Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Okej säg det till åklagare som får GM häktade på sådana grunder då.
Ett vittne är inte så trovärdigt men många oberoende av varandra är mer tillförlitliga.
Jag hävdar å det bestämdaste att SD hade varit häktad nu om det fanns bevis för att han misshandlat henne fram till mordet.
Nu säger en del t.o.m. att det ska finnas graverande bevis mot honom i det senaste digitala konversation de hade. Skojar ni med mig. Ni kan väl inte fortfarande efter allt det hävda att det fortfarande inte finns tillräckligt för sannolika OM allt det stämmer.
Man pusslar ihop en indiciekedja över dessa 25 minuter. Varje länk som kan byggas på fogar tillsammans en hel kedja som till slut blir så stark att den utesluter rimligt tvivel. Det är tanken. Jag tror att det korta händelseförloppet kommer spela stor roll.
"Ingen kedja är starkare än den svagaste länken" brukar det hävdas. Det stämmer inte. Den svagaste länken förstärks av andra starka länkar speciellt av många sådana.
Lisa Holm-fallet är ett exempel på det TR och HR var eniga Livstidsfängelse+utvisning, HD avstod från att ta upp det. Nu sitter han på livstid i Litauen.
TROTS att ingen vet exakt hur han lurade Lisa över vägen, eller exakt vad som hände i alla enskilda steg. Fanns inget utrymme för annan tolkning. Rimligt tvivel saknades.
FUP höll genom alla instanser till en fällande dom. GM nekade hela tiden till brott.
Ett annat fall är Madsen i Danmark. Också ett indiciemål. Skall upp i Landsretten (HR) i september. Troligt följer dom TRs beslut, GM har endast överklagat påföljden. Exakt vad som hände i Ubåten vet förstås bara GM men han dömdes till livstids fängelse. Fanns inget rimligt tvivel.
Så varje länk i kedjan behöver inte vara 100% för att utesluta rimligt tvivel.
Vi får avvakta medan pusslet byggs färdigt. Bygget har bara påbörjats, länk för länk byggs ...
Tålmodigt, tyst gediget utredningsarbete pågår ...