Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Allt prat om att opinionsinstituten skulle korrigera sina mätningar kors och tvärs. Jag säger inte emot att ni säger det, och jag antar att jag tror på att de gör det. Men det jag vill fråga är - finns det inga opinionsinstitut som inte korrigerar och modifierar, utan som helt enkelt registrerar EXAKT de val som folk gör i telefonluren eller på webben?
Nix. Samtliga opinionsinstitut får in rådata som de sedan kör i en stor jäkla mixer där diverse viktningar görs, olika parametrar och korrigeringar tillämpas och ut kommer ett "färdigt" resultat... mer eller mindre korrekt.
Väldigt ofta visar det sig att resultaten från opinionsundersökningarna är uppåt väggarna när facit (valresultatet) är ett faktum. Dessutom använder olika institut telefon och webb i olika utsträckning och på helt olika sätt - med olika viktningar. Opinionsmätningar är ett kapitel för sig.
Det förvånar mig faktiskt att många i denna tråd reagerat så starkt på dagens Sifomätning. Det är en Sifomätning, för tusan! Samma institut som i juni 2014 sa att SD:s "tak" låg på 8%, det finns inga fler väljare som kan tänkas rösta på dem... alla "rasister" har tagit slut. Vi vet dock hur det gick med Sifos förutsägelse om 8%.
Från 2 juni 2014:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880
Dagens Sifo är en fullständig BS-mätning som vi alla kan skratta åt i samlad kör den 9 september. Alla borde ta ett djupt andetag och
slappna av. SD kommer inte att få under 25% i valet - se er omkring; prata med och lyssna till folk; se vad som skrivs och uttrycks på sociala medier. Lyssna! Titta! Ta in!
Anser ni verkligen att dagens Sifomätning på 16,8% för SD återspeglar verkligheten ute i den verkliga världen och den virtuella sådana? Anser ni verkligen det? SD fick 12,9% i valet 2014 och har nu enligt dagens Sifo ökat med 3,9 PE...??? Efter allt som hänt landet sedan 2014, har alltså SD ökat med knappt 4 procentenheter? Jo, tjena! De som tror det är ytterst naiva och träffar på tok för få människor, eller rör sig i en bubbla.
Sverigedemokraterna kommer att hamna närmare 30% än 25% i valet om drygt fyra veckor; d v s inte under 27,5%. Underskattningen av SD från institutens sida kommer att bli ett lika stort samtalsämne under valvakan som själva resultatet för SD. Om någon tror att SD nu har 16,8%, 19%, 21,6%, 20,7% eller 21%... gärna för mig. Men om 29 dagar får vi facit - och det kommer att visa något helt annat.