Citat:
Ursprungligen postat av
JerryCotton
För alla som undrar om korvgubben får sända live, ja det får han. Länsstyrelsen har gett honom grönt ljus. Polisen beslagtog hans utrustning och han sände inte live från fastmonterade kameror medan ärendet utreddes. Han fortsatte dock att streama från en mobilkamera under utredningen om jag minns rätt.
Snickesnacket om länsstyrelsen vet jag inte mycket om, bara hört Jesper tjata om det.
Dock säger lagen så här;
Citat:
Om fotografierna/filmerna dock används vid marknadsföring (reklam) och dessa innehåller bilder av personer vars ansikten går att känna igen eller att de annars kan identifieras, så krävs samtycke av dessa personer för att bilderna ska få publiceras, enligt 1 § lag (1978:800) om namn och bild i reklam. Om fotografierna i stället ska ingå i till exempel en konstutställning så krävs normalt inte något samtycke från de personer som kan identifieras.
Det kan även finnas vissa tillämpliga begränsningar i personuppgiftslagen (1998:204) (PUL), se här. En bild räknas som en personuppgift och det finns bland annat regler om att en publicering av en bild av en person inte är tillåten om det är kränkande för personen, vilket framgår av den så kallade missbruksregeln.
Är livestreamen någon form av reklampelare? Jag vet inte. Kan det vara kränkande att publicera när någon hamnar i slagsmål? Beter sig odrägligt under berusning?
Är en fråga för juridikforumet dock känner jag.