2018-08-11, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Istället för att ställa sig i skydd bakom något och försöka få kontakt med den misstänkte så ställde de sig i grupp mitt på gården som en perfekt måltavla. Drömläge för en farlig pistolman om det hade varit en sådan de konfronterade.

Har poliserna aldrig sett kriminalfilmer på tv? Där kan de lära sig att det är rätt bra att söka skydd om man ska avväpna en pistolbeväpnad person.

Nu kan det ju ha varit av en helt annan anledning dom stod sådär men det förstår nog inte du
Citera
2018-08-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det kan vara en googlekamera med automatisk igenkänning som har larmat om "man med vapen".
Kamerorna är uppkopplade så de övervakas antagligen, om inte av annan anledning för att de ska bli bättre på att känna igen downies med leksaker.

Vad pratar du om. Kameror med automtisk igenkänning. Du har sett för mycket på CSI eller liknande serier.

Jag är lessen men det finns inga sådan system som automatiskt kan känna av om en springer omkring med vapen på avstånd.

Det finns i stort sätt två teknker för olika igenkänningsystem. En av teknikerna läser av en IR bild på exempelvis ansiktet. Den tekniken brukar man använda för att identifera en person. Nackdelen är att bilden måste tas relativt nära.

Det andra systemet bygger på bilder. Där är det ännu värre att identifiera folk. Ta på dig ett par solglasögon, odla lite skägg så kommer systemet inte känna igen dig. Sådan system är lämpligt att bla läsa av registeringsskyltar.
Citera
2018-08-11, 22:16
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaj1pA/bevapnade-man-ranade-kvinna-i-bostad

En anledning som enligt mig kan resultera i en konfrontation och ev verkanseld.

Men går man med hundar med sig så använder man dom i första hand.

Enligt Onskan så ska de väl skjutas vid första bästa tillfälle.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-11 kl. 22:21.
Citera
2018-08-11, 22:28
Medlem
för en polis gäller inte om..varje situation är unik och ska bedömas var för sig. Alla hönshjärnor som hela säger att han kunde ha dit eller datt kvittar. samma om. han kunde haft en atombomb. han kunde haft ett äpple. Här är det klart att tre skjutkåta poliser triggat sig innan och de hade redan bestämt sig för att skjuta..sedan när de hade upptäckt vad deras förutbestämda fara var så började de ljuga ihop allt.
allt efter som fakta kom ut så ändrade de sin version. Han sköts på 10 m och det fanns inget larm. ingen farlig person för han satt i häktet sedan flera månader. erik hade inte en autentisk leksakspistol, det tog polisen tillbaka och ändrade det till leksakspistool för barn.. ( ngt som inte ser ut som pistol). Jag är övertygad om att poliserna trodde att det skulle gå stt ljuga sig bort ifrån och därför alla dessa ändringar.liksom polisen i stockholm vid attentatet så hade de redan bestämt sig för att skjuta, sedan göra en översikt av situationen i stället för tvärtemot. med dessa poliser så blir garanterat ett dagisbarn med en morot skjuten. kan vara vapenliknande(morot, långt spetsigt föremål). många poliser här som sprider propaganda
Citera
2018-08-11, 22:37
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Hade han varit ute efter att planlöst döda nån så hade han väl gjort det?
Det finns ingen polis som hade kunnat hindra ett sånt scenario...

Vem ska han lyckas mörda från en innegård vid 04 på morgonen?

Det är ju även uppenbart (för alla som passerat puberteten) i efterhand att polisen kraftigt missbedömde situationen.

Jag tror att insatsstyrkan hade gjort en annan bedömning. Jag tror även att Om polisen på plats haft 10sekunder till så hade även de gjort en annan bedömning.

Omoget resonemang. Precis som jag skrev så vet inte Poliserna om eller när han tänker mörda någon. Dom får väl utgå efter den information dom har dvs att en beväpnad person rör sig på adressen. Martin Jonsson mördade Lotta mitt i natten och det finns flera liknande fall. Att mord sker nattetid är tämligen vanligt.

Men som sagt du missar att besvara den enkla frågan. Hade det varit så att det var en skarp situation och Polisen väntat medan gärningsmannen mördar någon. Hade du resonerat på samma sätt då?

Kanske borde svensk Polis sluta åka in i liknande situationer i framtiden och helt enkelt invänta insatsstyrka. Har du eller någon annan en mördare i hasorna så kanske ni får acceptera att första poliserna på plats låter dig bli mördad... annars kanske ett katastrofalt misstag sker och en oskyldig person med funktionsnedsättning och plastvapen dör.
Låter väl som ett rimligt resonemang.

I min värld så sker olyckor och det är viktigt att lära av dom, inte att försöka hitta någon att peka fingret på.
Senast redigerad av Windchester 2018-08-11 kl. 22:40.
Citera
2018-08-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Omoget resonemang. Precis som jag skrev så vet inte Poliserna om eller när han tänker mörda någon. Dom får väl utgå efter den information dom har dvs att en beväpnad person rör sig på adressen. Martin Jonsson mördade Lotta mitt i natten och det finns flera liknande fall. Att mord sker nattetid är tämligen vanligt.

Men som sagt du missar att besvara den enkla frågan. Hade det varit så att det var en skarp situation och Polisen väntat medan gärningsmannen mördar någon. Hade du resonerat på samma sätt då?

Kanske borde svensk Polis sluta åka in i liknande situationer i framtiden och helt enkelt invänta insatsstyrka. Har du eller någon annan en mördare i hasorna så kanske ni får acceptera att första poliserna på plats låter dig bli mördad... annars kanske ett katastrofalt misstag sker och en oskyldig person med funktionsnedsättning och plastvapen dör.
Låter väl som ett rimligt resonemang.

I min värld så sker olyckor och det är viktigt att lära av dom, inte att försöka hitta någon att peka fingret på.

Du pratar om ett scenario som inte finns. Vem skulle han mörda? Han lär ju inte mörda nån sålänge han är ensam iallafall.

Han hade ingen gisslan. Hade han haft det så lovar jag dig att polisen hade använt insatsstyrkan till det.

Hade han varit galen, haft ett skarpladdat vapen och velat döda nån så kan jag berätta för dig att han troligen då inte hade inväntat polisen för den saken.
Citera
2018-08-11, 23:08
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nu kan det ju ha varit av en helt annan anledning dom stod sådär men det förstår nog inte du

Kan du då inte ge någon tänkbar anledning till att de ställer upp sig som en måltavla..
Senast redigerad av hoppsann 2018-08-11 kl. 23:14.
Citera
2018-08-11, 23:09
Medlem
Bekvämast för polisen vore väl i detta läge att gå ut med att det helt enkelt handlade om eldpanik, som förklaring till de många skotten. Den förklaringen tror jag skulle tillfredsställa många, och tanken på en poliskår bestående av individer med mänskliga svagheter (poliser är ju, bevars, också en sorts människor! ) ter sig, åtminstone för mig, långt mindre oroande än om man skulle komma fram till att agerandet var alltigenom befogat...
Citera
2018-08-11, 23:11
Bannlyst
Citat:
Kan du då inte förklara någon tänkbar anledning till att de ställer upp sig som en måltavla..

För att se bättre, dom var ju där i ett annat ärende rörande en helt annan person? Dessutom vet du inte ett skit om när dom ställde upp sig i denna formation, det kan lika gärna ha varit efter skottet.
Citera
2018-08-11, 23:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Avgör själv med hjälp av bilderna på Aftonbladet. Det ser ut som att Eric blev skjuten på nära håll när han stod en meter från en lyktstolpe (bild 7). Man ser blodfläcken i marken, samt skotthålen i väggen. Avståndet från patronhylsorna till väggen kanske är 15 meter och då var skjutavståndet 10 meter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wAE2x/sa-skriver-omvarlden-om-eric-torells-dod

Intresanta bilder, tack!
En del av utredningen efter detta är naturligvis att gå igenom var Eric blev träffad och av hur många skott liksom hur många skott som avfyrats totalt.
Ju mer jag tittar på bilderna undrar jag om han kan ha träffats från sidan? Vad han då verkligen på väg mot poliserna? Tror att det är av väldigt vital betydelse för utredarna att skissa upp på gården var alla befann sig samt vart de var på väg och Erics kulors träffpunkter (vilket naturligtvis utredarna kommer göra )

Har Eric skjutits framifrån på väg mot poliserna som upplevde ett verkligt hot är det naturligtvis en rimlig möjlighet att man bedömer att denna livsfara måste elimineras. Har han däremot varit på väg någon annanstans och träffats i ryggen eftersom han låg på magen (har träffen någon betydelse hur man hamnar, jag gissar här) eller i sidan av buken, måste detta verkligen utredas ordentligt och offentliggöras.

Men som sagt - polisens uppgifter är att eliminera akuta hot och förhindra att en beväpnad person skjuter ex mot polisen. Har situationen tveklöst uppfattats så av polismännen är det korrekt handlat - även med dagens facit.

Vi har en knivlag i Sverige där det är förbjudet att bära kniv på allmän plats.
Det borde naturligtvis vara lika förbjudet att bära vapenliknande föremål. Just vapen har ett användningsområde långt utöver själva skjutningen, nämligen vapenhotet. Man kan rätt lätt tilltvinga sig pengar, bilar, spädbarn och sex bara genom att vifta med ett realistiskt leksaksvapen.
Leksaksvapen med realistiska färger och former, likt det den autistiske Erik bar i Skåne, borde inte få förekomma på offentliga platser som gator och torg. Oavset i vems händer denna leksak finns.

Nyligen blev en man dödad av en handgranat han plockade upp när han kom cyklande. Antagligen trodde han att det var en leksak - det finns bl a handgranatliknande tändare. Nu har polisen på kort tid två gånger misstagit leksaksvapnet hos en ”Eric/k” för att vara äkta vapen.
Realistiska leksaksvapen kan uppenbarligen resultera i livsfarliga situationer. Inför förbud för utseendemässigt realistiska leksaksvapen. Samhällsklimatet idag är tyvärr sådant.
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-11 kl. 23:27.
Citera
2018-08-11, 23:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
för en polis gäller inte om..varje situation är unik och ska bedömas var för sig. Alla hönshjärnor som hela säger att han kunde ha dit eller datt kvittar. samma om. han kunde haft en atombomb. han kunde haft ett äpple. Här är det klart att tre skjutkåta poliser triggat sig innan och de hade redan bestämt sig för att skjuta..sedan när de hade upptäckt vad deras förutbestämda fara var så började de ljuga ihop allt.
allt efter som fakta kom ut så ändrade de sin version. Han sköts på 10 m och det fanns inget larm. ingen farlig person för han satt i häktet sedan flera månader. erik hade inte en autentisk leksakspistol, det tog polisen tillbaka och ändrade det till leksakspistool för barn.. ( ngt som inte ser ut som pistol). Jag är övertygad om att poliserna trodde att det skulle gå stt ljuga sig bort ifrån och därför alla dessa ändringar.liksom polisen i stockholm vid attentatet så hade de redan bestämt sig för att skjuta, sedan göra en översikt av situationen i stället för tvärtemot. med dessa poliser så blir garanterat ett dagisbarn med en morot skjuten. kan vara vapenliknande(morot, långt spetsigt föremål). många poliser här som sprider propaganda

Polisen letade efter EN PERSON med skjutvapen.
De sköt en person utan att tänka efter innan de sköt.

Varför riktade de pistolen mot vittnet som senare dök upp?
De hade redan skjutit den person de trodde var farlig (med vapen), dvs den de sökte.

Vittnet hade inget vapen eller något vapenliknande.
Han stämde knappast med signalementet på den farliga person de var skraja för.
Citera
2018-08-11, 23:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Polisen letade efter EN PERSON med skjutvapen.
De sköt en person utan att tänka efter innan de sköt.

Varför riktade de pistolen mot vittnet som senare dök upp?
De hade redan skjutit den person de trodde var farlig (med vapen), dvs den de sökte.

Vittnet hade inget vapen eller något vapenliknande.
Han stämde knappast med signalementet på den farliga person de var skraja för.

Men inte letade polisen efter enbart en enda person med vapen - och när denne återfunnits lägger man ner allt och slutar undersöka om det finns fler vapenförsedda....

Vad säger att larmen, om nu flera har ringt, omfattade en och samma person som alla uppger sig ha sett? De kan ju varit två, eller tio.
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-11 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in