2018-08-11, 14:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Okej säg det till åklagare som får GM häktade på sådana grunder då.
Ett vittne är inte så trovärdigt men många oberoende av varandra är mer tillförlitliga.
Jag hävdar å det bestämdaste att SD hade varit häktad nu om det fanns bevis för att han misshandlat henne fram till mordet.
Nu säger en del t.o.m. att det ska finnas graverande bevis mot honom i det senaste digitala konversation de hade. Skojar ni med mig. Ni kan väl inte fortfarande efter allt det hävda att det fortfarande inte finns tillräckligt för sannolika OM allt det stämmer.

Jag måste först läsa in mig på fallet i Västerås för att kunna veta vad som lade grunden till att den personen kunde bli häktad på sannolika skäl utan teknisk bevisning. Om det nu skulle saknas teknisk bevisning måste det betyda att vittnesmål kan binda MGM till brottet, dvs sett den misstänkte utföra brottet. I ett sådant fall så kan du ju dock inte jämföra det fallet med LW-fallet. Eller menar du att det finns ett vittne som sett SD utföra mordet på LW?
Citera
2018-08-11, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Om du kan statistik borde du också hålla SD högt som GM.
Alltaå kan du uppenbarligen inte statistik
Men nu exponerar du, med ditt märkliga resonemang, ännu mer av din okunnighet om statstik. Det där håller inte för prövning, men jag avstår från att genera dig ännu mer än du själv gör här.
Bara för att statistiken talar för att SD är en mördare, så räcker inte det för att man skall avstå från att brett och förutsättningslöst titta efter alternativa GP = gärningspersoner.

Jag visade med älg-exemplet hur fel det kan bli när en utredningsgrupp inom Polisen lutade sig mot statistik. Är du så blockerad, så att du inte ens förstod. vad mitt exempel både visade och bevisade, nämligen att man vid mord alltid bör vara öppen för alternativa gärningspersoner och ibland också gärningsdjur?
Förstod du verkligen inte vad jag avsåg?
Citera
2018-08-11, 15:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Teknisk bevisning m.m. krävs för åtal, inte för häktning för sannolika skäl. Läs om häktningsförhandlingar i andra fall så får ni se. Det är många som är häktade i månader som fortfarande väntar på NFC, dock får de förtur på grund av att de är frihetsberövade.

Detsamma beviskrav (att det räcker utan NFC d.v.s.) gällde även SD under hans häktningsförhandling och ändå ppnåddes bara skäligen.

Teknisk bevisning behöver inte alltid vara spår som måste skickas på analyssvar till NFC. Vidare krävs det inte alltid svar på det inskickade materialet ill NFC, för att sådant material ska räcka för en häktning på sannolika skäl. Det första du skriver stämmer dock inte. Teknisk bevisning eller vittnesmål som binder en misstänkt till ett brott är det som krävs för sannolik misstanke, för att väcka åtal krävs mer än så. På den misstankegraden krävs att det är ställt utom rimligt tvivel att MGM är mördaren. Men jag kommer inte gå in på mer detaljer än så då det är OT. Men det går att läsa lättåtkommen litteratur rörande detta.
Citera
2018-08-11, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visserligen inte, men det är en mycket stark indikation på att det var anledningen till att en mörkrädd kvinna mitt i en aktiv presentinslagning skulle avbryta den, öppna dörren och lämna hemmet olåst ... mitt i kolmörka natten. För att ca 25 min senare vara död.

Det begränsar mycket starkt antal potentiella gärningsmän.

Du anser alltså att natten var kolmörk? När jag har hävdat det tidigare och så har många i denna tråd sagt emot. En kolmörk natt innebär att man kan ta sig fram rätt så obemärkt.
Citera
2018-08-11, 15:20
Medlem
Citat:
Ett vittne är inte så trovärdigt men många oberoende av varandra är mer tillförlitliga.
Jag hävdar å det bestämdaste att SD hade varit häktad nu om det fanns bevis för att han misshandlat henne fram till mordet.
Nu säger en del t.o.m. att det ska finnas graverande bevis mot honom i det senaste digitala konversation de hade. Skojar ni med mig. Ni kan väl inte fortfarande efter allt det hävda att det fortfarande inte finns tillräckligt för sannolika OM allt det stämmer.

Man pusslar ihop en indiciekedja över dessa 25 minuter. Varje länk som kan byggas på fogar tillsammans en hel kedja som till slut blir så stark att den utesluter rimligt tvivel. Det är tanken. Jag tror att det korta händelseförloppet kommer spela stor roll.

"Ingen kedja är starkare än den svagaste länken" brukar det hävdas. Det stämmer inte. Den svagaste länken förstärks av andra starka länkar speciellt av många sådana.

Lisa Holm-fallet är ett exempel på det TR och HR var eniga Livstidsfängelse+utvisning, HD avstod från att ta upp det. Nu sitter han på livstid i Litauen.

TROTS att ingen vet exakt hur han lurade Lisa över vägen, eller exakt vad som hände i alla enskilda steg. Fanns inget utrymme för annan tolkning. Rimligt tvivel saknades.
FUP höll genom alla instanser till en fällande dom. GM nekade hela tiden till brott.

Ett annat fall är Madsen i Danmark. Också ett indiciemål. Skall upp i Landsretten (HR) i september. Troligt följer dom TRs beslut, GM har endast överklagat påföljden. Exakt vad som hände i Ubåten vet förstås bara GM men han dömdes till livstids fängelse. Fanns inget rimligt tvivel.

Så varje länk i kedjan behöver inte vara 100% för att utesluta rimligt tvivel.

Vi får avvakta medan pusslet byggs färdigt. Bygget har bara påbörjats, länk för länk byggs ...

Tålmodigt, tyst gediget utredningsarbete pågår ...
Citera
2018-08-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Du anser alltså att natten var kolmörk? När jag har hävdat det tidigare och så har många i denna tråd sagt emot. En kolmörk natt innebär att man kan ta sig fram rätt så obemärkt.

Har jag gjort det? Visst utgör det ett visst skydd och folk troligt sover, men ljud förstärks också liksom uppmärksamheten.

I terrängen blir det dock besvärligare att förflytta sig förutsätter viss bra kunskap och vana att röra sig i området.
Citera
2018-08-11, 15:31
Medlem
Citat:

Länk till aktuellt fall du refererar till, TACK. Det var detta med KÄLLOR!
Citera
2018-08-11, 15:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Länk till aktuellt fall du refererar till, TACK. Det var detta med KÄLLOR!

Vet inte. Det var GW som jämförde fallen och undrade varför två så liknande fall hade en MGM som är häktad sedan 6 mån medan den andra är på fri fot bara på skäligen.
Var på ett nyhetsmorgonprogram eller dylikt. Men i det fallet fanns iaf någon form av misshandel fram till mordet, medan LW:s MGM hade två tidigare anmälningar på sig, sade han.
Det är därför jag drar slutsatsen att hade det funnits misshandel i detta fall också ändå fram till mordet på Lena hade nog även SD varit i häkte.
Citera
2018-08-11, 16:04
Medlem
Citat:
Vet inte. Det var GW som jämförde fallen och undrade varför två så liknande fall hade en MGM som är häktad sedan 6 mån medan den andra är på fri fot bara på skäligen.
Var på ett nyhetsmorgonprogram eller dylikt. Men i det fallet fanns iaf någon form av misshandel fram till mordet, medan LW:s MGM hade två tidigare anmälningar på sig, sade han.
Det är därför jag drar slutsatsen att hade det funnits misshandel i detta fall också ändå fram till mordet på Lena hade nog även SD varit i häkte.

I ett sådant här tidigt läge är han inte insatt i fallen. Det brukar han inte vara utan brukar ske först när det närmar sig FUP och särskilt om det råkar sammanfalla med att han funderat om det kan vara medialt intressant nog att utmynna i ett TV-inslag.

Han uttalar sig svepande generellt baserat på känd brottsstatistik kanske med någon kort nyhetsvinkling. Utifrån det skall man tolka honom.

Värdet är ytterst ringa.
Citera
2018-08-11, 16:16
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du måste ju läsa diskussionen efter också:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Exakt vilka av inläggen i den konstiga "sammanställningen" är egentligen besvärande för SD?

Förstår inte var de där tretton inläggen du surrar om kommer ifrån.

Om du inte fattar vilka av inläggen som är besvärande för SD så kan inget jag skriver få dig att ändra ståndpunkt.

Skriver från en liten mobil så jag har ingen lust att tjaffsa med dig.

Jag skriver hellre one liners.
Citera
2018-08-11, 16:19
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Jo vid första anblick ser de besvärande ut men efter en analys framstår de inte som trovärdiga eftersom i så fall hade skribenterna delgett samma information till polisen och SD hade utan tvekan suttit på sannolika skäl häktad för närvarande.

Du är köpt och synnerligen icke trovärdig då du tidigare påstått att du inte känner de inblandade fast du uppenbarligen gör.

För det mesta är jag oense med dig, så även denna gång.
Citera
2018-08-11, 16:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Du är köpt och synnerligen icke trovärdig då du tidigare påstått att du inte känner de inblandade fast du uppenbarligen gör.

För det mesta är jag oense med dig, så även denna gång.

När argumenten tryter så tar ni till denna typen av påhopp och falsla anklagelser.
Känner inte de inblandade och det har jag sagt från början. Vad ni SD anhängare tror är irrelevant och jag undanber mig sådana här vilseledande information framöver.
Det säger mer om dig/er än om mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in