Citat:
Ursprungligen postat av
Milton-E
Jag har följt tråden ganska länge och sett vad dom har skrivit och det råder ingen tvekan där. Tumidanda klarar knappt av att skriva en rad utan att blanda in "judar" eller "rasblandare" eller liknande. Men okej, jag ska släppa det. Alla har rätt att tycka vad dom vill. Det var mer ett svar på en kommentar från Baggebo ändå.
Till det mer intressanta. Talet igår så var det helt klart ett ganska stort steg mot tidigare. Jag förstår att vissa i tråden gillade det.
Att tala om ett homogent etniskt Sverige och i samma andemening blonda och blåögda och Bullerbyn. Nu har jag själv blåa ögon så jag klarar mig...Men du förstår kanske problemet!?
Jag vill inte vara den som är den, men det är knappast bara "nassar" som pratar om judar eller problemet med rasblandning. Det finns till och med judar som pratar om "judefrågan". Jag själv tycker det är problematiskt hur judar har en sådant oproportionerlig makt i Sverige (och USA), och jag kan inte säga att jag är överförtjust i rasblandning heller för den delen (främst pga dagens situation, annars hade jag nog inte brytt mig något vidare). Man skulle lätt kunna tro att jag är "nazist" i brist på bättre vetande, men det är jag inte. Innan jag blev politiskt medveten tyckte jag nationalism var löjligt eller "onödigt".
Blondhet och blåögdhet är den stereotypiske svensken, och man ska givetvis tolka det bildligt eller symboliskt först och främst. Faktum är att hans uttalande var en uppenbar kontring till Åkessons tidigare "det är inte önskvärt" att svenskar kännetecknas som just blåögda och blonda, samt mot Åkessons tidigare uttalande att "Bullerbyn inte kommer tillbaka". Svenskar är inte korkade. Kolla bara på NMRs medlemmar och aktivister. Många brunhåriga och brunögda där, även i NMRs ledning. Vi pratar liksom om mikroevolution. Det föds liksom blåögda svarta och kineser lite då och då.
Men visst, vi kan alltid prata om hur smart det var att just nämna detta, då många förmodligen inte förstår att det var en kontring mot Åkesson. Men å andra sidan upplevde jag att Jeff Ahl sade detta rätt spontant och impulsivt. Dvs att det ej var något planerat av honom. Jag tror dock att svenskar fattar.