Citat:
Om S utgör regeringsunderlag så är det nog ännu mer långskott att Annie skulle bli statsminister. Det hade nog inte gått ihop med S självbild. Ja, enligt val.digital får C+L+S+MP 40.6 %. Med V blir det 50.9 %. Men i och med DÖ så är ju hela Alliansen stödpartier till den rödgröna regeringen, i och med att de la ner sina röster. Lika mycket som V i princip alltid har varit stödparti åt S. Det är faktiskt ingen skillnad mellan att rösta för eller att lägga ner sina röster, annat än för syns skull.
Regeringsunderlaget består nog i så fall åtminstone av C+L. Jag kan även föreställa mig S och MP.
Om Lööf skulle få frågan före Kristersson? Det är väldigt svårt att svara på. Men mycket beror på vilken partitillhörighet talmannen kommer att ha. Om det finns två till synes lika starka alternativ så tror jag att talmannen kommer att fråga den av dem som står talmannen närmast om hjärtat.
Beror på vilken borgerlig politiker. C och L hatar nog SD mer än V, tror du inte? För politiker i M och KD är det nog i största mån tvärtom.
Regeringsunderlaget består nog i så fall åtminstone av C+L. Jag kan även föreställa mig S och MP.
Om Lööf skulle få frågan före Kristersson? Det är väldigt svårt att svara på. Men mycket beror på vilken partitillhörighet talmannen kommer att ha. Om det finns två till synes lika starka alternativ så tror jag att talmannen kommer att fråga den av dem som står talmannen närmast om hjärtat.
Beror på vilken borgerlig politiker. C och L hatar nog SD mer än V, tror du inte? För politiker i M och KD är det nog i största mån tvärtom.
Det kan bli KD:s riksdagsplats som avgör det hela. Kommer de in så tror jag att de tillsammans med SD släpper igenom Kristersson. Annars blir resten av partierna större. Annie måste då dock tala med Sjöstedt. Det blir svårt att svälja för partiets Ayn Rand-falang.
Sedan är Björklund en dark horse. Röstar han verkligen emot en m-regering? Skulle han hellre regera med mp och s, och med V:s stöd? Ett V som då kan rösta emot förslag närhelst de önskar. Det hade varit en rätt trist sits att sitta i.