Citat:
Ursprungligen postat av
zapohd
Kanske inte men Eric var mest troligen den personen som visade något för boende vad de uppfattade som ett pistol.
Det är det larmet som fick polisen att agerar. Utan det larmet hade de knappast ens befunit sig på adressen.
Menar du larmaren larmade om en farlig downie som hotade de boende med vapen? Knappast av vad som framkommit hittills. Polisen/åklagaren har inte släppt larmet men vad polisen har sagt så fick det larm om någon (med vapen?). Datorn flaggade då upp adressen som varandes ett ställe där en kvinna med potentiellt hot levde, vilket fick polisen enligt regionchefen att skicka dit ordentligt med folk: 3 bilar och insats. Av det drar jag slutsatsen att de inte jagade efter en downie med ett vapen utan den farliga våldsbrottslingen som redan satt häktad.
Jag tror att hanteringen av larmet inte gick korrekt till. Jag tror som du att någon, såg Eric med något som såg ut som vapen. Eric kanske till och med pekade med "vapnet" mot personen. Kan ha varit tidningsbäraren eller någon sömnlös i Stockholm. Kanske det arabisktalande vittnet. Svårt att tänka mig att det skulle varit en granne som känner Eric. Borde då ha ringt pappan. Misstänker att det kanske var språkförbistring mellan den som tog emot larmet och larmaren så man lyckades inte få fram signalement.
De nyexade killarna och deltidsarbetande damen hade adrenalinpåslag då de gav sig ut på jakt efter en våldsverkare som de trodde var på väg till en kvinna (alltid högt skyddsvärde). Och så träffade de på en kort downie med en leksak som de upplevde hotade dem. Så de sköt honom.
Det tog sedan lång tid innan man fick veta vem som blivit dödad. Och sedan började ursäktandet från polisens sida. En polischef gick ut och sa att polisen omöjligen kan hålla koll på alla diagnoser. Lamt. Sedan var det locket på. Sedan klagade en annan polischef att folk tycker att de mörkar och att det är ett jävla sätt. Inte alls. Den här händelsen är anmärkningsvärd och grytan ska hållas kokande så att utredarna gör sitt jobb. Polismyndigheten ska inte komma undan lätt här.
Många stammisar i den här tråden verkar vilja låta polisen skjuta hur som helst. Bara polisen tror sig se ett vapen är det bara att panga på. De behöver inte tänka på några andra alternativ, eftersom de tydligen är för tröga för det.
En del här vill också ha utegångsförbud för folk och speciellt för downies. Hur många downies har skjutit ihjäl någon? Vill påminna om att det är downien Eric som blev ihjälskjuten. Han utgjorde ingen fara. De farliga var poliserna.