2018-08-12, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det där är inte så simpelt. Lagen är uppspikad på korset. Men synd är fortfarande synd, och vi ska inte leva i synd. Så typ ja.

Men det finns ju mängder med lagar i Moseböckerna, tex:
Tredje Moseboken, 15:16:
https://www.bibeln.se/las/2k/3_mos

"16Om en man har haft sädesavgång, skall han bada och är oren till kvällen. 17Alla klädesplagg och allt av skinn som hans säd har kommit på skall tvättas och är orent till kvällen. 18Om en man har samlag med en kvinna och får sädesuttömning, skall de bada och är orena till kvällen."

Måste kristna följa dessa lagar tex?
Citera
2018-08-12, 23:43
Bannlyst
Citat:
Samvetet ska man lyssna på men det funkar inte perfekt. Människan är fallen och trasig.

Tillåtet? Det finns två typer av lagar i moseböckerna. Det ena är ceremoniella lagar för att Israel skulle särskilja sig från avgudadyrkarna i närområdet. Dom är inte relevanta. Sen finns det lagar som handlar om vad som är synd. Synd är synd.

Det jag tänkte på var det här med de Noakidiska lagarna:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Noakidiska_lagarna

Men där står också följande:
"Det är tillåtet för noakider att ta på sig ytterligare förhållningsregler som normalt sett är associerade med judar, exempelvis kosher-hushållning, bära kippa och tallit. Emellertid finns det somliga undantag."

Vad vet du om det? Vilka är "undantagen"?
Citera
2018-08-13, 00:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men det finns ju mängder med lagar i Moseböckerna, tex:
Tredje Moseboken, 15:16:
https://www.bibeln.se/las/2k/3_mos

"16Om en man har haft sädesavgång, skall han bada och är oren till kvällen. 17Alla klädesplagg och allt av skinn som hans säd har kommit på skall tvättas och är orent till kvällen. 18Om en man har samlag med en kvinna och får sädesuttömning, skall de bada och är orena till kvällen."

Måste kristna följa dessa lagar tex?

Det där har bara med ceremoniell renlighet att göra, sen kan det finnas poänger att hålla sig ren och fräsch.

Citat:
Det jag tänkte på var det här med de Noakidiska lagarna:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Noakidiska_lagarna

Men där står också följande:
"Det är tillåtet för noakider att ta på sig ytterligare förhållningsregler som normalt sett är associerade med judar, exempelvis kosher-hushållning, bära kippa och tallit. Emellertid finns det somliga undantag."

Vad vet du om det? Vilka är "undantagen"?

Det där är ju vad judarna påstår gäller alla. Gå på vad bibeln säger istället. Men det mesta i noakidlagarna är ju vettigt.
Citera
2018-08-13, 00:29
Bannlyst
Citat:
Det där har bara med ceremoniell renlighet att göra, sen kan det finnas poänger att hålla sig ren och fräsch.

Det där är ju vad judarna påstår gäller alla. Gå på vad bibeln säger istället. Men det mesta i noakidlagarna är ju vettigt.

Men de lagarna kring sädesavgång gäller ju även till vardags, och även i "krig":

Femte Moseboken, 23:9-11:

"9 När du drar ut i fält mot dina fiender skall du ta dig i akt för allt som väcker anstöt. 10 Om någon man har blivit oren genom att få utlösning under natten, skall han gå ut ur lägret och får inte komma tillbaka 11 förrän i kvällningen, när han har badat. Då får han komma in i lägret, när solen går ner"

"väcker anstöt", känns ganska allmängiltigt.

Sen nedanstående noakidiska lag:
"2. Tillbed inte falska Gudar eller avbilder"

Är INTE Jesuskorset och andra bilder på Jesus avbilder, eller gudabilder?
Citera
2018-08-13, 00:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Men de lagarna kring sädesavgång gäller ju även till vardags, och även i "krig":

Femte Moseboken, 23:9-11:

"9 När du drar ut i fält mot dina fiender skall du ta dig i akt för allt som väcker anstöt. 10 Om någon man har blivit oren genom att få utlösning under natten, skall han gå ut ur lägret och får inte komma tillbaka 11 förrän i kvällningen, när han har badat. Då får han komma in i lägret, när solen går ner"

"väcker anstöt", känns ganska allmängiltigt.

Lost in translation. Det är avguderi som åsyftas.

Citat:
Sen nedanstående noakidiska lag:
"2. Tillbed inte falska Gudar eller avbilder"

Är INTE Jesuskorset och andra bilder på Jesus avbilder, eller gudabilder?

Jesus ska tillbes, inte korset eller bilder av Jesus. Syftet med korset är att det är en symbol, inte att det är en avgudabild. Och Jesus är inte någon avgud dessutom. Han är Gud.
Citera
2018-08-13, 01:29
Bannlyst
Citat:
Lost in translation. Det är avguderi som åsyftas.

Jesus ska tillbes, inte korset eller bilder av Jesus. Syftet med korset är att det är en symbol, inte att det är en avgudabild. Och Jesus är inte någon avgud dessutom. Han är Gud.

Men det står att man blir "oren" av utlösning, och sen står det speciella regler för hur man ska hantera den orenheten. Gäller dessa regler INTE för kristna?

Sen angående avbilder i Andra Moseboken, 20:1-6:

https://www.bibeln.se/las/2k/2_mos

"1Detta är vad Gud sade: 2Jag är Herren, din Gud, som förde dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret. 3Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. 4Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. 5Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig 6men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud."

Och sen i Andra Moseboken, 33:18-23:

18Mose sade: ”Låt mig få se din härlighet!” 19Herren svarade: ”Jag skall låta min höghet och prakt gå förbi dig, och jag skall ropa ut namnet Herren inför dig. Jag skall vara nådig mot den jag vill vara nådig mot och barmhärtig mot den jag vill vara barmhärtig mot.” 20Han fortsatte: ”Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.” 21Sedan sade Herren: ”Här bredvid mig finns en plats, ställ dig här på klippan! 22När min härlighet går förbi skall jag ställa dig i en klyfta i berget och skyla dig med min hand tills jag har gått förbi. 23Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se.
Citera
2018-08-13, 01:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Men det står att man blir "oren" av utlösning, och sen står det speciella regler för hur man ska hantera den orenheten. Gäller dessa regler INTE för kristna?

Ceremoniell renhet för att kunna befinna sig i samma läger som Guds tabernakel. Men som kristen ÄR jag Guds tabernakel, då den Helige Ande tar sin boning hos mig. Att så kan vara fallet är för att jag är tvättad ren i Jesu blod. Jag blir inte ceremoniellt oren.

Citat:
Sen angående avbilder i andra Moseboken, 20:1-6:

https://www.bibeln.se/las/2k/2_mos

"1Detta är vad Gud sade: 2Jag är Herren, din Gud, som förde dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret. 3Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. 4Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. 5Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig 6men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud."

Och sen i Andra Moseboken, 33:18-23:

18Mose sade: ”Låt mig få se din härlighet!” 19Herren svarade: ”Jag skall låta min höghet och prakt gå förbi dig, och jag skall ropa ut namnet Herren inför dig. Jag skall vara nådig mot den jag vill vara nådig mot och barmhärtig mot den jag vill vara barmhärtig mot.” 20Han fortsatte: ”Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.” 21Sedan sade Herren: ”Här bredvid mig finns en plats, ställ dig här på klippan! 22När min härlighet går förbi skall jag ställa dig i en klyfta i berget och skyla dig med min hand tills jag har gått förbi. 23Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se.

Det där handlar om att man inte ska tillbe änglar och andra himmelska väsen. Men Jesus är Gud. Jesus ska man tillbe.
Citera
2018-08-13, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ceremoniell renhet för att kunna befinna sig i samma läger som Guds tabernakel. Men som kristen ÄR jag Guds tabernakel, då den Helige Ande tar sin boning hos mig. Att så kan vara fallet är för att jag är tvättad ren i Jesu blod. Jag blir inte ceremoniellt oren.

Det där handlar om att man inte ska tillbe änglar och andra himmelska väsen. Men Jesus är Gud. Jesus ska man tillbe.

Men om jag INTE VÅGAR tillbe Jesus, av rädsla för att göra Gud arg. Vad gör jag då?
Citera
2018-08-13, 01:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Men om jag INTE VÅGAR tillbe Jesus, av rädsla för att göra Gud arg. Vad gör jag då?

Då gör du fel, för Jesus ÄR Gud. Han blir inte arg över just det.
Citera
2018-08-13, 04:09
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
I Moseböckerna så står det väl ganska mycket om orena saker som INTE kommer från oss?

Det får stå för dem.
Citera
2018-08-13, 09:08
Medlem
Man måste skilja på lag och Ande.
Har man inte Anden måste man ha lagen.
De gamla profeterna hade Guds Ande.
Citera
2018-08-13, 09:23
Medlem
Problemet med de flesta kristna församlingar är att de forcerar fram saker i ett mänskligt försök att prestera!
Sluta med det.
Det är inte Guds Verk. Det är ni.
Det blir inte bra.
Låt Gud verka.
Låt bli att hålla på och försöka bygga upp saker i ert mänskliga förstånd - det kommer aldrig leda någon vart!
Har ni glömt bort Att Vara Stilla inför Herren?
Jag ger snart upp om er.
Ödmjukhet vad är det?
Kyrkor som är utformade som nån slags klassrum och salar och sulor, lägg ner dem!
Kom NÄRA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in