2018-08-10, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Jag kan ju tycka att trycka av inte är ett förstahandsval av poliskåren.
Med 10sekunders reflekterande Så hade grabben levt idag. Med erfarenhet personal så hade grabbed levt.

Inom ramen för nödvärn borde även innebära att inte sätta sig I situationer där man inte klarar att tänka först och agera sen.

Nej och det är det inte heller, tio sekunders är oceaner av tid för att bli dödad om någon har ett skjutvapen och ämnar använda det.

Du anser det ja, lagen gör det inte, helt enkelt för att du inte kan styra sådant alltjämt, och helt enkelt för att det finns situationer som inte ger utrymme för så mkt tänkande...om du inte vill spela rysk roulett med ditt eget liv.

Situationer med skjutvapen inblandade är ofta av den arten, och troligtvis var det därför killen blev skjuten. Polisen kunde omöjligen där och då veta att det var ett leksaksvapen, eller att killen ens hade downs syndrom. Det hade garanterat inte insatsstyrkan heller gjort om det uppstod en situation då han riktat vapnet emot dom, då hade han garanterat också blivit skjuten.
Citera
2018-08-10, 21:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Förtydliga gärna...

De är skyldiga att göra ett ingripande, att åka till en plats där någon ringt in om att det går en person med vapen, där kreti och pleti kan välja att gå på bio istället.
Citera
2018-08-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Det var inget volontäruppdrag där de kunde välja

Jag håller inte med dig.
Citera
2018-08-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De är skyldiga att göra ett ingripande, att åka till en plats där någon ringt in om att det går en person med vapen, där kreti och pleti kan välja att gå på bio istället.

De har väl ingen skyldighet att fylla snubben med bly iallafall?
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-08-10 kl. 21:21.
Citera
2018-08-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej och det är det inte heller, tio sekunders är oceaner av tid för att bli dödad om någon har ett skjutvapen och ämnar använda det.

Du anser det ja, lagen gör det inte, helt enkelt för att du inte kan styra sådant alltjämt, och helt enkelt för att det finns situationer som inte ger utrymme för så mkt tänkande...om du inte vill spela rysk roulett med ditt eget liv.

Situationer med skjutvapen inblandade är ofta av den arten, och troligtvis var det därför killen blev skjuten. Polisen kunde omöjligen där och då veta att det var ett leksaksvapen, eller att killen ens hade downs syndrom. Det hade garanterat inte insatsstyrkan heller gjort om det uppstod en situation då han riktat vapnet emot dom, då hade han garanterat också blivit skjuten.

Ja, men inte dödad. Stor skillnad.
Citera
2018-08-10, 21:21
Bannlyst
Citat:
De har väl ingen skyldighet att fulla snubben med bly iallafall?

Nej , och dom har, tillskillnad ifrån vad du tycker , ingen skyldighet att stå och se på när dom själva fylls med bly heller, för det är mycket väl vad som kan hända om man inte agerar DIREKT i en sådan här situation.
Citera
2018-08-10, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ja, men inte dödad. Stor skillnad.

Nej det är inte skillnad. Får man tex vapen riktat emot sig kan du bli dödad om du ens i någon sekund funderar på vapnets äkthet innan du agerar.
Citera
2018-08-10, 21:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Detta är en bra fråga. Vad gjorde vapnet där ?
På bilden är inte "vapnet" bredvid Eric.
Det ser dessutom ut som det är något rött på pipan.

En gängledare som blev mördad av en annan kriminell tog de med sig i polisbilen till sjukhuset så det är nog skillnad på folk och folk.

Men den gängledaren hade inte kanske vapen i handen och inte riktat vapen mot poliserna?
Citera
2018-08-10, 21:33
Medlem
Citat:
Nej , och dom har, tillskillnad ifrån vad du tycker , ingen skyldighet att stå och se på när dom själva fylls med bly heller, för det är mycket väl vad som kan hända om man inte agerar DIREKT i en sådan här situation.

Jag är väl medveten om att polisen troligen kommer undan med det här.
Kanske agerade de helt enligt boken, men jag tror mer att nån sket på sig och tryckte av, för att de helt enkelt saknade erfarenhet.

Ska polis skjuta såhär lättvinnligt I fortsättningen så går ju ingen jävel säker på stan.
Citera
2018-08-10, 21:41
Bannlyst
Citat:
Jag är väl medveten om att polisen troligen kommer undan med det här.
Kanske agerade de helt enligt boken, men jag tror mer att nån sket på sig och tryckte av, för att de helt enkelt saknade erfarenhet.

Ska polis skjuta såhär lättvinnligt I fortsättningen så går ju ingen jävel säker på stan.

Nej.

Har du vett att förstå det olämpliga i att gå omkring med vapenlikande föremål blir du inte skjuten. VAPNET är den avgörande faktorn till att killen blev skjuten, inte polisernas erfarenhet, eller att någon skitit på sig,man är inte rädd/feg för att man faktiskt försvarar sig, feg/mesig är snarare när man tvekar och inte försvarar sig som man skall för att någon skrikolle skall skrika på social medier. DET hade faktiskt varit ren skandal.

Med tanke på att ett vapen / vapenliknande föremål var inblandat har dom med största sannolikhet agerat rätt ja.
Citera
2018-08-10, 21:42
Medlem
Citat:
Nej det är inte skillnad. Får man tex vapen riktat emot sig kan du bli dödad om du ens i någon sekund funderar på vapnets äkthet innan du agerar.

Förlåt mig Rambo. Jag är ute och cyklar. Klart att man bara dödar allt som rör sig.

Eller ursäkta, oskadligör sina fiender menar jag...
Citera
2018-08-10, 21:43
Bannlyst
Citat:
Förlåt mig Rambo. Jag är ute och cyklar. Klart att man bara dödar allt som rör sig.

Eller ursäkta, oskadligör sina fiender menar jag...

Återigen, han blev inte skjuten för att han rörde sig, vapnet var det som gjorde att han blev skjuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in