2018-08-12, 23:02
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Det finns många muppar här som tror att de är bättre statistiker än de som sitter och jobbar med det på SIFO. Och det skulle förvåna mig om någon av mupparna har läst en enda högskolepoäng i statistik. Men de tror att det går bra med lite plus och minus från lågstadiets matte. Ärkepuckon. Tror ni inte att SIFO hela tiden utvecklar sina mätmetoder. Att de viktar om väljargrupper, bland annat utifrån valresultatet 2014 just för att mäta väljaropinionen bäst. Men om man är paranoid är det lätt att tro att SIFO tillhör MSM och makten som alltid blåljuger för folket ...Under 17 procent och sjunkande som en sten, det är SD.

Visst kan man kalla alla som inte håller med en för obildade idioter. Men även om så är fallet är det inget bevis för att man själv har rätt i sak. Det är bättre att lägga fram bra argument för sin sak.

Självklart utvecklar alla sina metoder, såväl företag som arbetar med o.u. som andra företag. Kruxet är att dessa olika företag visar olika siffror. Det gjorde de även förra valet och förrförra osv. SIFO var inte direkt bättre än de andra. Vad säger att de är det nu? Vad säger att de andra inte utvecklat sina metoder så att de är bättre nu? Alla kan rimligen inte ha rätt, varför bedömmer du att just SIFO har rätt och alla de andra fel?
Senast redigerad av Ancistrus 2018-08-12 kl. 23:04.
2018-08-13, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Sifo kör veckovisa mätningar nu fram till valet tror jag mig ha läst. På slutet dagliga mätningar.

Jo så har det varit men jag har bara sett en och nu är det den 13/8
2018-08-13, 07:15
Medlem
Citat:
Det finns många muppar här som tror att de är bättre statistiker än de som sitter och jobbar med det på SIFO. Och det skulle förvåna mig om någon av mupparna har läst en enda högskolepoäng i statistik. Men de tror att det går bra med lite plus och minus från lågstadiets matte. Ärkepuckon. Tror ni inte att SIFO hela tiden utvecklar sina mätmetoder. Att de viktar om väljargrupper, bland annat utifrån valresultatet 2014 just för att mäta väljaropinionen bäst. Men om man är paranoid är det lätt att tro att SIFO tillhör MSM och makten som alltid blåljuger för folket ...Under 17 procent och sjunkande som en sten, det är SD.

Har 10 poäng i statistik men ingen glädje av det alls när statistiken inte beter sig som vetenskapen säger att den ska göra. Beteendevetare och psykologer kan förklara för statistikerna varför intervjuobjekten inte är pålitliga och opåverkade av propaganda och utsatta för press.

Men när väl ett material finns så kan säkert statistikerna hantera det på rätt sätt. I varje fall de instituts som vill göra det. Det är nästa hake, de är också utsatta för press. Make the customer happy är ofta det som räknas i affärsvärlden.
2018-08-13, 07:18
Medlem
Citat:
”judepravda” Förstår att du symparisiterar med SD. Med sådana vänner behöver SD inga fiender. Senaste SIFO 17 procent och sjunkande som en sten

Ägare och chefredaktör vad kan man annat säga om DN?
2018-08-13, 08:13
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Jo så har det varit men jag har bara sett en och nu är det den 13/8
Det är inte så konstigt då den senaste kom i fredags.
2018-08-13, 13:01
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Om MP lyckas hålla sig kvar i Riksdagen så tappar jag allt hopp för det svenska folket. Då är hjärntvätten så massiv att vi aldrig kan rädda landet.

Seriöst, svenska folket ser det här: https://youtu.be/E206PdFTMds

och tycker det är ett parti som är lämpligt för Riksdagen. Folk är fan dumma i huvudet.
2018-08-14, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Om MP lyckas hålla sig kvar i Riksdagen så tappar jag allt hopp för det svenska folket. Då är hjärntvätten så massiv att vi aldrig kan rädda landet.

och tycker det är ett parti som är lämpligt för Riksdagen. Folk är fan dumma i huvudet.

Jag kan bara hålla med, om MP håller sig kvar ger jag upp, då finns det inget kvar att göra.
2018-08-14, 10:39
Medlem
Citat:

Håller helt med dej. Vore hemskt för svenskarna om detta världsfrånvarande "bubbelparti" skulle lyckas att komma över spärren.
2018-08-14, 14:46
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Lugna dig lite nu. Det finns 4-5% miljöfanatiker i en stor population, det får man helt enkelt räkna med. Får miljöpartiet hård konkurrens kan de försvinna men Centern är för borgerliga för dem.

Naturskyddsföreningen har sagt att vänsterpartiet har den bästa miljöpolitiken men jag tror inte mupparna har nåtts av det budskapet. För det parlamentariska läget är det bättre med ett stort V som alla andra ignorerar en ett litet Mp som både alliansen och sossarna tycker sig kunna samarbeta med.
2018-08-15, 13:28
Medlem
Jan Björklund är beredd att släppa fram en S-M-regering. Det kommer sannolikt att räcka om valresultatet är i närheten av dagens opinionssiffror. Däremot är motståndet mot en sådan regering kompakt inom S och M.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/7lAMQ8/jan-bjorklund-redo-slappa-fram-en-m-och-s-regering
2018-08-15, 14:24
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jan Björklund är beredd att släppa fram en S-M-regering. Det kommer sannolikt att räcka om valresultatet är i närheten av dagens opinionssiffror. Däremot är motståndet mot en sådan regering kompakt inom S och M.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/7lAMQ8/jan-bjorklund-redo-slappa-fram-en-m-och-s-regering

Nä, enligt senaste YouGov till exempel så skulle det krävas S-M-C-L eller S-M-V-L.

Dock är det mycket som kan hända än, och prognoserna är i nuläget vitt skilda. Väldigt mycket hänger på vilka av MP, L och KD som lämnar riksdagen.
2018-08-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Om både (C) och (L) lägger ner rösterna kan en sådan regering bli vald med stor säkerhet. Efter det är det tveksamt. Dels måste de komma överens inbördes och dels måste de få med sig fler partier. Tvingas en sådan regering förhandla med både (C) och (L) om stöd så kan (S) tänkas känna att de inte får igenom sin bidragspolitik medans (M) har lätt för att lägga förslag som går igenom.

Det lär ju särskilt bli fallet om inte (V)+(S)+(M) får majoritet så att (S) kan få igenom bidrag och skattehöjningar den vägen.

Dessutom är en sådan regering helt beroende av att ingen tror att den blir verklighet innan valet. Börjar väljare misstänka sådant så lär både (S) och (M) rasa i opinionen. Då är det kört för en sådan lösning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in