2018-08-13, 17:34
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Först slår du fast i ett tidigare inlägg att "han väntade och slängde mobilen utanför sitt eget hus" (antar att du syftar på SD). Du ritar in ett kryss där du menar att mobilen hittades, på din egen/MV:s helt påhittade karta över "flyktvägen":
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)]

Men varför fortsätter du? Jag har förklarat kartan flera gånger, jag har inte skyllt ifrån mig eller varit otrevlig, utan tog direkt på mig missen och erbjöd mig även att göra om kartan för att rätta felet. Vad är problemet? Det är inte helt ovanligt att du för fram din poäng i tråden genom att citera inlägg som folk redan har förklarat eller svarat på, för att det styrker din tes.

Jag gjorde ett inlägg riktat direkt till Moralensväktare:
"Gissar att vi pratar om bro nr 2 sett från Lena, gjorde en skiss över bostäder och flyktväg, samt var ungefär jag tolkat att mobilen hittades. Ser detta ut att stämma på ett ungefär med rörelsemönstret?"

Jag förtydligar sen ytterligare att vi inte vet exakt var mobilen hittades, eller om det var en mobil, men att jag uppfattat det så. Är rätt säker på att du förstod vad jag skrev, men för säkerhets skull gör du ändå ett inlägg och ifrågasätter hur jag kan veta var mobilen hittas. Varpå jag förklarade utförligt.

"Nej du har rätt, vi vet bara att det var ett skogsområde nära hennes bostad, andra uppgifter kommer bara från tråden. Men jag vet alltså inte var mobilen hittades och frågade MV då jag just hoppades hen kunde bekräfta eller dementera. Kan vara helt fel ute, men visst var det någon i början av tråden som cyklade förbi avspärrningen? Man har beskrivit platsen som mellan SDs och UWs bostäder och någon hade väl ringat in den på en karta (men även då på ett ungefär)."

När kartan sedan hittas i tråden gör du ytterligare ett inlägg bara för att betona att mobilen mycket riktigt inte låg där jag trodde. Jag höll med. Igen. Och förklarade att det är bättre att ta bort uppgiften än ersätta den med en annan uppgift som inte heller är bekräftad! Detta för att undvika just en sån här diskussionen.

Citat:
När någon sedan visar att fyndet troligen gjordes på ett helt annat ställe (som inte kan anses peka mot SD) då vänder du, och vill ta bort fyndet helt då det inte är bekräftat.

Eh..jag skrev att jag FUNDERAR på varför han slängde mobilen vid sitt hus, eftersom jag TRODDE att det var så (återigen, jag satte krysset fel!!!) Att mobilen skulle funnits vid SDs bostad var dessutom det som talade starkast EMOT honom som GM. Inte tvärt om. Ser ingen logik i att en skyldig gör så, vilket jag också har påpekat tidigare.
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Jag tror att det kan ha varit precis så här det spårade ur för den tidigare spaningsledningen, dvs. att tunnelseendet gjorde att man försökte anpassa och vinkla allt till SD:s nackdel. Man hade troligen (utifrån ett utpekande) bestämt sig för att SD var GM innan man ens hade pratat med honom. Och sedan när man läckte till media om "blodiga kläder" brakade drevet loss.

Väldigt skickligt sätt att underminera min trovärdighet, det ger jag dig. Och själva poängen med mitt inlägg - en möjlig flyktväg - har lustigt nog glömts bort. Men tyvärr verkar ditt tunnelseende göra att du försöker anpassa och vinkla allt till dina teoriers fördel. Låt mig därför stilla din oro; Jag har aldrig påstått att SD är skyldig, eller ens varit övertygad om detsamma. Jag har aldrig hetsat mot SD. Jag har varken fällt dräpiga kommentarer eller på annat sätt deltagit i drevet mot honom. Och jag har definitivt noll intresse av att vinkla information till hans nackdel, enligt antydan ovan.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-08-13 kl. 17:39.
Citera
2018-08-13, 17:36
Medlem
Nattvioliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
För övrigt. Även om nu alltmer pekar mot att rättsväsendet har rätt GM om vi ska lita på MVs uppgifter så har jag ännu svårt att släppa UWs exfru MHs och hennes blogg. Även om bloggen är låst/borttagen så finns den ju kvar som cachad att läsa. Varför postades den här? Vad var syftet med detta då den är så uppenbart dramatisk? Ville någon, MH själv, smutskasta/säga sanningens ord som hon såg det om familjen W? Ville någon tvärtom blotta MH och kasta misstankar mot henne?

När jag ser på Modestyblaise's utmärkta karta så känns allt så enkelt och uppenbart. Men som någon annan redan skrivit, kan det vara grejen? Kan det finnas en person utanför den tänkta svartsjuketriangeln som tänkt att SD varit en lätt syndabock både med sin historik och sin fysiska närhet sett till boende? Ifall mobil/fynd är hittat mellan SDs och UWs hus så kan man ju inbilla sig att en annan GM inte bryr sig om vem av dessa som får skulden, bara hen själv går fri och LW är död. Om jag hade befunnit mig nära LW och hennes liv under flera år så skulle jag antagligen känna till otroheten mellan henne och SD. Jag skulle kanske även ha insikt i intriger och tjafs, anmälningar osv. Jag skulle då ha goda utsikter att finna andra potentiella GM som kunnat få skulden.

Jag tror att det var Smultr0n som uppmärksammade oss på att bloggen just heter Rutsbok och jag fräschade upp bibelkunskaperna nyss med att googla lite kring denna passus i bibeln. Denna del framstår ovanligt feministisk med tre kvinnor i centrum för berättelsen. De drabbas av motgångar, förluster och olycka men Rut står fast och vägrar överge sin svärmor/sin familj och gör det moraliskt rätta i en svår situation. Med tanke på bloggens namn får man väl anta att MH identifierar sig starkt med denna starka, rättskaffens Rut som står fast till den stackars familjen då andra sviker. Hon som drabbas av olycka och motgång men ändå gör det rätta för familjens bästa.

Kombinerar man hur dåligt MH verkar ha mått under flera år (bloggen verkar sluta 2016 men försvinner inte sedan utan byter bara plats och separeras från denna url) med ältande och cirkelgångar, depressionsdimmiga tankar och enorm bitterhet ihop med att hon skulle se sig själv som den enda rättfärdiga, moraliska och den som skyddar familjen så tänker jag att något kan av någon anledning ha slagit slint. Detta ältande ihop med att se sig själv som Rut. Är det helt uppåt väggarna att fråga sig om hon kan ha ansett sig ha skäl att konfrontera LW om något inför AWs födelsedag, konfrontationen spårat ur och MH ansett sig ha moraliska, bibelgrundade skäl att ta livet av LW för att vara Rut, den som står upp för familjen (här barnen) och även därmed befriar UW från den tänkta synderskan LWs inflytande? I detta resonemang så skulle ju SD antagligen vara en syndare också och MH skulle inte ha några betänkligheter för att han fick skulden. Jag gillar verkligen inte det jag läser på bloggen, det är liksom för urspårat inne i sin egen förvirring och därav undrar jag hur långt MH kan ha gått utanför bloggen för att hantera den värld hon upplevt så skev och grym.

Citat:
Tack. Vad har framkommit om MH i tråden? Vid en mycket snabb surf på nätet så ser man en glad och aktiv person som kanske förhoppningsvis kommit ur sin depression eller har någon koll på hur tankarna gick när hennes UW-relaterade grubbel bytte URL? Det jag kan dra mig till minnes från tråden tidigare är att hon är liksom LW frikyrkopastor, idag arbetar med barn i kristen inramning samt typ studiecirklar av bloggen att döma, varit gift innan, har tre barn varav ett möjligen autistiskt och som fäst sig mycket vid UW, var gift men särbo med denne i bara två år (?) samt har ett förflutet som medlem i den illa beryktade sekten Kristi församling och efter dessa erfarenheter föreläst och medverkat i en bok om manipulering. Vad har framkommit mer? Finns det någon som känner henne här som kan säga något om det varit hennes avsikt att bloggen ska läsas här och isåfall syftet? Bär hon fortfarande agg mot familjen W? På vilket sätt beskriver hon hur familjen W i olika konstellationer ska ha drabbat henne så illa att hon t o m ser LWs död som ännu ett slag som drabbar henne, MH? Jag har svårt att förstå hur en själavårdande pastor kan slå över i att hamna i ett högst gudslöst beteende att hänga ut sin nästa och bara se en enda sida i en relation som går på tok. Var hon verkligen en aktiv pastor och kunde hon hantera sin församling? Finns det någon här som har träffat henne och kan uttala sig om hennes ev koppling till mordet på LW och syfte med bloggens postande här?

Jag noterar även att hon sedan ett år tillbaka verkar ha drabbats av ett enormt intresse för Ingress till den grad att hon är taleskvinna för hobbyn i fråga i olika intervjuer runtom i landet. Detta är kanske helt OT men vad är det med dessa människor i kretsen kring LW och besattheten av att springa runt i skogen och jaga platser? Geocaching och Ingress... Jag tänker att varför man lätt fastnar i deckartankar är för att detta mordfall har så många ovanliga likheter med Morden i Midsomer, vuxna människor som mer än helhjärtat ägnar sig åt uppslukande fritidsaktiviteter i grupp där möjliga svartsjukedraman och intriger pågår under ytan.

Citat:
Tack så mycket för svar och information! Det vore ju bra om jag hade helt fel i min bild av henne från bloggen, för både hennes egen skull och för det jag spekulerade om. Och fint att höra att hon hade kommit på fötter även om trist att detta rev upp gamla sår. När jag försökt titta tillbaka i tråden (inte det enklaste då den är så lång och tjafsig) så ser jag att uppgifterna om hennes blogg och UWs blogg verkar ha dykt upp offentligt i tråden via användaren TimFa men att flera fått den som du säger postad via pm och undrade då de kom från samma håll om detta var någon som stod henne nära och hon rentav bett hen att posta. Men det kan ju absolut vara som du säger att hon själv inte hade detta för avsikt utan att någon annan självsvåldigt tipsat oss. Varför kan jag då ändå undra. Om hon bara var en person som råkade befinna sig i utkanten av dramat och därtill mådde dåligt av egna motgångar i livet, varför dra in henne här inför oss? Var det för att någon i hennes och LWs umgängeskrets bedömt henne som möjlig GM ändå eller för att någon velat utmåla henne som det även om hen visste att hon inte hade något med allt att göra? Ja, jag blev rätt illa berörd av hur barnen outades i sina måenden och reagerade på att det var mycket olämpligt gjort både av en vuxen rent allmänt men även av en för dem under en period i livet mycket närstående och därtill pastor som borde veta bättre. Om någon som känner henne läser detta så vore det ju inte helt fel om hen tog ett samtal med henne om detta. Barnen har säkerligen nog mycket tungt nu för att få bli beskrivna på sådant sätt offentligt.

Tack för intressanta inlägg och tänkvärda frågeställningar, Philomena. Läste inläggen om Ruts bok först då bloggen lösenordsskyddats/stängts och har därför endast tagit del av den via de inlägg som postats i tråden. Dessa satte onekligen igång även mina tankebanor (om det stämmer att några förutseende postare - Honan6 och/eller ytterligare någon? - sparat bloggen får ni mer än gärna vidarebefordra den till mig). Kan bara instämma i att MHs blogg, i likhet med andra digitala kontakter med koppling till LWs nära krets, borde granskas i utredningen. Är det någon som har mer information om MH - bakgrund, uppväxt, utbildning, tidigare bostadsorter/anställningar, vilket år hon tog körkort, när hon lärde känna UW et cetera?
Senast redigerad av Nattviolis 2018-08-13 kl. 17:41.
Citera
2018-08-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Mina erfarenheter rörande människorov är typ obefintliga. Men generellt har det blivit vanligare att anhållanden är korta då Sverige fått hård kritik för frihetsberövande som är längre än de behöver vara. Åklagaren har helt inte tyckt att det fanns skäl för häktning och att det inte skulle förändras om SD satt kvar anhållen längre än det han gjorde.
Eller så har åkl tagit del av den av Polisen utförda kroppsbesiktning som, med intill visshet gränsande sannolikhet, visade att SD inte uppvisade minsta lilla skada what-so-ever?
Hur låter det i dina öron?

För du är väl inte så naiv, så att du tror att åkl ifråga (Hiding?) tagit så starka intryck av FN:s antitortyrkommittés kritik av orimligt långa frihetsberövanden i Sverige, så att h*n av just det skälet försatte SD på fri fot?
naiv kan väl ingen människa vara?
Citera
2018-08-13, 18:37
Medlem
Bättre vara naiv än en otrevlig mästrare
Citera
2018-08-13, 18:39
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Eller så har åkl tagit del av den av Polisen utförda kroppsbesiktning som, med intill visshet gränsande sannolikhet, visade att SD inte uppvisade minsta lilla skada what-so-ever?

För du är väl inte så naiv, så att du tror att åkl ifråga (Hiding?) tagit så starka intryck av FN:s antitortyrkommittés kritik av orimligt långa frihetsberövanden i Sverige, så att h*n av just det skälet försatte SD på fri fot?

OM det nu är så att Lena dog av strypning så är det inte säkert GM har några skador alls. Hen kan ha gett Lena ett hårt knytnävsslag så hon blev dåsig och ramlade.Sedan satt sig över henne och strypt henne.
Då behöver det inte uppstått någon kamp heller.
Så om kroppsbesiktningen av SD visade 0 skador eller rivsår så kan han vara GM ändå.
Men ingen av oss vet resultat av den åtgärden
Senast redigerad av flixa81 2018-08-13 kl. 18:39. Anledning: Stavfel
Citera
2018-08-13, 18:42
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Detta är alltså de inlägg som MV gjorde igår kväll och som betraktas som otvetydigt sanna. Jag begriper inte. Handlar det om en masspsykos eller?

Självklart är moralensväktare en bluff. Jag grundar det på att samtliga Stefan-hetsare hänvisar till m.v:s inlägg ideligen. Det som förvånar är att inte vi som tror på Stefans oskuld,genomskådat M.V. JAG har gjort det, och tycker det är tragiskt hur han/hon kan få fortsätta spela gud och bli lyssnad och trodd på till 100%. Hen är en bluff.
Citera
2018-08-13, 18:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Gärningsmannen hade påkallat LW uppmärksamhet om att träffas och kom till platsen utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Gemensamt gick dom sedan nerför gatan till bullerplanket. Där finns det vittnesuppgifter om att man samtalade och på andra sidan planket tog GM LW av daga. Det bekräftas tidsmässigt med skrikvittnena på andra sidan motorvägen. Sen gör sig GM nerför grässlänten i riktning öster ut mot gång och cykelbron.

Det var ytterligare ett inlägg (det ovan) från MV - tidigare än de andra du citerade, som tillsammans med dem byggde den, enligt mej, mycket intressanta kedjan.
(Om uppgifterna stämmer alltså.)

Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Tack. Ungefär så här tror jag att det gått till, med SD som GM.

Gissningsvis har polisen ett sms med texten: "Kom ut , jag behöver snacka med dig".
Från GM till LW.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Du är nära sanningen.

Sedan följde denna konversation (ovan), och den gjorde så att jag spetsade öronen.

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Och hur förklarar MGM detta då?
Verkar oerhört graverande!

Det första inlägget här, och sedan den efterföljande konversationen mellan glendale och MV behövs för att komplettera bilden, och för att man ska förstå varför det blev tal om gripande mm.

Citat:
Detta är alltså de inlägg som MV gjorde igår kväll och som betraktas som otvetydigt sanna. Jag begriper inte. Handlar det om en masspsykos eller?
Citera
2018-08-13, 18:46
Medlem
Citat:

OT/ Jag är inte inblandad i denna suggestion.

Ditt nick gör dig ej rättvisa; vill hellre uttala det som "checkarismyg" och du gör det bra.

Har du några fler eminenta iakttagelser i fallet LW?
Citera
2018-08-13, 19:10
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Vad det fanns för bevis är en sak. Det andra som måste uppfyllas är en annan sak som inte berör bevisningen för skälig misstanke. Bevisningen räckte för skälig misstanke, vilket är en grundförutsättning, men utöver det måste någon av dessa tre punkter uppfyllas:

1. Finns risk för återfall i brott (recidivfara), eller

2. Finns risk att den misstänkte förstör bevis eller på annat sätt påverkar utredningen om brottet (kollusionsfara),

3. Finns risk att den misstänkte undanhåller sig lagföring eller straff (flyktfara)

Vad anbelangar resultatet från kroppsbesiktning kan det ha varit en del i bevisningen för skälig misstanke, men det kan också inte varit det. Det vet vi inte i nuläget.

Det är väl känt i åklagarkåren att TR har blivit mer restriktiva med sina häktningsbeslut. Men det finns såklart naiva människor där ute som hävdar annat.
Senast redigerad av Netherworld 2018-08-13 kl. 19:12. Anledning: stavfel
Citera
2018-08-13, 19:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Mina erfarenheter rörande människorov är typ obefintliga. Men generellt har det blivit vanligare att anhållanden är korta då Sverige fått hård kritik för frihetsberövande som är längre än de behöver vara. Åklagaren har helt inte tyckt att det fanns skäl för häktning och att det inte skulle förändras om SD satt kvar anhållen längre än det han gjorde.

Äh... men du, hur har du det med närminnet? Hon var tvungen att släppa honom eftersom hon inte lyckades få igenom "sannolikt... " På stadiet när LW ännu inte var hittad så hade de nog inte något på honom mer än de gamla anmälningarna. Bilen exempelvis söktes ju igenom efteråt.

Hade hon haft "skälig misstanke" efter kroppsbesiktning (som jag förutsätter har skett) så hade det väl räckt som grund för häktning inledningsvis (med historian om tidigare anmälningar)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-13 kl. 19:35.
Citera
2018-08-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattviolis
Tack för intressanta inlägg och tänkvärda frågeställningar, Philomena. Läste inläggen om Ruts bok först då bloggen lösenordsskyddats/stängts och har därför endast tagit del av den via de inlägg som postats i tråden. Dessa satte onekligen igång även mina tankebanor (om det stämmer att några förutseende postare - Honan6 och/eller ytterligare någon? - sparat bloggen får ni mer än gärna vidarebefordra den till mig). Kan bara instämma i att MHs blogg, i likhet med andra digitala kontakter med koppling till LWs nära krets, borde granskas i utredningen. Är det någon som har mer information om MH - bakgrund, uppväxt, utbildning, tidigare bostadsorter/anställningar, vilket år hon tog körkort, när hon lärde känna UW et cetera?

Har du inte läst skribenten Cloudedcrystalbeams uppgifter
om MH? Nu finns ej årtalet med om när MH tog körkort
(varför är det så viktigt att veta?) - men många andra fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Lite om MH:

Född:

1970, Överjärna

Föräldrar:

GS, mamma, född 1948
PH, pappa, född 1947
Föräldrarna var gifta 1968-12-21 till 1973-03-02. Pappan gifter om sig med KAH 1978-08-21

Helsyskon:

Avliden bror, född 1967, död 1988
LS, syster, född 1983

Halvsyskon på pappans sida:

CH, syster, född 1975

Gift med:

KPS 1994-04-30 till 2011-01-26. Under detta giftemål byter MH till makens efternamn mellan 1994-04-30 och 2011-10-06. Sedan tar hon åter efternamnet H.

UW 2014-12-29 till 2016-12-21. Under detta äktenskap behåller MH sitt efternamn, H.

Barn med första maken, KPS:

C, son, född 1993
I, dotter, född 1999
E, dotter, född 2001

ML har hittills bott i:

Överjärna, Södertälje, Vagnhärad och Trosa. Hon bor i Trosa nu med yngsta dottern.
Citera
2018-08-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Självklart är moralensväktare en bluff. Jag grundar det på att samtliga Stefan-hetsare hänvisar till m.v:s inlägg ideligen. Det som förvånar är att inte vi som tror på Stefans oskuld,genomskådat M.V. JAG har gjort det, och tycker det är tragiskt hur han/hon kan få fortsätta spela gud och bli lyssnad och trodd på till 100%. Hen är en bluff.
Och vem är du i den här historien Sockerhals?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in