2018-08-12, 13:57
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Sökte i tråden men denna länk tycks inte ha postats tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=-TPeOm3MRKY

Den episka dokumentären om Palmemordet | Mannen, Mordet & Mysteriet (Hela, ca 3 timmar lång)

SVT-dokumentär i tre delar som fammanfogats till ett klipp.
SVT:s roll i Palmemordet är större än de kan föreställa sig. Jag tror SVT:s känsloladdade reportage (2:34:30) om Olof Palme och barnen i Pilgrimstad tre dagar för mordet, var det som upprörde GM känslomässig, då han själv är ett "barn"

Inte konstigt att de inte hittat honom 32 år.

Barnen vill att fabriken ska bli kvar och Palme svarar vid 2:34:55 att han hoppas fabriken står kvar i ytterligare 17 år

Jag tror med andra ord inte Palmes förestående Moskvaresa upprörde GM 39:47
Senast redigerad av 299792458 2018-08-12 kl. 14:50.
Citera
2018-08-12, 14:14
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, fel av mig. Det var fångenskap på Hawaii. Att alla Armfelts släktingar skulle ha dött i koncentrationsläger under kriget har jag inga uppgifter om. Varifrån kommer det påståendet?

Att Romander var släkt med Bonnier? Är det något som är väsentligt att känna till i relation till MOP?

En annan sak som är lite underlig med Wedins text om Armfelt är att Armfelt när han sitter i den kanadensiska byn säger att han "hellre hade fått njuta av sin ålderdom på någon söderhavsö".

Varför gjorde han inte det då? Var han tvungen att flytta till en by i Kanada? Vem tvingade honom till det?

Tydligen skedde flytten från Nederländerna/Belgien 22 dec 1985 brådstörtat. Till en liten by i Kanada. Varför?
Kan vara bra att ha i åtanke när Romander släpper bomben till pressen 1987 om de 30-35 poliserna.

Läste detta om hans anhöriga(CMTA), ska se om jag hittar källan.
Enligt texten i Vasabladet så skulle CMTA varit i koncentrationsläger innan han befrias av finnarna så det är väl inte så långsökt att förmoda att hans anhöriga befann sig i samma sits. Om nu texten har någon tillstymmelse av sanning? Vi får se.
Ja varför Kanada? Utlämningsavtal/beskydd?
Varför ville inte USA veta av honom, den "CIA"-agent som han utgav sig för att vara.
Senast redigerad av Gothus 2018-08-12 kl. 14:39.
Citera
2018-08-12, 14:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Är Engström ett tillförlitligt vittne som känner sig förbigången eller friserar han verkligheten för att han vill vara i centrum, känna sig betydelsefull och framstå som kompetent och handlingskraftig? En sak står klar, han kan inte släppa händelsen. Han kan inte sluta prata om det, samlar nyhetsartiklar i en flyttkartong, vänner tröttnar på hans tjat, han hör av sig till massmedia för att berätta sin historia igen. Jag vet inte, kanske är han narcissist eller mytoman, måhända är det ett tilltagande alkoholmissbruk som spelar in. Riktigt friskt är det iallafall inte.

1992 gjorde Skydd & Säkerhet en intervju som Engström själv tar initiativet till.
Man gör nån slags rekonstruktion och fotograferar på platsen och Engström själv kommer klädd som på mordkvällen. Han säger många märkliga saker i denna intervju men om man håller sig till hur han återger händelserna så säger han bland annat följande. (Den som har läst/hört hans vittnesmål och är någorlunda insatt ser hur uppåt väggarna det är, så jag avstår från att kommentera)

Från det ögonblick SE säger sig ha stått vid Götabankens fönster:

"Då small det plötsligt ett skott, en ganska gäll knall, den lät som en påsksmällare eller så. Och i ljuset från färghandelns skyltfönster, tio meter från mig ser jag en man ligga på rygg och en liten gumma stå bredvid."

"Jag går fram och ser att mannens mun är fylld av blod, det sipprar ur ena näsborren. Ingen hjälper till – det var ju någon lite längre ned på gatan och på andra sidan Sveavägen"
Jag är ensam med det här, jag måste göra något."

När han frågar om gärningsmannen säger LP:

"Ser du inte vem jag är? Dom har skjutit min Olof""

SE springer in på Tunnelgatan och återvänder:

"Jag gick tillbaka till den livlöse mannen på trottoaren som nu fått hjälp av en person som sade sig just ha gått en undersköterskeutbildning och kunde också hjärtmassage..."

Efter att ha varit på Skandia är SE på väg till Odenplan för att ta bussen:

"Det vimlar av poliser – det har just gått ut rikslarm om mig, en man i halvlång mörk rock, keps och handlovsväska"
Kanske var han halvfull och nedgången? Journalisten kanske inte heller återgav SE helt korrekt?

Att SE skulle varit ensam mördare är än mindre troligt än CP som ensam mördare.

Själv har jag ändå mycket svårt att tro att han bara råkade befinna sig där just som hans stora politiska hatobjekt blev mördad.
Citera
2018-08-12, 15:12
Medlem
Gothuss avatar
Nelly Sachs gamla lägenhet var obebodd på Bergsunds strand. Vem hade nyckeln/nycklarna?
Vem bodde i samma trappuppgång?

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När ungraren Peter Imre Virag mördades på Bergsunds strand 860918 blev den i MOP välkände Ivan von Birchan utpekad för delaktighet. Rysslandsbördige Lev Morozov bodde vid Bergsunds strand och sa sig sett en man komma ifrån PIVs lägenhet.

När polis direkt efter mordet hörde hade LM vare sig sett eller hört något. Två dagar senare sa han vid polisen dörrknackning att han sett två män vid PIVs lägenhet. Efter ett tag kom LM med en detaljerad teckning av en man han påstod sig sett vid nämnda lägenhet.

Ytterligare en tid senare kom LM upp på våldsroteln bad att få titta i Bulgarpärmen, att det fanns en sådan kände inte de överraskade mordutredarna till. Men efter att ha kollat runt bland fann man en Bulgarpärm, hos PU. i den plockade LM fram en bild på , IVB.

Frågorna hopar sig :varför sa LM till en början att han inte sett någon på platsen? För att sedan succsesivt peka ut IVB. Tankar framfördes på att IVB var utsatt för en komplott , vilket han själv trodde och pekade ut SÄPO. Hur kunde LM dessutom känna till PUs bulgarpärm som på tidigt stadium funnits med i utredningen.

Utredande poliser och åklagare tyckte LMs teckning var så bra att misstänkte att han ritat av den efter ett passfoto. Själv nekade LM till detta och säger sig blivit straffad när han gjorde sin medborgeliga plikt.Men det kunde också konstaterats att LM genomgått militär säkerhetsutbildnng och själv påstod han sig var informatör åt SÄPO.

Bulgarer har förekommit runt MOP . Vi har Ivan Selj tills vars affär på Döbelnsgatan 6 Viktor Gunnarsson hade en nyckel på sig när han greps. Selj hade också en villa i Mälärhöjden som visade sig vara betald av Todor Zjivkovs ambassad, trots att Selj titulerade sig flykting. PU undersökte också kopplingar till olika bulgariska narkotikahandlare .

Slutligen kan sägas att Bulgarernas hemliga tjänster ofta fungerade som Lubjankas renhållningsarbetare, Georgi Markov fallet ett exempel.

IVB måste sägas ha en märklig förmåga att dyka upp runt MOP.
Erbjuden att utföra MOP, Ger varningar som ignoreras, har VG sovande hemma hos sig och sedan finns han med i Bulgarpärmen , som finns hos PU. Finns onekligen en del att gräva i runt hela öststatstrion Virag, Birchan och Morozov.

http://www.vaken.se/vaken-intervjuar-ivan-von-birchan-varnade-sapo-om-att-cia-skulle-morda-olof-palme/#

Den siste går dock inte att fråga längre då han avled våren 2010

http://hittagraven.stockholm.se/sv/Norra-Begravningsplatsen/2/19E/146/2/

Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Hej Kavring

17 är:

Imre Peter Virag
Död: 19860918
Född: 19500829
Född i Ungern
Frånskild
Bergsunds Strand 23, 117 38 Stockholm (Högalid)

Någon uppgift för 16 måste vara fel (kanske åldern)

Hur använda Nelly Sachs dikter idag? - Kulturnytt i P1 | Sveriges Radio
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6562652
2 dec. 2016 - Det är 50 år sedan poeten Nelly Sachs fick nobelpriset i litteratur. ... Hemma hos Nelly Sachs på Bergsundsstrand 23 Foto: Lennart Nygren/TT ...

Leonie (Nelly) Sachs - Riksarkivet
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Mobil/Artikel/6307
Sachs, Leonie (Nelly), f 10 dec 1891 i Berlin, d 12 maj 1970 i Sthlm, Högalid. ... i den judiska församlingens hus på Bergsundsstrand på Södermalm i Sthlm.
Senast redigerad av Gothus 2018-08-12 kl. 15:27.
Citera
2018-08-12, 15:14
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kanske var han halvfull och nedgången? Journalisten kanske inte heller återgav SE helt korrekt?

Själv har jag ändå mycket svårt att tro att han bara råkade befinna sig där just som hans stora politiska hatobjekt blev mördad.
Är du säker på att SE hatade Olof Palme ? SE var som alla andra chockad, efter mordet.

Mördaren var den enda som inte var chockad efter mordet.
Senast redigerad av 299792458 2018-08-12 kl. 15:24.
Citera
2018-08-12, 15:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Är du säker på att SE hatade Olof Palme ? SE var som alla andra chockad, efter mordet.

Mördaren var den enda som inte var chockad efter mordet.
Det finns uppgifter om det, men jag har inte hört det direkt från honom själv.
Citera
2018-08-12, 15:51
Medlem
Citat:

Det hade nog börjat gå utför här.
Intervjun är märklig och han spekulerar i motivet som den värsta flashbackare😀
SE var en udda existens, och man vet inte riktigt vad journalisten som f.ö var en gammal vän till SE hade för inverkan.
Klart är att SE om inte hatade så ogillade han ändå Palme.
Efter detta blev det väl tyst från SE i ämnet, så att han inte kunde släppa offentligheten är inte korrekt.
Däremot tror jag mordet förändrade hans liv radikalt i nedåtgående riktning, och anklagelserna från Anér om att han skulle vara GM verkar han tagit hårt.
Citera
2018-08-12, 16:52
Medlem
Ni får vi sluta att gissa och tro att någon kom ut ur en dörr och helt plötsligt 10 m framför gick OP och då tog han fram revolvern och sköt.Låter detta inte konstigt? Lika konstigt att någon sett OP gå på gatan, detta måste vara planerat i förväg och någon fått info att OP skulle gå på bio utan Säpo denna kväll.
Tänk på att det fanns bara telefonkiosker och fasta telefoner då.
Ringa in folk planerar sådant här tar tid och vilken tur dom hade att OP inte åkte bil hem istället för att gå.
Som ni hör slump,slump och hur många vapen fanns ute på gatan då, hade det varit i nutid så finns vapen i massor på Sveavägen.
Citera
2018-08-12, 16:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det hade nog börjat gå utför här.
Intervjun är märklig och han spekulerar i motivet som den värsta flashbackare😀
SE var en udda existens, och man vet inte riktigt vad journalisten som f.ö var en gammal vän till SE hade för inverkan.
Klart är att SE om inte hatade så ogillade han ändå Palme.
Efter detta blev det väl tyst från SE i ämnet, så att han inte kunde släppa offentligheten är inte korrekt.
Däremot tror jag mordet förändrade hans liv radikalt i nedåtgående riktning, och anklagelserna från Anér om att han skulle vara GM verkar han tagit hårt.
Jag kom att tänka på ett alternativ. Om SE ljög i stor utsträckning i förhören, berättade en inlärd/konstruerad version, är det något som motsäger att han i artikeln berättar sanningen? Att konstruktionen var helt bortglömd och dränkt i alkohol, och att munnen berättade fritt ur minnet?
Senast redigerad av iesho 2018-08-12 kl. 16:58.
Citera
2018-08-12, 17:08
Medlem
Citat:

Det är rimliga frågeställningar och jag skrev också om hans alkoholmissbruk. Oavsett hur ordagrant det är återgett så får man också se till bakgrunden och det vi vet om Engström samt artikeln som helhet.
Han tar själv så sent som sex år efter mordet kontakt med journalister för att berätta sin historia så bara det är ju anmärkningsvärt. När man läser artikeln så framträder en människa som inte verkar frisk. Han har t ex till och med synpunkter på huruvida en täckjacka kan ta eld i en torktumlare, apropå CP:s påstådda jackbränning, och undrar varför polisen inte tar det på allvar. Han verkar besatt och drar fram alla möjliga aspekter och detaljer.

Jag tror inte heller att han är ensam mördare, det jag svarade på var diskussionen om hans tillförlitlighet som vittne.

Om några veckor kommer boken och även om det blir platt fall för Pettersson och Göransson i slutändan så kanske det klargöra ett och annat om Engström förhoppningsvis.
Vad sjutton är det dom sitter och ruvar på? Ett avgörande misstag som gjorde att PU sen var dömda till 32 års meningslöst arbete. För det är vad dom säger. Nåväl, den som lever får se.
Citera
2018-08-12, 17:24
Medlem
Undrar om någon vet vilka vapen civila polisspanare var utrustade med? Även Säpofolk? Pistoler eller revolvrar?
Citera
2018-08-12, 17:36
Medlem
Citat:
Jag kom att tänka på ett alternativ. Om SE ljög i stor utsträckning i förhören, berättade en inlärd/konstruerad version, är det något som motsäger att han i artikeln berättar sanningen? Att konstruktionen var helt bortglömd och dränkt i alkohol, och att munnen berättade fritt ur minnet?
Ingenting är väl egentligen otänkbart.
Han kan ha haft en biroll i någon konspiration, men det kan också tänkas att han utifrån en hotbild som är riktad mot honom konstruerar en historia som ska ligga då nära verkligheten som möjligt.
Konspiratörerna kanske var medvetna om att han sett för mycket.

Klocktittandet och halvspringandet trottoaren fram med blicken riktad mot klockan verkar inte helt normalt.
Den historien känns lite som att han ger sig själv alibi för att vara ouppmärksam och fokusera på något helt annat än omgivningen.

Det kan ju också ha att göra med ren självbevarelsedrift.
Hotet behöver ju egentligen inte vara uttalat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in