Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Det är uppenbart att händelsen är hemsk och fel. En oskyldig person har blivit ihjälskjuten av Polis och det ska självklart utredas.
Sen är det nog uppenbart för alla som passerat puberteten att Poliserna inte sköt en oskyldig med avsikt. Jag är övertygad om att Poliserna trodde att det var en farlig person med ett riktigt vapen och reagerade vad dom trodde var adekvat.
Borde dom väntat på insatsstyrka?
Personligen har jag ingen aning eftersom det inte hände. Jag vet inte om insatsstyrkan hade gjort annan bedömning. Och vad hade hänt om det var en skarp situation och Poliserna stod utanför och väntade på insatsstyrkan medan gärningsmannen sköt ihjäl någon? Hur hade alla kunniga flashbackare reagerat då? Hade ni dömt dom eller resonerat att det kunde varit en oskyldig person med Downs syndrom och plast vapen... hade ni tyckt det var rätt av polisen att vänta medan någon blev mördad?
I slutändan är detta en stor slump med ett hemskt utfall. Det bästa sättet för att undvika liknade situationer är att EU förbjuder vapenliknande leksaker om dessa inte är rosa eller liknande så det syns tydligt, på avstånd, att det är fake.
Det är helt jävla egalt. Skränanden finns det alltid. Polisen ska följa sina regler och sitt förstånd. Det finns ingen pågående masskjutning här annat än i drömmar.
Dessutom hade ju då ett undvikande av inbrytning i ditt exempel fått exakt samma resultat som inbrytningen fick. Då är det så att det kan anses bättre att en skurk skjutit en oskyldig än att polisen gjort det. Av flera skäl.
Har polisen bytt sitt reglemente så att först anländande ordningspoliser ska storma även inexistenta masskjutningar, så får de byta tillbaka.
Jag skulle inte tro att så är fallet.
Jag tror att det här ngnstans snarare handlar om en drill av rekryter som gått fel, eller ngt åt att insatsstyrkan kanske helst vill slippa åka på saker som ordningspolisen kan reda ut.
Det handlar nog väldigt lite om huruvida poliserna som sköt skulle hålla inne skotten. I så fall är det för att de helt saknar rutin. Och somlig rutin får man inte av att skjuta oskyldiga.
Innerstäderna bör nog befrias från leksaksvapen, ja. Folk bör få uppgiften att man inte pekar på ngn med ett vapenliknande föremål.