2018-08-12, 11:05
Medlem
Försöker och läsa tillbaka i tråden men 10-15 år tillbaka så tar det nog tid 😕 Läste i går från 2013 , namnen dom cirkulerar här och då är densamma som nu mer eller mindre😕 så man kan ju säga att det bara går runt . Men vissa” namn har återkommit år efter år och just detta borde ju ha sin orsak . I chatten frågade någon ” om det fanns fler vittnen än de som Polisen gått ut m till allmänheten ? Och det fanns det ? Vittnen som hört eller sett något ? Initialerna B.B dyker upp m jämna mellanrum bla. Prinzessan var väldigt aktiv då och även tidigare , hon skrev att hon även pratat m journalister om fallet och hon verkar vara den mest insatta här 👍 Om det finns fler vittnen kan verkligen dessa vara belagda m sekretess ? Efter 25 år 😳 jag har sagt det förr och säger det nu ochså ...... det är otroligt tyst om detta ? Fallet har ju fått uppmärksamhet i omgångar genom förhör, tv program och nu sist på radio 🤔 Vittnen som inte har presenterats i media måste vara intressanta eller sådana som Polisen inte anser är av vikt .Pilot är ju såklart högintressant eftersom Polisen ej släpper honom som misstänkt . Läste chatten i går .... igen 🤔 mannen själv säger att familj inte vet om att han är misstänkt . Polisen säger .... vi har varit i kontakt m mannens familj ( om hans förehavande efter mordet) och ett par saker stämmer inte med uppgifter han lämnat till oss. Detta inlägg var bara lite tankar eftersom fallet är intressant tex inom denna tråd ... högst intressant men inget går framåt ? Man tycker att de som hängde på hotellet ,den natten , folk som var i rörelse kanske vore intresserad av skriva av sig här ? Körde förbi Mariestad på semestern på väg till Skara Sommarland , tänkte då att någonstans i närheten ( kanske ) ligger Helena begravd , kändes både sorgligt och olustigt på något vis 😕 Detta var bara lite tankar på Söndag morgonen . Och det är inte på något sett att ” förvilla ta fokus av det som skrivits . Där vi är nu känns ju ändå inte som något ” hett ? Men förhoppningsvis sitter någon ” manisk läsare av tråden och svettas lite .

En fråga ? LGWP bok Wille V är den värd att läsa?
LGWP teori verkar ju inte backas upp av Polisen och tvärtom 🤔
Citera
2018-08-12, 11:23
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
...

En fråga ? LGWP bok Wille V är den värd att läsa?
LGWP teori verkar ju inte backas upp av Polisen och tvärtom 🤔

Ja, det är den. Den ger en god grund för att förstå och kunna småprata om kriminologins begynnelse ur en vetenskaplig kontext, och man får en förståelse för hans tankegångar om HA.
Citera
2018-08-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ja, det är den. Den ger en god grund för att förstå och kunna småprata om kriminologins begynnelse ur en vetenskaplig kontext, och man får en förståelse för hans tankegångar om HA.

Tack 😀 Ska beställa boken . Tycker mycket om LGW , även om han i dag inte jobbar på fallet m Helena så besitter han enormt mycket erfarenhet ? Och det är det sista man ska underskatta . Gissar att han suttit med många misstänkta mördare och krupit in i deras hjärnor . Han skrev ju att han suttit m detta fall många tusen timmar och kliat skallen 🤔 Det skulle vara oerhört intressant att veta varför Polisen och GW inte har samma åsikt ? Redan när fallet var ” färskt så drog polisen och han åt olika håll 🤔
Citera
2018-08-12, 13:05
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
🤣🤣🤣och du verkar inte göra skäl för ditt namn ? Ugglor är känd för att va smarta. Problemet m dig är att du och endast du har rätt i allt ! Du tom säger vad Polisen ska göra ... gör om gör rätt , för du har ju alltid rätt! Du är självutnämnd chef här i tråden ... men tvivlar på att så många jobbar för dig? Du droppar namn hit och dit och skyller på andra ...?jämt . Och nu till min fråga ? Skulle jag på något vis vara den ” misstänkte som sitter här och gömmer sig , skapa oreda i tråden menar du ? Eller hur tänkte du? Isåfall kan du skicka mig ett pm så kan du få min bostads adress , en ledtråd bor bara några mil från ett stort fjäll !Där Stockholmare tillbringar vintersemestrar . Du är paranoid och enbart löjlig ! Men det kända ordspråket .... som man känner sig själv , känner man andra 🤔det är därför du nästan dumförklarar andra än dig själv när någon ny teori skrivs ? Du vill styra tråden ... från dig själv ? Hade länge tänkt skriva detta men kändes rätt nu .

Första fetningen: Nej, jag droppar aldrig några namn - jag försöker bara föra en diskussion om de namn som andra har droppat.

Andra fetningen: Nej, jag har aldrig påstått att du skulle vara "den misstänkte", men jag tror att du teamar upp med andra för att skapa oreda och så tvivel.
Citera
2018-08-12, 13:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Kom igen: Trankärrsvittnet SÅG något! (Och hon är mycket riktigt död - "Hanna" lever, däremot.)

Citat:
Såg ????? Självklart vet du ju vad hon såg ? Eller hur ?

Jag vet vad Transkärrsvittnet såg, så svaret är ja.
Citera
2018-08-12, 13:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Jag kan komplettera med en liten men kanske viktig detalj som jag valde att utelämna gällande vittnet "Anna" då jag inte ansåg att det var relevant just då. När hon var på Stadt så såg hon att Helena samtalade med två killar som talade danska. Hon upplevde killarna som lite "sluskiga" och undrade varför Helena var i lag med dom. Jag kan dock tycka att hon borde känt igen mannen som steg ur bilen i korsningen nära där hon satt en stund senare om han var en av dom här två danskarna. Men hon satt dock på ett visst avstånd från korsningen och det var lite skumt ute. Förloppet var nog dessutom över tämligen snabbt. Hur hon kände igen Helena vet jag ej, men eftersom hon hade sett henne på Stadt och visste vem hon var så kan jag tänka mig att hon hade lagt märke till hennes färgglada byxor(min egen spekulation). Efter att jag hittade inläggen från "Lussekatten", #4004#, och #4007#, så tänkte jag att detta kanske är lite intressant ändå. Jag skickar ut frågan i tråden om någon anar eller vet något om vilka dessa båda danskar är? Freija, vet du om Helena kände eller var bekant med några danska killar eller åtminstone av dansk härkomst? Vill också uppmana den killen som satt i sällskap med "Anna" att höra av dig till polisen om du inte redan har gjort det och delge det som du eventuellt har sett och/eller hört!

Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
OMG! Det mest informative i tråden her er en sosialantropologi studium av olika karakterer som dukker upp. Først "Anna" som tjugepluss år efter husker i detalj hva hon såg skjedde m HA, kunne detaljforklara HA men inte bilen eller mannen OCH kommer inte i håg killen hon satt på graset med och såg detta. Och båda två valgte å holde kjeften til polisen.. Vilka uppgifter o detaljar som kommer upp tjugepluss år efter. Nå lanseres nya uppgifter om to slaskiga dansker, var det inte norrbaggar kvaste-sara ? U-troligt. Faktisk.

Jag håller med dig eeqaz: Den här historien känns minst sagt konstig.
Citera
2018-08-12, 13:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Detta inlägg handlar inte specifikt om just detta vittnesmål eller om prinzezzan, utan generellt, eftersom det inte är första gången i tråden som skribenter får "förtroende" att motta häpnadsväckande vittnesmål som i princip pekar ut en skyldig.

Sånt här förstår inte jag? Varför tar ett vittne, som potentiellt kan sitta på lösningen till ett mord, inte kontakt med polisen, men pratar gladeligen med andra främlingar om det?

Ni inser att något är allvarligt fel va? Jag ser två alternativ, antingen ljuger "vittnet" för "budbäraren" i syfte att vilseleda, eller att det helt enkelt inte finns något "vittne" och "budbäraren" fabulerar allt i syfte att vilseleda, styra och ställa.

Jag kanske är konspiratoriskt lagd, men det är så jag ser det. Tänk själv om ni såg ett mord, inte fan skulle ni hålla käft för polisen och prata med en främling om det istället? Det är ju bara att meddela polisen anonymnt vad man vet

Jag håller med dig om hela inlägget.

Min fetning: Detta är huvudet på spiken!
Citera
2018-08-12, 13:29
Medlem
Citat:
Första fetningen: Nej, jag droppar aldrig några namn - jag försöker bara föra en diskussion om de namn som andra har droppat.

Andra fetningen: Nej, jag har aldrig påstått att du skulle vara "den misstänkte", men jag tror att du teamar upp med andra för att skapa oreda och så tvivel.
Skapa oreda och tvivel ? På vilket sätt då ? Ärligt tror jag de som sitter här inte tar åt sig om vad jag tänker och skriver ? Ser bara att i 5-6 år har samma namn cirkulerat runt och de som sitter ( har suttit här i flera år ) har inte kommit en endaste meter framåt . Spekulationer som uppkommit av i princip ingenting ? Det är andra, tredje , fjärde handsuppgifter , ingen som själv varit på plats där denna natt -92 utanför eller i närheten av Helena har skrivit här och delgett någon slags information ? Här nämns namn som enbart nämns pga .... den verkar , den är skum , den hade drog problem ? Själv sitter jag ca 70 mil från Mariestad , känner ingen ens i närheten som bor där . Så då förstår du att mina tankar som jag skriver ner är alltså bara rena spekulationer ..... jag bara tänker vad som skulle kunnat hänt ? Varför det hände? Och framför allt ..... kommer detta att lösas överhuvud taget . Jag kan inte säga en person specifikt som jag tror ? Och det beror ju på såklart att jag inget sett , hört eller ens träffat någon som var där på plats . Och det tror jag ingen här ( förutom någon en el fler) som kan vara inblandad har . Kliver någon fram i denna tråd och säger ... jag var där och såg den och det ? Eller jag vet / känner den som betett sig väldigt konstigt efter H försvinnande ? Ja då kan nog hela denna historia få en helomvändning . Och som jag skrev ..... det verkar som ingen som var på plats denna kväll / natt är intresserad att skriva i denna tråd 🤔 det tycker jag är konstigt .
Citera
2018-08-12, 13:37
Medlem
Citat:
Skapa oreda och tvivel ? På vilket sätt då ? Ärligt tror jag de som sitter här inte tar åt sig om vad jag tänker och skriver ? Ser bara att i 5-6 år har samma namn cirkulerat runt och de som sitter ( har suttit här i flera år ) har inte kommit en endaste meter framåt . Spekulationer som uppkommit av i princip ingenting ? Det är andra, tredje , fjärde handsuppgifter , ingen som själv varit på plats där denna natt -92 utanför eller i närheten av Helena har skrivit här och delgett någon slags information ? Här nämns namn som enbart nämns pga .... den verkar , den är skum , den hade drog problem ? Själv sitter jag ca 70 mil från Mariestad , känner ingen ens i närheten som bor där . Så då förstår du att mina tankar som jag skriver ner är alltså bara rena spekulationer ..... jag bara tänker vad som skulle kunnat hänt ? Varför det hände? Och framför allt ..... kommer detta att lösas överhuvud taget . Jag kan inte säga en person specifikt som jag tror ? Och det beror ju på såklart att jag inget sett , hört eller ens träffat någon som var där på plats . Och det tror jag ingen här ( förutom någon en el fler) som kan vara inblandad har . Kliver någon fram i denna tråd och säger ... jag var där och såg den och det ? Eller jag vet / känner den som betett sig väldigt konstigt efter H försvinnande ? Ja då kan nog hela denna historia få en helomvändning . Och som jag skrev ..... det verkar som ingen som var på plats denna kväll / natt är intresserad att skriva i denna tråd 🤔 det tycker jag är konstigt .

Och ang skapa oreda och tvivel ? Man kan aldrig så tvivel i något som inte är ren fakta och sanning ? Om denne / dessa personer som nämns här dagligen var denna ” pilot .. det visste vi med 100% säkerhet och jag försökte så tvivel ? Ja då hade jag köpt dina argument . Men när det är rena gissningar och spekulationer så anser jag inte att jag på något vis försöker ” så tvivel 🤔 det har jag ingen vinning på eller ser någon som helst anledning till . Bättre kan du för att sitta högst på tronen 🤴
Citera
2018-08-12, 13:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
En sak som är högintressant med "Annas" vittnesmål är att det endast verkar vara föraren och Helena i bilen. När HA kliver ur/ lyckas ta sig ur bilen i korsningen Ekuddenvägen/ Marieforsleden hör "Anna" bråk och skrik och ser hur föraren med våld sliter tillbaka Helena in i bilen.

För att den här mannen ska kunna vara KM måste han ha haft en bil parkerad i direkt anslutning till Stadt (trots att han anlände till stadt med taxi från Töreboda) och därefter i ett kraftigt berusat tillstånd ha kört efter HA och även lyckats med bedriften att plocka upp Helena efter vägen - problemet här är att HA enligt uppgift aldrig skulle sätta sig i en bil med en packad förare, i det här fallet dessutom med ett slem som hade klängt på henne inne på stadt. Nej det är något som inte stämmer här, "pilot" passar inte in alls i det här scenariot. En bil med en kraftigt berusad KM bakom ratten hade HA aldrig klivit in i frivilligt.

Om "Annas" vittnesmål stämmer kan KM i egenskap av att vara "pilot" inte vara GM (han ska ju dessutom ha setts tillsammans med HA på bron). Något för den helt övertygade 'Jubbero' att fundera över kanske?

Redan när Kvasta-Saras historia dök upp väcktes funderingar hos oss om att det bara var föraren och Helena i bilen - och att hon ska ha suttit i passagerarsätet. Redan där blev historien svajig.

När det gäller KM som påstådd "mannen med pilotlgasögon" kan det ändå vara han som faktiskt gick med Helena på bron, men i ett senare skede kommer ytterligare någon eller några in i bilden med tillgång till en bil. När bilen lämnar Kohagen-området, är det kanske utan KM (om han nu skulle vara "mannen med pilotglasögon", vill säga). Enligt polisen ska ju "mannen med pilotlgasögon" ha setts nere i centrala Mariestad runt 03:30. Det är väl ingen orimlig tanke att KM (om han nu skulle vara "mannen med pilotglasögon", vill säga) drog åt ett håll och den andre/de andra åt ett annat?

Sedan skulle ju "mannen med pilotglasögon" (oavsett vem det skulle ha varit!) kunna vara både den som gick på bron med Helena och den som faktiskt tog livet av henne - men som efter händelsen i Kohagen avvek ner till stan, där han senare observeras. Under tiden försvinner bilen (som har anslutit på något sätt) med Helena åt ett annat håll. Kvasta-Sara har ("lämpligt" eller korrekt) satt tiden när "Anna" påstås observera bilen i korsningen Ekuddenvägen/Marieforsleden till runt 02:30-03:00. Det enda möjligheten som jag kan se till varför Helena skulle sitta i passagerarsätet i en bil som kör bort från hemmet efter världens bråk i Kohagen, är att hon placerades där medvetslös men kvicknade till just precis när bilen stannade i korsningen. Men odds på det?
Dessutom: Varför stannade den påstådda bilen i korsningen överhuvudtaget? Den enda anledningen som jag kan se är att det kom en bil på Marieforsleden från centrum (kanske en taxi) och som gjorde att den flyende bilen från Ekuddenvägen tvingades stanna - varpå Helena skulle ha tagit chansen. Men återigen: Odds på det? Och odds på hela historien?

Jag får intrycket av att Kvasta-Saras historia är "för" anpassad till kända fakta i fallet för att den ska kännas trovärdig. Sedan att "Anna" inte verkar komma ihåg någonting för övrigt gör ju inte saken bättre. Och att inte genast gå till polisen med berättelsen blir bara för mycket.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-12 kl. 14:06.
Citera
2018-08-12, 13:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag håller med dig eeqaz: Den här historien känns minst sagt konstig.

Ändå försvaras historien med näbbar och klor. Så här lät det (på tal om att teama upp) för ett par dagar sedan när jag ifrågasatte den:

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Jag garanterar dig att ditt fokus är missriktat om du vänder dig emot kvasta-sara, den skribenten är legitim det kan jag sätta kroppsdelar på.
Citera
2018-08-12, 13:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ändå försvaras historien med näbbar och klor. Så här lät det (på tal om att teama upp) för ett par dagar sedan när jag ifrågasatte den:

Notera att jag är med dig här och ställer mig mycket skeptisk till Kvasta-Saras historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in