2018-08-12, 16:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I detta läge var han inte gripen, han var inkallad till ett förhör.

Han anhölls. Det är skillnaden som är väsentlig. För anhållan krävs att åklagaren anser att den misstänkte kan häktas, eller att denne är skäligen misstänkt. Eller pratar vi inte om samma tidpunkt?
Citera
2018-08-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Nej du har rätt, vi vet bara att det var ett skogsområde nära hennes bostad, andra uppgifter kommer bara från tråden. Men jag vet alltså inte var mobilen hittades och frågade MV då jag just hoppades hen kunde bekräfta eller dementera. Kan vara helt fel ute, men visst var det någon i början av tråden som cyklade förbi avspärrningen? Man har beskrivit platsen som mellan SDs och UWs bostäder och någon hade väl även ringat in den på en karta (men även då på ett ungefär).

svt eller tv4 hade reportrar på plats där området avspärrades och sökningen gjordes. Allt filmades och polisbil mfl var parkerade på Betesvägen(?) och man såg att aktuell plats låg nära en bred gång/cykel/motionsväg. Det var cykel+cykelspärrar så att man tvingades bromsa in. Stor fyrkantig informationsskylt. Jag tolkade det som att den vägen ledde till Vivalla.

MEN jag är helt opålitlig vad gäller det området, har haft felaktig karta i huvudet

Någon annan som sett eller än bättre kan länka inslaget? Kan just nu inte själv.

Hur som var det där som polisen bar "en liten brun påse" innehållande okänt fynd.
Citera
2018-08-12, 16:20
Medlem
Har mobilen hittats? Har polisen gått ut med den uppgiften, eller är det bara rykten och en trådsanning?
Citera
2018-08-12, 16:25
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Njae, medan LW har ett förflutet som pastor i frikyrkoförbund så har väl skribenter i tråden menat på att SD och HD inte var kyrkliga alls av sig? Eller menar du att du har vetskap om att JG i övrigt söker sig till vänner inom kyrkliga sammanhang? Är han kristen?
Nej det har jag inte tänkte mest vilken församling dom tillhörde..
Han verkar ju vara en upplyst kille
Citera
2018-08-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Han anhölls. Det är skillnaden som är väsentlig. För anhållan krävs att åklagaren anser att den misstänkte kan häktas, eller att denne är skäligen misstänkt. Eller pratar vi inte om samma tidpunkt?

Först förhördes han direkt och fick gå samt drog till USA.

Sedan (efter USA, kropp funnen) togs han in och anhölls, därefter häktades.

TVÅ tidpunkter, alltså. Givet jag fattat rätt.
Citera
2018-08-12, 16:31
Medlem
Philomenas avatar
För övrigt. Även om nu alltmer pekar mot att rättsväsendet har rätt GM om vi ska lita på MVs uppgifter så har jag ännu svårt att släppa UWs exfru MHs och hennes blogg. Även om bloggen är låst/borttagen så finns den ju kvar som cachad att läsa. Varför postades den här? Vad var syftet med detta då den är så uppenbart dramatisk? Ville någon, MH själv, smutskasta/säga sanningens ord som hon såg det om familjen W? Ville någon tvärtom blotta MH och kasta misstankar mot henne?

När jag ser på Modestyblaise's utmärkta karta så känns allt så enkelt och uppenbart. Men som någon annan redan skrivit, kan det vara grejen? Kan det finnas en person utanför den tänkta svartsjuketriangeln som tänkt att SD varit en lätt syndabock både med sin historik och sin fysiska närhet sett till boende? Ifall mobil/fynd är hittat mellan SDs och UWs hus så kan man ju inbilla sig att en annan GM inte bryr sig om vem av dessa som får skulden, bara hen själv går fri och LW är död. Om jag hade befunnit mig nära LW och hennes liv under flera år så skulle jag antagligen känna till otroheten mellan henne och SD. Jag skulle kanske även ha insikt i intriger och tjafs, anmälningar osv. Jag skulle då ha goda utsikter att finna andra potentiella GM som kunnat få skulden.

Jag tror att det var Smultr0n som uppmärksammade oss på att bloggen just heter Rutsbok och jag fräschade upp bibelkunskaperna nyss med att googla lite kring denna passus i bibeln. Denna del framstår ovanligt feministisk med tre kvinnor i centrum för berättelsen. De drabbas av motgångar, förluster och olycka men Rut står fast och vägrar överge sin svärmor/sin familj och gör det moraliskt rätta i en svår situation. Med tanke på bloggens namn får man väl anta att MH identifierar sig starkt med denna starka, rättskaffens Rut som står fast till den stackars familjen då andra sviker. Hon som drabbas av olycka och motgång men ändå gör det rätta för familjens bästa.

Kombinerar man hur dåligt MH verkar ha mått under flera år (bloggen verkar sluta 2016 men försvinner inte sedan utan byter bara plats och separeras från denna url) med ältande och cirkelgångar, depressionsdimmiga tankar och enorm bitterhet ihop med att hon skulle se sig själv som den enda rättfärdiga, moraliska och den som skyddar familjen så tänker jag att något kan av någon anledning ha slagit slint. Detta ältande ihop med att se sig själv som Rut. Är det helt uppåt väggarna att fråga sig om hon kan ha ansett sig ha skäl att konfrontera LW om något inför AWs födelsedag, konfrontationen spårat ur och MH ansett sig ha moraliska, bibelgrundade skäl att ta livet av LW för att vara Rut, den som står upp för familjen (här barnen) och även därmed befriar UW från den tänkta synderskan LWs inflytande? I detta resonemang så skulle ju SD antagligen vara en syndare också och MH skulle inte ha några betänkligheter för att han fick skulden. Jag gillar verkligen inte det jag läser på bloggen, det är liksom för urspårat inne i sin egen förvirring och därav undrar jag hur långt MH kan ha gått utanför bloggen för att hantera den värld hon upplevt så skev och grym.
Senast redigerad av Philomena 2018-08-12 kl. 16:38.
Citera
2018-08-12, 16:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Först förhördes han direkt och fick gå samt drog till USA.

Sedan (efter USA, kropp funnen) togs han in och anhölls, därefter häktades.

TVÅ tidpunkter, alltså. Givet jag fattat rätt.

Fast i tidningarna står det att han anhölls den veckan som hon försvann, innan fredagen den veckan.

Exempelvis här:

Citat:
Ingen är gripen misstänkt för kidnappningen. Däremot bekräftar åklagaren att en person varit anhållen misstänkt för brottet tidigare i veckan, men släppts.

– Det har funnits en person anhållen under en kortare tid den här veckan, men det finns ingen anhållen i dag, säger Åsa Hiding, kammaråklagare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro
Citera
2018-08-12, 16:33
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Nej det har jag inte tänkte mest vilken församling dom tillhörde..
Han verkar ju vara en upplyst kille

Det har tidigare varit uppe i tråden att SD och HD inte ska ha varit kristna alls eller skulle jag gissa, möjligen med i Svenska kyrkan men inte aktiva typ medan LW ska ha varit verksam inom Equmenia/Betel (baptistsamfund om jag fattat rätt). Alltså olika församlingar och samfund t o m. Ingen aning om JG. Av det jag sett på sociala medier så har ev religiositet och kyrka ej framträtt.
Citera
2018-08-12, 16:39
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
¨Hon värnade och hjälpte skäggbarnen på alla sätt, så mycket hon kunde. Där ingår också att öppna sitt sköte. Om hon inte fattat det, så har hon kanske förstått det nu.

Var det så SD tänkte?

Var han svartsjuk på dem Lena
hjälpte i sitt arbete?

I så fall är han mycket sjukare än vad jag
har insett hittills.
Citera
2018-08-12, 16:42
Medlem
tjackarismygs avatar
[quote=Spitilinkkon|64089438]Så vi har lite olika alternativ.
Spåret" frikyrkan" (ekumenia) och eventuellt samband med arbete med flyktingar?
Spåret geocaching och eventuell svartsjuka?

Citat:
Ursprungligen postat av CarolusXII
Inte för att vara fördomsfull men jag tycker att sambandet med flyktingar känns mer relevant. Equemia är int någon sekt direkt. Att hon gett avslag till några som varken har impulskontroll eller konsekvenstänk låter väl mer rimligt isåfall.

Möte för att 12-årige Ali ska få stanna i Örebro

Publicerat tisdag 26 april 2016 kl 14.11

Ett 40-tal personer kom till det kvällsmöte som hölls på måndagskvällen för de som engagerat sig i 12-årige Alis öde.

Både föräldrar och barn kom till mötet för att stödja Ali som flytt från Afghanistan. Han placerades i Örebro men nu, mot sin vilja, ska han flyttas till "anvisningskommunen" Ånge.
Anders Lindström hade kallat till mötet, hans son är klasskamrat med Ali.
– Min son kom hem och var upprörd över att Ali ska skickas iväg till Ånge trots att han vill stanna i Örebro och är trygg här, säger Anders.
– Under mötet pratade vi om vad vi kan göra och vi kommer att skriva och anmäla ansvariga för så här borde det inte få gå till menar Anders.

Nyheter P4 Örebro
nyheter.orebro@sverigesradio.se

AL engagerar sig i ensamkommandes situation.Prova att uttala Spitilinkkon
Citera
2018-08-12, 16:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, det kommer bli väldigt väldigt svårt för utredarna om de inte kan binda SD till själva brottsplatsen. Då kommer det krävas starka indicier för att åklagaren ska kunna påstå att det är ställt utom rimligt tvivel att SD är mördaren. Ett indicium är ju då den digitala kontakten och ett annat att det går att visa att han verkligen träffat LW den kvällen. Men det lär krävas mer än så.. I indicie-mål är det viktigt att så många indicier som möjligt även stärker varandra. Det blir ett sablans pusslande helt enkelt.
Uppgifterna här i tråden har en tendens att vilja "förbättras", och det handlar alltid om olika försök att lite obemärkt föra in en koppling mellan SD och brottet (som alltså fortfarande saknas). Om du nu vill verkligen vill hävda att det går att visa att SD träffade LW den kvällen, då måste du nog också förklara hur det går att visa.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-12 kl. 17:11.
Citera
2018-08-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ja, det kommer bli väldigt väldigt svårt för utredarna om de inte kan binda SD till själva brottsplatsen. Då kommer det krävas starka indicier för att åklagaren ska kunna påstå att det är ställt utom rimligt tvivel att SD är mördaren. Ett indicium är ju då den digitala kontakten och ett annat att det går att visa att han verkligen träffat LW den kvällen. Men det lär krävas mer än så.. I indicie-mål är det viktigt att så många indicier som möjligt även stärker varandra. Det blir ett sablans pusslande helt enkelt.

Jo, men man har nog kommit rätt långt redan. SD som var rätt träningsmanisk kanske kutade där titt som tätt att man kände igen honom. Tiden var dock lite udda, varför man noterar honom särskilt. Typ "jag brukar ofta se honom så gott som dagligen, i dom där kläderna och han bor därborta. Men det var en så märklig tid, så jag sa det till maken - undra vad han höll på med?)

S P E K U L A T I O N
----------------------------
Vi har ingen susning vad ev vittnen sagt eller vilken annan information utredningen har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in