2018-08-12, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att inte ta det med i beräkningen var dumt eftersom att insatsen handlade om en anmälan om misstänkt beväpnad person.

Nej.

Inte om det fanns starka skäl att anta att denna person befann sig på en viss plats.
Citera
2018-08-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det vet vi inget om, det har ju ryktas om att det skulle handla om en känd brottsling med koppling till platsen.

Ja dom var på plats, skulle dom inte åka dit alls menar du? Dock är det fortfarande så att insatsstyrkan skulle sköta den offensiva delen, dom väntade på insatsstyrkan. Men medan dom gjort det kan oförutsedda saker inträffat.

Du pratar ju omkull dig själv i ditt resonemang...
Citera
2018-08-12, 12:09
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför fanns det då en patrull med bara 3 års erfarenhet, och varför skickades den dit?

Det får du fråga ansvariga chefer om. Men jag har mycket svårt att tro att detta var den enda patrullen i stocholm den natten.
Citera
2018-08-12, 12:09
Bannlyst
Citat:
Folk rymmer, även från kriminalvården, polisen har att förhålla sig till att sådant sker. Därför är det lämpligt att agera på det man vet, inte på vad man tror och förutsätter.

Det betyder INTE att polisen förlorar rätten att försvara sig emot någon som viftar med ett vapen, eller vapenliknande föremål, inte ens om det är i brist på bättre vetande.

Det man visste där och då var att en person kom fram som hade ett vapen, därefter gjorde den personen något så poliserna kände sig tvungna att skjuta verkanseld, oklart vad men vad vi vet är att man troligen inte kan stå och fundera över ett vapens äkthet i en sådan situation. Inte heller huruvida gärningsmannen har downs syndrom eller inte.
Citera
2018-08-12, 12:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Som förälder har man ett vårdnadsansvar som kan tas ifrån en. Ett likartat förhållande gäller för den som är satt som förmyndare för en förståndshandikappad.
Om man är oförmögen att skydda vederbörande från livsfara fullgör man inte sitt ansvar.
Livsfara uppstår om en treåring eller mycket förståndshandikappad eller dement individ kan ta sig ut på gatorna mitt i natten. Det finns tusentals möjligheter att bli påkörd, skadad och nedslagen.
Att man ska uppfattats som en beväpnad samarbetsovillig våldsman är nog en rätt osannorlik fara jämfört med allt annat som kan hända.

Tycker dock inte att man idag ska lasta skuld på Erics föräldrar. De görs sig nog egna förebråelser i sin sorg. Detta var inget som någon ville skulle hända och att Eric lyckades ta sig ut med ett leksaksvapen mitt i natten var olyckliga omständigheter.

Föräldransvaret är en annan fråga. Alla föräldrar tar inte ansvar, det måste polisen förhålla sig till. Små barn bör inte vara ute själva mitt i natten, men det förekommer.

Att en förälder brister i ansvar fritar inte polisen från sitt ansvar.
Citera
2018-08-12, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Du pratar ju omkull dig själv i ditt resonemang...

Nej det är du som inte fattar att poliser inte kan vara spåkärringar med trollkula. Så länge oväntade saker kan inträffa så kan det också uppstå saker som innebär akut handlande.
Citera
2018-08-12, 12:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det betyder INTE att polisen förlorar rätten att försvara sig emot någon som viftar med ett vapen, eller vapenliknande föremål, inte ens om det är i brist på bättre vetande.

Det man visste där och då var att en person kom fram som hade ett vapen, därefter gjorde den personen något så poliserna kände sig tvungna att skjuta verkanseld, oklart vad men vad vi vet är att man troligen inte kan stå och fundera över ett vapens äkthet i en sådan situation. Inte heller huruvida gärningsmannen har downs syndrom eller inte.

Polisen hade rätt att lösa uppgiften på ett optimalt sätt, man valde istället att sätta in oerfarna poliser, inte bra.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Grunden till att Eric sköts var att en synnerligen oerfaren patrull tog larmet om den farlige våldsbrottslingen. Dom borde själva ha avvaktat tills mer erfarna poliser kom på plats, det borde inte funnits en så oerfaren patrull i tjänst. Polisens system borde innehålla korrekt information så att man inte vilseleder poliser som ska göra ingripanden.

Jag håller helt med dig.
De erfarna poliserna slutade när Dan Eliasson var generaldirektör så vi får nog vänja oss vid oerfarna poliser i framtiden.
De som skötte larmtjänsten (de 200 kommunikatörerna?) kanske också var nyutbildade.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det är de uppgifterna jag bygger på så det bör bli ca 3 års erfarenhet, någonting jag tycker är skrämmande lite

Citat:
Eftersom det överväldiga delen av polisen har långt mer erfarenhet än dessa tre poliser bör det inte vara ett problem. Ingen polispatrull ska bara ha 3 års erfarenhet.

Jag tycker att om detta stämmer är det en väldigt anmärkningsvärd sammansättning av polispatrullen. Något som någon måste vara ansvarig för och kunna ställas till svars för.

Därför frågar jag dig igen - vet du hur lång tjänsteerfarenhet den kvinnliga, mest erfarna, polisen hade?
Citera
2018-08-12, 12:15
Bannlyst
Citat:
Föräldransvaret är en annan fråga. Alla föräldrar tar inte ansvar, det måste polisen förhålla sig till. Små barn bör inte vara ute själva mitt i natten, men det förekommer.

Att en förälder brister i ansvar fritar inte polisen från sitt ansvar.

Jag tror inte att du skall tolka det som att polisen måste riskera att ta en kula för att vissa personer, barn eller utvecklingsstörda vuxna, i brist på bättre vetande spatserar runt med vapenliknande föremål.
Citera
2018-08-12, 12:15
Medlem
Eurypteridas avatar
Jämför denna insats med norrmalmstorgsdramat.
Dessa är kanske de två sämsta polisinsatserna i svensk historia, då flyttade Bejerot en brottsling från fängelset till en gisslansituation inne i en bank, nu får de panik för en kille med downs syndrom som gillar polisen.

Snart kommer "vasastanssyndromet" för att diagnosticera kritiker och anhöriga.
Citera
2018-08-12, 12:16
Bannlyst
Citat:
Polisen hade rätt att lösa uppgiften på ett optimalt sätt, man valde istället att sätta in oerfarna poliser, inte bra.

Nej, man valde att lösa uppgiften med insatsstyrkan OCH tre oerfarna poliser som det knappast var tänkt skulle ha någon offensiv roll.

Om Eric blivit skjuten av insatsstyrkan istället, vad hade du tjutit om då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in