2018-08-12, 21:54
Medlem
Harakirigubben är det svarta fåret i Stockholm. De flesta ogillar den jäveln men för turister från andra delar av Sverige samt utomlands är han en turistattraktion.

Antalet bråk, tjaffs och slagsmål utanför den där korvvagnen genom åren är häppnandsväckande.

Petter är bara en i mängden.
Det man borde fokusera på från myndighetshåll är varför det bara blir problem utanför den korvvagnen bland Stockholms alla korvvagnar och sen göra någonting åt det.
Citera
2018-08-12, 22:43
Medlem
JerryCottons avatar
För alla som undrar om korvgubben får sända live, ja det får han. Länsstyrelsen har gett honom grönt ljus. Polisen beslagtog hans utrustning och han sände inte live från fastmonterade kameror medan ärendet utreddes. Han fortsatte dock att streama från en mobilkamera under utredningen om jag minns rätt.
Citera
2018-08-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
För alla som undrar om korvgubben får sända live, ja det får han. Länsstyrelsen har gett honom grönt ljus. Polisen beslagtog hans utrustning och han sände inte live från fastmonterade kameror medan ärendet utreddes. Han fortsatte dock att streama från en mobilkamera under utredningen om jag minns rätt.

Snickesnacket om länsstyrelsen vet jag inte mycket om, bara hört Jesper tjata om det.

Dock säger lagen så här;

Citat:
Om fotografierna/filmerna dock används vid marknadsföring (reklam) och dessa innehåller bilder av personer vars ansikten går att känna igen eller att de annars kan identifieras, så krävs samtycke av dessa personer för att bilderna ska få publiceras, enligt 1 § lag (1978:800) om namn och bild i reklam. Om fotografierna i stället ska ingå i till exempel en konstutställning så krävs normalt inte något samtycke från de personer som kan identifieras.

Det kan även finnas vissa tillämpliga begränsningar i personuppgiftslagen (1998:204) (PUL), se här. En bild räknas som en personuppgift och det finns bland annat regler om att en publicering av en bild av en person inte är tillåten om det är kränkande för personen, vilket framgår av den så kallade missbruksregeln.

Är livestreamen någon form av reklampelare? Jag vet inte. Kan det vara kränkande att publicera när någon hamnar i slagsmål? Beter sig odrägligt under berusning?

Är en fråga för juridikforumet dock känner jag.
Citera
2018-08-13, 03:12
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Han är en entreprenör av rang. Förutom att dra in en hel del pengar på musiken och diverse gigg därifrån är han även krögare, säljer diverse vinner men kallar sig själv för sommelier (vet inte om det är någon utbildning som krävs, men tvivlar inte på att han kan en hel del om vin), samt föreläser vilket man kan tjäna riktigt stora pengar på.

Sedan krävs det givetvis en näsa för pengar för att kunna behålla och utveckla sitt kapital.

Wow, fanboy-alert.

Han är en nolla. Att han fått snålskjuts till kändisskap och utnyttja detta säger inte så mycket, förutom att du vill suga hans kuk.
Citera
2018-08-13, 03:57
Medlem
libbens avatar
Korvgubbens livestream skyltning är inte tillräckligt tydlig och inget folk tänker på.

Det måste framgå tydligare att här och nu blir du som beställare framför min vagn live streamad på youtube.

Men vem ska göra en anmälan och få korvgubben att ändra sin skyltning? Kanske Petter är den som driver det.

Korvgubben skyltar, men det är ingen som tänker på den skyltningen på natten och under fylla. 97% av nya kunder kommer aldrig fatta att de blir live streamade ifall ingen berättar för dem att det pågår live stream när de står där eller fått det berättat i förväg.
Citera
2018-08-13, 04:20
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Korvgubbens livestream skyltning är inte tillräckligt tydlig och inget folk tänker på.

Det måste framgå tydligare att här och nu blir du som beställare framför min vagn live streamad på youtube.

Men vem ska göra en anmälan och få korvgubben att ändra sin skyltning? Kanske Petter är den som driver det.

Korvgubben skyltar, men det är ingen som tänker på den skyltningen på natten och under fylla. 97% av nya kunder kommer aldrig fatta att de blir live streamade ifall ingen berättar för dem att det pågår live stream när de står där eller fått det berättat i förväg.

Sant. Konstigt att korvis inte fixar det där så det blir lagligt.
Citera
2018-08-13, 04:52
Medlem
Jag har nog missat något, vad hände? Att han inte vill bli livesänd i fyllan? Nej det är det väl inte många som önskar.

Tycker däremot den till synes nyktra personen som jobbar där skulle kunna sköta saken bättre så det inte uppstår onödig irrititation.

Jag själv hade blivit väldigt irriterad om någon skickade ut mig live utan min vetskap.
Citera
2018-08-13, 09:43
Medlem
Europes avatar
Jag såg inte ens klippet med ljud. Jag är dock säker på att om man som kändis hamnar i den situationen och inte vill bli filmad, så håller man antingen god min och vinkar till kameran, eller så är man Axl Rose. Allt däremellan blir lätt lite pinsamt.
Citera
2018-08-13, 12:38
Medlem
sturestolpskotts avatar
Det mest tragiska är ju att han fram till han hotar med att "folk ska komma dit" har uppfört sig alldeles exemplariskt precis som den "mysgubbe" han är. Han hälsar på folk, visar intresse för andra genom att ställa frågor, och blir till och med tjenis med en full finne.

Han känns verkligen jordnära och som en representant för sverige när han glider runt där lite mysfull efter en utekväll för att få sig en körvjävel. Jag menar, kan det bli mer svensk sommar än så?

Hela livestreamen hade vart bra marknadsföring för Petter om det inte hade vart för att han började lacka ur och hota med folk. Antagligen beror det på att han inte minns vad han sagt eller gjort och tror sig kunna radera materialet. Han förstod nog aldrig att det var live.
Senast redigerad av sturestolpskott 2018-08-13 kl. 12:40.
Citera
2018-08-13, 13:28
Medlem
Hahahaha

Svårt att avgöra vem som är mest pinsam av de där fjantarna men tror nog Petter vann den tävlingen.

Synd att dom inte började slåss, hade gärna sett Jesper åka på rejält med stryk.
Citera
2018-08-13, 13:42
Medlem
BrainDisorders avatar
Kom det några grabbar och fixade problemet eller? Jag vill också ha folk att ringa mitt i natten när det strular till sig.
Citera
2018-08-13, 14:30
Medlem
Sommargays avatar
roligt som fan när petter lämnar över luren på premissen att "här skall du få snacka med hårda killar man inte skojjar med" och harakirisnubben bara "nä jag livestreamar bara och det har jag tillstånd till, här kommer petter igen" och lämnar tillbaks luren.
petter trodde han skulle skita ner sig men blev brutalt avväpnad med ett flin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in