Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Har du ofta otur när du tänker? Eller är du bara jävligt slarvig i din läsning? Jag gissar på det senare.
AfS har en klar och tydlig högerprofil på sin ekonomiska politik.
Inte alls. Inget av det som står i programmet om ekonomi är egentligen direkt "höger" eller "vänster". Det verkar dock vara en del som helt felaktigt har fått för sig att AfS är ett nyliberalt parti, att de ligger relativt nära dagens borgerlighet i ekonomiska frågor, eller att de skulle vara åt det libertarianska hållet. Det är detta jag och andra invänder emot eftersom det är felaktigt.
När det gäller frågor om statligt ägande, de många katastrofala privatiseringar, avregleringar och bolagiseringar av statlig och kommunal verksamhet som har genomförts sedan 1990-talet och framåt och i en del andra besläktade frågor om ekonomi och politik så står AfS förmodligen närmare Vänsterpartiet än något annat parti i riksdagen. Detta är för att AfS är nationalister som alltid ser till vad som är bäst för folket. Så kallad frihandel, "fri marknad", privatisering och massa andra nyliberala vansinnesdogmer som har varit förhärskande i Sverige och Västeuropa de senaste decennierna har inget egenvärde för nationalister. Det som funkar det funkar och det som räknas är vad som ger bäst resultat när man ser till vad som är bäst för folket.
Citat:
Däremot har Kasselstrand, på ett utmärkt sätt, problematiserat friskolor. Och som vanligt svävar en pragmatiskt anda över hela saken: sunt förnuft före ideologi.
Jag kommer inte riktigt ihåg vad han sa om friskolor men i dagsläget så är friskolor ofta bra då det ger en viss möjlighet för svenskar att segregera sina barn från mångkulturens barn, eller åtminstone minimera halten av mångkultur. I ett etniskt homogent och sunt Sverige styrt av en bra regering så skulle friskolor däremot kunna betraktas som problematiska om de t.ex. lär ut eller uppmuntrar någon form av subversiv ideologi eller religion.
Samma problematik finns kring värnplikt. I ett etniskt homogent och sunt Sverige är allmän värnplikt en självklarhet men i dagens Sverige så är det rent vansinne eftersom en majoritet av de unga männen snart kommer utgöras av icke-vita som hatar svenskar.