2018-08-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunalunaluna
Du är bra på att vrida saker😂

Att Eric är död, dvs ihjälskjuten av poliser är förstahandsinformation dels från polismyndigheten samt från föräldrar och anhöriga

Det andra ska man nog ta med en nypa salt...

Om vi skulle resonera så är det väl bara att vi lägger ned hela denna tråd eller varför inte hela flashback.

Faktum är att vi vet inte så mycket om vad som har hänt. Men ändå spekulerar vi. Om du väljer att filtrera bort det som inte passar dig det är ditt problem.

Själv så tar jag hänsyn till denna information. Varför skulle de annars vara på plats där och dessutom skicka ut insatsstyrkan?
Citera
2018-08-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Inga kommer att bli skjutna om man ser till att de inte springer runt med vapenliknande på nätterna.

inga poliser kommer dö av plastleksaker heller. Så då är väl allt lugnt då.

Det här har aldrig hänt. Fake news.
Citera
2018-08-12, 13:38
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
X antal poliser kommer att dö varje år. Där är skjutningar en del av det. Det ingår liksom i jobbet att riskera att utsättas för det.

Precis som att x antal byggjobbare kommer ramla och slå ihjäl sig varje år...De måste inte, men det kommer likväl att hända eftersom det är den typen av arbete de utför.

Om polisen inte gått in så snabbt, väntat på insatsstyrkan, bytt till vanliga kulor och siktat på benen istället för bålen så hade det här inte inträffat.

Du fattar väl att du inte blir polis för de goda munkarnas skull? Du får liksom köpa hela paketet.

Ingen ska skadas på sin arbetsplats, det ingår inte. Det är därför polisen ibland säkerställer akuten och avdelningar på sjukhusen i Malmö för att skydda personalen som jobbar där.
Citera
2018-08-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ingen ska skadas på sin arbetsplats, det ingår inte. Det är därför polisen ibland säkerställer akuten och avdelningar på sjukhusen i Malmö för att skydda personalen som jobbar där.

Okej....

Jag tror inte heller att det är polisens uppgift att skada medborgare...
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-12 kl. 13:47.
Citera
2018-08-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Men vårdpersonal får felbehandla och skada de vårdsökande? Eller polisen får skjuta hur många som helst? Vårdpersonal har Lex Maria för att se se till att de inte blir hur slappa som helst. Men polisen utreds bara för tjänstefel då de dödar en fullständigt oskyldig person som uppenbarligen inte utgjorde någon fara.
Citera
2018-08-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Men vårdpersonal får felbehandla och skada de vårdsökande? Eller polisen får skjuta hur många som helst? Vårdpersonal har Lex Maria för att se se till att de inte blir hur slappa som helst. Men polisen utreds bara för tjänstefel då de dödar en fullständigt oskyldig person som uppenbarligen inte utgjorde någon fara.

Det är sak jag håller med dig om. Polisen bör inte utreda sig själva pga av trovärdigheten.

Däremot i detta fall som är så pass uppmärksammat så tror jag att utredningen kommer att vara exemplarisk har någon begått ett formellt fel så kommer det att komma fram.
Citera
2018-08-12, 13:54
Medlem
Citat:
Om polisen inte gått in så snabbt, väntat på insatsstyrkan, bytt till vanliga kulor och siktat på benen istället för bålen så hade det här inte inträffat.

Om de bytt ammunition hade de begått tjänstefel. Att de siktar mot bålen tyder på att hotet var akut. Riktar någon ett vapen mot dig har du inte tid med finlir, du skjuter mot största träffytan. Alternativt så chansar du på att det inte är en riktig buse utan ett stort "barn" som leker. Har du då fel så dör du. Hade du själv varit beredd att ta den risken?
Citera
2018-08-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Om vi skulle resonera så är det väl bara att vi lägger ned hela denna tråd eller varför inte hela flashback.

Faktum är att vi vet inte så mycket om vad som har hänt. Men ändå spekulerar vi. Om du väljer att filtrera bort det som inte passar dig det är ditt problem.

Själv så tar jag hänsyn till denna information. Varför skulle de annars vara på plats där och dessutom skicka ut insatsstyrkan?

Det jag menar är att man inte ska göra det till trådsanningar, alltså man får ta sådana uppgifter med en nypa salt, särskilt i den inledande delen av alla nyhetsrapporteringar som har varit.
Citera
2018-08-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Om de bytt ammunition hade de begått tjänstefel. Att de siktar mot bålen tyder på att hotet var akut. Riktar någon ett vapen mot dig har du inte tid med finlir, du skjuter mot största träffytan. Alternativt så chansar du på att det inte är en riktig buse utan ett stort "barn" som leker. Har du då fel så dör du. Hade du själv varit beredd att ta den risken?

Om jag varit polis, så hade jag tagit den risken ja.
Men nu är jag inte det. Däremot så dör det x antal pers på mitt jobb oxå/år och det får jag ju leva med, även om jag inte vill dö såklart, så därför är jag försiktig.

Du dör inte för att nån riktar en pistol mot dig.
Troligen inte ens om han skjuter mot dig om det nu inte råkar vara en hillbilly från lokala skytteklubben, (för de är ena jävlar på att skjuta prick i stressade situationer har jag hört) som vill göra en suicide by cop, eller nån som varit i krig och har fuckat upp hjärnan (läs Jackie Arklöv)

Det skiljer ganska mkt från att hota en polis med vapen och faktiskt skjuta en polis, inbillar jag mig.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-12 kl. 14:07.
Citera
2018-08-12, 14:06
Medlem
Eurypteridas avatar
Polisyrket är inte extremt farligt.
Det är inte därför de är hispiga utan för att de lärt sig detta från USA.
Kriminella har inget ekonomiskt att vinna på att peppra poliser, hade de haft det hade de gjort det varje dag.

Citat:
Så många skadas i jobbet

Metallarbete och övrigt industriellt arbete: 1 003

Bygg- och anläggningsarbete: 852

Vård- och omsorgspersonal: 830

Yrkesförare: 424

Försäljare och kassapersonal inom detaljhandel: 349

Lärare och skolledare: 221

Lager- och transportassistenter: 209

Hotell-, restaurang- och storköksarbete: 194

Jordbruks-, trädgårds- och skogsbruksarbete och fiske: 180

Administrativt arbete: 170

Träindustriarbete: 168

Säkerhetspersonal: 166

Städare: 157

Poliser: 156

Livsmedelsarbete: 156

Ingenjörer och tekniker: 144

Förskollärare och fritidspedagoger: 143

Sjuksköterskor: 108

Målare, lackerare och skorstensfejare: 101

Jämför man detta med att kriget mot droger dödar nästan 1000 om året så är även gängskjutningar ett litet säkerhetsproblem.
Citera
2018-08-12, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är sak jag håller med dig om. Polisen bör inte utreda sig själva pga av trovärdigheten.

.

Det har gjorts flera undersökningar i denna fråga som fått i stort sett samma resultat.

Det är en seglivad myt att det förhåller sig på det sättet, SU är en enhet inom polismyndigheten som verkar helt avskild ifrån dom personer dom är satta att utreda.

Att ha en helt fristående enhet har visat sig inte leda till någon högre rättssäkerhet, och ger dessutom upphov till mer fördelar än nackdelar.

Man ska ha det system som är bästa, inte det som somliga människor, i sin dumhet och okunskap, tycker SER bäst ut.
Citera
2018-08-12, 14:08
Bannlyst
Citat:

Det skiljer ganska mkt från att hota en polis med vapen och faktiskt skjuta en polis.

Nej ditt ärkepucko det gör det inte, polisen och ingen annan för den delen heller, har ingen som helst skyldighet att vänta tills en gärningsman verkligen skadat en innan man har rätt att freda sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in