är klart och tydligt fram till den kritiska tidpunkten, och direkt efter den kritiska tidpunkten är minnet klart och tydligt igen. Men där emellan är det svart.

Jag har alltid varit måttlig med alkohol och aldrig druckit mig till minnesluckor. Visst har det funnits något tillfälle där det slunkit ner en öl för mycket inom en kort period, men aldrig så att jag glömt bort vad jag gjort eller inte haft kontroll över situationen.
Citera
2018-08-14, 22:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Helt rätt, det är precis det här jag menar, äntligen en vettig människa som vet hur det ligger till med den här saken - tack!

Nej, vi har avhandlat detta redan och mannens minneslucka är konstruerad. Den är hans enda livlina.
Citera
2018-08-14, 22:24
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Att en bil dyker upp på ekuddenvägen när HA och KM kommer gående är väl högst sannolikt. Bilen stannar och vill ha med HA på efterfest, tjafs utbryter och det spårar ur. Högst troligt är det just precis det som hänt. Inte att HA var i bilen vid tillfället och hoppade ur utan att någon ville ha in henne i bilen. Pilot vet. Dags att berätta för polisen.

Japp precis så bör det ha gått till.
Citera
2018-08-14, 22:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, vi har avhandlat detta redan och mannens minneslucka är konstruerad. Den är hans enda livlina.

Det må så vara men divadnil har rätt i sak.
Citera
2018-08-14, 22:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, det som är märkligt här, är att MMPG har väldigt bra minne av vad han gjorde fram till Stadts stängning (på trappan med H) och fr o m att han ringer sin sambo ca 1,5 halv timme senare. OM han varit så dyngrak att han har haft en minneslucka precis under den kritiska perioden, hur blev han så pass nykter att han helt plötsligt var så klar att han mindes sambons telefonnummer till hennes arbete?

Citat:
Problemet (?) här, är ju att det verkar ha funkat som en lampa som tänds och släcks, d v s att medvetandegraden slår om från en minut till en annan. Allt är klart och tydligt fram till den kritiska tidpunkten, och direkt efter den kritiska tidpunkten är minnet klart och tydligt igen. Men där emellan är det svart.

Jag har alltid varit måttlig med alkohol och aldrig druckit mig till minnesluckor. Visst har det funnits något tillfälle där det slunkit ner en öl för mycket inom en kort period, men aldrig så att jag glömt bort vad jag gjort eller inte haft kontroll över situationen.

Tråden har kommit igenom allt detta igår och idag. "Mannen med pilotlgasögon" är helrökt. Han gick med Helena, men sedan händer något mer. Jag ser ingen automatik i att "mannan med pilotglasögon" måste vara Helenas baneman, men visst är möjligheten stor. Dock utesluter jag inte att han kan ha blivit typ vittne till vad någon eller några andra gjorde och kunde därför avvika med ytterst dåligt samvete för att ses nere på stan vid 03:30. Sedan är det kanske inte helt omöjligt att han var på väg att hämta en bil när han sågs på stan vid 03:30.
Alla förstår ju att han har allt emot sig, vilket han själv förstår. Det är också därför som han anger "minneslucka" (host …), eftersom han vet att det är hans livlina, hans andrum, som polisen inte har lyckats knäcka än. Det är alltså exakt mellan - låt oss säga - 02:10 och 03:30 som han inget minns. Det är också exakt då som Helena försvinner och några personer gör iakttagelser. Nänä, mig lurar ingen.
Citera
2018-08-14, 22:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Hur vet du att allt var "klart och tydligt" före resp. efter den kritiska tidpunkten? vad är det här för konstig analys du gör? Fyllan hade en peak och varken tiden före eller efter lär ha varit kristallklar.
Citera
2018-08-14, 22:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Hur vet du att allt var "klart och tydligt" före resp. efter den kritiska tidpunkten? vad är det här för konstig analys du gör? Fyllan hade en peak och varken tiden före eller efter lär ha varit kristallklar.

Men han har ju själv beskrivit tiden före 02:00 och tiden från cirka 03:30. Han sa ju att han följde med Helena ut på trappan vid stängning och skildes från henne där. Plus alla andra detaljer som han har berättat. Vad är inte glasklart?
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-14 kl. 22:48.
Citera
2018-08-14, 22:45
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Han har själv berättat, enligt radioserien, att han kommit ihåg att han t ex hjälpt Helena att ringa inifrån Stadt, att han skildes från henne på bron efter stängning och han ringde väl också till sambon från någon telefonautomat på torget, därefter ingenting. (Men han skulle ha kommit ihåg om han gjort Helena illa?) Efter det minns han att han ringt sambon igen, vid ca 04-tiden. Men han säger sig inte minnas någonting däremellan. Det låter som ett ganska (selektivt?) klart minne för mig.
Citera
2018-08-14, 22:50
Medlem
Citat:
Han har själv berättat, enligt radioserien, att han kommit ihåg att han t ex hjälpt Helena att ringa inifrån Stadt, att han skildes från henne på bron efter stängning och han ringde väl också till sambon från någon telefonautomat på torget, därefter ingenting. (Men han skulle ha kommit ihåg om han gjort Helena illa?) Efter det minns han att han ringt sambon igen, vid ca 04-tiden. Men han säger sig inte minnas någonting däremellan. Det låter som ett ganska (selektivt?) klart minne för mig.

Det var nytt för mig. Minns han att han skildes från HA på bron?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in