Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Visst kan (AfS) ha en plats i Riksdagen. Men INTE NU.
Vi är inne i ett kritiskt läge där (SD) för första gången kan komma att få rejält inflytande. Det är så nära. Splittra inte rörelsen precis nu. Vänta till (SD) har fått inflytande.
Det är fel tillfälle för (AfS).
Splittring finns endast om personer som röstar på AfS faktiskt gillar SD. Jag och många andra gör just inte det. Det är lätt för dig som antagligen gillar SD att ogilla tanken att folk röstar på något annat parti som är emot (mass)invandring, men det är för att du är partisk. Jag behöver bara se den här filmen för att bli illamående och påminnas om hur långt ifrån SD jag står.
https://www.youtube.com/watch?v=-afMDC9Z6kE
Även om min röst inte leder till ett AfS-inträde, så är min röst i slutet av dagen endast en röst, av flera miljoner andra. Det är rätt meningslöst att filosofera för mycket kring denna rösts betydelse. Ingens röst avgör något, däremot bör man känna efter valet att man röstade på det som man faktiskt kan ställa sig bakom. 2,5 procent för AfS vore för övrigt fantastiskt, särskilt om det blir ett omval strax efter.
Och som jag har sagt tidigare. Du föredrar SD, det är helt okej, rösta på SD. Men om du genuint är positiv till tanken om ett AfS i riksdagen i framtiden, måste många stötta partiet NU, för annars finns det inget AfS 2022 (om de fick väldigt litet stöd). Så det är egentligen kontraproduktivt.
Men visst, trots att jag står lååångt ifrån SD, så vill jag ändå att de ska bli störst i valet, men jag vill mycket hellre att AfS kommer in då jag tror starkt att deras inträde kommer ha större betydelse i längden. AfS skulle verkligen normalisera SD och därmed minska klyftan mellan SD och sjuklövern. Ett AfS-inträde skulle gynna SD väldigt mycket, samtidigt som SD drar ner på sina mjukhetstendenser.