Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-12, 19:27
Medlem
Doktor Porks avatar
Räknar man baklänges så får jag det till att 38% av undersökningen anses tillhöra storstad och 62% övriga Sverige. Det stämmer ungefär med Storstockholm, Storgöteborg och Stormalmös andel av befolkningen som har lite drygt 4 miljoner invånare. Tycker det inte talar så mycket mot AfS egentligen. Lite äldre knegare i glesbygd känns väl mer som Sverigedemokraternas allra starkaste målgrupp idag, och det är svårare att slå igenom i debatten och svårare att nå kritiskt massa i de områdena. Samtidigt har AfS kostym på sig och en mer medelklassig framtoning. Frågan är väl mer vad som händer senare under kampanjen. Visst, MED lär verkligen ha slagsida mot storstad, men frågan är hur stora de är.
Citera
2018-08-12, 19:48
Medlem
StuGs avatar
Jag skulle säga att AfS framtoning är mer ung akademiker, högutbildade, tjänstemän, poliser, jurister, militärer och företagare.
(återspeglas av riksdagskandidaterna).
Människor med intellekt nog att ifrågasätta det etablerade narrativet med driv. Ja, hög energi...

SD har också det men det är ett "folkligare" parti med många (med rätta) besvikna gråsossar och knegare. Bra - ty det medger en storlek som till slut får skämsfaktorn och skrämselpropagandan tappa luften och vi når en tipping point där "followers" fyller på - och skapar en snöbollseffekt Wolodarski, MSM och köpta/lurade 7klöverpolitiker inte kan stoppa hur hesa de än skriker sig.

Två oppositionspartier i riksdagen är bra.
Senast redigerad av StuG 2018-08-12 kl. 19:51.
Citera
2018-08-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag har följt tråden ganska länge och sett vad dom har skrivit och det råder ingen tvekan där. Tumidanda klarar knappt av att skriva en rad utan att blanda in "judar" eller "rasblandare" eller liknande. Men okej, jag ska släppa det. Alla har rätt att tycka vad dom vill. Det var mer ett svar på en kommentar från Baggebo ändå.

Till det mer intressanta. Talet igår så var det helt klart ett ganska stort steg mot tidigare. Jag förstår att vissa i tråden gillade det.
Att tala om ett homogent etniskt Sverige och i samma andemening blonda och blåögda och Bullerbyn. Nu har jag själv blåa ögon så jag klarar mig...Men du förstår kanske problemet!?

Jag vill inte vara den som är den, men det är knappast bara "nassar" som pratar om judar eller problemet med rasblandning. Det finns till och med judar som pratar om "judefrågan". Jag själv tycker det är problematiskt hur judar har en sådant oproportionerlig makt i Sverige (och USA), och jag kan inte säga att jag är överförtjust i rasblandning heller för den delen (främst pga dagens situation, annars hade jag nog inte brytt mig något vidare). Man skulle lätt kunna tro att jag är "nazist" i brist på bättre vetande, men det är jag inte. Innan jag blev politiskt medveten tyckte jag nationalism var löjligt eller "onödigt".

Blondhet och blåögdhet är den stereotypiske svensken, och man ska givetvis tolka det bildligt eller symboliskt först och främst. Faktum är att hans uttalande var en uppenbar kontring till Åkessons tidigare "det är inte önskvärt" att svenskar kännetecknas som just blåögda och blonda, samt mot Åkessons tidigare uttalande att "Bullerbyn inte kommer tillbaka". Svenskar är inte korkade. Kolla bara på NMRs medlemmar och aktivister. Många brunhåriga och brunögda där, även i NMRs ledning. Vi pratar liksom om mikroevolution. Det föds liksom blåögda svarta och kineser lite då och då.

Men visst, vi kan alltid prata om hur smart det var att just nämna detta, då många förmodligen inte förstår att det var en kontring mot Åkesson. Men å andra sidan upplevde jag att Jeff Ahl sade detta rätt spontant och impulsivt. Dvs att det ej var något planerat av honom. Jag tror dock att svenskar fattar.
Citera
2018-08-12, 20:09
Medlem
Hardstekts avatar
Jag tror utbildningsnivån är ungefär den samma om man tar hänsyn till ålder. Äldre svenskar har generellt lägre utbildningsnivå.

Men jag tror sd har mer äldre människor och är mer Skåne och glesbygdsbetonat.

Medans afs är mer stockholm och yngre.

Det är ett yngre parti, med yngre väljare och yngre aktiva. Samtidigt väldigt centrerat kring sthlm.
Citera
2018-08-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Nej det är det inte. Du är en nazist precis som din kollega Tumidanda som härjar här i tråden, även om ni kanske inte vågar erkänna det för er själva. Det var sådana som ni som styrde fram SvP till succévalet på hela 0,04% och det är sådana som ni som idag styr NMR.

Det var absolut inte såna som vi som styrde SvP mot katastrofen. Tvärtom så varnade såna som vi för hur dåligt SvP styrdes och hur tokigt partiet agerade innan valet 2014.
Citera
2018-08-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Det är tidernas starkaste högervåg i Europa. Det kan väl inte undgått någon? I relation till det är ett hundratal deltagare på "århundradets" kick-off inte så jävla bra eller hur?

SD har runt 20% klart de har många tittare. Inget av det du skriver är något försvar till att AFS inte samlar fler än ett hundratal. Och då var ju hela extremhögern där från NMR, NU, DFS osv på plats. Det är ganska löjliga siffror. Sätt det i relation med Salem eller folkets marsch då samma konstellationer samlade 1000 personer(fast AFS var då ND eller SVP). Det är alltså överlag en jätte minskning. Vilket är sjukt när det finns ett högerextremt parti med 20% av rösterna och alla snackar om er favvofråga: invandring. Är inte särskilt imponerad.

Du har faktiskt rätt. Salem och de där grejerna för lite över tio år sedan drog väl som mest ca 2000 pers och det var till ett i princip öppet "nazistiskt" evenemang och i en tid då det hetsen från media och vänstern var värre.
Citera
2018-08-12, 20:32
Medlem
Kattenxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Du har faktiskt rätt. Salem och de där grejerna för lite över tio år sedan drog väl som mest ca 2000 pers och det var till ett i princip öppet "nazistiskt" evenemang och i en tid då det hetsen från media och vänstern var värre.

Ja samma missbedömning som vänstern på 70talet gjorde. Allt pekar på att stora invandringskritiska partier äter upp de mer extrema delarna av dessa rörelser. Det kan du se om du jämför med Tyskland(AFD och NPD) England(BNP-UKIP) Danmark, Norge och Finland. Utrymmet blir inte större utan mindre. Så var det ju på 70talet också för vänstern alltså "alla" var vänster men nöjde sig med sossarna VPK hade sina 5% och de andra småpartierna ännu mindre.
Citera
2018-08-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonArnstad
Könsfördelningen är ju absolut inget som talar emot AfS om man jämför med de andra någorlunda realistiska alternativ som kan döljas under övriga. MED som ju har en "mjukare" image borde väl rimligtvis kunna ha en något jämnare könsfördelning, samma sak med Piratpartiet (som även om jag ibland blir förvånad över att de fortfarande existerar skulle kunna vara något överskattade i just webmätningar, jag tror t ex knappast att de 1,2% de fick i senaste Sentio har med verkligheten att göra).

Åldern känns väl helt ok för både AfS och MED medan PP i alla fall enligt mina fördomar borde tilldra sig en yngre väljarskara.

Men håller tyvärr med om att storstad känns som den mindre positiva delen. PP vågar jag inte uttala mig om, men MED känns instinktivt som det "mest ofarliga" alternativet av de som inte är 100% för oreglerad massinvandring, vilket skulle kunna leda till att de går bättre i storstad än landsbygd. AfS trodde jag däremot skulle ha ungefär samma tendens som SD, med klart starkare stöd på landsbygd än i storstad.

Man kan ju hoppas att det är något gott som kommit ut av den starka Stockholmsdominansen bland företrädarna, även om det som sagt känns tveksamt. Men å andra sidan, är det mer realistiskt att PP + MED tillsammans skulle skrapa ihop ca 3% i mätningen (om vi leker med tanken att AfS skulle ligga på strax under 2%)?

AFS problem är att de flesta i Sverige aldrig har hört talas om partiet. Jag inbillar mig att politiskt intresserade människor, såna som har snappat upp att AfS existerar, oftast bor i större städer. Fördel AfS alltså.
Citera
2018-08-12, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Ja samma missbedömning som vänstern på 70talet gjorde. Allt pekar på att stora invandringskritiska partier äter upp de mer extrema delarna av dessa rörelser. Det kan du se om du jämför med Tyskland(AFD och NPD) England(BNP-UKIP) Danmark, Norge och Finland. Utrymmet blir inte större utan mindre. Så var det ju på 70talet också för vänstern alltså "alla" var vänster men nöjde sig med sossarna VPK hade sina 5% och de andra småpartierna ännu mindre.

Å andra sidan hade väl chanserna för ett AfS för cirka tio år sedan knappast varit bättre då, än idag!? Åsiktskorridoren var smalare då.
Citera
2018-08-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Javisst!

Allt judarna rör förvandlas till skit och det kommer även Sverigedemokraterna få erfara. Riksdagens mest zionistvänliga parti med judinnan Paula Bieler (vars mor var någon höjdare inom NKVD har jag för mig). Och de judiska bröderna Ekeroth, den ene vinnare av Hertzelpriset. Vad har dessajudar med Sverige att göra?

Jag hoppas AfS ser till att inte försöka går i SD's fotspår och avvisar zionister som medlemmar.

Läste nu i dagarna att SD har sin egna "iranier" i partiet, som har som uppdrag att "kartlägga" och bekämpa antisemitism.

Varför intresserar detta en "iranier" och framförallt ett svenskt nationalistparti som SD? Ja det är väl uppenbart för alla med lite hjärna.
Citera
2018-08-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
AFS problem är att de flesta i Sverige aldrig har hört talas om partiet. Jag inbillar mig att politiskt intresserade människor, såna som har snappat upp att AfS existerar, oftast bor i större städer. Fördel AfS alltså.

Håller helt med om problemet, ställer mig betydligt mer skeptisk till din analys om större politiskt intresse i större städer. Men det kan iofs vara lite konfirmeringsbias inblandad då jag själv är från landsbygden.

Hoppas hur som helst att du har rätt angående AfS i alla fall. Oavsett vilket så har väl de flesta av partiets aktiviteter så här långt tagit plats i Stockholm, det kan ju vara så att de är mer kända där tack vare att de varit synligare där också.
Citera
2018-08-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonArnstad
Håller helt med om problemet, ställer mig betydligt mer skeptisk till din analys om större politiskt intresse i större städer. Men det kan iofs vara lite konfirmeringsbias inblandad då jag själv är från landsbygden.

Hoppas hur som helst att du har rätt angående AfS i alla fall. Oavsett vilket så har väl de flesta av partiets aktiviteter så här långt tagit plats i Stockholm, det kan ju vara så att de är mer kända där tack vare att de varit synligare där också.
Orsaken till att partier gör valturné gissar jag är att de vill träffa folk och stämma av sin politik och sitt budskap live. Se hur budskapet mottas och med vilka reaktioner.

Den Kokta Grodan har hållt på i snart två år(?) med 350 000 lyssningar. AfS videos på Facebook och youtube har en miljon spelningar. Om det kommer 150 eller 350 på ett torgmöte måste vara ett helt försumbart brus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in