2018-08-12, 10:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är de uppgifterna jag bygger på så det bör bli ca 3 års erfarenhet, någonting jag tycker är skrämmande lite
Ja, det är inte så lång yrkeserfarenhet.
Hur lång erfarenhet hade den kvinnliga polisen?
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-12 kl. 10:30.
Citera
2018-08-12, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det verkar som många inte har en aning om åt vilket håll Sverige har utvecklats. Eller så är dom så unga att dom inte vet hur det var när Sverige var ett tryggt land.

Vasastan är ingen no-go-zon....
Citera
2018-08-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
1. Föremålet var inte farligt och troligen så ville dom triggade grisarna ens försöka läsa av situationen.
2. Källa tack.
3. Källa tack.
4. Källa tack.
5. Avrättning kan ligga när till hands.

En kort granskning av din posthistorik visar tydligt att du är så inställd på att polisen är svin i alla lägen, så det är meningslöst att ens försöka förklara för dig.
Citera
2018-08-12, 10:32
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Vart har du fått din info om att Eric var beväpnad? Vad jag förstått så bar han på en leksak.
Och vart har du fått din info att Eric varit hotfull?
Du är bara pinsam ditt mongo.

Vad tillför du?
Du slickar bara röv.
Jag tillför inget men jag spamar inte tråden likt dig med en massa meningslösa inlägg som du gör.
Citera
2018-08-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Alla är lika mycket värda.

Orsaken till att hans funktionshinder betonas är att det är något som är mycket lätt att känna igen. Ingen normalt tänkande person borde kunna missa att en person har Downs syndrom.

Både utseende och rörelsemönster skiljer sig markant från människor som inte har det funktionshindret.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Skärpning själv. Av vittnesuppgifter citerade i medierna vet vi så här långt att det var 3 poliser och två sköt. En fort och en sakta. Polisen själv har bekräftat till medierna att mer än en sköt. Vi vet inte om "någonting" inträffade. Vidare har vi bekräftelse från polisen själv att deras dator flaggade adressen vid larmet. De har själva definierat utryckningen (03.48) som svar på olaga hot på sin hemsida. Enligt mamman sköts Eric 04.05.

Vad vi vet till 100% är den som sköts var en downie med en leksak. Av bilder på downien Eric ser vi att han har karakteristiskt utseende. Att polisen då väljer att skjuta honom är inte klokt. Du menar att det saknar roll, och det viktiga är att downien hade något i händerna som är det viktiga. Ja, då skulle de ju kunna skjuta en präst med ett paraply, och det skulle vara ok? Nej, mer måste vi kunna kräva av våldsapparaturen som har rätt att bära dödliga vapen. De som har tunnelseende ska bort. En vanlig bilist klarar av att se mer och göra mer kvalificerade bedömningar än dessa poliser gjorde. Och det i mörkret. Om de inte gjorde det då skulle vi ha mer trafikolyckor än vad vi har.

Åklagaren har inte visat leksaken. Utredningen måste ha kommit så långt att det inte längre finns någon anledning att inte visa "vapnet" och hålla presskonferens. Åklagaren bestämmer när utredningstekniska skäl inte längre finns där, och i allmänt intresse ska de inte mussla till sig i onödan.

Det senaste åren har åklagaren och polisen mer och mer börjat agera politiskt efter modellen med amerikansk polis. De skyddar sina egna och håller presskonferenser stup i kvarten då det är något som gynnar dem (Akilov). I USA har de dock medier som granskar polisens agerande oavsett. Här brukar medierna vidarebefordra det som de blir serverade från polis och åklagare. Vad gäller bevakningen av det här fallet har Expressen varit bäst åtföljd av SVT.

Citat:
Och tryggare blir det av att polisen skjuter "barn" med DS? Men när grisarna står emot våldsverkarna, blattarna. Då tar dom skydd dom vidriga jävlarna!

Men vad är det för fördomar ni egentligen har om Downs Syndrom. För er så är alla med Downs syndrom något gulligt. Det låter på er som om de är något husdjur.

Nu ska ni få en nyhet personer med Downs syndrom är individer och har olika funktionsnedsättningar. Vissa är snälla andra kan rent ut sagt vara hur elaka som helst. Vissa klarar sig hur bra som helst i samhället de arbetar skaffar barn osv. Andra kommer att behöva vård och stöd hela livet.

Tyvärr så kan du inte se en persons mentala tillstånd på utsidan. Att ha Downs syndrom ger dig inte fria händer att gå omkring på natten med ett pistolliknade föremål.
Citera
2018-08-12, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
En kort granskning av din posthistorik visar tydligt att du är så inställd på att polisen är svin i alla lägen, så det är meningslöst att ens försöka förklara för dig.
Du har absolut inget svar. Pinsamt!

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag tillför inget men jag spamar inte tråden likt dig med en massa meningslösa inlägg som du gör.
Dom är tydligen goda för att citeras
Citera
2018-08-12, 10:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Det är uppenbart att händelsen är hemsk och fel. En oskyldig person har blivit ihjälskjuten av Polis och det ska självklart utredas.

Sen är det nog uppenbart för alla som passerat puberteten att Poliserna inte sköt en oskyldig med avsikt. Jag är övertygad om att Poliserna trodde att det var en farlig person med ett riktigt vapen och reagerade vad dom trodde var adekvat.

Borde dom väntat på insatsstyrka?
Personligen har jag ingen aning eftersom det inte hände. Jag vet inte om insatsstyrkan hade gjort annan bedömning. Och vad hade hänt om det var en skarp situation och Poliserna stod utanför och väntade på insatsstyrkan medan gärningsmannen sköt ihjäl någon? Hur hade alla kunniga flashbackare reagerat då? Hade ni dömt dom eller resonerat att det kunde varit en oskyldig person med Downs syndrom och plast vapen... hade ni tyckt det var rätt av polisen att vänta medan någon blev mördad?

I slutändan är detta en stor slump med ett hemskt utfall. Det bästa sättet för att undvika liknade situationer är att EU förbjuder vapenliknande leksaker om dessa inte är rosa eller liknande så det syns tydligt, på avstånd, att det är fake.

Det är helt jävla egalt. Skränanden finns det alltid. Polisen ska följa sina regler och sitt förstånd. Det finns ingen pågående masskjutning här annat än i drömmar.

Dessutom hade ju då ett undvikande av inbrytning i ditt exempel fått exakt samma resultat som inbrytningen fick. Då är det så att det kan anses bättre att en skurk skjutit en oskyldig än att polisen gjort det. Av flera skäl.

Har polisen bytt sitt reglemente så att först anländande ordningspoliser ska storma även inexistenta masskjutningar, så får de byta tillbaka.

Jag skulle inte tro att så är fallet.

Jag tror att det här ngnstans snarare handlar om en drill av rekryter som gått fel, eller ngt åt att insatsstyrkan kanske helst vill slippa åka på saker som ordningspolisen kan reda ut.

Det handlar nog väldigt lite om huruvida poliserna som sköt skulle hålla inne skotten. I så fall är det för att de helt saknar rutin. Och somlig rutin får man inte av att skjuta oskyldiga.

Innerstäderna bör nog befrias från leksaksvapen, ja. Folk bör få uppgiften att man inte pekar på ngn med ett vapenliknande föremål.
Citera
2018-08-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det verkar som många inte har en aning om åt vilket håll Sverige har utvecklats. Eller så är dom så unga att dom inte vet hur det var när Sverige var ett tryggt land.
Jag antar att du menar förr i tiden (ju förr desto bättre). Förr i tiden var människor som hade Downs syndrom förmodligen inlåsta på någon institution och sprang inte runt på stan mitt i natten med en pistol. Jag förmodar att de har det bättre idag. Men det ställer stora krav på omgivningen, framförallt föräldrarna, och uppenbarligen har de inte lyckats så bra i detta fall.
Citera
2018-08-12, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag antar att du menar förr i tiden (ju förr desto bättre). Förr i tiden var människor som hade Downs syndrom förmodligen inlåsta på någon institution och sprang inte runt på stan mitt i natten med en pistol. Jag förmodar att de har det bättre idag. Men det ställer stora krav på omgivningen, framförallt föräldrarna, och uppenbarligen har de inte lyckats så bra i detta fall.

Nej. De glömde att låsa utifrån. Tråkigt. Han har tydligen smitit ut flera ggr på 20år! Pinsamt...
Citera
2018-08-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men vad är det för fördomar ni egentligen har om Downs Syndrom. För er så är alla med Downs syndrom något gulligt. Det låter på er som om de är något husdjur.

Nu ska ni få en nyhet personer med Downs syndrom är individer och har olika funktionsnedsättningar. Vissa är snälla andra kan rent ut sagt vara hur elaka som helst. Vissa klarar sig hur bra som helst i samhället de arbetar skaffar barn osv. Andra kommer att behöva vård och stöd hela livet.

Tyvärr så kan du inte se en persons mentala tillstånd på utsidan. Att ha Downs syndrom ger dig inte fria händer att gå omkring på natten med ett pistolliknade föremål.

Nämenherreguud. Du menar att det är ok att skjuta en elak downie, men inte en snäll? Eller hur tänker du egentligen? Att en downie är snäll eller elak har ingen som helst relevans i det här fallet.

Eric var en downie med karakteristiskt utseende. Varningsklockorna borde ha ringt högt hos polisen att det här kan inte vara våldsverkaren. Istället verkar de lida av värsta tunnelseende med fokus på leksaken som de uppfattade som vapen. Är de tränade att bara uppfatta allt som "ett vapen" och reagera på det? Sådan våldsapparat kan vi inte ha.
Citera
2018-08-12, 10:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

Kanske inte så enkelt för föräldrar att hålla sina barn inlåsta, borde vara svårare än vad det är för kriminalvården som bevisligen också har svårt för att hålla folk på rätt sida om dörren.

Att ge föräldrarna skulden för det inträffade är riktigt lågt. Det påstås att Sverige är ett fritt land, folk får röra sig fritt i samhället vilken tid på dygnet som helst, även sjuka och funktionshindrade, det är något polis måste förhålla sig till. Allmänheten ska inte tvingas hålla sig hemma för att inte riskera att bli skjuten av polis.
Citera
2018-08-12, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Haha, din lilla tönt. Du gör precis som du är tillsagd och är även på god väg att uppfattas som ett obstinat nättroll. Grattis.

Nu vill jag se ett konsekvent agerande. Det skall vara lika för alla, det är nämligen det fina i en demokrati har jag fått höra.

En vacker dag kommer även du vakna upp och då kommer det bli en lång sejour i duschen för att tvätta bort allt det smutsiga. Det finns dock inget lösningsmedel i hela världen som klarar av en smutsig insida.

Precis. Demokrati, lagar och regler, som gäller även poliser. Vilken till ditt stora förtret även gäller nödvärnsrätten, gråt en skvätt så blir det bättre.

Att du inte gör som du blir tillsagd förstår jag, tror inte du är förmögen att ta instruktioner faktiskt. Men förhoppningsvis får du hjälp med den biten, och förhoppningsvis ser din gode man till att du inte spatserar omkring ute själv kl 4 på morgonen med vapenliknande föremål.

Bli nu inte sur för det. Det är bara för ditt eget bästa lilla vän
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-12 kl. 11:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in