2018-08-14, 19:25
Medlem
Moralensväktare, inte Väkterska har till och från gjort sporadiska inlägg under ca 12 år, det har handlat om lokala händelser runt Örebro. Det har varit blandat med inlägg om politik, sex, våldtäkt m.m. Ingen gång har han skrivit om att han har insyn i fallen förutom i fallet Lena W. Han känner alltså ingen i polishuset som ger honom information. Möjligen känner han någon i Lenas närhet som har hört något från någon som finns med i utredningen utan att vara misstänkt och det tar han som en sanning att sprida här. Tror det finns en agenda bakom hans inlägg?
Citera
2018-08-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Menar du att den domare som inte biföll åklagarens häktningsbegäran var samma domare som tyckte att huvudgnuggning var ett ok sätt för SD att få ut LW ur bilen?

I så fall kan jag tycka att åklagaren borde ha överklagat och fått en annan domare.

Varför då? Han avvisade henne från sin bil med bestämda åtgärder som inte ansågs som våld. Hon blev ju knappast misshandlad och behövde uppsöka sjukhus?
Citera
2018-08-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Hittade ett inlägg av DreamTwister från 9 juli där NA citeras:
"Citat:

– Det finns fortfarande undersökningar kvar att göra. Det kommer hela tiden fram nya grejer som vi måste kolla upp. Vi har hävt några av avspärrningarna men några av dem är kvar.

Två av husen i bostadsområdet har tidigare varit avspärrade. På ett av husen har nu avspärrningen hävts."

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.na.se%2Flogga-in%2Fnya-svar-fran-nfc-om-hjarstamordet-kommer-nya-greje r-hela-tiden-vi-maste-titta-vidare-pa

Tack. Nu en dryg månad senare. Fortfarande avspärrat?
Citera
2018-08-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Avspärrningar behålls under rättegångsprocessen i allmänhet. I detta fall både SDs och LWs hus. Inget märkligt. Parterna kan under rättegången begära att nya undersökningar görs för t.ex. stärka annat händelseförlopp eller hävda att t.ex. framlagda bevis härrör till annan aktivitet. Idag finns inget åtal och process har ej påbörjas. Därför skall allt bevars intakt = avspärrat. Även Åklagaren har skyldighet att undersöka hur det förhåller sig för att ev kunna motbevisa utsagan.

Sedan tycker jag att din "omvända" beskrivning förefaller komplicerad och svår att få in rent logiskt och tidsmässigt. Men .... alla har rätt att spekulera.

Tackar för svar. Kan sedan inte hålla med dig. Tycker du får det att låta som att man generellt behåller initiala avspärrningar under hela processen, tills det föreligger en dom som vunnit laga kraft.
Menar att det inte är så; menar att det måste finnas något mer specifikt skäl till att man väljer att behålla en avspärrning.
Alltså att man vid/på/i det som blivit avspärrat påträffat bevisning etc och att man bara inte för alla eventualiteters skull kvarhåller avspärrningen i fråga.
Enligt din logik: varför är inte FP avspärrat?
Och om fallet står och stampar om 5-10 år, skall/måste man bevara allt intakt? (hålla SD utelåst)

Sedan kan jag inte se något som talar mot att LW befann sig ute på en promenad el nåt med någon, varken logiskt eller tidsmässigt.
Citera
2018-08-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Håller med dig, det finns all anledning att inte lita blint på
uppgifter som dyker upp från dom som har "insyn i utredningen".
Kritisk granskning rekommenderas.

En utredning av denna kaliber omfattas av många människor inom polisen och även personer som arbetar som leverantörer på olika sätt till polismyndigheten. Dessa människor får ibland information som har både indirekt och direkt relevans till utredningen. Det är alltså fragment av faktauppgifter och inte hela bilden av själva utredningen. Dessa personer har tystnadsplikt men väljer ändå vidarebefordra information som kommit dom tillhanda via olika kanaler. Det är mycket mycket sällan en högre uppsatt tjänsteman inom utredningen som sprider information, därav är inte all information som kommer från en person med insyn alltid helt korrekt, utan vederbörande har av fragmenten bildat sig en egen uppfattning om hur utredningen fortlöper.
Därför bör man alltid tänka mer än två gånger på den information som kommit fram i denna tråd.
Citera
2018-08-14, 19:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Moralensväktare, inte Väkterska har till och från gjort sporadiska inlägg under ca 12 år, det har handlat om lokala händelser runt Örebro. Det har varit blandat med inlägg om politik, sex, våldtäkt m.m. Ingen gång har han skrivit om att han har insyn i fallen förutom i fallet Lena W. Han känner alltså ingen i polishuset som ger honom information. Möjligen känner han någon i Lenas närhet som har hört något från någon som finns med i utredningen utan att vara misstänkt och det tar han som en sanning att sprida här. Tror det finns en agenda bakom hans inlägg?

Jag har också kollat tidigare inlägg men tolkar det annorlunda än du.
Jag tycker mig se ett intresse för olika brott och kriminalitet av varierande slag. Första inläggen är för många år sedan.

En person som arbetar inom en sektor kan under en 10- 12 års period byta jobb, vidareutbilda sig och avancera. Man kan ha intresse för brott utanför det egna arbetsområdet (och man kan vara intresserad av andra saker än brott).

De andra trådarna där MV gjort inlägg kanske inte berört utredningar där MV har haft insyn eller kanske inte varit av intresse att släppa information?
Citera
2018-08-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Nu en dryg månad senare. Fortfarande avspärrat?

Tolkar som att Lenas hus fortfarande är avspärrat och avspärrningen av SDs hus hävdes i juli.
Citera
2018-08-14, 19:49
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Dagens (galnaste) spekulation vad gäller motiv:

Ponera att en man, med någon form av närmre anknytning till SD, varit (och är) mer än förtjust i SD? Dessa båda män kan ha haft (och ha) någon form av kärleksrelation. Denne man kanske blev rasande svartsjuk då det avslöjades att LW och SD (förmodligen) hade haft en affär i flertalet år och t.om. än mer hatisk och ohejdat vansinnig om han fick reda på att LW och SD kanske fortfarande var regelbundet intima?

Gissningsvis skulle SD:s (som jag fattar det) överdrivna och nästan maniska flörtande med kvinnor kunna vara en slags garanti för att ingen skulle ana hans dragning till män?

LW kanske visste om SD:s och mannens ”relation” och hotade att avslöja den för deras respektive partners?

Jag tror du har knäckt det!
Citera
2018-08-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har också kollat tidigare inlägg men tolkar det annorlunda än du.
Jag tycker mig se ett intresse för olika brott och kriminalitet av varierande slag. Första inläggen är för många år sedan.

En person som arbetar inom en sektor kan under en 10- 12 års period byta jobb, vidareutbilda sig och avancera. Man kan ha intresse för brott utanför det egna arbetsområdet (och man kan vara intresserad av andra saker än brott).

De andra trådarna där MV gjort inlägg kanske inte berört utredningar där MV har haft insyn eller kanske inte varit av intresse att släppa information?

Just i detta fallet så är MV mycket mer frekvent, vilket får mig att tro att han har en koppling till LW och vill på alla sätt fokusera på SD som GM.
Citera
2018-08-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Tolkar som att Lenas hus fortfarande är avspärrat och avspärrningen av SDs hus hävdes i juli.

OK. Det förefaller troligt..
Citera
2018-08-14, 20:23
Medlem
Honan6s avatar
LW:s var fortfarande avspärrat igår. Cyklarna som Rosamund talade om häromdagen var borta. Endast en damcykel kvar. SD:s hus hade inga avspärrningsband, vad jag kunde se.
Citera
2018-08-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Polisen har inte gått ut med det (men de gick väl å andra sidan inte ens ut med att de pingat mobilen heller..) Enligt MV har man iaf hittat en mobil men inte kunnat bekräfta till 100% att den är LWs ännu, då den fortfarande är på analys. Men det var nog dumt av mig, jag borde ha skrivit "fynd" ist.

Jo, enligt Aftonbladet 18/5 har polisen gått ut med att de pingat LW:S mobil till området i skogen. Enligt uppgift från någon nära LW:S familj är det LW:S mobil som hittats. Det blev tyst från polisen om LW:s mobil så snart de kommit ut med den bruna papperspåsen från skogen. OM hennes mobil inte blivit hittad tror jag att det skulle förekommit uppgifter om att den INTE hittats, eller att området i skogen där den pingats skulle var avspärrat, då hennes mobil bör vara den viktigaste prylen att hitta då det förmodligen finns fynd i den som kan vara avgörande för att lösa mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in