2018-08-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Om jag inte minns fel, så blev YouGov/Metro hårt kritiserade före förra valet om att de gav SD för höga siffror, så de började sedan "korrigera" dem. Sedan när det visade sig att de grovt underskattade dem så återgick de till sin vanliga metod.
Jag minns detta.
De vart hårt kritiserade av något annat institut.
2018-08-11, 00:29
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Allt prat om att opinionsinstituten skulle korrigera sina mätningar kors och tvärs. Jag säger inte emot att ni säger det, och jag antar att jag tror på att de gör det. Men det jag vill fråga är - finns det inga opinionsinstitut som inte korrigerar och modifierar, utan som helt enkelt registrerar EXAKT de val som folk gör i telefonluren eller på webben?

Nix. Samtliga opinionsinstitut får in rådata som de sedan kör i en stor jäkla mixer där diverse viktningar görs, olika parametrar och korrigeringar tillämpas och ut kommer ett "färdigt" resultat... mer eller mindre korrekt.

Väldigt ofta visar det sig att resultaten från opinionsundersökningarna är uppåt väggarna när facit (valresultatet) är ett faktum. Dessutom använder olika institut telefon och webb i olika utsträckning och på helt olika sätt - med olika viktningar. Opinionsmätningar är ett kapitel för sig.

Det förvånar mig faktiskt att många i denna tråd reagerat så starkt på dagens Sifomätning. Det är en Sifomätning, för tusan! Samma institut som i juni 2014 sa att SD:s "tak" låg på 8%, det finns inga fler väljare som kan tänkas rösta på dem... alla "rasister" har tagit slut. Vi vet dock hur det gick med Sifos förutsägelse om 8%.

Från 2 juni 2014:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880

Dagens Sifo är en fullständig BS-mätning som vi alla kan skratta åt i samlad kör den 9 september. Alla borde ta ett djupt andetag och slappna av. SD kommer inte att få under 25% i valet - se er omkring; prata med och lyssna till folk; se vad som skrivs och uttrycks på sociala medier. Lyssna! Titta! Ta in!

Anser ni verkligen att dagens Sifomätning på 16,8% för SD återspeglar verkligheten ute i den verkliga världen och den virtuella sådana? Anser ni verkligen det? SD fick 12,9% i valet 2014 och har nu enligt dagens Sifo ökat med 3,9 PE...??? Efter allt som hänt landet sedan 2014, har alltså SD ökat med knappt 4 procentenheter? Jo, tjena! De som tror det är ytterst naiva och träffar på tok för få människor, eller rör sig i en bubbla.

Sverigedemokraterna kommer att hamna närmare 30% än 25% i valet om drygt fyra veckor; d v s inte under 27,5%. Underskattningen av SD från institutens sida kommer att bli ett lika stort samtalsämne under valvakan som själva resultatet för SD. Om någon tror att SD nu har 16,8%, 19%, 21,6%, 20,7% eller 21%... gärna för mig. Men om 29 dagar får vi facit - och det kommer att visa något helt annat.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-11 kl. 01:05. Anledning: Rättelse av ord + tillägg
2018-08-11, 00:42
Medlem
Studsbolls avatar
När kommer nästa OU från en seriös aktör? Det börjar bli segt med jiddret från propagandabolagen.
2018-08-11, 01:09
Medlem
Att det kan vara SÅ stor skillnad mellan olika OI är anmärkningsvärt. Hoppas att de som visar mest fel överväger att sluta missinformera.
2018-08-11, 01:50
Medlem
NorthernAngels avatar
Kom igen, det är Sifo. Att analysera varför SD rasar hos dem är som att analysera varför Löfven spelar in valfilm i en förortsskola men slänger ut alla invandrarelever. Odugliga Idioter. De kan hitta på vad som helst. Vill staten inte ha asylbarn blir de utslängda innan filminspelning. Vill staten ha låga siffror på SD och höga på MP så vänder man sig till Sifo.
2018-08-11, 01:54
Medlem
Dra inga slutsatser baserat på sifos undersökningar. De hade SD på 7% i sista mätningen innan förra valet om jag inte missminner mig.

De instituten som har varit mest accurate de två senaste valen har SD kring 25%. Och spelbolagen tror att SD blir störst. Personligen så tror jag att SD blir större än vad många hoppas tro på. 30% är inte omöjligt.

Se bara på brexit och trump. Trump var HELT uträknad.
2018-08-11, 02:14
Medlem
Engelitzs avatar
Ska bli intressant och se om Aftonbladet publicerar nån OU där Sd får +25. . Lär ju inte hända . . Lena Mellin lär ju bli tvångsinlagd på psyket den 9e september. .
2018-08-11, 02:21
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Dra inga slutsatser baserat på sifos undersökningar. De hade SD på 7% i sista mätningen innan förra valet om jag inte missminner mig.
30% är inte omöjligt..

Det skulle krävas en terroristattack i Europa för att få SD till 30%.
Sådant är tyvärr färskvara hos väljarkåren.

För övrigt är ATH hos Sifo 19%, vilket inte är gigantiskt långt från dagens siffra.
Många vill se en Alliansregering och stödröstar därför på L och KD.
Det drabbar tyvärr SD.
2018-08-11, 07:18
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmane
Verkar som att den där propagandafilmen blev kontraproduktiv för SD ändå.

Sedan passar inte SD:s klimatförnekelse just nu.

Kontraproduktiv kan man inte säga den mötte hårt motstånd från media och ledande sossar som naturligtvis inte kan låta den pinsamma bakgrunden få någon bredare spridning. Filmen har gått vanliga gråsossar, 99%, helt förbi eftersom sådan aldrig tränger ner i alternativa medier.

För att sossar ska överge partiet krävs att de i sin nära vardag ser konsekvensen av regeringspartiernas politik. Det är mycket svårt att nå sossar på annat sätt än genom Svt. DN, Aftonbladet också men marginellt eftersom få har en prenumeration i dag.

Sossen måste de uppleva en bitter vardag med personliga nederlag för att byta parti. Vi får se när andra institut kommer. Sifo är som många redan vet extremt opålitliga.

För Mp kan den mediala uppfattningen om att den varma sommaren gynnar Mp leda till en stor överskattning. Precis som de i valet 2014 då de också blev väldigt överskattade. Mp överskattningen kan mycket väl vara en anka som media triggar genom självsuggestion.

Blir allt mer övertygade om att instituten sitter och värderar omvärldshändelser och lägger in viktningsparametrar utifrån det. Det gör dom för att fylla ut tomrummet från de 45-50% som aldrig svarar, alternativt håller sig borta från institut. Då måste de kanske prova oortodoxa metoder.
2018-08-11, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det skulle krävas en terroristattack i Europa för att få SD till 30%.
Sådant är tyvärr färskvara hos väljarkåren.

För övrigt är ATH hos Sifo 19%, vilket inte är gigantiskt långt från dagens siffra.
Många vill se en Alliansregering och stödröstar därför på L och KD.
Det drabbar tyvärr SD.

I grunden är L det parti som har den starkaste globalistagendan och Sifo det starkaste kopplingen till globalismen. Känns väldigt svårt att tro på institut som Sifo när de premierar L och Mp främst på Sd;s bekostnad. Osannolikt sätt för väljarströmmarna att röra sig på om det skulle röra sig om stödröstning.

Men det kan också vara ett tecken på "aktivism" från Mp och L väljare de söker upp instituten eller ser till att vara extra tillgängliga. Sd raset är snarast arrangerat av institutet.
2018-08-11, 08:44
Medlem
greta75s avatar
Fascinerande svaga analyser på många håll.

Enkla analysen, det som påverkar mest:
1) SD formtoppade i maj vilket var var för tidigt och nu ser vi en tydlig nedgång.

2) Den superheta och torra sommaren har fått svenskarna att tänka miljö igen och det är ju SD's absolut sämsta gren.

Bortsett från detta har knappt något hänt som skulle opåverkat någon opinion i mitt tycke. Jag tycker SD väljer fel som trycker på om utträde från EU och anti abort, tycker det är onödigt. Inte mycket rapporterat i media om invandrarproblem heller den här sinnessjukt varma sommaren.

Alla institut kommer detektera denna 2-3% nedgång och sedan vet vi inte. Hinner det vända upp på 4 veckor eller fortsätter det ner?

Jag står fast på mitt senaste tips från i våras på 18% i valet.
2018-08-11, 09:14
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Fascinerande svaga analyser på många håll.

Enkla analysen, det som påverkar mest:
1) SD formtoppade i maj vilket var var för tidigt och nu ser vi en tydlig nedgång.

2) Den superheta och torra sommaren har fått svenskarna att tänka miljö igen och det är ju SD's absolut sämsta gren.

Bortsett från detta har knappt något hänt som skulle opåverkat någon opinion i mitt tycke. Jag tycker SD väljer fel som trycker på om utträde från EU och anti abort, tycker det är onödigt. Inte mycket rapporterat i media om invandrarproblem heller den här sinnessjukt varma sommaren.

Alla institut kommer detektera denna 2-3% nedgång och sedan vet vi inte. Hinner det vända upp på 4 veckor eller fortsätter det ner?

Jag står fast på mitt senaste tips från i våras på 18% i valet.

Jag tror du drar fel slutsatser. Din argumentation låter som en ledarsida i valfri tidning med agenda (de har som bekant en politisk tillhörighet vilket verkar överraska en del skribenter på Flashback).

Jag tror på ett rekordval på 23%, av någon anledning har boosten från ”festivalrelaterade problem” uteblivet eller rapporteringen om detta fenomen. Annars säker upp till 25%. SD blir aldrig största parti i Sverige då de saknar gräsrötter, emellertid kollapsen i andra europeiska länder säger annorlunda.

SD väljarbas är fd. S-väljare. Dels de som lockades av Reinfeldt och dels de som känner sig svikna. Med all rätt har väljarna svikits av folkets parti där verklighetsfrånvända figurer som Veronica Palm ska numera representera. De borde gå tillbaka till sina rötter och skippa påverkan från twitterstormar från Södermalm. SAP har delvis kommit dit men halvhjärtat och utan avbön. Jag tror inte en sekund att Löfven och Andersson tror på att kriminella bidragstagare gynnar vårt land av före detta lagom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in