2018-08-05, 03:16
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det måste vara en oerhört tung börda för de anhöriga att inte få svar på frågan VARFÖR.

Hade parets bortgång berott på sjukdom, olycka eller om de själva varit inblandade i något hade det varit greppbart för anhöriga. När en galning, gestaltad av Edvin, lever ut sina drömmar om att mörda någon blir helt obegripligt.

Varför valdes dessa ut?
Varför åkte Edvin till denna adress?

Dessa frågor kommer förmodligen att bli obesvarade.

Jag vet 🙁.

Så oerhört tragiskt. Tror som du att det är mycket svårare att komma över något sånt här än t.ex sjukdom eller ålder.

En sak som jag verkligen undrar är hur han åkte raka vägen hem till paret och mördade dom.

Om han hade rekat innan så hade han inte valt dom då de nästan alltid hade folk på besök och barnen dök upp till och från.

Har ju blivit utskrattad i denna tråden innan (och kallad idiot) men det känns fortfarande inte som att allt fallit på plats, känns som om några viktiga bitar i pusslet saknas.

(Juridisk sett är fallet klart)
Citera
2018-08-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ska försöka förklara mig.

Detta är ett något märkligt fall. En ovanligt korkad gärningsman som trots stora fötter inte lyckas hålla dem på jorden. Han lever hellre på drömmar och fantasier.

En polisutredning, åtal och första rättegång som trots lyckat resultat bygger på tur.

Det gjordes inte någon mobilkoll dag 1 när brottet uppdagades. Därför vet man inte vem eller vilka som befanns på denna plats. Det kunde varit någon som gått under radarn då mobiluppgifterna i FUP bygger på uppkopplade samtal.

Edvin hade ett antal månader på sig att tuta ihop ett trovärdigt händelseförlopp och undanröja bevis.
Han följde media noga om detta fall och ändå blev resultatet platt.
Varför drog han inte till med att medkumpanerna åkte i den påstådda raggarbilen som inte hittats.

Edvin blir istället lyrisk när han beskriver sina fantasier om att mörda någon. Rättens ledamöter måste sett ut som fågelholkar. Där satte han sin sista spik. Den första var när han betalade tejpen med kreditkort.

Hade Edvin pröjsat tejpen kontant hade han varit en fri man idag.

Ursäkta mig om jag inte förstår - men vad i det du skrev här var så viktigt att hålla tyst om tills HR-domen vunnit laga kraft?
Citera
2018-08-11, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Jag vet 🙁.

Så oerhört tragiskt. Tror som du att det är mycket svårare att komma över något sånt här än t.ex sjukdom eller ålder.

En sak som jag verkligen undrar är hur han åkte raka vägen hem till paret och mördade dom.

Om han hade rekat innan så hade han inte valt dom då de nästan alltid hade folk på besök och barnen dök upp till och från.

Har ju blivit utskrattad i denna tråden innan (och kallad idiot) men det känns fortfarande inte som att allt fallit på plats, känns som om några viktiga bitar i pusslet saknas.

(Juridisk sett är fallet klart)

Varför Edvin åkte till paret Lekander är intressant. Enligt egen utsaga och vittnesmål av hans far var de geografiska kunskaperna bristfälliga.

Detta verkar dock lite märkligt då han dagen före åkte till Borås utan problem samt efter besöket i Mantorp hade Edvin inga problem med att hitta till bankomaten i Borensberg, samt därefter ett matställe i Linköping.

När Edvin påstod att hans medkumpan hade, mer eller mindre, tvingat honom att köra till aktuell adress tycker jag det pekar mot att Edvin varit på denna plats tidigare. Antingen rekat eller försökt ta kontakt med paret och kanske blivit rädd eller att de hade besök.

Edvin verkar på något vis varit målinriktad till parets bostad.
Citera
2018-08-11, 10:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Varför Edvin åkte till paret Lekander är intressant. Enligt egen utsaga och vittnesmål av hans far var de geografiska kunskaperna bristfälliga.

Detta verkar dock lite märkligt då han dagen före åkte till Borås utan problem samt efter besöket i Mantorp hade Edvin inga problem med att hitta till bankomaten i Borensberg, samt därefter ett matställe i Linköping.

När Edvin påstod att hans medkumpan hade, mer eller mindre, tvingat honom att köra till aktuell adress tycker jag det pekar mot att Edvin varit på denna plats tidigare. Antingen rekat eller försökt ta kontakt med paret och kanske blivit rädd eller att de hade besök.

Det nämndes väl i tråden någon gång att paret ev. hade haft ute en bilannons på Blocket? Har man någonstans kunnat verifiera detta? Tänker om Edvin gjorde sitt val av mordoffer utifrån detta.
Citera
2018-08-12, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det nämndes väl i tråden någon gång att paret ev. hade haft ute en bilannons på Blocket? Har man någonstans kunnat verifiera detta? Tänker om Edvin gjorde sitt val av mordoffer utifrån detta.

Tror inte att detta har verifierats men det skulle kunna vara en trolig förklaring till Edvin utflykt.

Blocketannonsen behöver inte ha varit ute i anslutning till hans resa. Bilen kan ha varit upplagd tidigare, kanske någon vecka eller månad, innan Edvin bestämde sig för att syna fordonet på plats.

Blocket är ju en känd källa till obehagliga hembesök.
Citera
2018-08-12, 05:09
Medlem
Citat:

Så här såg det ut då.

(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12
Citera
2018-08-12, 13:07
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Det är bara att se positivt på det. Han förlorar bara tid och kan sedan komma ut och fortsätta med sitt liv.

Det är helt riktigt, det var så Edvin såg på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Komma ut? Det är tack och lov skillnad på "livstid" nu och på 60/70-talet, nu lär han få sitta tills han börjar bli grå, så det är bara för honom att inrätta sig för ett liv innanför murarna där vi andra är skyddade från hans mordiska infall..

Nynyny, tar bara Edvins egna ord och använder sig av dem. Det var faktiskt så Edvin uttryckte sig (hur märkligt det än låter). Han resonerade på fullt allvar att det är bara tid man förlorar sedan fortsätter livet som vanligt.
Citera
2018-08-12, 22:18
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Jo det har vi ju skrivit om tidigare, hur han åker raka vägen dit, mördsr paret, ger sej iväg till bankomat och sedan äter.

Tycker fortfarande att det saknas bitar i pusslet men eftersom det juridiska är klart så kommer vi nog aldrig att få veta.
Citera
2018-08-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Jo det har vi ju skrivit om tidigare, hur han åker raka vägen dit, mördsr paret, ger sej iväg till bankomat och sedan äter.

Tycker fortfarande att det saknas bitar i pusslet men eftersom det juridiska är klart så kommer vi nog aldrig att få veta.

Du kanske missuppfattade mej, jag vet att det skrivits om detta tidigare. Det jag funderade på var varför Edvin påstods ha dåligt lokalsinne. Han hade svårt att hitta före gärningen men tydligen inte efter.

Instämmer i att det saknas en hel del pusselbitar. Den viktigaste som saknas är motivet. Varför befinner sig Edvin hos paret i Mantorp vid aktuell tid.
Citera
2018-08-13, 00:11
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Så här såg det ut då.

(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12

Tack, detta friskade upp minnet. Det innebär ju att Edvin rent teoretiskt kan ha sett TL's annons och av någon anledning föll därför det ödesdigra valet på just paret Lekander när han begav sig hemifrån den dagen.

Med tanke på andra fall i närtid, t.ex. de som dumpade den 60-åriga kvinnan i en Bigbag, där just blocket-annonser fungerat som svepskäl för GM att få tillträde till BO's bostäder, så kanske bilannonsen faktiskt var en anledning till att Edvin valde Lekanders till sina offer. Undrar om han någonsin kommer att berätta sanningen
Citera
2018-08-13, 00:18
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Du kanske missuppfattade mej, jag vet att det skrivits om detta tidigare. Det jag funderade på var varför Edvin påstods ha dåligt lokalsinne. Han hade svårt att hitta före gärningen men tydligen inte efter.

Instämmer i att det saknas en hel del pusselbitar. Den viktigaste som saknas är motivet. Varför befinner sig Edvin hos paret i Mantorp vid aktuell tid.

Ja nu förstår jag vad du menade.

Men jag själv tyckte att han redan när han åker från Jönköping så kör han raka vägen till paret och när man kollar på Google Maps verkar det inte vara en plats som man "bara kör förbi" av en slump?

Så man undrar ju om han varit där förut?
Eller om lokalsinnet inte var så dåligt ändå?
Citera
2018-08-21, 16:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack, detta friskade upp minnet. Det innebär ju att Edvin rent teoretiskt kan ha sett TL's annons och av någon anledning föll därför det ödesdigra valet på just paret Lekander när han begav sig hemifrån den dagen.

Med tanke på andra fall i närtid, t.ex. de som dumpade den 60-åriga kvinnan i en Bigbag, där just blocket-annonser fungerat som svepskäl för GM att få tillträde till BO's bostäder, så kanske bilannonsen faktiskt var en anledning till att Edvin valde Lekanders till sina offer. Undrar om han någonsin kommer att berätta sanningen

Nu är det länge sedan jag läste FUP och minnet börjar blekna. Orkar inte läsa i FUP igen.
Men jag minns att döttrarna till paret berättade om att någon köpte bilen. Det var utländska personer och de köpte bilen väldigt billigt (5000 kr?). Som jag minns det tog döttrarna (ev sonen) upp detta flera gånger och de verkade något oroliga över dessa köpare som hade varit väldigt noga med att kolla bilen och frågade mycket om olika skador mm (ungefär).

Jag tror inget framkom att Edvin hade varit inne på Blocket annonsen eller att det fanns några andra tecken som tydde på att hade kännedom om adressen och paret. Inte heller hittades det några bevis att han hade åkt och rekat. Det var ändå 20 mil (något ditåt) mellan Mantorp och Edvins hem.

Jag vet att jag själv tänkte att han möjligen tidigare (mycket tidigare) rekat på tex jobb datorer eller annat ställe där man inte kunnat spåra hans sökningar. För skumt känns det att han råkade på paret så där utan vidare. Det fanns ingen som vittnade om besök av den underligt artige Edvin som har en ovanlig kropshydda som man sent skulle glömma "så där" bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in